Saturday, December 22, 2012

SEX TELAH MENJADI PERKARA BIASA...BILA HUKUM ALLAH DIKETEPIKAN

Telinga terkulai ditetak

Posted on the December 22nd, 2012 under Tempatan by admin
Mangsa terlantar dengan kecederaan di kepala, telinga dan tangan yang berbalut.
KOTA BHARU – Seorang peniaga makanan haiwan hampir putus telinga kirinya akibat ditetak seorang lelaki dalam kejadian cubaan samun di Bukit Marak, Bachok, awal pagi semalam.
Lebih malang, mangsa yang baru sahaja menutup kedainya itu turut cedera di kepala dan lengan kiri ketika usaha dia menyelamatkan diri.

Dalam kejadian jam 2.30 pagi itu, Mohd Kamaruzaman Ibrahim diserang seorang lelaki tidak dikenali dipercayai cuba menyamun hasil perniagaannya pada hari terbabit.
Katanya, sebelum itu, dia yang menuju ke keretanya di hadapan kedai tidak menyedari kehadiran lelaki berkenaan.
“Sampai di tepi kereta lelaki bertopi keledar itu membaling serbuk lada ke dalam mata saya.
“Dalam keadaan mata yang pedih, saya lari menyelamatkan diri, bagaimanapun dikejar lelaki itu sebelum dia menetak saya dengan senjata dipercayai pedang,” katanya ditemui Sinar Harian di wad Hospital Universiti Sains Malaysia di sini, semalam.
Menurutnya, sejurus serangan itu, lelaki berkenaan melarikan diri dengan membonceng sebuah motosikal yang ditunggang seorang lagi lelaki lain.
Mohd Kamaruzaman kemudian mengagah akan dirinya menandu ke hospital sejauh lapan kilometer dari tempat kejadian.
“Pada masa itu, keadaan sunyi, tidak ada orang untuk saya minta tolong jadi saya terpaksa memandu sendiri dalam keadaan berlumuran darah untuk sampai ke hospital setengah jam kemudian,” katanya.
Akibat kejadian itu, mangsa menerima 15 jahitan.
Dalam pada itu, Timbalan Ketua Polis daerah Bachok, Deputi Superintenden Ab Rahim Che Ghani berkata, pihaknya belum menerima laporan berhubung kejadian.
Sinar

Saya Tidak Terlibat Dengan Skandal Seks – Ganesan

Posted on the December 22nd, 2012 under Politik by admin

IPOH: Speaker DUN Perak, Datuk R. Ganesan menafikan sebarang pembabitan dalam skandal seks dan akan membuat laporan polis mengenai dakwaan tersebut.
“Saya akan meminta pihak polis menyiasat dakwaan. Saya tidak terkejut kerana ia hanyalah cerita yang dibuat-buat,” katanya kepada pemberita di sini pada Jumaat.
Beliau mengulas mengenai sampul surat yang diterima V.Sivakumar dan A. Sivasubramaniam di luar perhimpunan awal hari ini.

Sampul surat itu mengandungi artikel yang dicetak dari dalam talian dan cakera padat (CD) dengan gambar lucah, gambar Ganesan dan gambar wanita pada bahagian kulit hadapan.
mStar

Mayat bayi rentung ditemui

Posted on the December 22nd, 2012 under Tempatan by admin
BEGINILAH keadaan mayat seorang budak perempuan yang ditemui rentung dengan perut terburai di Bukit Chagar, Johor Bahru semalam.
JOHOR BAHRU – Seorang kanak-kanak perempuan berusia setahun dijumpai mati dibakar dengan perut terburai sebelum dibuang di kaki sebuah bukit di Jalan Salleh, Bukit Chagar di sini semalam.
Timbalan Ketua Polis Johor Bahru Selatan (JBS), Superitendan Abdul Samad Salleh berkata, anggota badan mangsa didapati rentung 80 peratus.

Pihaknya juga percaya, kanak-kanak malang itu dibakar dengan sejenis minyak dan kemudian dibungkus dalam plastik.
Bagaimanapun, identitinya masih belum dikenal pasti.
“Mayat itu dipercayai berada di kawasan ini kira-kira 12 jam yang lalu dan perut kanak-kanak terbabit juga didapati terburai,” katanya kepada Kosmo!.
Kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.
Kosmo

Keterujaan Ayu, Zaquan, bakal timang putera

Posted on the December 21st, 2012 under Artis by admin

Jika tahun lalu, Ayu Raudhah dan suami Zaquan Adha yang juga pemain bola sepak negara, dirundung kedukaan kerana insiden keguguran. Namun pada April depan, segala kedukaan itu akan berbalas dengan kelahiran anak sulung mereka.
Ayu yang kini hamil enam bulan turut mendedahkan, hasratnya untuk menimang anak lelaki akan terlaksana dan dia amat teruja dan berdebar menanti kelahiran putera mereka.
“Alhamdulillah, saya dah pergi ‘scan’ kandungan dan doktor sahkan lelaki. Saya memang seronok bila dapat tahu jantina bayi kerana memang saya mahukan anak lelaki. Tapi, suami lebih teringin anak perempuan. Bagi saya, tidak kisah perempuan atau lelaki, yang penting adalah didikan yang sempurna.

“Kalau suami mahukan anak perempuan juga, mungkin untuk anak kedua atau ketigalah pula. Insya-Allah, dengan izinnya,” kata Ayu sambil ketawa kecil.
Berehat demi kandungan
Mengambil pengajaran daripada insiden keguguran lalu, Ayu membuat keputusan berehat sementara untuk menumpukan perhatian pada kandungan. Enggan melalui episod duka itu lagi, Ayu berharap agar kandungannya berada dalam keadaan baik.
“Alhamdulillah, setakat ini, kandungan dan kesihatan saya tiada masalah. Cuma, sejak mencecah usia enam bulan ini, berat badan semakin naik. Tapi, tak ada mendadak sangat. Cuma, saya semakin mengah dan cepat penat. Jalan sikit saja, dah termengah-mengah. Sebab itulah, di awal kandungan, saya tidak mengambil sebarang tawaran lakonan.
“Saya ingin memastikan, tiada kemudaratan pada kandungan dan saya sendiri kerana saya pernah keguguran akibat terlalu banyak bekerja. Bila dah bersalin nanti, saya akan kembali aktif dalam lakonan,” katanya adik kepada aktres jelita, Rozita Che Wan ini.
Semakin tenang
Mula mengenakan hijab setelah pulang dari menunaikan ibadah umrah pada 4 Ogos lalu, Ayu akui semakin selesa dan tenang dalam penampilan barunya itu. Menurut Ayu, hasrat untuk berhijab sudah lama terdetik di hatinya, namun niat itu semakin jelas setelah pulang dari kota suci.
“Insya-Allah, penampilan ini akan kekal untuk selamanya. Lagipun, semasa membuat keputusan untuk berhijrah, saya memang nekad dan tiada sangsi lagi. Suami dan keluarga merupakan pendorong kuat saya untuk kekal begini. Lagipun, suami pernah meluahkan rasa yang dia lagi suka kalau saya bertudung.
“Perubahan ini mungkin secara tidak langsung kerana faktor watak yang sering saya bawa sebagai wanita Muslim yang berhijab. Jadi, pintu hati saya dibuka dengan cara itu,” kata pemilik nama sebenar, Raudhah Abu Bakar@Che Wan.
Kepercayaan kunci kebahagiaan
Menyedari tuntutan karier suami yang sukar menghabiskan masa panjang bersamanya, Ayu tetap positif dan memahami tugas pemain bola sepak. Mengakui sikap saling memahami dan mempercayai antara satu sama lain amat penting dalam meniti alam rumah tangga, Ayu sedia maklum mengenai hal itu.
“Sebelum kami kahwin lagi, suami memang pemain bola. Jadi, saya harus menerima dia seadanya dan memahami jadual kerjanya. Jika tiada ‘game’, dia akan menemani saya, malah jika perlawanan itu berlangsung berdekatan, dia akan pulang menjenguk saya setiap hari untuk memastikan saya selamat.
“Dia terlalu risaukan saya dan kandungan. Bila dia terpaksa ke luar negara atau daerah, dia akan hantar saya ke rumah Kak Ta (Rozita),” katanya mengakhiri perbualan.
Zaquan bawa Ayu ke Johor
Umum mengetahui, penglibatan Zaquan dalam arena bola sepak sememangnya menyukarkan bintang ini memberi ruang khusus buat keluarga. Setelah mengikat kontrak bersama Pasukan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Zaquan diarahkan untuk berpindah ke negeri itu untuk memudahkan proses latihan.
“Buat masa ini, memang saya memang sibuk berpindah rumah. Saya juga membawa Ayu bersama kerana saya lebih selesa jika dia berada dekat dengan saya. Lagipun, dia sedang sarat dan saya tidak sampai hati nak tinggalkan dia seorang diri. Sehingga kini, kami masih belum membeli kelengkapan bayi. Hanya beberapa helai baju sahaja yang dibeli Ayu ketika bercuti di London baru-baru ini.
“Saya bertuah kerana memiliki isteri yang sangat memahami dan tidak pernah mempersoalkan tugas saya. Malah, saya lebih risaukan dia bila saya terpaksa berada di luar daerah,” katanya yang masih belum memilih nama anak.
Sukar mendapatkan cuti dan waktu khas untuk bersama keluarga, Zaquan bagaimanapun berharap agar dapat menemani Ayu ketika melalui proses bersalin nanti.
“Kami memang susah nak dapat cuti, apatah lagi cuti panjang kerana ia boleh menjejaskan stamina. Tapi, saya berdoa agar dapat menemani Ayu nanti. Kebetulan pada ketika itu, saya sibuk dengan perlawanan Liga Super Malaysia. Jadi, saya tidak pasti lagi dapat cuti atau tidak. Perkara ini telah dibincangkan bersama Ayu dan Ayu sentiasa positif.
“Mujurlah mertua saya akan datang menemani Ayu sehingga proses berpantang nanti. Namun, jika mertua tidak dapat datang, saya akan hantar Ayu ke rumah mereka,” katanya yang berjanji akan memberi yang terbaik buat keluarganya.
Sinar

Pecah mesin top-up guna benang

Posted on the December 21st, 2012 under Tempatan by admin

SUBANG JAYA: Seorang wanita berusia 40-an dianggap penyamun profesional apabila memiliki kepakaran membuka mesin tambah nilai kad prabayar telefon bimbit dengan hanya menggunakan benang.
Dia dibantu tiga lelaki disyaki terbabit dengan sekurang-kurangnya empat kes mencuri wang tunai dan kad prabayar telefon bimbit di sekitar Lembah Klang yang nilai keseluruhannya dianggarkan lebih RM150,000, sejak November lalu.
Dalam kejadian terbaru di sebuah hospital swasta di sini, kira-kira jam 4 pagi Selasa lalu, wanita terbabit bersama tiga pembantunya sekali lagi melarikan kad prabayar telefon bimbit dan wang tunai daripada mesin tambah nilai dianggarkan bernilai lebih RM40,000.

Sumber polis berkata, berbeza dengan tiga kes sebelum ini, dalam kejadian terbaru Selasa lalu, suspek bertindak lebih drastik apabila turut melarikan mesin kad tambah nilai berkenaan.
Menurutnya, selain berkemahiran membuka mesin kad tambah nilai telefon bimbit, suspek licik memperdaya pengawal keselamatan dengan menyamar sebagai juruteknik syarikat mesin berkenaan.
Harian Metro

Gelagat tunggu hari kiamat

Posted on the December 21st, 2012 under Luar Negara by admin
BEBERAPA buah kenderaan polis menuju ke Gunung Pic de Bugarach di pekan Bugarach, selatan Perancis kelmarin. – REUTERS
BEIJING – China menangkap hampir 1,000 orang dalam operasi memburu sebuah kumpulan Kristian yang menyebarkan khabar angin tentang hari kiamat akan berlaku pada hari ini, lapor media negara ini semalam.
Kumpulan yang dikenali sebagai Tuhan Maha Besar itu dituduh menyebarkan khabar angin tentang hari kiamat tersebut.

Hari kiamat tersebut dipercayai beberapa pihak akan berlaku kerana kalendar kaum Maya yang bermula pada 3114 Sebelum Masihi akan berakhir pada hari ini.
Menurut laporan stesen televisyen CCTV, operasi memerangi kumpulan itu bermula pada minggu lalu.
Akhbar Beijing Times melaporkan, polis menahan lebih 350 anggota kumpulan tersebut di wilayah Guizhou, barat daya China manakala lebih 400 lagi ditangkap di wilayah Qinghai, timur laut negara ini.
Agensi berita Xinhua menyatakan, kumpulan tersebut menjanjikan keselamatan penduduk yang menyertai kumpulan tersebut.
Di Kootwijkerbroek, Belanda, seorang penduduk, Pieter Van Der Meer menyediakan sebuah bot penyelamat di pekarangan rumahnya.
Menurutnya, bot tersebut mampu menyelamatkan 35 orang jika kiamat berlaku pada hari ini.
Di pekan Bugarach, selatan Perancis, pihak polis mengawal laluan masuk ke Gunung Pic de Bugarach setinggi 1,231 meter yang dikatakan akan terbuka pada 21 Disember ini.
Kawalan itu dilakukan bagi mengelak kebanjiran pengunjung ke gunung tersebut.
BEBERAPA lelaki kaum Maya mengadakan upacara keagamaan bagi meraikan kedatangan era baharu di bandar raya Guatemala, Guatemala kelmarin. – Agensi
Beberapa pihak percaya makhluk asing akan muncul bersama kapal angkasa untuk menyelamatkan golongan yang mempercayai hari tersebut.
Seramai 254 wartawan dari seluruh dunia telah berada di pekan tersebut untuk membuat liputan tentang kepercayaan hari kiamat itu.
Di Moscow, Rusia, sebuah kubu bawah tanah yang digunakan semasa Perang Dingin akan menjadi lokasi sebuah parti selama 24 jam bagi meraikan kedatangan hari kiamat.
Tiket sebanyak AS$1,000 (RM3,056) perlu dibayar kepada pengunjung yang mahu memasuki kubu tersebut untuk menyelamatkan diri. Kubu itu sedalam 56 meter.
Bagaimanapun, Presiden Rusia, Vladimir Putin berkata, beliau tidak percaya kiamat akan berlaku pada hari ini.
Menurutnya, Bumi akan wujud bagi tempoh 4.5 bilion tahun lagi.
“Saya tahu bila dunia akan berakhir. Ia akan berlaku dalam tempoh 4.5 bilion tahun lagi,” katanya.
Ketika ditanya jika beliau takut menghadapi hari kiamat, Putin berkata: “Kenapa perlu takut jika ia tidak dapat dielakkan?”
Sejumlah anggota polis turut mengawal di jalan-jalan yang terdapat di Kampung Sirince, barat Turki semalam bagi menangani kebanjiran pengunjung pada hari ini.
Sebahagian orang percaya kampung itu merupakan satu-satunya tempat yang tidak akan terjejas dengan hari kiamat kerana ibu Nabi Isa, Mariam dipercayai pernah tinggal di situ.
Beberapa upacara keagamaan turut dilakukan oleh kaum Maya di Guatemala kelmarin.
Upacara itu diadakan bagi meraikan kedatangan era baharu selepas kalendar Maya berakhir pada hari ini. – Agensi
Kosmo

Permintaan misteri Presiden Organisasi Zionis Dunia

Posted on the December 21st, 2012 under Luar Negara by admin

Chaim Azriel Weizmann lahir pada tahun 1874. Dia merupakan seorang pakar kimia yang menjadi Presiden Organisasi Zionis Dunia dan Presiden Israel pertama yang terpilih pada pertengahan Mei 1948. Dia juga menubuhkan institut penyelidikan Israel yang akhirnya menjadi Lembaga Ilmu Pengetahuan Weizmann.
Setelah mempelajari biokimia di Switzerland dan Jerman, Weizmann berhijrah ke England pada tahun 1905 dan dipercayai sebagai Juru cakap Zionis Eropah. Dalam perang dunia pertama, Jerman selangkah lebih maju dalam teknologi persenjataan berbanding pihak Bersekutu. Namun berkat penemuan Weizmann, yang berjaya mensintesiskan aseton melalui proses penapaian yang digunakan dalam menghasilkan cordite iaitu bahan pembakar yang berguna bagi pemangkin peluru, British berjaya bersaing dengan Jerman.
Banyak kalangan berkata tanpa penemuan Weizmann, British akan menderita kekalahan dalam perang dunia pertama. Sebab itulah, Weizmann sangat dihormati dikalangan elit Inggeris dan menjadi rakyat dihormati. Sejak itu lobi Weizmann menjadi sangat kuat di England.

Permintaan Weizmann
Selepas perang dunia pertama, PM Britain David LloydmGeorge secara khas mengundang Weizmann. George memberi Weizmann sejumlah wang dan berjanji bahawa British akan memberikan apa saja permintaan Weizmann.
Pucuk dicinta ulam mendatang. Sebagai salah seorang tokoh gerakan Zionis ini merupakan kesempatan terbaik bagi dirinya untuk meminta tanah air bagi bangsa Yahudi yang ketika itu masih berselerak di beberapa negara dan benua.
Weizmann menjawab, “Tuan, hanya satu yang saya inginkan … Hal itu adalah ‘rumah’ bagi saudara-saudara saya …”
Lloyd George faham. Permintaan khusus Weizmann itu menjadi perhatian utama Kabinet British. Menteri Luar Negeri Balfour setengah tidak percaya dengan apa yang diminta Weizmann.
Balfour bertanya kembali kepada Weizmann, seolah ingin mendengar melalui telinganya sendiri, “Tuan Weizmann, mengapa harus Palestin?”
“Tuan Balfour, jika pun saya mahukan Paris atau London apakah anda akan berikan? ” Weizmann bertanya.
Balfour mengangguk, “Mengapa tidak?”
Weizmann tersenyum. “Saya percaya Tuan Balfour. Namun sayang, kami telah mempunyai Jerusalem, ketika London masih berupa kawasan paya. ”
Balfour terdiam. Dia sangat faham bahawa permintaan Weizmann tersebut sangat dilema. Di pihak British sangat berterima kasih kepada Weizmann dan juga tokoh-tokoh Yahudi Antarabangsa lain namun jika permintaan itu dituruti maka Dunia Arab akan memusuhi British.
Sebab itulah, draft Deklarasi Balfour yang dikeluarkan pada tarikh 2 November 1917 ditulis dengan sangat berhati-hati dan tidak secara jelas menyenaraikan kata “tanah air”. Namun demikian, pihak Zionis tetap menterjemah deklarasi ini sebagai surat sakti untuk menjajah Tanah Palestin yang ketika itu memang dikuasai British.
Deklarasi Balfour dianggap sebagai mandat British kepada gerakan Zionis Antarabangsa untuk mendirikan sebuah negara Israel di Palestin. Pada 1918, Weizmann diangkat sebagai ketua Suruhanjaya Zionis dan dihantar ke Palestin oleh pemerintah British untuk menganjurkan pembangunan masa depan di negera itu. Di sana, dia meletakkan batu asas Universiti Ibrani.
Pada tahun yang sama Weizmann bertemu di Aqaba dengan Emir Feisal, putra Syarif Husain dari Mekah iaitu orang Arab yang telah bersekongkol dengan Perancis dan British menumbangkan khilafah Turki Uthmaniyah untuk rundingan untuk penubuhan negara Arab dan Yahudi yang ‘merdeka’.
Selepas itu, Weizmann mengetuai delegasi Zionis pada Persidangan Keamanan di Versailles. Pada tahun 1920, dia menjadi pimpinan Organisasi Zionis Dunia (WZO) dan mengetuai Agen Yahudi yang ditubuhkan pada tahun 1929. Pada tahun 1930-an, Weizmann meletakkan dasar Institut Penyelidikan Daniel di Rehovot, yang kemudian menjadi Institut Weizmann iaitu tenaga penggerak utama di belakang penyelidikan ilmiah Israel.
Pada tahun 1937, dia membina rumahnya di Rehovot. Chaim Weizmann kembali semula menjawat jawatan sebagai pemimpin WZO pada tahun 1935-1946. Sepanjang zaman Perang Dunia ke II, dia menyumbang banyak usaha dalam membentuk angkatan bersenjata Israel.
Selepas berakhirnya Perang Dunia II dan konspirasi Barat yang kemudian membentuk “negara” Israel pada 29 November 1947, Weizmann diangkat sebagai presiden pertama Israel hingga si laknatullah ini meninggal dunia pada tahun 1952.
Diterjemahkan dari sumber islampos.com
Detik Islam

Leher dijerut tali layang-layang

Posted on the December 21st, 2012 under Tempatan by admin
KEADAAN leher Mohd. Azizi yang cedera akibat terjerut tali layang-layang di Kampung Hilir Darat, Saratok semalam.
SARATOK – Seorang pelajar lelaki tingkatan empat cedera apabila lehernya dibelit dan dijerut tali layang-layang bersalut kaca yang merentang jalan di Kabong dekat sini kelmarin.
Kejadian pada pukul 11 pagi itu dikatakan berlaku ketika mangsa, Mohd. Azizi Ibrahim, 16, sedang menunggang motosikal untuk pulang ke rumahnya di Kampung Hilir Darat selepas membeli barang keperluan di sebuah kedai di pekan Kabong.

Mengimbau kejadian itu, Mohd. Azizi berkata, ketika melalui kawasan kejadian, dia yang menunggang seorang diri tidak menyedari tali layang-layang melintang di jalan tersebut kerana ia terlalu halus lalu merempuhnya.
Difahamkan, tali layang-layang bersalut kaca itu ditinggalkan di kawasan tersebut oleh pemiliknya selepas layang-layangnya tersangkut pada sebatang pokok.
Kosmo

No comments:

Post a Comment