Saturday, December 22, 2012

JANGAN BANYAK PROTOKOL...BAGAIMANA WARGA ASING

Bertemu Jemaah Kerdil di Masjidil Haram

Posted on the December 19th, 2012 under Agama by admin
Sejak dahulu, saya sudah biasa dengar pelbagai cerita tentang perkara aneh yang menimpa jemaah di Tanah Suci.
Misalnya, ada jemaah semasa di Malaysia waras tapi apabila sampai di Tanah Suci jadi gila. Ada jemaah yang sesat sampai berhari-hari angkara bermulut celupar dan bongkak.
Ada juga jemaah semasa di Malaysia sakit tak boleh berjalan bertahun-tahun. Tapi apabila sampai di Tanah Suci, jemaah ini terus sihat dan boleh berjalan seperti biasa.
Pendek kata di Mekah pelbagai perkara yang tak masuk akal dan mustahil boleh berlaku.

Itulan yang terjadi kepada saya ketika menjadi mutawif membawa rombongan umrah pada tahun 2008.
Ketika itu, saya baru sahaja bertugas dengan De Mawardah. Seingat saya, baru tiga kali saya membawa rombongan ke Tanah Suci.
Ketika itu saya membawa rombongan seramai 40 orang terdiri daripada lelaki dan wanita. Setibanya di sana segala proses dan urusan menempatkan jemaah beralan lancer. Semua jemaah berpuashati dengan tugas saya lakukan. Saya gembira.
Suatu hari, saya bersama jemaah masuk ke Masjidil Haram untuk melakukan ibadah. Kami sembahyang sunat, berzikir dan berdoa mengikut kemampuan masing-masing.
Entah kenapa hari itu tiba-tiba sahaja saya bersifat seperti kebudak-budakan. Saya kata begini di dalam hati.
“Eh, bagilah tengok benda ajaib. Selam dating Mekah tak pernah tengok benda-benda ajaib lagi!” detik di hati saya.
Saya berkata begitu sebab saya biasa dengar cerita-cerita aneh dari mutawif-mutawif lain sebelum ini. Mudah-mudahan dapatlah saya bertemu benda-benda aneh yang tidak pernah terfikit untuk melihatnya.
Waktu itu saya lihat semua jemaah sedang melakukan ibadah masing-masing. Ada yang bersolat sunat dan ada yang membaca al-Quran.
Saya dan pembantu saya bernama Iskandar pula pergi ke suatu kawasan di dalam Masjidil Haram dan kami terus bersolat sunat.
Ketika kepala saya berpusing ke kanan untuk member salam pada tahiyat terakhir, saya terkejut. Betul-betul –betul di hadapan saya berdiri seorang lelaki berjubah putih.
Apa yang paling mengejutkan saya ialah saiz jemaah lelaki berjubah putih itu hanya sebesar botol  air mineral 500 milimeter.
Lelaki kenit berusia 40-an itu persis pelakon Bollywood. Wajahnya kacak, kulitnya putih, hidung mancung dan matanya bersinar.
Sebaik melihatnya saya terpaku tanpa dapat berkata apa-apa. Hanya mata saya yang bergerak memandang jemaah kenit tadi.
Wajah jemaah kenit tadi berseri-seri. Mukanya seperti bercahaya. Cantik sungguh. Saya lihat jemaah kenit itu melangkah setapak demi setapak ke arah saya.
Bersambung esok..

Larangan pemakaian tudung pelajar Muslimah di Filipina

Posted on the December 19th, 2012 under Luar Negara by admin

Satu keputusan yang dikeluarkan oleh Sekolah Menengah Atas Mindanao yang melarang para pelajar Muslimah untuk mengenakan jilbab menyebabkan kemarahan dari masyarakat Muslim Filipina dan kelompok-kelompok HAM atas pelanggaran hak asasi pelajar Muslim untuk mempraktikkan ajaran agama mereka.
“Kami meminta mereka untuk mematuhi hukum yang ada karana kebijakan mereka melanggar hak asasi manusia,” kata Alih S. Aiyub, sekretaris jenderal Konferensi Ulama Nasional Filipina di Mindanao Bara.
Pilar College di Mindanao telah melarang para siswi Muslimah memakai jilbab di lingkungan sekolah.

Meskipun dewan kota telah mengeluarkan resolusi yang mempertanyakan kebijakan tersebut, sekolah Katolik itu, salah satu institusi akademik di Mindanao Barat, tetap pada keputusannya.
Pada Senin (9/7), seorang biarawati bernama Maria Nina Balbas mengirim surat kepada Mayor Celso Lobregat, presiden Pilar College, mengatakan bahwa sekolah itu akan tetap menegakkan larangan itu.
“Kami asli Katolik Roma dan kami tidak bisa menyimpang dari asal kami,” kata Balbas.
“Benar bahwa kami melayani para siswa dari berbeda agama, tetapi sebelum mereka secara resmi terdaftar, selama interview para calon siswa, aturan dan peraturan menjelaskan kepada mereka, terutama yang tidak menggunakan jilbab atau kerudung.”
Edilwasif Baddiri, komisi hukum di Komisi Nasional atau Muslim Filipina (NCMF), mengkritik kebijakan sekolah tersebut terkait jilbab.
“Ini adalah pelanggaran Klausa Pelaksanaan Kebebasan 1987 Konstitusi Filipina dan pasal 32 Undang-Undang Republik No. 9710, Magna Carta Perempuan, katanya.
Baddiri juga mengatakan bahwa hukum pendidikan memberikan para siswi Muslim hak-hak untuk memakai jilbab atau kerudung ke sekolah. (siraaj/arrahmah.com)

PA Ahli Parlimen dihentak sampai mati

Posted on the December 19th, 2012 under Tempatan by admin

SHAH ALAM: Perselisihan faham yang berlarutan sekian lama antara seorang ketua penduduk dengan tukang kebun sebuah pangsapuri di sini, mencapai kemuncaknya semalam apabila pemimpin masyarakat terbabit mati akibat dihentak di kepala dengan penyodok tanah.
Dalam kejadian jam 8.15 pagi itu, mangsa, K S Natchymuthu, 53, parah di kepala dan badan, namun sempat menunggang motosikal sejauh 30 meter sebelum jatuh dan meninggal dunia.
Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam, Deputi Superintendan Muhammad Idzam Jaafar berkata, mangsa ialah Pengerusi Persatuan Penduduk Pangsapuri Seri Sinar, Sunway Kayangan, Seksyen U9, di sini, yang juga pembantu peribadi kepada Ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Menurutnya, sebelum kejadian, berlaku pertengkaran di antara Natchymuthu dengan tukang kebun yang berusia 43 tahun itu sebelum suspek hilang pertimbangan lalu memukul mangsa di kepala dan badan menggunakan penyodok tanah.
Beliau berkata, biarpun parah mangsa masih sempat melarikan diri menaiki motosikal, namun rebah berhampiran pondok pengawal keselamatan 30 meter dari tempat dia dipukul.
Harian Metro

Bom tentera Syria tidak meletup

GAMBAR menunjukkan sebutir lagi bom tidak meletup di Ain Terma.


DAMSYIK - Beberapa butir bom yang digugurkan di Ain Terma, timur Damsyik dalam peperangan saudara di Syria didapati tidak meletup pada 19 Disember lalu.
Bom-bom tersebut jatuh di beberapa batang jalan raya tetapi ia tidak meletup sekali gus menjadi tontonan penduduk dan para penentang Presiden Bashar Al-Assad.
Kawasan di Ain Terma itu merupakan lokasi serangan tentera Syria terhadap askar-askar Tentera Pembebasan Syria yang menentang rejim Bashar.
Pertempuran itu meletus sejak Mac tahun lalu dan lebih 43,000 orang dilaporkan telah terkorban.
Para penentang itu terdiri daripada penduduk tempatan yang mahu menggulingkan rejim Bashar.
Bashar dianggap gagal membawa pembaharuan dalam bidang pentadbiran dan kebebasan hak asasi manusia.
Sementara itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam menyatakan pihaknya akan menyediakan bekalan makanan kepada lebih 100,000 orang yang melarikan diri dari kem pelarian Palestin di Syria.
Kem itu terletak di Yarmuk, lapan kilometer dari Damsyik.
Ia turut menempatkan penduduk Syria yang menjadi mangsa peperangan tersebut.
Para pelarian itu melarikan diri ekoran serangan pesawat tentera Syria di kawasan berdekatan kem itu.
Kelmarin, konflik di Syria telah menjadi pertempuran antara fahaman Syiah dengan Sunni.
Ia diumumkan oleh agensi penyiasat PBB, Suruhanjaya Siasatan Syria selepas melakukan lawatan ke negara ini.
Bashar merupakan penganut Islam fahaman Syiah Alawi manakala ramai penduduk di negara ini berfahaman Sunni. - Agensi

Kiamat tidak berlaku Kiamat tidak berlaku

SEJUMLAH orang berhimpun di Stonehenge, England sempena ramalan hari kiamat.


SYDNEY - Bumi yang diramalkan kiamat berdasarkan ramalan sebahagian peminat fanatik kalendar kaum Maya di Amerika Tengah didapati tidak berlaku semalam.
Akaun Facebook agensi yang mempromosikan pelancongan di Australia, Tourism Australia dihujani dengan pertanyaan sama ada penduduk di negara itu terselamat pada 21 Disember.
Australia merupakan antara negara pertama di dunia yang menerima cahaya matahari pada hari yang diramalkan kiamat itu.
"Ya, kami masih hidup," kata agensi tersebut di laman berkenaan.
Menurut ahli-ahli arkeologi, kalendar Maya yang bermula antara 11 dan 13 Ogos 3114 Sebelum Masihi (SM) akan berakhir pada 21 Disember atau 23 Disember 2012.
Bagaimanapun, sebahagian pihak membuat tafsiran kemusnahan Bumi akan berlaku dengan menyebabkan ketibaan hari kiamat pada tarikh tersebut.
Negara-negara Asia semalam tidak dilanda bencana alam yang besar dengan penduduk di benua tersebut meneruskan kegiatan harian mereka.
Di Taichung, Taiwan, sejumlah pelajar sekolah dan orang dewasa menunggu ketibaan hari kiamat seperti yang diramalkan itu di depan sebuah binaan piramid.
Perhimpunan itu dianjurkan Muzium Kebangsaan Sains Semula Jadi Taiwan bagi membuktikan kepada orang ramai bahawa kiamat tidak akan berlaku pada tarikh tersebut.

Beg kalis peluru untuk kanak-kanak dijual


UY menunjukkan cara untuk menggunakan beg galas keluaran syarikatnya.- REUTERS


BILLERICA, Amerika Syarikat - Syarikat Amendment II menjual beg galas kalis peluru untuk kanak-kanak sekolah pada harga kurang daripada AS$300 (RM916.80).
Beg itu yang mengandungi watak-watak komik adiwira Avengers untuk kanak-kanak lelaki dijual selepas kejadian tembakan berlaku di Sekolah Rendah Newton, Connecticut pada 14 Disember lalu.
Dalam kejadian itu, seorang pemuda berusia 20 tahun, Adam Lanza menembak ibunya dan 20 kanak-kanak termasuk enam kakitangan sekolah tersebut.
Lanza kemudian menembak mati dirinya.
Beg untuk kanak-kanak perempuan mengandungi gambar ikan duyung.
Syarikat Bullet Blocker turut menjual beg galas kalis peluru yang berharga antara AS$$250 (RM764) hingga AS$600 (RM1,833) bergantung kepada saiz.
"Ringan, mudah untuk digunakan," kata naib presiden syarikat itu, Elmar Uy.
Beliau berkata, sejak minggu lalu, jualan beg tersebut meningkat sehingga 40 peratus. Beg itu dicipta oleh seorang pencipta, Joe Curran.
Ia dihasilkan dengan tujuan untuk melindungi kanak-kanak daripada kejadian tembakan seperti tragedi di Connecticut itu. - Agensi

Culpo dari AS menang pertandingan Ratu Cantik Universe


CULPO memberi senyuman kepada penonton selepas dia memenangi pertandingan Ratu Cantik Universe di Las Vegas kelmarin.- Agensi


LAS VEGAS, Nevada - Peserta berusia 20 tahun dari Amerika Syarikat (AS), Olivia Culpo menewaskan 88 jelitawan lain untuk memenangi pertandingan Ratu Cantik Universe 2012 di Planet Hollywood di sini kelmarin.
Pemenang tahun lalu, Leila Lopes dari Angola menyampaikan mahkota kemenangan kepada Culpo selepas dia diumumkan sebagai pemenang.
Peserta dari Filipina, Janine Tugonon menduduki tempat kedua manakala tempat ketiga menjadi milik Irene Sofia Esser Quintero dari Venezuela pada pertandingan kali ke-61 itu.
Para peserta menyertai acara pakaian renang, gaun malam dan wawancara pada peringkat separuh akhir yang disertai 16 peserta.
Culpo dari Pulau Rhode bakal menerima gaji yang jumlahnya tidak didedahkan, pelbagai koleksi pakaian, produk kecantikan dan seunit apartmen mewah di New York.
Ketika ditanya tentang perbuatan yang dikesalinya, gadis tersebut berkata: "Sesuatu yang telah dilakukan sehingga menyebabkan saya berasa kesal ialah mengganggu adik-beradik saya kerana anda akan menghargai mereka selepas anda menjadi dewasa."
Culpo merupakan pelajar Universiti Boston dan anak kepada dua ahli muzik profesional.
Ia merupakan kemenangan pertama buat warga AS selepas Brook Lee memenangi pertandingan tersebut pada 1997.
Para peserta pertandingan itu tidak boleh berkahwin atau mempunyai anak selain berumur di bawah 27 tahun.
Malaysia diwakili Kimberley Leggett pada pertandingan itu. - Agensi

Buaya tembaga ancam penduduk


SALAH seekor buaya tembaga yang muncul di Sungai Lubak Bodoh berhampiran Taman Semariang Aman, Kuching semalam.


KUCHING – Seramai 2,000 penduduk di Taman Semariang Aman di sini hidup dalam ketakutan berikutan tiga ekor buaya tembaga kerap muncul di Sungai Lubak Bodoh di sini sejak seminggu.
Meskipun tiada kes serangan reptilia lebih empat meter itu terhadap masyarakat setempat setakat ini namun kehadiran haiwan itu tetap menjadi ancaman.
Seorang penduduk yang mahu dikenali sebagai Dendy, 44, berkata, dia sering melihat kelibat sang bedal itu ‘bermain-main’ di tepi sungai berkenaan terutamanya ketika air pasang dan surut.
Lebih menarik, ceritanya, dia pernah ternampak seekor buaya melompat keluar dari permukaan sungai ketika cuba memakan umpan daging yang diikat oleh pemancing pada sebatang kayu.
“Saya tidak menjangkakan perkara seperti ini berlaku. Pada mula saya tidak dapat percaya namun buaya itu berada begitu hampir dengan saya.
“Jadi, apa yang kita bimbang adalah keselamatan kaki pancing dan kanak-kanak yang gemar memancing di tepi sungai berkenaan khususnya pada musim cuti sekolah ini,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Mayat gadis dibungkus plastik hitam ditemui di dalam kereta

KULAIJAYA – Mayat seorang wanita yang dibungkus dengan plastik hitam yang kemudian cuba dibakar ditemui di dalam sebuah kereta di Kampung Desa Idaman, Bukit Batu, Sedenak di sini semalam.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor, Datuk Dr. Hashim Haron berkata, semasa ditemui pada pukul 7.30 pagi, mangsa yang dikenali sebagai Nor Roziah Zakaria, 25, dipercayai sudah mati dibunuh lebih 14 jam sebelum itu.
Menurut beliau, pemeriksaan mendapati mangsa yang berasal dari Peringgit, Melaka mati akibat dijerut di leher sebelum cuba dibakar di dalam kereta Perodua Viva di kawasan dusun buah-buahan itu.
“Terdapat kesan bakar di tempat duduk depan dan belakang kereta itu. Kita mengesyaki pembunuh cuba memadamkan bukti pembunuhan dengan membakar kereta tersebut namun gagal,” kata beliau.

Kecewa JPN enggan daftar bayi


NURUL NATRAH (kiri) dan Sakidan kecewa kerana gagal mendaftarkan kelahiran bayi perempuan mereka di Kangar semalam.


KANGAR – Gara-gara MyKad miliknya ditarik balik oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kira-kira tiga tahun lalu, seorang wanita mendakwa tidak dapat mendaftarkan kelahiran bayinya yang berusia dua bulan.
Wanita tersebut, Nurul Natrah Abdullah, 32, berkata, dia dan suaminya, Sakidan Ahmad, 41, bimbang memikirkan masa depan anak mereka itu sekiranya tidak memiliki dokumen pengenalan diri.
Katanya, masalah itu berpunca ekoran identiti pada MyKad miliknya didapati sama dengan individu lain di Klang, Selangor pada tahun 2009 menyebabkan Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan JPN melarangnya menggunakan MyKad tersebut.
Menurutnya, berikutan itu, dia hanya memiliki sijil kelahiran dengan taraf warganegara yang belum ditentukan kerana dibesarkan di rumah anak yatim manakala identiti ibu bapanya tidak diketahui.

No comments:

Post a Comment