Tuesday, February 14, 2012

RASIKO NAK PUTIH DAN CANTIK..CANTIK AKHLAK SERTA SOLEHA TAK MEMBERBAHAYA PADA BADAN...MALAH DITUNTUT OLEH ISLAM...

Umur bersara swasta ke Parlimen

LANJUTAN had umur persaraan untuk sektor swasta dijangka memberi peluang kepada kakitangan untuk membuat persediaan dana kewangan bagi keperluan hidup masa tua. - Gambar hiasan.


PUTRAJAYA - Rang Undang-Undang Umur Persaraan Swasta yang akan melanjutkan tempoh perkhidmatan pekerja sektor swasta kepada 64 tahun termasuk had bersara mandatori pada usia 60 tahun akan dibentangkan pada sidang Dewan Rakyat bulan depan.
Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam berkata, proses penggubalan rang undang-undang itu yang membabitkan lebih enam juta pekerja swasta di negara ini kini di peringkat akhir penelitian.
"Kita berharap rang undang-undang ini dapat dibentangkan pada sesi Dewan Rakyat bulan depan untuk mendapat kelulusan.
"Kini cuma ada satu dua isu yang masih diperhalusi," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK), Persatuan Industri Teknologi Berkomputer (CompTIA), Persatuan Teknologi Malaysia (TAM) dan London Chamber of Commerce and Industry (LCCI) di sini semalam.

Sokongan berbelah bagi pencen lewat

KUALA LUMPUR - Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) menyokong hasrat kerajaan menaikkan umur persaraan mandatori pekerja swasta dari 55 tahun kepada 60 tahun.
Timbalan Presiden MTUC, Mohd. Jafar Abd. Majid berkata, langkah itu dapat membantu kira-kira 6.1 juta pekerja swasta menjana pendapatan yang lebih baik sebelum bersara.
"Langkah ini juga wajar kerana jangka hayat purata rakyat Malaysia telah meningkat kepada 70 tahun berbanding 50 hingga 60 tahun pada era 1960-an," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.
Dalam perkembangan berkaitan, dua badan pelajar iaitu Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (MPPUIAM) dan Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (MPPUPNM) menyifatkan langkah melanjutkan umur persaraan pekerja itu hanya akan mengurangkan peluang golongan muda memperoleh pekerjaan.
Presiden MPP UIAM, Muhammad Adib Hatim berkata, undang-undang itu akan memberikan cabaran besar kepada lulusan sekolah menengah dan universiti.
"Peluang pekerjaan semakin terhad kerana mereka yang sudah bekerja akan dapat memegang jawatan masing-masing lebih lama," katanya.
Yang Dipertua MPPUPNM, Wan Azizul Faiz pula berkata, peluang yang terhad di dalam negara akan mendorong graduan untuk bekerja di luar negara.

Saiful Apek positif dadah


SAIFUL Apek berjalan keluar selepas kesnya ditangguhkan pada 27 Mac depan oleh Mahkamah Majistret, Petaling Jaya semalam.


PETALING JAYA - Pelawak terkenal Saiful Apek dan tiga rakannya disahkan positif dadah ganja selepas menjalani ujian air kencing susulan penahanan mereka di sebuah kondominium di Bandar Sunway, dua tahun lalu.
Menurut Sarjan M. Sanggar, 48, dia diarahkan membuat ujian berkenaan oleh Cif Inspektor Shaifuddin Mohd. Zulkifli, 31, yang mengetuai serbuan terhadap keempat-empat tertuduh di sebuah unit kondominium No. 306, Blok C, Sunway Kondominium, Bandar Sunway pada pukul 10 malam, 12 Jun 2010.
Namun Sanggar mengakui telah melakukan kesilapan pada butiran label bekas air kencing milik Saiful Apek dan tertuduh wanita, Noremy Mohamad apabila menulis tarikh 12 September 2010 sedangkan tarikh sebenar ialah 12 Jun 2010.
Ketika diminta peguam Zambri Idrus yang mewakili tertuduh untuk menjelaskan kesilapan tersebut, saksi berkata, tidak apa yang perlu dijelaskan kerana ia memang kesilapannya.
Zambri kemudian menuduh Sanggar berbohong dan kemungkinan barang kes telah diganggu namun anggota itu menafikan.

Mangsa AGE lebih 3,000 orang


PESAKIT AGE, Nurul Izzatul Sofea Mohd. Johari, 4, ditemani oleh ibunya, Nurul Firdaus Osman, 32, semasa dirawat di Hospital Tapah semalam.


IPOH - Sebanyak 251 kes baharu direkodkan semalam oleh Jabatan Kesihatan Perak melibatkan wabak acute gastroenteritis (AGE), menjadikan jumlah keseluruhan mangsa telah meningkat kepada 3,068 orang.
Pengarahnya, Datuk Dr. Ahmad Razin berkata, jumlah tersebut membabitkan 180 kes yang dilaporkan di daerah Hilir Perak manakala 71 lagi di Batang Padang.
"Di Hospital Teluk Intan, seramai enam pesakit terpaksa ditahan di wad bagi menerima rawatan manakala Hospital Tapah menerima sembilan kes baharu.
"Bagaimanapun, masing-masing enam dan tiga pesakit yang ditahan di Hospital Teluk Intan dan Hospital Tapah dibenarkan pulang hari ini (semalam)," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.
Wabak AGE yang menyerang dua daerah di negeri ini sejak dua minggu lalu telah menyebabkan dua kematian di Hilir Perak yang masing-masing melibatkan bayi berusia 10 bulan dan dua bulan.
AGE yang berpunca daripada sejenis virus digelar rotavirus, merebak melalui air sehingga menyebabkan mangsa muntah, demam dan dehidrasi.
Berikutan itu, beberapa sampel air di daerah Batang Padang dan Hilir Perak dan Loji Air Bukit Temoh diuji bagi mengesan punca utama penularan wabak itu.
Sebarang pertanyaan mengenai wabak AGE boleh dibuat terus kepada Jabatan Kesihatan Negeri Perak melalui talian 05-2533489 atau 05-2533012.

230,000 botol dakwat kekal untuk PRU-13


PENGGUNAAN dakwat kekal akan dilaksanakan di negara ini pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti. - Gambar hiasan.


KANGAR - Sebanyak 230,000 botol dakwat kekal silver nitrat bakal digunakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) nanti.
Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Yusof (gambar) berkata, jumlah dakwat tersebut disediakan untuk memenuhi keperluan para pengundi bagi 10,000 undi awal dan 220,000 pada undi biasa.
Mengikut rekod SPR, katanya, jumlah pengundi yang layak mengundi melepasi umur 21 tahun sehingga September lalu iaitu 16,131,517 orang tetapi hanya 12.4 juta sahaja telah mendaftar.
"SPR telah membuat persiapan awal bagi keperluan botol dakwat kekal tersebut untuk para pengundi dan tempat mengundi.
"Setiap botol dakwat kekal itu hanya boleh digunakan untuk 100 pengundi sahaja," katanya.
Beliau berkata demikian selepas Majlis Taklimat Persediaan Pilihan Raya Umum Ke-13 kepada Pegawai Pengurus dan Penolong Pegawai Pengurus Peringkat Negeri Perlis di sini semalam.

Krim kulit ada logam berbahaya


SALAH satu produk jenis krim penjagaan muka jenama Yoko yang dilarang pengunaannya kerana boleh membawa kesan mudarat kepada pengguna.


PUTRAJAYA - Kementerian Kesihatan menasihatkan orang ramai supaya tidak membeli dan menggunakan Daily Protecting Cream: Jole et Beaute dan beberapa jenis krim penjagaan muka jenama Yoko berikutan penemuan logam berat merkuri dalam produk-produk itu.
Pengarah Kanan Perkhidmatan Farmasi kementerian itu, Datuk Eisah A. Rahman berkata, jenis krim Yoko yang dilarang penggunaannya adalah Yoko Whitening Cream Ginseng & Pearls, Yoko Whitening Cream With SPF-15, Yoko Yogurt Milk Whitening Cream, Yoko Beauteen Sunflower Whitening Cream, Yoko Freckle Cream, Yoko Whitening Cream dan Yoko Whitening Extract.
Menurutnya, penggunaan produk keluaran dari Jepun itu boleh membawa kesan mudarat kepada pengguna kerana logam merkuri boleh diserap melalui kulit apabila disapu secara luaran dan cenderung berkumpul dalam badan.

No comments:

Post a Comment