Sunday, November 28, 2010

SETUJU..BUKAN MUDAH...IA MUDAH JIKA SEMUA PIHAK FAHAM..SEMUA PIHAK BERKERJASAMA...FAHAM ITU@POLIGAMI SATU PERKARA YANG BENARKAN@DIHARUSKAN DALAM SYARAK...YANG PENTINGNYA UNTUK MENGELAKKAN ZINA....HUBUNGAN MEREKA TELAH ITIM@RAPAT MEREKA MUDAH DAH UNTUK BERZINA ....RINGAN2 BIASA..ATAU PUN MEREKA TELAH BERZINA....SEDANG HUKUM HUDUD TIADA...TABIK MEREKA BERUSAHA NIKAH DI THAILAND ATAU MANA2...SEBAB TAK MAU TERUSAN2 BERZINA....

Poligami tidak mudah



POLIGAMI adalah penawar dan ia sepatutnya tidak menimbulkan masalah kerana tujuan pensyariatannya bagi menyelesaikan masalah.
Bahkan poligami disyariatkan bagi mengelak masyarakat terbabit dengan pelbagai gejala moral yang boleh meruntuhkan institusi rumah tangga.

Malah, jika diteliti keburukan berpoligami jauh lebih baik bagi masyarakat, keluarga dan individu dibandingkan dengan keburukan membiarkan umat Islam terbabit dengan kancah zina dan persundalan dengan sewenang-wenangnya.

Justeru itu, sesiapa saja yang ingin berpoligami perlu mengikut segala peraturan ditetapkan sama ada berlandaskan hukum syarak yang menetapkan syarat berlaku adil mahupun aspek perundangan syariah negara bagi mengelak suasana haru-biru yang mencemarkan imej institusi kekeluargaan Islam

Malah, lebih memburukkan keadaan apabila ada yang mengambil jalan mudah berpoligami di negara jiran seperti di Selatan Thailand yang boleh dipertikaikan status pernikahannya.

Di Malaysia kebenaran untuk berpoligami tertakluk kepada peruntukan Undang-Undang Keluarga Islam yang dikanunkan di seluruh negeri.

Melihat kepada peruntukan undang-undang yang begitu ketat sebenarnya sukar untuk suami berkahwin lagi.

Namun, ini tidak bermakna poligami diharamkan. Penetapan undang-undang yang sebegitu rupa digubal supaya hak dan kepentingan isteri sedia ada terjamin dan tidak dizalimi di samping itu juga bagi memastikan bahawa keadilan dapat diberikan kepada isteri-isterinya.

Disamping itu, ia juga bagi memelihara keperluan anak-anak yang kemungkinan terabai akibat perkahwinan yang baru.

Peruntukan sebegini juga perlu supaya keharusan berpoligami tidak disalahgunakan dan imej poligami Islam yang baik dapat dizahirkan.

Perlu juga diingat poligami bukan tiket untuk berseronok dan melampiaskan nafsu semata-mata.
Poligami juga bukan hak eksklusif untuk suami berkahwin lagi.
Suami yang ingin berpoligami tertakluk kepada syarat boleh berlaku adil antara semua isteri dan anak-anak yang di bawah tanggungannya.

Perkara ini dinyatakan dengan jelas dalam firman Allah yang bermaksud: “Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil kepada anak-anak yatim, maka kahwinilah wanita-wanita yang kamu senangi, dua, tiga atau empat.

“Tetapi jika takut tidak dapat berlaku adil (terhadap isteri-isteri) maka kahwinilah seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.” (Surah al-Nisa’;3).

Baginda Rasulullah turut memberi peringatan dengan sabdanya yang bermaksud: “Barang siapa memiliki dua orang isteri dan dia melebihkan salah seorang daripadanya, maka akan dibangkitkan di hari kiamat kelak dalam keadaan bahunya senget sebelah”.


MOHD ALI MUHAMAD DON
Pensyarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Bandaraya Johor Bahru

Kongsi artikel ini menerusi media sosial


KOMEN

ADA KES BAPA TAK MENGIZINKAN@TAK MAHU MEWALIKAN.... ANAK KAHAWIN
SEDANGKANNYA DAH BERZINA DAN DAH MENGANDUNG....DARI SEGI BAPA@WALI TIADA HAK MELARANG SEBAB TELAH JANDA...SEBAB TELAH BERSETUBUH...SAMADA TELAH NIKAH ATAU BELUM...SYARAK MENENTUKAN BAHAWA WANITA TELAH BERSETUBUH DIKIRA JANDA....WAJIB BAGI MENGIZINKAN DAN MEWALIKAN SEBAB DIA JANDA ATAU TELAH BERZINA.


SEBAB UTAMA
-KERANA TELAH BERZINA
-TELAH JADI JANDA@SAMADA JANDA SEBAB TELAH BERNIKAH ATAU BERZINA
-KELAZATAN BERSETUBUH TELAH DIRASA

JIKA DILARANG DENGAN TIDAK MENGIZINKAN...MAKA MEREKA MENCARI RUANG DAN PELUANG UNTUK BERZINA SEBAB INGIN MELEPASKAN NAFSUNYA....SEDANG BAPA YANG TAK MENGIZINKAN...IA DAPAT MELEPASKAN NAFSU PADA ISTERINYA...
ANAK BAGAIMANA....PAKAI AKAL SIKIT...NI KESAN TAK BELAJAR AGAMA

TUDUHAN POLIGAMI LELAKI GATAL...
KITA GUNA ILMU MANTIK@LOGIK AKAL


BEGINI...KITA KATAKAN AYAT QURAN BERUBAH DARI LELAKI KE WANITA HARUS BERPOLIGAMI...(INI TAK BOLEH BERLAKU....KITA TAK BOLEH UBAH FIRMAN ALLAH...INI CONTOH...TUJUAN MEMBUKA MINDA)


'....HARUS WANITA BERSUAMI EMPAT,TIGA,DUA DAN SATU JIKA DIKHUATIRI TIDAK BERLAKU ADIL...DAN INILAH YANG SEBAIKNYA....'

JIKA AYAT SEPERTI ATAS...TENTU WANITA NAK BERKAHWIN LEBIH SEBAB SYARAK MEMBENARKAN....
CONTOH DAILOG....


'....ABANG..SAYA MEMANG SAYANGKAN ABANG....ABANG CINTA PERTAMA SAYA....TAPI IZINKANLAH SAYA KAHWIN LAGI....SEBAB SYARAK MEMBENARKAN....'


TENTU SUAMI TAK BAGI...IA TUDUH GATAL....

MAKA FIKIR2KAN LAH

No comments:

Post a Comment