Tuesday, February 14, 2012

UNDANG2 ISLAM JIKA SABIT MENCURI...POTONG TANGAN...KEMUDIAN BALIK...MAKA MASIH BOLEH MEMBELAI ANAK ISTERI..CARI MAKAN SERTA MENDIDIK ANAK2...MAKA NAFSU ISTERI JUGA TIDAK TERABAI...INI KESAN BILA KITA GUNA UNDANG2 PENJAJAH...YANG TIDAK BERSIFAT MENDIDIK MASYARAKAT DAN MENGHUKUM

Lelaki serah barang kemas RM30,000 selamat isteri



GOMBAK: Bimbang isterinya dibunuh, seorang lelaki menyerahkan barangan kemas bernilai RM30,000 yang disimpan dalam peti simpanan khas selepas rumah mereka di Batu Caves diceroboh lima lelaki dipercayai warga Indonesia, kelmarin.
Dalam kejadian jam 6 pagi itu, pasangan berusia 50-an itu yang tidur nyenyak terkejut selepas bilik tidur mereka dipecah masuk suspek bersenjatakan parang.

Menurut sumber, terkejut dengan kehadiran lelaki bertopeng itu, mangsa berdiam diri sambil menenangkan isterinya yang menggigil ketakutan sebelum suspek menyuruh mereka jangan melawan jika tidak mahu dicederakan.
“Mangsa yang ketakutan merayu dilepaskan dan memberitahu tiada barangan berharga di dalam rumah, namun suspek enggan mempercayainya sebelum mengacukan parang ke arah isteri mangsa dan mengugut membunuhnya jika enggan menyerahkan barangan berharga.

“Bimbang dengan keselamatan isterinya, mangsa menunjukkan peti keselamatan mengandungi barangan kemas yang disembunyikan di dalam almari,” katanya.

Sumber berkata, suspek mengarahkan mangsa mengambil peti itu, malah turut menendangnya supaya cepat menyebabkan mangsa terjatuh dan luka di lutut.

“Sebaik mendapatkan barangan kemas itu, suspek melarikan diri meninggalkan mangsa.

“Yakin diri mereka selamat, mangsa datang ke Balai Polis Selayang untuk membuat laporan kejadian itu,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah mengesahkan menerima laporan dan siasatan lanjut dijalankan.

Sepak junior hingga pengsan



PETALING JAYA: Hanya kerana didakwa tidak menghormati senior, seorang pelajar junior cedera dibelasah sekumpulan pelajar terbabit dengan kayu selain menyepaknya di badan hingga pengsan dalam kejadian di sebuah sekolah asrama di Sungai Buloh, di sini kelmarin.
Dalam kejadian jam 12.30 malam itu, mangsa yang berusia 16 tahun berada di bilik asramanya di tingkat tiga sebelum didatangi seorang rakan yang memaklumkan seorang pelajar senior ingin berjumpanya.

Sumber berkata, sebaik tiba di bilik pelajar senior terbabit, mangsa diherdik kerana didakwa tidak menghormati pelajar senior.
Ketika mangsa hendak menerangkan kepada pelajar terbabit, tiba-tiba dia ditendang di dada.

“Sikap mangsa mendiamkan diri itu menyebabkan pelajar terbabit naik angin sebelum rakan sebiliknya datang menyepak mangsa di tepi badan hingga jatuh.

“Tidak cukup dengan itu, seorang lagi pelajar senior menyepak mangsa di badan selain mengugut melanggar ibu bapa mangsa jika dia mengadu kejadian terbabit kepada pihak pengurusan asrama atau sekolah,” katanya.

Menurutnya, mangsa pengsan di biliknya dan jam 11 pagi semalam, mangsa dibawa ke Hospital Sungai Buluh untuk menerima rawatan selepas mangsa sesak nafas berterusan.

Mangsa disahkan cedera pada bahagian tisu di beberapa bahagian badan.
Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Superintendan Meor Hamdan Meor Mohamad mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan siasatan lanjut dijalankan.

Putus nyawa di riba suami



GUA MUSANG: “Saya sempat mengajar isteri mengucap dua kalimah syahadah sebelum dia meninggal dunia di atas riba saya,” kata Baharudin Yusof, 59, suami Siti Mariam Ibrahim, 56, yang meninggal dunia selepas terbabit kemalangan jalan raya di Kilometer 4 Jalan Gua Musang-Kuala Lipis, dekat sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian jam 6.20 petang itu, Siti Mariam dalam perjalanan dari Kuala Lipis untuk pulang ke rumahnya di Rancangan Tanah Felda Perasu bersama Baharudin dan anak lelaki mereka, Mohd Lokman, 26.

Kemalangan berlaku apabila Perodua Kancil dipandu Mohd Lokman merempuh sebuah kereta yang terbabas sehingga memasuki laluan bertentangan sebelum kedua-dua kenderaan itu terbalik.
Siti Mariam meninggal dunia di tempat kejadian selepas parah di badan, manakala Baharudin dan Mohamad Lokman cedera ringan. Pemandu sebuah lagi kereta yang berusia 23 tahun, parah dan menerima rawatan di Hospital Gua Musang (HGM).

Mayat Siti Mariam dihantar ke HGM untuk bedah siasat dan dituntut keluarganya lewat malam kelmarin untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Felda Perasu, di sini.

Kereta dialih jiran terbakar



MELAKA: Seorang pekerja kontrak tergamam apabila kereta milik majikan yang dibawanya pulang untuk membawa anaknya ke hospital hangus terbakar dekat rumahnya di Kampung Bukit Piatu, dekat sini, petang semalam.
Mohd Rapi Nong Hussin, 47, berkata, dia membawa kereta itu pulang membawa anaknya mendapatkan rawatan di Hospital Melaka pada sebelah pagi.

Selepas rawatan, dia pulang ke rumah lalu meletak kereta Nissan 120-Y itu di depan jalan masuk rumahnya.
“Ketika berehat dalam rumah, saya tertidur dan apabila terjaga kira-kira jam 3.30 petang, saya dapati kereta tiada di tempatnya dan tambah terkejut melihat ia terbakar di satu kawasan lapang di depan rumah.

“Isteri saya beritahu kereta dialih jiran kerana ada lori menjual besi terpakai hendak melalui jalan di situ sebelum ia terbakar,” katanya.

Anak maut tercampak

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my

IPOH: Seorang kanak-kanak perempuan berusia sembilan tahun maut selepas tercampak keluar dari kereta dipandu bapanya sejauh lebih 20 meter selepas kenderaan yang mereka naiki dirempuh, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 malam itu, mangsa, R Valermarthy mati di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala selepas melambung keluar dari tempat duduk belakang kereta dalam kejadian berhampiran Jalan Kuala Kangsar-Chemor, di sini.

Ketika kejadian, mangsa bersama ibu bapanya yang menetap di Kampung Banggali, Taman Mutiara, Chemor, di sini, sedang bersiar-siar dan mahu menjamu selera di Sungai Siput. Sebaik tiba di tempat kejadian, kereta dinaiki mangsa bersama ibu bapanya itu dirempuh dari arah kanan oleh sebuah kereta lain dipercayai dipandu dalam keadaan laju.
Pelanggaran itu menyebabkan kereta dinaiki mangsa hilang kawalan sebelum terbabas sejauh kira-kira 100 meter dari jalan utama mengakibatkan mangsa tercampak keluar.

Bapa mangsa, R Ramakrishnan, 37, berkata, anak perempuannya itu yang duduk di belakang tercampak keluar walaupun tingkap dan pintu tertutup rapat.

Menurutnya, sebaik kemalangan berlaku, dia segera meninjau di tempat duduk belakang untuk melihat keadaan anaknya. “Bagaimanapun, saya terkejut apabila melihat anak sudah hilang dari tempat duduknya manakala cermin pintu turut pecah. “Hati saya berdebar apabila melihat anak terpelanting keluar dan terbaring dalam keadaan tidak sedarkan diri,” katanya.

Menurutnya, anaknya tidak sedarkan diri dan parah di kepala selain beberapa anggota badan.

“Saya dan isteri, S Mariyammal, 27, bergegas meminta bantuan seorang rakan sebelum membawanya mendapatkan rawatan kecemasan di Hospital Sungai Siput.
“Kecederaan serius di kepala menyebabkan anak saya yang juga murid tahun tiga Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Ladang Chemor terpaksa dikejarkan ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), Ipoh untuk rawatan,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, anaknya gagal diselamatkan apabila disahkan meninggal dunia di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), jam 2.50 pagi semalam.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias mengesahkan kemalangan itu.

Suami dalam jel, isteri buat maksiat



BUTTERWORTH: Taktik seorang wanita membawa dua anaknya berusia lima dan dua tahun bagi menemaninya melakukan maksiat dengan pasangannya tidak berjaya apabila dicekup pihak berkuasa di sebuah hotel murah di Berapit, semalam.
Wanita dan pasangannya berusia 30 tahun ditahan Penguat Kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) selepas menerima maklumat pasangan bukan muhrim menjadikan hotel murah di kawasan itu. Lebih mengejutkan melalui soal siasat dijalankan, wanita berkenaan masih isteri orang dan difahamkan suaminya kini ditahan di penjara akibat kesalahan mencuri kenderaan sejak dua tahun lalu.

Ketika ditahan, wanita berkenaan berpakaian lengkap sambil mendukung anak lelakinya berusia dua tahun manakala pasangannya berbaju dan hanya memakai tuala.
Ketua Unit Operasi JHEAIPP, Khairul Azman Azizan berkata, pada zahirnya, orang ramai menyangka mereka pasangan suami isteri kerana ditemani dua kanak-kanak, tetapi taktik itu gagal mengaburi pihak berkuasa.

“Hasil siasatan mendapati pasangan berkenaan belum berkahwin, malah wanita itu masih lagi isteri orang,” katanya ditemui selepas operasi berkenaan.

Menurutnya, siasatan mendapati lelaki berkenaan baru dibebaskan selepas dua tahun dipenjarakan kerana kesalahan menyamun sebuah stesen minyak.

Katanya, dalam operasi bermula jam 10 malam sehingga 3 pagi itu dengan disertai 24 pegawai penguat kuasa.

No comments:

Post a Comment