Friday, December 3, 2010

AWAS...AKHIR ZAMAN PERKARA2 BEGINI BIASA...MACAM SUDAH LUMRAH SANGAT...PENGAJARANNYA BERHATI-BERHATI MEMANG DIGALAKKAN DALAM ISLAM...

NEGARA


Janji Siti Aishah dilanggar


PEGUAM Cik Puan Siti Aishah, T. Gunaseelan (kiri) dan Anthony
Sebastian membaca laporan sebuah akhbar yang menyiarkan kisah bekas Raja Permaisuri Agong itu semalam.


KUALA LUMPUR - Bekas Raja Permaisuri Agong, Cik Puan Siti Aishah Abdul Rahman kelmarin memfailkan saman terhadap pakar paranormal, Syed Abdullah Hussein Al-Attas yang lebih dikenali sebagai Uncle Seekers kerana didakwa telah membocorkan maklumat dirinya.
Siti Aishah menamakan Syed Abdullah sebagai defendan pertama manakala ayah Syed Abdullah, Syed Hussein Al-Attas sebagai defendan kedua.
Writ saman bertarikh 2 Disember itu difailkan melalui Tetuan Gunaseelan & Associates di Mahkamah Tinggi Temerloh, Pahang di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman Akhtar Tahir.
Mahkamah tersebut kemudian menetapkan 22 Disember ini sebagai tarikh sebutan interparte untuk kes tersebut.
Dalam saman tersebut, Siti Aishah sebagai plaintif memohon perintah injuksi bagi melarang defendan pertama dan kedua untuk tidak mendedahkan sama ada secara lisan atau dalam blog-blog, surat khabar atau wakil-wakil mereka sebarang maklumat semasa plaintif menerima 'rawatan' daripada defendan.
Plaintif juga memohon perintah melarang kedua-dua defendan itu daripada menerbitkan sebarang buku, majalah, risalah atau terbitan melalui blog atau laman web mengenai plaintif.
Menurut pernyataan tuntutan, pada Jun 2010 Siti Aishah mendakwa telah meminta bantuan Syed Abdullah untuk menangani masalah emosi yang dihadapinya selepas defendan pertama membuat representasi secara lisan bahawa beliau (Syed Abdullah) boleh mengubati dan menjalankan kaunseling berhubung masalah emosi yang dihadapi oleh bekas Raja Permaisuri Agong itu.



NEGARA


Janda Singapura tipu Rashid Hussain


SHARIDA cuba menyembunyikan wajahnya ketika dibawa ke Mahkamah Sesyen Shah Alam untuk dihadapkan atas tuduhan menipu Rashid Hussain. Di mahkamah, Sharida diwakili bekas suaminya yang merupakan seorang peguam.


SHAH ALAM – Seorang ahli perniagaan wanita dari Singapura mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan menipu pengasas Kumpulan RHB, Tan Sri Abdul Rashid Hussain sehingga menyebabkan ahli perniagaan itu menyerahkan wang berjumlah RM7 juta kepada wanita itu tahun lalu.
Tertuduh, Sharida Abdul Majid, 46, yang merupakan ibu tunggal didakwa menipu Abdul Rashid, 64, dengan mendakwa dirinya telah mendapat kontrak bernilai 8 juta dolar Brunei (RM18.9 juta) dan menawarkan kepada tokoh korperat itu untuk menyertai pelaksanaan kontrak tersebut.
Perbuatan Sharida itu didakwa telah mendorong mangsa untuk menyerahkan wang berjumlah RM7 juta melalui tiga keping cek Standard Chartered Bank kepada tertuduh sebagai tanda penyertaan di dalam kontrak tersebut.
Sharida yang diwakili bekas suaminya, peguam Mohd. Azfar Abdullah didakwa melakukan kesalahan itu di antara September 2009 dan 13 November 2009 di tingkat 9, Bangunan B, Peremba Square, Saujana Resort di sini.
Bagi kesalahan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan denda jika sabit kesalahan.
Berikutan tertipu, Abdul Rashid membuat laporan polis mengenai perkara itu pada 4 Mei lalu. Tertuduh ditahan pada Khamis lepas



NEGARA


Bekas Timbalan Pendakwa Raya dijel kerana cuba lupus BMW curi


INILAH kereta BMW milik isteri Lukman yang cuba dilupuskan.


KLANG - Seorang bekas Timbalan Pendakwa Raya dijatuhi hukuman penjara setahun dan denda RM2,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas didapati bersalah terhadap tuduhan cuba melupuskan sebuah kereta mewah milik isterinya yang dilaporkan dicuri empat tahun lalu.
Hakim Yong Zarida Sazali menjatuhkan hukuman itu ke atas Lukman Zainuddin, 37, selepas berpuas hati bahawa pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap pertuduhan.
Yong Zarida menetapkan hukuman penjara bermula dari tarikh jatuh hukuman iaitu semalam selain memerintahkan penjara tiga bulan jika tertuduh gagal menjelaskan denda yang dikenakan.
Bagaimanapun, mahkamah membenarkan permohonan Lukman untuk menangguhkan hukuman penjara sehingga kes rayuan terhadap kes tertuduh selesai dengan mengekalkan jaminan RM5,000.
Lukman yang berkhidmat di Jabatan Peguam Negara pada 1997 dituduh cuba melupuskan sebuah kereta BMW 318 (i) (A) bernombor pendaftaran ADT 6677 di Pangsapuri Putra Harmoni di Precint 9, Putrajaya di antara pukul 11 malam 24 Mac 2006 hingga pukul 12.15 pagi pada 25 Mac 2006.
Terdahulu, peguam mewakili Lukman, Azizzul Shariman Mat Yusoff merayu agar mahkamah mengenakan hukuman ringan ke atas anak guamnya berdasarkan faktor kesalahan pertama, tiada rekod jenayah mahupun masalah disiplin di tempat kerja.


NEGARA


Padah berkenalan di Facebook


PENGGUNA Internet dinasihatkan berhati-hati ketika mencari kenalan di laman Facebook.
- Gambar hiasan


KOTA BHARU – Niat seorang guru wanita untuk membantu seorang lelaki Iraq mempelajari agama Islam bukan sahaja tidak tertunai malah mendakwa kerugian RM15,000 apabila diperdaya suspek yang dikenalinya melalui laman sosial Facebook itu Rabu lalu.
Wanita berumur 42 tahun dan menetap di Taman Uda Murni di sini sebelum itu dikatakan telah berkenalan dengan lelaki terbabit pertengahan bulan lalu.
Pemangku Timbalan Ketua Polis Kelantan, Asisten Komisioner Mazlan Lazim berkata, selepas bertukar-tukar maklumat melalui laman sosial tersebut beberapa minggu kemudian, suspek memberitahu yang dia berhasrat untuk mempelajari Islam pada 30 November lalu.
Katanya, mangsa yang tidak mengesyaki apa-apa bersetuju untuk membantu suspek.
“Mangsa bagaimanapun telah menerima panggilan daripada suspek keesokan harinya mengatakan yang dia telah ditahan oleh pihak Imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kerana tidak mengisytiharkan wang pound sterling 360,000 (RM1.7 juta) yang dibawanya.



No comments:

Post a Comment