Sunday, March 11, 2012

AJAL MEMANG TIDAK DIKETAHUI...OLEH ITU TAQWA LAH KEPADA ALLAH...KITA DIJADIKAN UNTUK BERIBADAH BUKAN DIJADIKAN UNTUK MAIN2 TANPA TUJUAN

Perangai hantu

Oleh HADZLAN HASSAN, KASDI ALI, NURUL HUSNA MAHMUD dan JUNAIDI LADJANA
metahad@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Sungguh membimbangkan apabila penagihan syabu bukan saja menular di kalangan pelajar seawal usia 13 tahun, malah ada budak semuda 10 tahun dijadikan ‘keldai dadah’ oleh sindiket bagi mengaburi pihak berkuasa.
Selain menjejaskan pembelajaran dan memudaratkan kesihatan mental serta fizikal, penyalahgunaan syabu yang juga dikenali sebagai ‘ice’ dan ‘batu’ di kalangan pelajar boleh menjerumuskan mereka ke kancah jenayah.
Buktinya, ada yang ‘berperangai hantu’ apabila berani mencabul rakan sekelas, bergaduh dengan guru dan mencuri duit ibu bapa.

Bagi pengedar cilik pula, kemiskinan hidup menjadi alasan mereka mudah terjebak dengan pujuk rayu sindiket dadah biarpun upah diterima tidak seberapa.


Berikut pengakuan beberapa pelajar dan individu yang sukar melupakan ketagihan selepas terjerat dengan bahan terlarang itu sejak di bangku sekolah, selain kisah keberanian pengedar kanak-kanak di Sabah demi sesuap nasi.




Sempat ajar mengucap

Laporan dan foto MOHD NOR ASRI YAACOB
metahad@hmetro.com.my

REMUK... kereta dinaiki mangsa bertembung dengan Toyota Harrier di simpang tiga, Kampung Chekok, Jalan Panji, semalam.
REMUK... kereta dinaiki mangsa bertembung dengan Toyota Harrier di simpang tiga, Kampung Chekok, Jalan Panji, semalam.
KOTA BHARU: Pilu hati seorang ibu apabila melihat anak lelaki sulungnya tersepit di dalam kereta dan sempat mengajarnya mengucap dua kalimah syahadah sebelum meninggal dunia dalam kemalangan di simpang tiga Kampung Chekok, Jalan Panji, dekat sini, semalam.
Dalam kejadian jam 5 pagi, Wan Ruzaiaziree Wan Sazuki, 23, yang juga mekanik meninggal dunia di tempat kejadian selepas kereta Wira dipandu rakannya dikenali sebagai Manan, 23, hilang kawalan lalu memasuki laluan bertentangan dan bertembung dengan kenderaan jenis Toyota Harrier.

Rakan mangsa hanya cedera ringan dan dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), manakala mayat mangsa dibawa ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya untuk dikebumikan.
Pemandu Toyota Harrier hanya cedera ringan.

Ibu mangsa, Wan Jah Wan Hassan, 48, berkata, dia yang tidur di rumahnya di Taman Sri Setia, Padang Tembak, dekat sini, dikejutkan oleh ketukan pintu rakan anaknya yang datang memaklumkan anaknya terbabit dalam kemalangan, satu kilometer dari rumahnya.

Katanya, dia bersama suami, Wan Sazuki Wan Yusof, 45, bergegas ke tempat kejadian dan mendapati anaknya dalam keadaan separuh sedar dan tersepit di bahagian depan kereta yang remuk.

“Saya menunggu anggota bomba mengeluarkan anak saya yang tersepit dan selepas dikeluarkan, saya menghampirinya yang kelihatan semakin lemah malah sempat mengajarnya mengucap sebelum dia meninggal dunia.

“Sebelum kejadian, anak saya keluar rumah membaiki kereta jam 1 pagi dan selepas selesai melakukan kerja, dia bersama rakan pergi ke rumah datuknya di Kampung Pantai Cahaya Bulan untuk mengambil alat ganti kenderaan, tetapi ketika dalam perjalanan pulang, dia terbabit kemalangan,” katanya.
Menurut Wan Jah, sebelum kejadian, anaknya tidak menunjukkan perubahan dan sentiasa ceria.

Katanya, dia reda dengan apa yang berlaku kerana ia ketentuan Allah.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kemalangan itu.

Mati main bola

Laporan dan foto KAMAL MAJID
am@hmetro.com.my

PILU... jenazah Mohd Suhaimi (gambar kecil) dituntut keluarganya untuk dikebumikan di Kampung Gemang, Jeli.
PILU... jenazah Mohd Suhaimi (gambar kecil) dituntut keluarganya untuk dikebumikan di Kampung Gemang, Jeli.
JELI: “Arwah sempat memberitahu jika dia mati, dia tidak bimbang kerana rumah yang kami diami sekeluarga siap sepenuhnya. Tak sangka, kata-katanya menjadi kenyataan,” kata Zalini Abd Rahim, 37, isteri kepada Mohd Suhaimi Mat Nor, 43, yang meninggal dunia dipercayai akibat serangan jantung ketika bermain bola sepak di padang Kampung Seberang Jeli, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 12.40 tengah hari, Mohd Suhaimi yang menyertai Kejohanan Tertutup Dewan Undangan Negeri (DUN) Ayer Lanas tiba-tiba rebah dan tidak sedarkan diri pada minit ketiga separuh masa kedua perlawanan.

Mohd Suhaimi yang bertugas sebagai kerani di Sekolah Kebangsaan Gemang, di sini, disahkan meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Jeli dan jenazahnya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Gemang, jam 9 malam kelmarin.
Menurut Zalini, suaminya kelihatan bersemangat ketika keluar rumah pada jam 9 pagi.

“Arwah sebelum ini sihat saja. Banyak kejohanan bola sepak yang disertainya, termasuk di Sabah dan Johor.

“Namun, pada jam 1.15 tengah hari saya menerima panggilan daripada rakan sekerja arwah yang memaklumkan kematiannya. Saya seperti hendak pitam ketika mendengar berita itu, namun reda dengan apa yang berlaku,” katanya.

Saksi kejadian yang juga pengadil perlawanan, Roslan Nordin, 46, berkata, sebaik perlawanan dimulakan, Mohd Suhaimi kelihatan cergas dan tiada perubahan berlaku pada dirinya.

“Bagaimanapun, pada minit ketiga separuh masa kedua, Mohd Suhaimi tiba-tiba rebah dan tidak sedarkan diri. Saya memberhentikan perlawanan dan penganjur membawanya ke Hospital Jeli, namun dia disahkan meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Jeli, Deputi Superintendan, Sheik Azhar Sheik Omar ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian dan kematian Mohd Suhaimi diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Naik pangkat

Oleh SALMAN HAMAT
salman@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: Kira-kira 480,000 guru di seluruh negara bakal menerima satu lagi berita gembira apabila kerajaan bersetuju menggunakan kaedah ‘time based’ untuk kenaikan pangkat golongan berkenaan dan ia bakal diumumkan dalam masa terdekat.
Ia satu lagi perkembangan positif untuk menghargai jasa guru selepas kerajaan bersetuju membuat pelarasan gaji sebanyak tujuh hingga 13 peratus serta elaun saraan hidup (Cola) berdasarkan Sistem Saraan Malaysia (SSM).

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, keputusan itu dibuat kerana guru adalah kakitangan kerajaan paling ramai di negara ini.
“Persetujuan ini juga sebahagian daripada komitmen kerajaan untuk menunaikan janji kepada penjawat awam seperti diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, pada pembentangan bajet 2012, Oktober tahun lalu.

“Kami akan dapatkan perincian butiran perkara ini daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan jika tiada halangan, ia akan diumumkan secepat mungkin.

“Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) turut menyambut baik perkara ini. Kami harap pelarasan gaji untuk guru dapat dilaksanakan dengan segera,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada perasmian program Jelajah Sayang 1Malaysia Wanita Umno Malaysia di Kem Bina Negara, Gunung Pulai, Kulaijaya, di sini, semalam.

Muhyiddin berkata, dengan pelbagai manfaat diperoleh guru, golongan berkenaan diharapkan dapat terus meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan untuk mendidik anak bangsa serta kepada negara.

No comments:

Post a Comment