Tuesday, February 14, 2012

BILA MALU WANITA DITARIK...BILA SYAITAN BERJAYA MENIPU SERTA MEMUJUK HAWA...SETELAH GAGAL MEMPERDAYA NABI ADAM A.S.

Bekas ketua pendakwa syarie dijel


SHAHRUNNAZRI yang didapati bersalah menerima rasuah digari di luar Mahkamah Sesyen Ipoh semalam.


IPOH – Sebagai Ketua Pendakwa Syarie Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), dia dipertanggungjawab untuk mendakwa kes-kes syariah, namun salah guna wang dan kuasa menyebabkan seorang bekas ketua pendakwa syarie di sini semalam menerima balasan apabila dia dijatuhi hukuman penjara dan denda.
Hakim Mahkamah Sesyen Ipoh, Tan Hooi Leng menjatuhkan hukuman lapan tahun penjara dan denda RM55,000 ke atas Shahrunnazri Abdul Samad, 44, setelah dia didapati bersalah atas empat pertuduhan meminta dan menerima suapan RM5,000 daripada seorang anggota polis yang berkhalwat bersama pasangannya pada 2007.

Ditemui mati selepas bergaduh dengan suami

14/02/2012 8:15pm

NIBONG TEBAL - Seorang wanita warga Myanmar mati dipercayai akibat dipukul suaminya di sebuah rumah kongsi di kawasan tapak pembinaan berhampiran Taman Jawi di sini semalam.
Aye Win, 37, ditemui terbaring di atas lantai dalam keadaan berlumuran darah pada kira-kira pukul 5.40 petang.
"Terdapat kesan kecederaan di kepala mangsa yang dipercayai dipukul dengan senjata tumpul. Ketika polis sampai di tempat kejadian, mangsa sudah meninggal dunia," kata Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Asisten Komisioner Mohd. Nasir Salleh di sini hari ini.
Beliau berkata, siasatan awal mendapati sebelum kejadian, berlaku pergaduhan antara pasangan suami-isteri itu akibat salah faham.
Beliau juga berkata, suami mangsa dipercayai telah melarikan diri dan pihak polis sedang mengesan lelaki berusia 43 tahun itu yang dipercayai masih berada di sekitar Nibong Tebal.
Sehubungan itu, polis meminta orang ramai yang mengetahui di mana lelaki berkenaan berada supaya menghubungi mana-mana balai polis berdekatan. - BERNAMA

Telinga konstabel digigit si penipu


Amran yang cedera di telinga kiri dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah semalam.


KUALA TERENGGANU - Telinga kiri seorang anggota polis berpangkat konstabel hampir putus selepas digigit seorang suspek yang cuba melarikan diri ketika baru ditangkap dan dibawa ke Balai Polis Gong Badak di sini kelmarin.
Sebelum kejadian pukul 9 malam, suspek lelaki berusia 34 tahun dari Batu Rakit di sini berpura-pura mahu muntah sebelum dia menolak Konstabel Amran Yahya, 23, dan terus melarikan diri.
Bagaimanapun, Amran berjaya mengejar suspek yang belum sempat keluar dari kawasan balai menyebabkan berlaku pergelutan antara mereka.

Dedah payudara semasa cuaca sejuk melampau di Moscow



BEBERAPA kakitangan lelaki syarikat Gazprom mengusung seorang wanita daripada kumpulan FEMEN yang mendedhakan payudaranya di depan ibu pejabat syarikat itu di Moscow semalam.



MOSCOW, Rusia - Tiga aktivis pergerakan hak wanita, FEMEN dari Ukraine sanggup mendedahkan payudara mereka semasa melakukan tunjuk perasaan dalam suasana sejuk melampau di depan ibu pejabat syarikat gergasi gas semula jadi Gazprom di sini semalam.
Mereka yang hanya memakai seluar panjang mendedahkan payudara sambil memegang poster yang mengandungi mesej mengutuk tindakan syarikat Gazprom.
Ketiga-tiga wanita itu mendedahkan payudara semasa suhu mencecah -22 darjah Celsius.
Salah satu poster itu mengandungi mesej yang menyamakan Ketua Pegawai Eksekutif Gazprom, Alexei Miller dengan ketua polis rahsia pada zaman pemerintahan pemimpin Adolf Hitler di Jerman, Heinrich Mueller.
Tunjuk perasaan itu dibuat kerana Ukraine dan Rusia gagal mencapai penyelesaian berhubung harga gas sejak beberapa bulan lalu.
Namun, ketiga-tiga wanita itu diusir keluar dari ibu pejabat tersebut oleh kakitangan lelaki syarikat Gazprom.
- Agensi 

Fitnah Wanita

Allah telah menentukan bahawa ada perkara tertentu yang menarik perhatian di antara lelaki dan wanita. Dan untuk itu, Allah juga yang mengatur bentuk hubungan yang perlu dilakukan, agar di antara mereka tidak timbul perkara-perkara yang tidak diingini. Walaupun demikian, ramai juga manusia yang melanggar batas-batas tersebut sehingga mereka tertunduk malu kerana keterlanjuran yang mereka lakukan. Lelaki yang tidak mampu mengawal dirinya daripada daya tarik yang ada pada wanita, pasti mudah untuk melakukan perkara-perkara yang menjadi larangan Allah Taala.

Apabila membicarakan tentang fitnah wanita, bukan bermakna wanita itu jahat dan sukakan keburukan. Tetapi apa yang dimaksudkan ialah keadaan mereka itu mampu menjadikan lelaki lupa daratan dan apabila usaha pencegahan tidak dilakukan, akan berlakulah perkara-perkara yang tidak diingini. Ini sudah pasti apabila lelaki yang berkenaan tidak berhati-hati. Bagaikan binatang ternak yang memakan rumput berdekatan dengan padang larangan, adalah mudah bagi binatang itu memasuki kawasan tersebut.

Fitnah ini boleh berlaku dalam dua keadaan, iaitu sebelum kedua jenis ini berkahwin dan ketika atau selepas lelaki dan wanita ini bernikah. Sebelum bernikah, Islam menentukan adanya mahram dan yang bukan mahram. Antara lain, adalah untuk memudahkan manusia mengetahui orang yang dibolehkan mereka berhubung atau bergaul secara bebas dan yang tidak boleh berbuat demikian. Perlanggaran pada ketentuan ini akan mengakibatkan perkara mungkar yang berlaku. Kebiasaannya manusia melakukan sesuatu yang tidak baik secara berperingkat-peringkat sesuai dengan bentuk kemungkaran itu.

Bermula dari dosa kecil seperti melihat, bercakap-cakap (berdua-duaan), berpegangan dan bersentuhan kulit dan akhirnya melakukan dosa besar. Orang yang berzina sebenarnya tidak ada harganya di sisi Allah, kecualilah dia bertaubat. Mengatasi masalah zina tidak dapat diatasi hanya dengan menyediakan rumah-rumah kebajikan bagi mereka yang telah terlanjur. Apa yang utama ialah memberi kefahaman kepada mereka tentang panduan agama dalam masalah ini dan dalam masalah kehidupan yang lain.

Islam dalam masalah ini, memperuntukkan hukuman yang berat kepada penzina, kerana mereka telah bersungguh-sungguh untuk memulakannya. Setelah berkahwin pula, seorang suami kadangkala tidak berupaya memimpin dengan baik dan sempurna. Ketenangan yang sepatut dikecapi semasa bernikah, hanya menjadi impian kosong. Bernikah dengan wanita pilihan hati rupanya tidak seindah namanya. Sebabnya ialah proses dan matlamat perkahwinan tidak menjejaki apa yang telah digariskan oleh Allah.

Kecantikan yang menjadi dasar pilihan itu rupanya bagaikan memetik mawar yang berduri yang tidak ada wanginya yang harum.
"Hai orang yang beriman, sesungguhnya di antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka. Dan jika kamu memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang ." (At-Taghaabun : 14)

Keadaan ini sebenar bukan suatu yang merendah-rendahkan wanita. Andaikata mereka mendapat pendidikan yang baik serta memahami tuntutan agama dalam perkara-perkara yang dihadapi, mereka justeru menjadi pendorong yang digigih. Sesuai dengan kejadian mereka seumpama daripada tulang rusuk yang bengkuk, kepemimpinan yang baik daripada pihak lelaki akan mampu membawa mereka ke jalan yang lurus. Jika demikian gambaran keadaan fitnah yang dihadapi melalui wanita, tentu lebih hebat keadaannya bilamana wanita itu aktif dalam perkara-perkara sumbang.

Kalau dalam masjid dan dalam rumah tangga keadaan boleh menjadi tidak tenteram kerana kurang fahamnya wanita terhadap sesuatu, tentulah lebih mencabar jikalau keadan ini digiatkan bila berada di luar masjid dan rumahtangga. Rasulullah saw pernah memberi pesanan kepada para sahabat baginda yang selalu duduk-duduk ditepi jalan agar menjaga hak-hak jalan, iaitu menjaga pandangan, tidak mengganggu orang yang lalu, menjawab salam serta melakukan pencegahan maksiat. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim dari Abu Said al-Khudry).

Ini bermakna, setiap anggota masyarakat akan menerima akibatnya apabila suasana maksiat disuburkan khususnya melalui wanita-wanita jahat. Tercatit dalam sejarah Islam, bahawa ayat 1-2 Surah at-Tahrim turun disebabkan angkara isteri-isteri baginda. Ketika baginda habis meminum madu di rumah isteri baginda Saudah, dia berkata bahawa ada bau yang busuk. Begitu juga ketika baginda selesai meminum madu di rumah Aisyah, dia diberitahu bahawa ada bau yang busuk. Lalu Rasulullah saw kerana untuk menjaga hati isterinya telah berjanji untuk tidak meminum madu lagi.

Allah lalu menurunkan firman Nya :
"Hai Nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah halalkan bagimu, kamu mencari kesenangan hati isteri-isteri kamu?" (at-Tahrim : 1) Perlu ditegaskan bahawa fitnah wanita tidak selalunya datang dari arah wanita itu sendiri. Bahkan selalunya godaan nafsu dalamlah yang menjadi pendorong bagi lelaki untuk mendekati wanita dan melakukan maksiat. Oleh kerana itu, wanita atau isteri bukanlah musuh yang sebenarnya yang perlu dijauhi. Perlakuan yang berlaku adalah antara dua jenis ini adalah gambaran umum tentang bentuk perhubungan yang diwujudkan.

Apabila masing-masingnya memberi perhatian yang wajar untuk sama-sama membina kebahagiaan, maka mereka akan mengecapinya dengan sempurna. Abu Hurairah ra berkata bahawa Rasulullah saw bersabda
: "Sesempurna iman seseorang ialah yang paling baik budi pekertinya,dan sebaik-baik kamu ialah yang terbaik pergaulannya terhadap isterinya." (Riwayat Tirmizi). Dan dalam sebuah hadis dari Abdullah bin Amru al-Ash, bahawa Rasulullah bersabda : "Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah." (Riwayat Muslim)

Penegasan Islam tentang keadaan wanita dan potensi mereka untuk samada membangunkan atau meruntuhkan umat adalah suatu kenyataan yang perlu catitan semua pihak. Mereka perlukan bimbingan dan pimpinan yang baik.

Jentolak rempuh pagar rumah guru



KEADAAN pagar rumah dan kereta milik Rozaidah yang rosak akibat dirempuh jentolak di Taman Desa Alam, Seksyen U12, Shah Alam semalam.



SHAH ALAM - Seorang guru yang bersiap-siap untuk keluar mengajar pada sesi petang terkejut apabila sebahagian tembok dan pagar rumah didiaminya dirempuh jentolak di Taman Desa Alam, Seksyen U12 di sini semalam.
Turut musnah dalam rempuhan itu ialah sebuah kereta jenis Nissan Grand Lavina milik guru tersebut serta pagar rumah dan sebuah kereta Perodua Kancil milik seorang jirannya.
Difahamkan sebelum kejadian itu, jentolak tersebut menjalankan kerja-kerja membaik pulih tangki air yang berada di atas bukit.

Tukang gunting lemas ketika tangkap udang


BAPA mangsa, Sudin Haron, 62, berdoa semasa kerja-kerja mencari anaknya dijalankan di Pantai Puteri semalam.


MELAKA - Sorang tukang gunting rambut yang menggunakan langgai untuk menangkap udang geragau mati lemas selepas dihanyutkan ombak di Pantai Puteri di sini kelmarin.
Dalam kejadian pukul 8.40 malam itu, mangsa, Omar Sudin, 37,hilang apabila langgai miliknya ditemui kira-kira 100 meter dari tempat kali terakhir dia dilihat di tebing batu persisiran pantai itu.
Sebelum kejadian, bapa kepada empat orang anak berusia dua hingga 11 tahun itu dikatakan keluar dari rumahnya di Kampung Pantai Rombang pada pukul 8.30 malam untuk menangkap udang di pantai yang terletak tidak jauh dari rumahnya.
Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Tangga Batu, Abdul Razak Manap berkata, mayat mangsa ditemui di Jeti Tanjung Beruas pada pukul 4.35 petang iaitu kira-kira empat kilometer dari tempat mangsa dilaporkan hilang pada Ahad lalu.

Pemilik hamster perlu waspada




HULU TERENGGANU - Tikus peliharaan atau hamster dikhuatiri turut berisiko menyebabkan jangkitan penyakit Leptospirosis atau virus kencing tikus khususnya kepada penggemar haiwan comel itu.
Ia berdasarkan jangkitan penyakit itu yang dialami seorang pemilik hamster di negeri ini sehingga mengakibatkan dia kehilangan kedua-dua belah tangan serta kaki baru-baru ini.
Perkara itu didedahkan Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Telemong, Rozi Mamat (gambar) kerana mangsa tersebut merupakan kenalan rapatnya.

No comments:

Post a Comment