Saturday, December 4, 2010

KALAU BADAN DAH HANCUR APA YANG TINGGAL...YANG BOLEH MENYELAMATKAN KITA HANYA ALLAH SAJA...MAKA BERIMAN SERTA JAGALAH DAN PERLIAHARALAH AGAMANYA IAITU ISLAM...

DUNIA


Tasik ‘darah’ ditemui di Sumatera Selatan


TASIK merah di hutan Raje Mandare, Sumatera Selatan, Indonesia.



sumatera selatan - Merah bak darah! Itulah warna permukaan sebuah tasik seluas enam hektar yang ditemui sekumpulan penduduk tempatan dan peminat paranormal di Pagar Alam di sini, lapor akhbar Kompas semalam.
"Kami bersama rombongan 21 orang melakukan ekspedisi di kawasan Rimbacandi dengan menyusuri tebing, hutan, dan bukit bukau selama dua hari untuk sampai ke lokasi tasik merah itu," kata Asmidi, seorang penduduk tempatan.
Tasik berkenaan terletak di kawasan hutan berbukit Raje Mandare di sempadan Kota Pagar Alam dan Daerah Kaur, wilayah Bengkulu yang terkenal dengan banyak peninggalan bersejarah, termasuk candi.
"Anehnya, walaupun permukaan tasik ini merah, airnya pula jernih ketika dicedok keluar dengan menggunakan tapak tangan," kata Asmidi.
Selain tasik merah, hutan Raje Mandare turut menampilkan keganjilan lain termasuk spesies haiwan raksasa seperti lipan sepanjang 50 sentimeter (sm) dan lebar 30 sm serta burung raksaksa selain kerbau-kerbau yang mempunyai sarang lebah pada telinganya. - Agensi


DUNIA


Seluar dalam kalis bom Taliban laris




SELUAR dalam buatan BCB International.


LONDON - Sejenis seluar dalam kebal berharga £60 (RM297) yang dibuat daripada bahan tahan lasak kevlar laris dijual di Britain, lapor sebuah akhbar semalam.
Seluar dalam jenis boxer itu dibeli oleh isteri dan kekasih anggota tentera Britain yang bertugas di medan perang di Afghanistan sebagai hadiah Hari Krismas.
Seluar dalam ringan itu dapat melindungi kelangkang dan pangkal paha askar Britain daripada impak bom buatan Taliban di Afghanistan yang menyebabkan ramai di antara mereka maut atau menjadi cacat.
Firma yang mengeluarkan seluar dalam kebal itu, BCB International, mendakwa produk mereka lebih efektif menahan impak letupan berbanding seragam standard tentera masa kini. - Agensi






DUNIA


Pembunuh upahan umur 14 tahun




EDGAR JIMENEZ ditunjukkan kepada wartawan di luar pejabat pendakwa raya di Mexico kelmarin.


BANDAR RAYA MEXICO - Baru berusia 14 tahun tetapi tangan seorang budak lelaki, Edgar Jimenez telah meragut tujuh nyawa, lapor sebuah akhbar semalam.
Jimenez alias 'El Ponchis' yang bermaksud 'pembunuh bertopeng' dipercayai merupakan pembunuh upahan kartel dadah Morelos yang bergiat aktif di sini dan lokasi sekitarnya.
Budak lelaki tersebut yang memiliki kewarganegaraan Amerika Syarikat (AS) ditangkap tentera Mexico kelmarin ketika dia cuba melarikan diri ke AS dengan menaiki pesawat di bandar Cuernavaca, kira-kira 85 kilometer ke selatan bandar raya ini.
Pihak tentera berkata, dia ditangkap bersama dua saudara perempuannya ketika dalam perjalanan untuk menuju ke rumah ibu mereka di San Diego, AS.
Kakaknya yang berusia 16 tahun dan turut ditahan merupakan kekasih ketua kartel dadah berkenaan, Hector Beltran Leyva yang masih diburu tentera Mexico.
Ketika dalam tahanan pihak berkuasa, Jimenez mengakui terbabit dalam sekurang-kurangnya tujuh pembunuhan atas arahan Leyva.
"Saya dipaksa melakukan pembunuhan-pembunuhan itu dan diberi dadah setiap kali sebelum melakukannya. Saya diancam dibunuh jika enggan menurut arahannya," kata Jimenez kepada pemberita di pejabat pendakwa raya di sini kelmarin.
Namun, pada bulan lalu, akhbar La Razon di Mexico melaporkan bahawa El Ponchis dibayar AS$3,000 (RM9,423) bagi setiap pembunuhan yang dilakukannya. - Agensi



UNIA


Mogok jejaskan 250,000 penumpang di Sepanyol


SEJUMLAH penumpang memenuhi Terminal 1 di Lapangan Terbang Barajas di Madrid semalam.



MADRID - Mogok petugas trafik udara menyebabkan ruang udara Sepanyol ditutup semalam walaupun kawalan udara kini diambil alih tentera dan kerajaan mengancam untuk memenjarakan para pekerja itu.
Perdana Menteri Sepanyol, Jose Luis Rodriguez Zapatero mengerahkan pihak tentera semalam selepas pengawal-pengawal trafik udara awam mengambil cuti sakit beramai-ramai kerana tidak berpuas hati dengan keputusan kerajaan menambah waktu bekerja.
Namun, sehari selepas mogok itu dilancarkan kelmarin yang menyebabkan kira-kira 250,000 penumpang terkandas, masih tiada pesawat dilihat berlepas dari Sepanyol.
"Situasi masih belum berubah. Tiada penerbangan yang tiba atau berlepas. Kami cuma menerima kemasukan pesawat rentas Atlantik di lapangan terbang Madrid-Barajas. Itulah satu-satunya penerbangan yang masih beroperasi," kata seorang jurucakap agensi pengendali lapangan terbang Sepanyol, AENA.
Di lapangan terbang Madrid-Barajas, beribu-ribu penumpang terkandas dan terpaksa bermalam di atas lantai bangunan lapangan terbang itu.
Ramai di antara mereka yang buntu dalam berdepan situasi itu memilih untuk mendapatkan bayaran balik tiket atau mengubah jadual perjalanan.
"Saya tiba di lapangan terbang ini untuk menaiki penerbangan ke Poland, tetapi mereka memberikan borang tuntutan tiket kerana penerbangan itu telah dibatalkan," kata seorang wanita Teresa Cabezas, 6O, semalam.
Sementara itu, kerajaan Sepanyol mengisytiharkan keadaan darurat selama 15 hari sejajar dengan perlembagaan negara setelah hampir semua lapangan terbang lumpuh akibat mogok berkenaan, kata Menteri Dalam Negeri, Alfredo Perez Rubalcaba.
"Perisytiharan ini membolehkan kerajaan menangkap, mendakwa dan memenjarakan pegawai trafik udara yang enggan masuk bekerja," katanya.
Terbaru, separuh perjalanan udara di Sepanyol kembali dibuka lewat semalam selepas sejumlah pengawal trafik udara kembali bekerja susulan ancaman penjara oleh kerajaan. - AFP


Tujuh orang terkaya baru Indonesia

JAKARTA 4 Dis. - Majalah Forbes mengumumkan tujuh muka baru dalam senarai 40 orang terkaya di Indonesia dalam terbitan terbaru majalah itu bulan ini
Mereka terdiri daripada Sri Prakash Lohia yang memiliki kekayaan berjumlah RM8.39 bilion (AS$2.65 bilion), Kiki Barki Makmur RM5.34 bilion (AS$1.7 bilion), Benny Subianto RM3.3 bilion (AS$1.05 bilion), Agus Lasmono Sudwikatmono RM2.65 bilion (AS$845 juta), Tahir RM2.53 bilion (AS$805 juta), Wiwoho Basuki Tjokronegoro RM1.81 bilion (AS$575 juta) serta Engki Wibowo dan Jenny Quantero masing-masing memiliki kekayaan berjumlah RM1.76 bilion (AS$560 juta).
Daripada ketujuh-tujuh nama itu, Agus Lasmono Sudwikatmono merupakan yang paling muda pada usia 39 tahun dengan kekayaan berjumlah RM2.65 bilion (7.6 trilion rupiah).
Agus merupakan Naib Presiden syarikat, PT Indika Energy, yang berkecimpung dalam industri perlombongan dan tenaga.
Menurut Ketua Penasihat Editorial Forbes Indonesia, Justin Doeble, jutawan Indonesia mengalami peningkatan kekayaan hampir dua kali ganda dari tahun sebelumnya.
Kebanyakan mereka terlibat dalam perniagaan arang batu dan perladangan, khususnya sawit.
Berikut ini adalah profil tujuh pendatang baru orang terkaya di Indonesia.
Sri Prakash Lohia, 58, pemilik Grup Indorama. Pengeluar polyester terkemuka di dunia. Produknya dieksport ke 90 negara di lima benua. Selain terlibat dalam industri tekstil, beliau juga terlibat dalam sektor jana kuasa elektrik.
Kiki Barki Makmur, 71, pemilik Kumpulan Tanito Coal. Salah satu perusahaan arang batunya, PT Harum Energy Tbk disenaraikan di Bursa Efek Indonesia pada Oktober lalu dan memperoleh keuntungan 1 trillion rupiah (RM350 juta). Kekayaannya naik mendadak dalam tempoh tiga tahun daripada 13.5 trillion rupiah (RM4.7 bilion) menjadi 15.3 trillion rupiah (RM5.3 bilion). Kiki turut memiliki saham di Australia melalui Cockatoo Coal.
Benny Subianto, 68, memulakan kerjaya dengan menyertai Astra Internasional milik William Soeryadjaya. Beliau kemudian memegang jawatan penting di syarikat milik Astra, antara lain United Tractors, Agro Industri, PT Sumalindo Lestari Jaya, dan Astra Basic Industri.
Kini Benny dan dua lagi rakan kongsi, Edward Soeryadjaya dan Boy Tohir sama-sama membina kejayaan melalui Adaro Energy.
Agus Lasmono Sudwikatmono, 39, pemilik Grup Indika. Terlibat dalam pelbagai perniagaan termasuk multimedia (Indika FM, Indika Telemedia, Indika Production) serta memiliki saham di SCTV dan Planet Hollywood.
Turut menceburi sektor tenaga arang batu melalui syarikat PT Indika Energy Tbk, industri petrokimia melalui syarikat PT Petrokimia Nusantara Interindo.
Wiwoho Basuki Tjokronegoro, pemilik Grup Tripatra, menceburi industri cari gali minyak termasuk mengeluarkan pelantar serta pemasangan kelengkapan itu. Beliau turut menceburi bidang kajian laut, kewangan serta bekalan elektrik dan perlombongan. Beliau merupakan Presiden Pesuruhjaya syarikat Indika Energy.
Engki Wibowo, 59, dan Jenny Quantero, 58, pula merupakan pemilik syarikat PT Bayan Resources Tbk, yang terlibat dalam bidang perlombongan arang batu. Bayan merupakan salah satu daripada syarikat arang batu terbesar di Indonesia. - MINGGUAN

No comments:

Post a Comment