Monday, July 16, 2012

LAH NI ORANG MENCARI DUIT BERBAGAI CARA....SANGGUP MENIPU...DAN TAK KIRA HALAL HARAM DAH

Danok bergegar, gudang mercun meletup

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

ARAU: Pekan Danok yang bersempadan dengan Bukit Kayu Hitam, di sini malam tadi bergegar apabila sebuah kedai dipercayai gudang mercun meletup.
Kejadian kira-kira jam 10.45 malam waktu Malaysia itu dilapor memusnahkan sekurang-kurangnya 10 kedai majoritinya di sepanjang deretan Lorong 2 di pekan tumpuan rakyat Malaysia itu.
Sumber polis Thai ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu yang berlaku kurang 50 meter dari Kompleks Kastam dan Imigresen Thailand, dekat sini.

Bagaimanapun, katanya sehingga kini masih belum dapat dipastikan sama ada terdapat mangsa yang terkorban, termasuk rakyat Malaysia.


Sementara itu, pihak Konsul Malaysia di Songkhla, ketika dihubungi berkata, sehingga kini tiada laporan rasmi mengenai kecederaan atau kematian akibat letupan berkenaan.

"Kita sudah hantar pegawai untuk menyiasat keadaan di lokasi kejadian. Bagaimanapun maklumat sehingga kini masih samar kerana kawasan kejadian ditutup dan dikawal rapi pihak berkuasa Thai," katanya.

Hanya mahu duit janda

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

KESAL...Shanti menunjukkan laporan polis dibuatnya.
KESAL...Shanti menunjukkan laporan polis dibuatnya.
KUALA LUMPUR: Impian indah seorang janda beranak tiga untuk melangsungkan perkahwinan yang dirancangkan bulan ini musnah selepas teman lelakinya bukan sekadar menghilangkan diri, malah turut melarikan wang RM30,000 miliknya.
Wanita berusia 29 tahun itu menyerahkan RM30,000 ketika kali terakhir berjumpa lelaki terbabit di Jalan Yap Kwan Seng, di sini, pada 29 dan 30 Jun lalu dan wang berkenaan kononnya untuk membeli barang hantaran serta urusan majlis perkahwinan mereka.
Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Shanti, 29, berkata, dia bersedia menyerahkan wang berkenaan pada dua pertemuan berkenaan kerana yakin dengan kesungguhan teman lelakinya itu mahu memperisterikannya walaupun mereka baru sebulan berkenalan.

Shanti berkata, dia mengenali lelaki berusia 20-an itu melalui seorang rakan dan bersetuju berkahwin selepas tertarik sikapnya mengambil berat terhadap dirinya serta anak-anak.


“Kami bertemu buat kali pertama pada akhir Jun lalu dan dalam pertemuan itu, dia menyatakan jatuh cinta pandang pertama terhadap saya dan mahu mengambil saya sebagai isteri.

Kepala tak lekuk lagi

Oleh Mohd Nor Asri Yaacob
am@hmetro.com.my

KASIH IBU BAPA...Shamsiah dan suami menemani Hisham di HUSM Kubang Kerian, semalam.
KASIH IBU BAPA...Shamsiah dan suami menemani Hisham di HUSM Kubang Kerian, semalam.
KOTA BHARU: “Anak saya tidak takut menjalani pembedahan, sebaliknya teruja dan asyik memberitahu selepas pembedahan nanti, orang lain tidak takut melihatnya dan boleh menjalani kehidupan seperti rakan seusianya,” kata Shamsiah Yatim, 57, ibu kepada Mohd Izanuddin Hisham Muhamad, 24, atau lebih dikenali sebagai Hisham yang selamat menjalani pembedahan tempurung kepala, di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, semalam.
Menurut Shamsiah, anaknya mula dibedah pada jam 10 pagi dan keluar dari bilik bedah pada jam 12.30 tengah hari.
“Ketika menunggu Hisham dibedah, saya berdebar juga. Saya tidak jemu berdoa dan akhirnya selepas melihat dia keluar dari bilik bedah, saya lega.

“Saya juga gembira apabila anak saya cepat sedar, namun belum boleh bercakap,” katanya ketika ditemui di HUSM bersama suaminya, Muhamad Mohd Noor, 52.


Harian Metro semalam melaporkan, Hisham yang kehilangan separuh tempurung kepalanya akhirnya berpeluang menjalani kehidupan seperti manusia normal selepas seorang lelaki yang hanya memperkenalkan diri sebagai hamba Allah bermurah hati membiayai pembelian tempurung kepala tiruan yang ditempah khas di Singapura berharga RM8,500 untuk dicantumkan dengan tempurung kepala asal Hisham.

Lori bersepai

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

ROSAK...keadaan lori muatan plastik yang rosak teruk akibat dirempuh treler semalam.
ROSAK...keadaan lori muatan plastik yang rosak teruk akibat dirempuh treler semalam.
ALOR GAJAH: Seorang pemandu lori membawa muatan plastik kitar semula cedera parah selepas lori dipandu dirempuh treler dari arah belakang di Kilometer 219.4, Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) arah utara, di sini, pagi semalam.
Dalam kejadian jam 1.30 pagi, mangsa berusia 30-an yang belum dikenal pasti identitinya dalam perjalanan dari Melaka ke Kuala Lumpur dipercayai hilang kawalan selepas dirempuh treler dari arah belakang.

Akibat rempuhan itu, lori dipandu mangsa terbabas ke kiri jalan lalu merempuh penghadang besi.
Seorang pengguna jalan raya yang terawal tiba di tempat kejadian dikenali sebagai Irwan Ghazali, 36, berkata, dia yang memandu di laluan kiri terkejut melihat treler di hadapannya bergegar.

Katanya, dia yang memandu dalam jarak 10 meter di belakang treler itu sempat memerhatikan keadaan kenderaan itu bergegar kuat sebelum masuk lorong tengah.

“Ketika memotong treler berkenaan, saya sempat memandang ke kiri dan melihat sebuah lori muatan plastik di hadapan treler itu tidak stabil sebelum terbalik ke kiri dan terseret.

“Pada masa sama saya lihat badan lori itu bersepai dan muatan plastik dibawa bertaburan di atas jalan,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Menurut Irwan, dia terus memberhentikan keretanya kira-kira 250 meter di hadapan dan berlari ke lokasi kemalangan serta melihat pemandu lori itu tersepit.
“Selepas melihat pemandu lori tersepit dan masih hidup, saya terus hubungi talian kecemasan sebelum anggota peronda Plus tiba beberapa minit kemudian,” katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Alor Gajah, Pegawai Penguasa Bomba R Bajiyen berkata, bomba menerima panggilan kecemasan daripada orang awam jam 1.32 pagi sebelum bergegas ke tempat kejadian.

“Ketika tiba di lokasi didapati seorang pemandu lori masih tersepit di tempat duduk pemandu dan bomba mengambil masa kurang 10 minit bagi mengeluarkan mangsa yang mengalami patah kaki kanan.

“Mangsa dikejarkan ke hospital bagi mendapatkan rawatan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin mengesahkan kejadian berkenaan.

Tampar pemandu

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

AMPANG: Seorang lelaki dan teman wanitanya ditampar serta dipukul seorang penunggang motosikal yang menuntut ganti rugi mendakwa dia menjadi punca kemalangan di Jalan Bunga Raya, Pandan Indah, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 10 malam kelmarin, mangsa berusia 29 tahun memandu keretanya bersama teman wanita di jalan berkenaan apabila sebuah motosikal menghimpit keretanya menyebabkan kedua-dua kenderaan bergesel.

Menurut sumber, penunggang motosikal terbabit berhenti mengejut menyebabkan mangsa tidak sempat membrek lalu terlanggar motosikal berkenaan.
“Belum sempat lelaki itu keluar dari keretanya untuk melihat kesan kemalangan itu, penunggang motosikal terbabit menerkam dan membuka pintu kereta lalu menarik mangsa keluar dan menyerangnya.

“Mangsa ingin berbincang, tetapi penunggang terbabit menampar dan membelasahnya menyebabkan rakan wanitanya cuba meleraikan pergaduhan,” katanya.

Bagaimanapun, menurut sumber itu, tindakan wanita berkenaan membawa padah kerana dia turut dipukul suspek dan menuntut mangsa membayar ganti rugi kerosakan motosikalnya. “Berang mangsa enggan membayar ganti rugi, penunggang itu sekali lagi cuba menyerangnya namun membatalkannya apabila melihat orang ramai datang ke arah mereka. “Dia kemudian berlari ke arah motosikalnya sebelum meninggalkan tempat kejadian,” katanya.

Mangsa dan rakan wanitanya yang trauma ditenangkan orang ramai sebelum dia membuat laporan di Balai Polis Pandan Indah.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan siasatan lanjut dijalankan.

Meronta dalam api

Oleh Shahrul Nizam Mohamad
am@hmetro.com.my

PEKAN: “Selepas menendang pintu bilik, saya bagaikan tidak percaya melihat ibu dan ayah meraung kesakitan selepas tubuh mereka terbakar,” kata Mohd Amri Abu Bakar, 16, yang nekad meredah api untuk menyelamatkan kedua-dua orang tuanya dalam kebakaran rumah mereka di Kampung Cenderawasih, Batu 9, dekat sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian jam 2.30 pagi itu, Abdul Karim Mohamad, 39, dan isterinya, Saidah Talib, 35, yang melecur 80 peratus badan, dikejarkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan untuk rawatan.

Menceritakan detik cemas itu, Mohd Amri yang juga anak sulung daripada tiga beradik berkata, ketika kejadian dia tidur bersama dua adiknya di ruang tamu sebelum terjaga apabila terdengar jeritan ibu dan bapa dari bilik mereka.

Menurut pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pekan itu, dia menendang pintu bilik hingga terbuka sebelum tergamam melihat ibu bapa meronta-ronta kesakitan akibat tubuh mereka dibakar api.


“Tanpa berlengah, saya berlari ke dapur berulang kali bagi mengambil air menggunakan baldi sebelum mencurahkan ke arah ibu dan bapa bagi menyelamatkan mereka.


Wanita minta cerai nyaris ‘digoreng’



KUALA LUMPUR: Gara-gara meminta cerai daripada suami warga Bangladesh, seorang wanita cedera di tangan ketika cuba mengelak tikaman lelaki berkenaan yang menyasarkan dadanya manakala kepalanya nyaris ‘digoreng’ dalam minyak panas dalam kejadian di rumah mereka di Jinjang Selatan, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 11 malam itu, wanita berusia 25 tahun terbabit berada di rumah apabila suaminya yang berusia 30-an pulang.

Menurut sumber, selepas memaki-hamun mangsa, lelaki terbabit bertindak ganas dengan cuba menikam dada mangsa dengan pisau, tetapi wanita itu mengelak menyebabkan tikaman terbabit mengenai tangan kanannya.
“Geram tikamannya hanya terkena tangan, lelaki itu menarik rambut isterinya dan cuba menolak kepala wanita itu ke dalam kuali berisi minyak panas di atas dapur namun mangsa berjaya melepaskan diri,” katanya.

Mangsa melarikan diri dari rumah dan ke Balai Polis Jinjang untuk membuat laporan.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan siasatan lanjut dijalankan.

Balasan curi barang kemas ibu

KOTA BHARU: Tindakan seorang pemuda yang mencuri barang kemas ibunya bernilai RM15,000, menerima padah apabila dia dijatuhi hukuman penjara lima bulan di Mahkamah Majistret, di sini, semalam.
Majistret Mohamad Safuan Azhar menjatuhkan hukuman itu terhadap tertuduh, Wan Mohd Faiz Wan Fauzi, 25, yang mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah.

Berdasarkan kertas pertuduhan, Wan Mohd Faiz didakwa mencuri seutas rantai leher emas milik ibunya, Che Siti Rokiah Che Hassan, 63, di rumah mereka di Taman Kemahiran, Panji, di sini, antara jam 8.30 malam hingga 12.30 tengah malam, pada 7 Jun lalu. Pendakwaan dilakukan mengikut Seksyen 380, Kanun Keseksaan kerana kesalahan mencuri dan jika disabitkan kesalahan boleh dipenjara sehingga 10 tahun dan denda.
Mengikut fakta kes, pengadu, iaitu Che Siti Rokiah menyedari barang kemas yang disimpan dalam laci biliknya hilang, pada jam 9 pagi, 8 Jun lalu.

Dia membuat laporan polis. Hasil siasatan polis, tertuduh ditahan jam 12.45 tengah malam, pada 7 Julai lalu.

Tertuduh mengaku mencuri rantai berkenaan dan menjualnya di sebuah kedai emas di Wakaf Bharu, Tumpat.

Nak cepat kaya rugi RM50,000

Oleh Abd Rahman Adam
abdulrahman@hmetro.com.my

MIRI: Kerana mahu cepat kaya, empat sahabat termasuk seorang pelajar sebuah kolej swasta di bandar ini, akhirnya berputih mata selepas kerugian lebih RM50,000 akibat ditipu seorang lelaki yang menawarkan skim pelaburan yang kononnya menguntungkan.
Episod malang empat mangsa berusia 21 hingga 27 tahun itu bermula selepas lelaki terbabit yang menghilangkan diri sebaik menyerahkan wang pelaburan masing-masing sejak Februari hingga Mei lalu.

Semua mangsa diperkenalkan kepada suspek berusia 30-an itu menerusi seorang kenalan baru sebelum diajak berjumpa untuk sesi penerangan lanjut.

Menurut sumber, kesempatan berjumpa dengan mangsa digunakan suspek untuk memperkenalkan skim pelaburan yang dikatakan mampu memberi pulangan faedah antara lima hingga 10 peratus setiap bulan.


Malah, katanya, bagi meyakinkan mangsa, suspek turut menjelaskan skim pelaburan yang diperkenalkan itu mempunyai syarikat sendiri yang beribu pejabat di Kuala Lumpur, menyebabkan mereka percaya dan berminat untuk membuat pelaburan.

Wanita ditinggal anak di hotel meninggal dunia



KUALA LUMPUR: Faridah Maulud (gambar), 66, ibu yang ditinggalkan anaknya di sebuah hotel bajet di ibu negara Mac lalu, meninggal dunia akibat sakit tua, semalam.
Arwah yang uzur sejak kebelakangan ini disahkan meninggal dunia di dalam tidur oleh anak tunggalnya, Amir Mohd Omar, 27, jam 3.15 petang semalam ketika dia mengejutkan ibunya.

Arwah menerima rawatan di Hospital Tanjung Karang minggu lalu akibat keuzuran dan pulang ke rumahnya di Kuala Selangor beberapa hari lalu.
Ahli perniagaan, Datuk Jamhuri Abdul Rahman yang juga bekas majikan anaknya berkata, dia menerima panggilan daripada Amir sejurus selepas pemuda itu menyedari ibunya tidak sedarkan diri.

“Saya meminta jiran untuk melihat keadaan arwah dan mereka dapati arwah sudah meninggal dunia,” katanya.

Akhbar ini dalam laporan muka depannya 9 Mac lalu mendedahkan, Faridah ditinggalkan berseorangan oleh anaknya di sebuah hotel dan dijaga pekerja di situ yang kemudian membuat laporan polis.

Kisah warga emas itu mendapat perhatian segera daripada Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JKMWPKL), Noormah Abdul Rauf yang kemudiannya menempatkannya di Pusat Sehenti JKM di Sungai Buloh sehari selepas itu.

Simpati dengan keadaannya, Jamhuri tampil memberikan bantuan kepada keluarga berkenaan dengan menyediakan sebuah rumah untuk Faridah di Kuala Selangor selain menawarkan pekerjaan kepada Amir di kilang membuat besi keluli miliknya.
Jenazah Faridah dikafankan di rumahnya sebelum dibawa ke kampung halamannya di Pengerang, Johor untuk dikebumikan.

No comments:

Post a Comment