Tuesday, December 18, 2012

HUKUM ALLAH DAH SEMPURNA...DEGIL TAK MAHU GUNA...ALLAH TAK ADA PERBUATAN SILAP ATAU SIA2...UNDANG2 KITA SEOLAH2 TAK MENAKUTKAN PERSALAH...UNDANG2 ALLAH MENDIDIK DAN MENGHUKUM

Pelajar perempuan dirogol, dicampak dari bas

Posted on the December 19th, 2012 under Luar Negara by admin


NEW DELHI – Kejadian seorang pelajar perempuan berusia 23 tahun dirogol, dipercayai oleh empat lelaki, dalam sebuah bas di sini Ahad lalu mencetuskan kemarahan di seluruh India.
Kejadian itu turut membangkitkan kemarahan di kalangan ahli Parlimen hari ini, yang mendesak agar undang-undang sedia ada dipinda untuk mengenakan hukuman mati.
Polis telah menahan empat orang termasuk pemandu bas. Dua lagi masih dicari.

“Apa yang kerajaan lakukan untuk menangani kes-kes rogol di ibu negara?” kata Sushma Swaraj dari parti pembangkang, Bharatiya Janata.
“Perogol hari digantung, kita perlukan undang-undang yang ketat untuk menghentikan kejadian rogol,” kata beliau lagi.
Pada hari kejadian, pelajar perempuan itu dan rakan lelakinya yang sedang dalam perjalanan itu dipukul, dilucutkan pakaian dan dicampak keluar dari bas.
Menurut polis, pasangan itu diserang oleh sekurang-kurangnya empat lelaki.
Ketua Polis Delhi, Neeraj Kumar memberitahu pemberita hari ini bahawa pelajar itu dan rakannya menaiki bas di kawasan Munirka, yang terletak di selatan Delhi.
“Kawan lelaki pelajar perempuan telah melawan lelaki-lelaki yang menyerang mereka untuk menyelamatkan pelajar perempuan itu, tetapi dipukul dengan teruk.
“Pelajar perempuan untuk juga menyelamatkan kawannya, tetapi turut dipukul dan dirogol di bahagian belakang bas.
“Kemudian, kedua-dua mereka dicampak dari bas,” kata Neeraj.
Pasangan itu dimasukkan ke hospital dan wanita itu dipercayai berada dalam keadaan kritikal.
Polis sudah menahan pemandu bas dan beberapa yang lain bagi membantu siasatan.
Angka kejadian rogol di New Delhi lebih tinggi berbanding di bandar lain. Sebanyak 572 kes dilaporkan di New Delhi tahun lalu.
The Times of India mendakwa insiden yang berlaku itu menyebabkan mereka melabelkan New Delhi sebagai kawasan rogol India.
Ketua Menteri Delhi bagaimanapun memberitahu pemberita, kes terbaru ini sesuatu yang paling luar biasa.
“Kami ingin memastikan bahawa pesalah tidak akan dibenarkan untuk diikat jamin walau apa keadaan sekalipun. Pesalah akan dihukum dengan hukuman yang setimpal dengan kesalahan mereka,” katanya.
Kata Ketua Menteri, pihaknya akan menimbang semula keperluan untuk menubuhkan mahkamah ‘fast track’ bagi emmastikan keadilan yang pantas dapat diberikan kepada mangsa.
Sinar

 

Perkosa anak gadis kawan

Posted on the August 24th, 2012 under Tempatan by admin

KUALA TERENGGANU: Seorang lelaki dikatakan menggunakan alasan hendak memperkenalkan seorang gadis dengan anak lelakinya sebelum dia mengambil kesempatan merogol remaja berusia 14 tahun itu dalam kejadian berhampiran Pantai Penarik, Setiu, kelmarin.
Akibat perbuatannya itu, lelaki berusia 49 tahun dan bekerja sebagai nelayan terbabit direman selama tujuh hari selepas perintah reman dikeluarkan Pendaftar Kanan Mahkamah Sesyen/Majistret Kuala Terengganu, Rusila Nik, di sini, semalam.
Suspek yang juga bapa kepada lapan anak disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.
Difahamkan sebelum kejadian, suspek yang juga kenalan bapa mangsa mengambil gadis itu di rumahnya kira-kira jam 4 petang dengan alasan hendak memperkenalkan mangsa dengan anak lelakinya.

Selepas perjumpaan itu, mangsa dikatakan meminta suspek menghantarnya ke Pantai Penarik, Setiu, kerana dia hendak bertemu rakannya sebelum suspek mengambil kesempatan merogol mangsa ketika dalam perjalanan ke pantai berkenaan.
Bagaimanapun, selepas melakukan perbuatan terkutuk itu di dalam semak, suspek kemudian menghantar mangsa pulang ke rumahnya kira-kira jam 7 malam.
Mangsa yang ketakutan menceritakan kejadian itu kepada keluarganya yang kemudian membuat laporan di Balai Polis Setiu pada jam 1 pagi semalam. Susulan laporan itu, suspek ditahan di rumahnya di Kampung Telaga Papan, Setiu, kira-kira jam 3 pagi semalam.
Harian Metro

Bapa rogol anak ditahan

Posted on the March 30th, 2012 under Jenayah,Tempatan by admin


REMBAU – Haruan makan anak. Itulah yang sesuai untuk seorang bapa kandung yang sanggup merogol anak sendiri sejak umurnya 10 tahun.
Sumber yang enggan dikenali berkata, perangai buruk lelaki terbabit hanya terbongkar selepas anaknya yang kini berusia 14 tahun, ditemani gurunya membuat laporan polis pada 22 Mac lalu.
Menurutnya, remaja terbabit mendakwa dirogol sejak berumur 10 tahun dan kali terakhir pada 21 Mac lalu.

“Susulan insiden malang itu, guru yang menyedari perubahan remaja terbabit mendesak mangsa menceritakan masalahnya dan memujuknya membuat laporan polis.
“Suspek yang juga kakitangan kerajaan berusia 48 tahun ditahan pada hari sama mangsa membuat laporan polis,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Sumber berkata, suspek ditahan reman selama seminggu sehingga 30 Mac ini.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Rembau, Deputi Superintendan Mizan Md Dom mengesahkan kejadian berkenaan.
Menurutnya, kes masih dalam siasatan dan mangsa telah dibawa ke hospital untuk menjalani pemeriksaan doktor.
“Kes ini akan disiasat di bawah Seksyen 376, Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dijatuhkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan,” katanya.
Sinar

Askar jadi bomoh dijel rogol gadis

Posted on the June 15th, 2012 under Jenayah by admin


NORAZANNI di Mahkamah Sesyen Kota Bharu semalam.
KOTA BHARU – Seorang bomoh muda dijatuhi hukuman penjara 15 tahun dan 10 sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam setelah didapati bersalah merogol gadis yang dirawat di rumah mangsa pada Mac tahun lalu.
Hakim Azman Mustapha menjatuhkan hukuman tersebut ke atas tertuduh, Norazanni Nordin, 31, yang semasa kejadian merupakan seorang askar selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes tanpa keraguan munasabah.
Norazanni didakwa melakukan perbuatan tersebut di dalam bilik di sebuah rumah di hadapan sebuah sekolah di Machang pada pukul 9.30 malam, 18 Mac tahun lalu.

Tertuduh dari Sungai Petani, Kedah didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebat jika disabitkan kesalahan.
Semasa kejadian, Norazanni dijemput keluarga mangsa ke rumah mereka bagi merawat mangsa yang mengalami kemurungan dan meracau-racau.
Kosmo

Bekas Ketua Polis Balai dituduh rogol gadis

Posted on the November 2nd, 2012 under Tempatan by admin


Tertuduh yang menutup mukanya dengan pakaian meninggalkan mahkamah selepas menjelaskan denda berkenaan, semalam.
KOTA BHARU – Seorang bekas ketua polis balai di sini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas tuduhan merogol seorang gadis berusia 14 tahun, tiga tahun lalu.
Anggota berpangkat Sarjan Mejar itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah.

Mahmad Bidin, 52, dituduh merogol mangsa di Pejabat Ketua Polis Balai, Balai Polis Binjai di sini pada jam 2.30 petang, 15 Oktober 2009.
Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Intan Nur Hilwani Mat Rifin.
Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara yang boleh sampai 20 tahun dan boleh juga dikenakan sebatan, jika sabit kesalahan.
Dia yang diwakili peguam bela, Rosmizan Sulaiman memohon jaminan minimum dikenakan berikutan anak guamnya itu menerima separuh gaji akibat ditahan kerja.
Hakim Azman Abdullah yang mempertimbangkan rayuan itu membenarkan tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin dengan syarat tertuduh tidak boleh berkomunikasi dengan mangsa.
“Jika gagal dipatuhi, jamin secara automatiknya terbatal,” katanya.
Sinar

Peniaga pasar malam dipenjara kerana rogol pelajar

Posted on the October 12th, 2012 under Tempatan by admin

JOHOR BAHRU – Mahkamah Sesyen di sini hari ini menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun ke atas seroang peniaga pasar malam selepas mengaku bersalah atas dua tuduhan merogol seorang pelajar berusia 13 tahun, Ogos lepas.
Hakim Zamri Bakar menjatuhkan hukuman penjara lima tahun bagi setiap pertuduhan terhadap Roslan Zakaria, 30, yang didakwa melakukan kesalahan itu dalam dua kejadian berasingan di tempat yang sama.
Bagi tuduhan pertama, Roslan yang berasal dari Padang Serai, Kedah, didakwa melakukan kesalahan itu di rumah bernombor 200, Jalan Saujana, Plentong dekat sini pada kira-kira pukul 12.30 tengah hari, 10 Ogos lepas.
Bagi tuduhan kedua, ia didakwa melakukan kesalahan yang sama pada waktu dan tempat yang sama pada 13 Ogos lepas.

Dia didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.
Zamri walau bagaimanapun memerintahkan hukuman penjara tersebut dijalankan serentak mulai tarikh tertuduh ditangkap iaitu pada 9 September lepas.
Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Dzul Iswari Mohd. Jaafar manakala Roslan tidak diwakili peguam. – BERNAMA

Rogol remaja: Bekas imam dipenjara 15 tahun, 12 sebatan

Posted on the April 25th, 2012 under General,Jenayah,Tempatan by admin


JOHOR BAHRU – Seorang bekas Imam sebuah masjid di Johor Bahru hari ini dijatuhi hukuman penjara 15 tahun dan 12 sebatan selepas didapati bersalah merogol seorang gadis di bawah umur tahun lalu.
Hakim Mahkamah Sesyen Nu’aman Mahmud Zuhudi membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap Nur Akmal @ Basok Bakri Abdul Kader, 32, di akhir kes pembelaan.
Dalam penghakimannya, beliau berkata, walaupun tertuduh pertama kali melakukan kesalahan seksual itu, namun kedudukannya sebagai seorang imam jelas menunjukkan dia benar-benar mengetahui hukum dan kesalahan yang dilakukan.

“Mahkamah mengambil kira kepentingan awam dalam kes ini dan bukannya kedudukan dia sebagai imam. Tertuduh sepatutnya memberi contoh yang baik kepada masyarakat dan menjaga nama baiknya,” katanya.
Tertuduh didakwa merogol remaja perempuan ketika kejadian berusia 13 tahun di rumahnya di Taman Perling, dekat sini, kira-kira jam 3 petang, 21 Februari 2011.
Dia didakwa mengikut Seksyen 376(2) Kanun Keseksaan yang boleh membawa hukuman penjara selama tempoh tidak kurang dari lima tahun dan tidak lebih daripada 30 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.
Sepanjang prosiding berkenaan, tertuduh kelihatan tenang namun sebaik sahaja keputusan dibacakan, dia akhirnya mengalirkan air mata apabila dipeluk ahli keluarga yang lain.
Terdahulu, peguam Sukhaimi Mashud memohon hukuman terhadap anak guamnya diringankan atas alasan kesalahan pertama dilakukan selain tertuduh adalah adalah seorang imam serta sudah berkahwin dan memiliki seorang anak berusia empat tahun.
Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Afif Ali.
Sinar

13 kali kena rogol abang ipar

Posted on the September 5th, 2012 under Jenayah by admin


Timbalan Ketua Polis Daerah Baling, Deputi Superintendan Abdul Rahim Abdullah
KUALA KETIL – Ibarat jatuh ditimpa tangga, itulah terjadi kepada dua beradik berusia 23 dan 24 tahun mendakwa dirogol abang ipar mereka di rumah abang iparnya dan di kediaman mereka di sebuah kampung di sini.
Salah seorang dari dua beradik itu dirogol sebanyak 13 kali sejak 2007-2010, manakala seorang lagi dirogol sebanyak sembilan kali sejak 2005 sehingga 2010.

Lebih malang, salah seorang dari dua beradik itu turut dirogol sebanyak dua kali oleh seorang bomoh yang kononnya bertujuan merawat masalah gadis malang itu.
Kejadian terkutuk itu diceritakan sendiri oleh kedua-dua mangsa kepada ibu saudara mereka seterusnya bertindak membuat laporan di Balai Polis Kuala Ketil.
Keadaan itu mengakibatkan lelaki berusia 40-an dan mempunyai tiga cahaya mata itu menyerah diri kepada polis pada jam 10 pagi, kelmarin.
Timbalan Ketua Polis Daerah Baling, Deputi Superintendan Abdul Rahim Abdullah mengesahkan kejadian berkenaan.
Menurutnya, kejadian itu disiasat mengikut seksyen 376 Kanun Keseksaan (KK) kerana merogol, sabit kesalahan dikenakan hukuman penjara selama tidak kurang dari lima tahun dan tidak lebih 20 tahun dan sebat.
Sinar

‘Pak Guard’ rogol pelajar dalam kelas kosong

Posted on the April 20th, 2012 under Jenayah,Tempatan by admin


REMBAU – Seorang pengawal keselamatan dikesan rakan sejawatnya melakukan kegiatan tidak bermoral bersama ­seorang pelajar asrama di ­sebuah kelas kosong, di sini, 16 April lalu.
Sumber yang tidak mahu dikenali berkata, pada hari kejadian, suspek berusia 28 tahun dan dua lagi pengawal keselamatan seperti biasa meronda kawasan sekolah berkenaan dan salah seorang menyedari suspek tidak balik ke pos kawalan.
Menurutnya, risau dengan keadaan itu, mereka mencari suspek di kawasan sekolah itu dan terperanjat apabila menemui suspek di dalam kelas kosong kira-kira jam 6.15 petang bersama seorang pelajar perempuan tingkatan lima.

“Susulan penemuan berkenaan, pelajar perempuan itu yang juga tinggal di asrama sekolah berkenaan mendakwa telah dirogol suspek di kelas kosong berkenaan. Rakan sejawatnya yang terkejut bergegas menghubungi polis bagi tindakan selanjutnya.
“Manakala, pihak sekolah pula memaklumkan insiden memalukan ­itu kepada ibu pelajar perempuan itu dan membuat laporan polis pada hari sama kejadian itu,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis daerah, Deputi Superintendan Mizan Md Dom mengesahkan kejadian itu dan suspek kini ditahan ­reman dari 16 hingga 23 April ini.
Kes disiasat mengikut Seksyen 376, Kanun Keseksaan, jika sabit kesalahan boleh di­hukum penjara maksimum 30 tahun dan sebat.
Sinar

Abang angkat durjana rogol remaja bawah umur

Posted on the June 6th, 2012 under Jenayah by admin


KUANTAN – Seorang remaja perempuan bawah umur menjadi mangsa serakah seorang abang angkat dan rakannya apabila dirogol serta dipaksa melakukan persetubuhan luar tabii di sebuah pantai rekreasi di sini pada 28 Mei lalu.
Kedua-dua tertuduh ditangkap sehari selepas kejadian.
Pelajar Tingkatan Tiga itu menjadi mangsa abang angkatnya yang hanya berusia 16 tahun 8 bulan, dari Jalan Gambang di sini manakala rakannya seorang penganggur, Akmal Hakim Abdul Rashid, 22, dari Permatang Badak Jaya telah dihadapkan di Mahkamah Trafik di sini, hari ini.

Akmal dituduh menggunakan kekerasan jenayah terhadap mangsa dengan niat untuk mencabul kehormatannya di kawasan pantai berhampiran pantai Zoo Teruntuum, Jalan Tembeling Resort di sini kira-kira jam 9 hingga 10 malam.
Tertuduh boleh dihukum di bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga 10 tahun atau denda atau sebatan atau mana-mana dua daripda seksaan tersebut jika sabit kesalahan.
Majistret Tuan Ruziani Tuan Lah mengenakan ikat jamin RM2,500 dan menetapkan 3 Julai ini untuk melantik peguam.
Sinar

Remaja mengaku rogol budak

Posted on the August 10th, 2012 under Tempatan by admin


Nasib remaja ini akan ditentukan 12 September depan selepas mahkamah meneliti keputusan laporan akhlak yang dikeluarkan JKM.
KUANTAN – Seorang remaja bawah umur dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kuantan semalam atas tuduhan merogol kanak-kanak berusia 7 tahun dalam satu kejadian di Pantai Sungai Ular, Februari lalu.
Dalam sebutan yang berlangsung secara tertutup di hadapan Majistret Tuan Ruzuaini Tuan Lah itu, remaja berasal dari Kampung Chendor Tengah, Beserah dekat sini mengaku bersalah terhadap pertuduhan yang dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya Ain Fadilah Md Ali.

Bagaimanapun mahkamah menetapkan 12 September depan sebagai tarikh sebutan laporan akhlak sebelum sebarang perintah dikeluarkan ke atas remaja terbabit.
Sementara menunggu tarikh itu, remaja yang baru berusia 16tahun ini dibenarkan bebas dengan ikat jamin RM3,000.
Berdasarkan kertas pertuduhan, remaja terbabit didakwa merogol mangsa di kawasan Pantai Sungai Ular kira-kira jam 6.45 pagi 10 Februari lalu.
Susulan laporan itu, dia berjaya ditahan pada hari yang sama sebelum dihadapkan ke mahkamah itu semalam atas tuduhan mengikut Seksyen 376(2)(e) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang lima tahun dan tidak lebih 30 tahun dan boleh disebat tidak kurang 10 sebatan.
Remaja yang hadir bersendirian tanpa diwakili peguam atau ditemani ahli keluarga itu menjerit memarahi juru gambar akhbar yang merakam kelibatnya ketika diiringi polis ke lokap.
Sinar

Ibu rakam anak dirogol teman lelaki

Posted on the March 7th, 2012 under Tempatan by admin


SHAH ALAM – Seorang janda bukan sahaja bertindak keji membiarkan anaknya diratah teman lelakinya, malah tambah jijik dia tergamak merakam aksi rogol itu menggunakan telefon bimbit untuk kepuasan nafsu.
Nasib kanak-kanak berusia 11 tahun itu mendapat pembelaan apabila Mahkamah Sesyen di sini menjatuhkan hukuman penjara 21 tahun terhadap wanita itu kerana bersubahat dengan teman lelakinya merogol mangsa, tiga tahun lalu.
Hakim Latifah Mohd Tahar turut menjatuhkan hukuman penjara 30 tahun dan 15 sebatan terhadap tertuduh Ma Kassim Sirat, 44.

Ma Kassim, pemandu teksi, mengaku bersalah atas tiga pertuduhan merogol mangsa di sebuah pangsapuri di Rawang pada 12 tengah malam, pertengahan Disember 2009 dan 30 Januari 2010, dan jam 10 malam, Mac 2010.
Sementara itu, ibu kanak-kanak itu didakwa bersubahat dengan teman lelakinya di tempat dan masa yang sama.
Pasangan kekasih itu didakwa mengikut Seksyen 376 (2) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.
Peguam Roland Engan dan M Hafiz Zainol Abidin memohon mahkamah menjatuhkan hukuman ringan dengan mengambil kira pengakuan salah anak guamnya yang telah insaf dan menyesal.
Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Hemy Annerina Haja Mydin memohon mahkamah menjatuhkan hukuman berat kerana peranan ibu mangsa yang bersubahat dalam kes itu amat mendukacitakan.
“Perkara ini menyedihkan kerana ia tidak pernah didengar dalam mana-mana kes sebelum ini,” katanya.
Beliau yang dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya R Kalaiyarasi berkata, mahkamah perlu mengambil kira kesan terhadap mangsa yang trauma sepanjang hayat akibat perbuatan kedua-dua tertuduh.
“Setiap hari, mangsa akan tertanya-tanya mengapa ibunya sendiri tidak menyelamatkannya (dari kejadian rogol). Hanya disebabkan oleh nafsu kedua-dua tertuduh, mangsa berdepan titik hitam dalam hidupnya. Kecederaan fizikal boleh diperbaiki, tetapi tidak emosi,” katanya.
Berdasarkan keterangan mangsa, ibu memanggilnya masuk ke bilik tidur sebelum Ma Kassim merogolnya.
Pada kejadian kedua, ibu mengumpan mangsa dengan hadiah sempena hari lahir dan pada kejadian terakhir, wanita itu merakam perbuatan terkutuk lelaki itu.
Sinar

Pekerja Bangladesh perkosa remaja dijel 10 tahun, 3 sebatan

Posted on the May 25th, 2012 under Jenayah by admin


SHAH ALAM: Seorang pekerja kilang warga Bangladesh dijatuhi hukuman penjara 10 tahun dan tiga sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini, selepas didapati bersalah merogol remaja tempatan berusia 16 tahun, di stor sebuah kedai borong di Batang Kali, dekat sini, dua tahun lalu.
Hakim Slamat Yahya menjatuhkan hukuman itu terhadap Jasim Kuddus, 26 selepas berpuas hati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.
Slamat dalam penghakimannya berkata, mahkamah tidak dapat menerima keterangan tertuduh bahawa dia tidak melakukan perbuatan rogol itu.

Katanya, pihak pembelaan juga tidak dapat mengemukakan alibi untuk menyokong penafiannya.
Sepanjang perbicaraan, sembilan saksi pendakwaan dan seorang saksi pembelaan tampil memberi keterangan.
Jasim didakwa merogol mangsa yang juga pembantu kedai di Bandar Utama, Batang Kali, Hulu Selangor kira-kira 1.30 tengah hari, pada 19 November 2010.
Tuduhan dibuat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh dikenakan sebatan, jika sabit kesalahan.
Terdahulu, peguam Gurmit Singh Hullon yang mewakili tertuduh memohon mahkamah menjatuhkan hukuman ringan memandangkan anak guamnya ditahan reman sejak ditangkap pada 25 November 2010.
Beliau berkata, tertuduh sedar, insaf dan berjanji tidak mengulangi perbuatan itu.
Katanya, anak guamnya memohon peluang untuk menerima hukuman ringan supaya dapat menjalani hidup baru bersama keluarga di negara asalnya.
“Tertuduh juga sudah memohon maaf terhadap mangsa dan keluarganya atas perbuatannya,” katanya.
Timbalan Pendakwa Raya Siti Syakimah Ibrahim bagaimanapun memohon hukuman berat dengan mengambil kira kekerasan dialami mangsa pada masa kejadian.
Selain itu katanya, ia bagi melindungi kepentingan awam terutama dengan peningkatan kes rogol yang kerap dilaporkan menerusi media.
“Sebagai warga Bangladesh, tertuduh datang ke negara ini untuk mencari rezeki, sebaliknya mencabuli undang-undang dengan merogol mangsa,” katanya.
Harian Metro

Murid 12 tahun dirogol teman lelaki

Posted on the June 3rd, 2012 under Tempatan by admin


RANAU: Rahsia seorang murid perempuan berusia 12 tahun pulang ke rumah dalam keadaan resah dan tidak terurus pada jam 3 pagi membongkar perbuatan teman lelaki yang merogolnya tiga kali di Kampung Kauluan Kundasang, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 11 malam, murid berkenaan dikatakan bertemu teman lelakinya yang berusia 22 tahun di pekan.

Namun, selepas termakan pujukan, lelaki terbabit membawa mangsa pulang ke rumah sebelum merogolnya tiga kali. Selepas melampias nafsunya, lelaki terbabit menghantar mangsa pulang ke rumah, jam 3 pagi.
Bagaimanapun, sebaik melangkah masuk ke rumah, mangsa disergah bapanya yang hairan melihat keadaan anak gadisnya yang tidak terurus selain pulang awal pagi.
Bapa gadis berkenaan mendesaknya menceritakan apa berlaku tetapi mangsa memberi alasan hanya bertemu rakannya di pekan.
Lelaki berkenaan yang tidak berpuas hati dengan jawapan itu terus mendesak sebelum anaknya mengaku melakukan hubungan seks bersama teman lelaki.
Tersentak dengan jawapan itu, bapa mangsa membawa anaknya ke Balai Polis Kundasang untuk membuat laporan.
Ketua Polis Daerah Ranau, Deputi Superintendan Abdul Rahman Kassim, mengesahkan kejadian itu dan suspek kini ditahan reman untuk siasatan lanjut.
“Berdasarkan laporan ahli keluarga mangsa, suspek berjaya ditahan di rumahnya.
“Siasatan mendapati suspek merogol gadis ini di rumah dan perbuatan itu terbongkar apabila mangsa memaklumkan kejadian terbabit kepada bapanya,” katanya.
Abdul Rahman berkata, suspek yang bekerja sebagai penjual sayur kini direman tujuh hari untuk siasatan.
“Mangsa dihantar ke Hospital Ranau untuk pemeriksaan dan kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.
“Sabit kesalahan, tertuduh boleh dikenakan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan,” katanya.
Harian Metro

Perogol bertayam dijel 27 tahun

Posted on the December 19th, 2012 under Tempatan by admin


MOHAMAD FADZLIE (kanan) yang mengaku dirinya perogol bertayam dihukum penjara 27 tahun dan sembilan sebatan atas kesalahan merogol dan merompak manakala Mohd. Khairiell dipenjara 30 tahun dan 10 sebatan oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam.
KUALA LUMPUR – Mahkamah Sesyen di sini semalam memerintahkan seorang lelaki yang memasang bebola besi atau ‘tayam’ pada kemaluannya dikenakan hukuman penjara 27 tahun dan disebat sembilan kali atas kesalahan rogol dan samun di sebuah rumah urut di Setapak di sini pada 25 November lalu.
Mohamad Fadzlie M. Rosdi, 20, diperintah menjalani hukuman itu oleh Hakim Emelia Kaswati Mohamad Khalid manakala rakannya yang turut mengaku salah menyamun premis itu, Mohd. Khairiell Idzham Hashimi, 21, pula diarah menjalani hukuman penjara selama 30 tahun dan 10 sebatan.

Hukuman dijatuhkan selepas Emelia Kaswati mengambil kira pengakuan bersalah kedua-dua tertuduh sebelum ini.
Penganggur itu mengaku salah atas tiga tuduhan, iaitu merogol seorang pekerja wanita Vietnam di atas sofa di hadapan pekerja lain selain dua tuduhan samun terhadap penjaga premis, Jong Chiak Eng, 51, serta seorang pekerja, Teoh Cee Fah, 44.
Kosmo

Ajal selepas gagal merompak

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

pix_middle
KUALA LUMPUR: “Saya hanya mampu menangis dan menjerit meminta tolong ketika dua lelaki bertopi mengacukan parang selepas memecah masuk kedai dan meminta saya menyerahkan wang tunai sebelum melarikan diri,” kata pekerja sebuah pusat Internet di Taman Len Seng, di sini, dikenali sebagai Winnie, 20 tahun yang menjadi mangsa samun, semalam.
Menurutnya, kedua-dua lelaki tidak dikenali itu pada mulanya menceroboh premis terbabit kira-kira jam 9.30 malam dan terus membuka mesin wang namun hampa berikutan tiada wang di dalamnya.
“Mereka kemudian datang ke arah saya dan cuba mengacukan parang serta meminta menyerahkan wang tunai jika tidak mahu diapa-apakan, ketika itu ada seorang pelanggan sedang bermain komputer.

“Saya yang ketakutan kemudian bertindak menjerit meminta tolong sambil menangis dan memberitahu tidak mempunyai wang menyebabkan mereka panik dan terus melarikan diri,” katanya.

Winnie berkata, selang beberapa minit kemudian dia terdengar bunyi tembakan di luar premis menyebabkan dia memberanikan diri keluar sebelum mendapati lelaki yang mengacukan parang mati ditembak polis.

“Premis ini baru beroperasi selama dua minggu dan ini kejadian kali pertama berlaku sejak saya bekerja di sini,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh Tara Singh berkata, suspek berusia 20-an bersama seorang rakannya dipercayai cuba menyamun pusat Internet terbabit sebelum seorang pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Cheras yang kebetulan membuat risikan di kawasan berkenaan kira-kira jam 10 malam terserempak dengan mereka.

Menurutnya, pegawai polis berkenaan yang terdengar jeritan dari dalam premis terbabit bertindak memberhentikan kenderaannya sebelum dia mendapati dua lelaki bersenjatakan parang cuba melarikan diri.

“Dia kemudian memperkenalkan diri sebagai polis dan cuba menahan mereka namun suspek cuba menyerangnya menyebabkan dia terpaksa melepaskan satu das tembakan mengenai dada seorang suspek sementara rakannya berjaya melarikan diri.

“Hasil pemeriksaan ke atas mayat kita menjumpai dadah di dalam poket seluarnya dan siasatan lanjut sedang dijalankan mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan dan 307 Kanun Keseksaan. Kita juga akan meneliti rakaman litar tertutup (CCTV) untuk siasatan,” katanya kepada pemberita pada sidang media, semalam.

Beliau berkata, mayat dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) untuk bedah siasat.

Mati dendam tukang kebun

Oleh Norul Awatif Romli
am@hmetro.com.my

SIASAT...anggota polis melakukan siasatan di tempat kejadian, semalam. Gambar kecil, Natchymuthu maut.
SIASAT...anggota polis melakukan siasatan di tempat kejadian, semalam. Gambar kecil, Natchymuthu maut.
SHAH ALAM: Perselisihan faham yang berlarutan sekian lama antara seorang ketua penduduk dengan tukang kebun sebuah pangsapuri di sini, mencapai kemuncaknya semalam apabila pemimpin masyarakat terbabit mati akibat dihentak di kepala dengan penyodok tanah.
Dalam kejadian jam 8.15 pagi itu, mangsa, K S Natchymuthu, 53, parah di kepala dan badan, namun sempat menunggang motosikal sejauh 30 meter sebelum jatuh dan meninggal dunia.
Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam, Deputi Superintendan Muhammad Idzam Jaafar berkata, mangsa ialah Pengerusi Persatuan Penduduk Pangsapuri Seri Sinar, Sunway Kayangan, Seksyen U9, di sini, yang juga pembantu peribadi kepada Ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Menurutnya, sebelum kejadian, berlaku pertengkaran di antara Natchymuthu dengan tukang kebun yang berusia 43 tahun itu sebelum suspek hilang pertimbangan lalu memukul mangsa di kepala dan badan menggunakan penyodok tanah.

Beliau berkata, biarpun parah mangsa masih sempat melarikan diri menaiki motosikal, namun rebah berhampiran pondok pengawal keselamatan 30 meter dari tempat dia dipukul.

Si tempang tumpas jua

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

TAHAN...suspek dicekup selepas gagal melarikan diri.
TAHAN...suspek dicekup selepas gagal melarikan diri.
KUALA LUMPUR: Seorang lelaki tempang yang amat dikehendaki polis kerana disyaki mengetuai satu sindiket mencuri kereta akhirnya dicekup dalam keadaan aib ketika dia menyorok di dalam longkang berhampiran Jalan Loke Yew, di sini, awal pagi semalam.
Orang kelainan upaya (OKU) berusia 42 tahun itu ditahan kira-kira jam 2.30 pagi dan sebelum itu, dia dengan bersenjatakan pisau mencuri sebuah Proton Wira milik seorang lelaki di Jalan Kampung Pandan, di sini, kira-kira jam 7 malam kelmarin.
Pemilik Proton Wira itu, Mat Nawai Ariffin, 53, berkata, dia bersama menantu perempuan dan cucu sulungnya yang berusia sebulan bernasib baik kerana tidak diapa-apakan suspek.

“Saya bernasib baik kerana sempat mengeluarkan cucu dari kereta sebelum lelaki tempang bersenjatakan pisau itu melarikan kereta yang diletakkan di hadapan rumah,” katanya.

Menurutnya, sebelum kejadian, dia bersama menantu dan cucunya baru tiba di rumah dari Sungai Besi dan menyedari kehadiran suspek membeli rokok di restoran bersebelahan rumahnya.

No comments:

Post a Comment