Thursday, December 2, 2010

KESEDARAN PENGGUNA AMAT PENTING...BELIAN TUNAI LEBIH MENGUNTUNG....JAUH DARI SEBARANG PENINDAS DAN PENIPUAN...

NEGARA


Bank 'perang' tarik pelanggan baru


KEGILAAN berbelanja tanpa memikirkan kemampuan sebenar kewangan menyebabkan pengguna terperangkap dengan hutang kad kredit. - Gambar hiasan



KUALA LUMPUR – Sebahagian besar bank kini melancarkan perang besar-besaran untuk menarik pelanggan baru selepas berjuta-juta pemegang kredit menghentikan penggunaan kad mereka disebabkan pelaksanaan cukai perkhidmatan sebanyak RM50 setahun untuk setiap kad kredit utama dan RM25 bagi setiap kad kredit tambahan.
Menurut sumber industri, langkah tersebut terpaksa dilakukan memandangkan berlaku kemerosotan mendadak jumlah kad kredit dalam industri iaitu sebanyak 18 peratus



DUNIA


Jadi bilioanir jual laman web


LAMAN web Groupon milik Andrew Mason.



LONDON - Seorang usahawan Internet, Andrew Mason, 29, bakal mengikuti jejak langkah pengasas laman sosial Facebook, Mark Zuckerberg, 26, dengan menjadi bilionair apabila dia bersetuju untuk menjual laman web beliau kepada enjin carian Internet, Google, lapor sebuah akhbar semalam.
Mason dikatakan bersetuju untuk menjual laman web bernama Groupon itu kepada Google dengan harga £4.1 billion (RM20.2 billion).
Beliau sebelum ini turut dilaporkan menolak tawaran daripada sebuah lagi enjin carian Internet, Yahoo kerana ia hanya menawarkan sebanyak £1.3 billion (RM6.4 billion) untuk membeli laman web terbabit.
Laman web yang telah dibina sejak dua tahun lalu itu telah menawarkan sebanyak 1,000 peluang pekerjaan di tempat kelahiran Mason iaitu Chicago, Amerika Syarikat selain digunakan oleh 2.5 juta pengguna di Britain.
Bagaimanapun kerana kelebihan yang ditawarkan seperti diskaun pembelian tiket wayang dan pelbagai barangan lain melalui Internet sehingga 90 peratus, jumlah pelayar kini semakin bertambah sebanyak 10 peratus setiap minggu.
Bagaimanapun, ia masih tidak boleh menyaingi Facebook kerana laman sosial itu kini bernilai £32 billion (RM158.1 bilion). - Agensi




DUNIA


Kucing gemuk jadi sensasi




GAMBAR menunjukkan Giuly si kucing gemuk.


FLORENCE, Itali - Seekor kucing betina seberat enam kilogram menjadi sensasi di Internet setelah pemiliknya, Chiara Bagnoli, 28, memuat naik gambar kucing itu di laman web peribadi, lapor sebuah akhbar semalam.
Chiara memberitahu, kucing gemuk bernama Giuly yang berusia lima tahun itu mendapat perhatian pelayar Internet dari Amerika Syarikat dan Sepanyol.
Kucing yang dibeli di sebuah kedai haiwan itu tidak kuat meragam.
Kucing itu sentiasa mengekori ke mana sahaja Chiara pergi seperti tabiat seekor anjing.
"Ia agak suka bermain tetapi sangat pemalas. Ia suka bersiar-siar dan memeluk pokok," kata Chiara. - Agensi






DUNIA


Turun 10kg makan ubi kentang


CHRIS VOIGT duduk dekat beberapa ubi kentang.



WASHINGTON - Seorang warga Amerika Syarikat (AS), Chris Voigt yang gigih mengamalkan diet memakan ubi kentang selama 60 hari akhirnya berjaya mengurangkan berat badannya sebanyak 10 kilogram (kg), lapor sebuah akhbar semalam.
Diet istimewa itu membawa kesan baik terhadap kesihatan Voigt apabila berat badannya berkurangan dari 89.35kg kepada 79.83kg manakala tahap kolesterolnya berkurangan kepada 69 mata.
Pengurangan berat badan itu mengejutkan doktor yang memeriksanya.
Voigt kini dinasihatkan secara perlahan-lahan mengambil makanan yang lain selepas dia berhenti mengamalkan diet istimewa itu Isnin lalu. - Agensi



DUNIA


Nuklear Pakistan jadi kebimbangan


ORANG ramai melihat satu program mengenai WikiLeaks yang membocorkan maklumat sulit mengenai program nukelar Pakistan di Karachi semalam.



ISLAMABAD - Maklumat kabel diplomatik yang disiarkan WikiLeaks menunjukkan militan-militan Islam mungkin dapat mengakses bahan-bahan nuklear milik Pakistan.
Menurut maklumat itu, pemerintah Amerika Syarikat turut berasa ragu mengenai kemampuan pentadbiran Pakistan yang dianggap tidak popular.
Maklumat itu menyatakan, bahawa ketua tentera dilihat menjadi pemain politik di belakang tabir yang pernah bercakap mahu menyingkirkan Presiden Pakistan, Asif Ali zardari.
Presiden Pakistan itu turut menyatakan bahawa beliau bimbang kemampuan ketenteraan negaranya yang mungkin akan menyingkirkannya daripada jawatan.
Pendedahan itu disiarkan di beberapa buah akhbar kelmarin yang menjalin kerjasama dengan laman web WikiLeaks. - Agensi


DUNIA


Pengasas WikiLeaks diburu Interpol


LAMAN web polis Interpol menunjukkan pengasas laman WikiLeaks, Julian Assange dikehendaki atas dakwaan merogol dan mencabul.



PARIS – Polis Interpol semalam meminta pengasas WikiLeaks, Julian Assange, 39, ditangkap selepas dia membocorkan maklumat sulit kedutaan Amerika Syarikat (AS).
Menurut agensi itu yang beribu pejabat di sini, Assange yang berasal dari Australia dikehendaki di Sweden untuk disoal siasat berhubung dakwaan merogol dan mencabul dua wanita.
Ibu Assange, Christine memberitahu stesen Perbadanan Penyiaran Australia bahawa dia tidak mahu anaknya diburu polis.
“Dia (Assange) merupakan anak saya dan saya menyayanginya dan pastinya saya tidak mahu dia diburu dan dipenjarakan,” katanya dari rumahnya di Queensland.
Notis penangkapan yang disiarkan kelmarin itu dipercayai akan menyebabkan perjalanannya ke seluruh dunia menjadi sukar.
Setakat ini, lokasi tempat tinggal Assange tidak diketahui.
Dia menafikan melakukan dakwaan merogol dan mencabul dua wanita tersebut semasa melawat Sweden pada Ogos lalu.
Laman web yang diasaskan oleh Assange mencetuskan kontroversi sejak Ahad lalu selepas lebih 250,000 maklumat sulit kedutaan AS didedahkan kepada umum.
Pendedahan itu menyebabkan beberapa buah negara termasuk AS dan Perancis mengutuk perbuatan Assange yang membocorkan maklumat tersebut menerusi WikiLeaks. – Agensi

No comments:

Post a Comment