Thursday, September 2, 2010

KENA JEL DAN 2 ROTAN....BAGAIMANA HUKUM ALLAH

2 perogol bersiri dijel

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah

2010/09/03

SHAH ALAM: Dua perogol bersiri yang dikatakan `mengganas' di sekitar Petaling Jaya dan Gombak pada 2006, masing-masing dipenjara 10 dan 11 tahun dan dua sebatan oleh Mahkamah Sesyen, di sini, semalam, selepas mengaku salah atas lima pertuduhan membabitkan peras ugut, rompak, culik dan rogol, empat tahun lalu.
Hakim Wan Mohd Norisham Wan Yaakob menjatuhkan hukuman itu terhadap S Kalidas, 23 dan R Shasidaran, 26 dan memerintahkan hukuman penjara terhadap tertuduh dijalankan masing-masing 20 April 2006 dan 19 Oktober 2006. Tertuduh sebelum itu mengaku salah merompak seorang pemandu lori, menculik, mencabul dan merogol dua remaja yang dalam perjalanan ke sekolah sebelum meminta wang tebusan daripada ahli keluarga kanak-kanak itu. Bagi pertuduhan pertama dan kedua, Kalidas dan Shasidaran masing-masing dihukum penjara 10 tahun dan 11 tahun berserta dua sebatan selepas mengaku salah merogol remaja berusia 17 tahun dalam kereta Kancil, di kawasan bukit pencawang elektrik, Kampung Desa Aman, Sungai Buloh di Gombak. Mereka didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara 20 tahun dan boleh dikenakan sebatan, jika sabit kesalahan.
Tertuduh juga dihukum penjara masing-masing lapan dan sembilan tahun untuk pertuduhan kedua iaitu melakukan rompakan menggunakan parang terhadap bapa mangsa yang juga pemandu Kancil itu dan merompak wang tunai RM140. Untuk kesalahan menculik dan melarikan dua remaja perempuan berusia 12 tahun dan 17 tahun yang berada dalam Kancil berkenaan, mereka masing-masing dikenakan hukuman penjara empat dan lima tahun. Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 365 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tujuh.

Sementara, pertuduhan keempat, Shasidaran dihukum empat tahun kerana mengaku salah mencabul kehormatan kanak-kanak berusia 12 tahun.

Pada prosiding semalam, pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Che Rohana Ismail

No comments:

Post a Comment