Tuesday, March 13, 2012

KEJAM..MANA NILAI KEMANUSIA YANG ADA PADA PEMBUNUH TERSEBUT...


Kematian Dirang: Di mana tempat yang selamat?

Hazayani Zakaria, 13 Mac 2012


(Pemimpin wanita Pakatan Rakyat dalam sidang media mereka hari ini melahirkan rasa resah rakyat dengan kematian Nurul Nadirah)
KUALA LUMPUR, 13 Mac: "Al-Fatihah untuk Nurul Nadirah. Negara ini bukannya yang paling selamat di Asia Tenggara sebagaimana yang didakwa," kata satu kenyataan dalam Twiiter mengenai kematian Nurul Nadirah.
Kenyataan ini dikeluarkan  ekoran kematian adik Nadirah selepas negara ini diistiharkan sebagai negara paling selamat di Asia Tenggara sebelum ini dan media kerajaan menjadikannya laporan muka depan mereka menjelang pilihan raya ini.
Hari ini, Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) mengucapkan takziah yang sama kepada adik kecil ini dan mendakwa keselamatan kanak-kanak dan wanita di negara ini berada di tahap yang kritikal.


Ketuanya, Siti Zailah Mohd Yusof berkata, kes adik  Nurul Nadirah Abdullah yang disahkan mati dibunuh dan dibakar selepas hilang sejak 1 Mac lalu membuktikan Malaysia tidak selamat.

"Negara kita dalam keadaan tidak selamat. kes ini adalah sejarah yang menggerikan seperti yang pernah berlaku sebelum ini dan memang tak sepatutnya berlaku.

"Isu keselamatan kanak-kanak, wanita masih lagi berada di tahap kritikal. Kalau kerajaan mendakwa bahawa negara kita selamat, di mana?" kata beliau ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini.

Sambil merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mangsa, Ahli Parlimen itu berharap pembunuh kejam itu dibawa ke muka pengadilan.

"Muslimat amat bersimpati dengan ibu dan keluarga adik Nurul Nadhirah dan saya harap perkara ini tidak berlaku kepada keluarga yang lain.

"Saya harap penjenayah dihadapaihadapkan ke muka pengadilan agar menjadi iktibar kepada orang lain," katanya.

Nada empati yang sama turut dikongsi timbalannya, Dr. Siti Mariah Mahmud.

Ahli Parlimen Kota Raja itu mengingatkan ibu bapa agar tidak mengambil ringan keselamatan anak-anak sebaliknya perlu sentiasa berwaspada walaupun berada di kawasan rumah.

"Saya boleh merasakan empatinya. Ini menunjukkan keadaan selamat yang konon-kononnya ada sebenarnya kita tidak selamat.  Ibu bapa tidka boleh membuat andaian selamat.

"Ibu bapa jangan lupa, mungkin ini penjanayah bersiri dan akan melakukan kekejaman yang sama kepada kanak-kanak lain," katanya.

Polis semalam mengesahkan mayat rentung yang ditemui di sebuah ladang kelapa sawit di Nusa Damai, Pasir Gudang di Johor Baharu  8 Mac lalu adalah Nurul Nadhirah atau Dirang.

Nurul Nadhirah dilaporkan hilang pada 1 Mac lalu kira-kira 11 pagi ketika keluar untuk membeli mee segera dan telur di kedai runcit di kawasan flat kediamannya.
Polis sahkan rangka rentung sebagai Nurul Nadirah
Hanya esakan dan tangisan kedengaran di rumah kanak-kanak malang Nurul Nadhirah Abdullah atau Dirang sebaik sahaja polis mengesahkan mayat rentung yang ditemui di sebuah ladang kelapa sawit di Nusa Damai, Pasir Gudang di Johor Baharu  8 Mac lalu adalah kanak-kanak itu.

Tiada kata yang mampu diucapkan oleh anggota keluarga mahupun jiran untuk menenangkan ibu Dirang, Roselyn Alan, 25 yang terkejut dan menangis tidak berhenti sejak menerima maklumat berhubung perkara itu.

5 years old kid found dead, Nurul Nadirah Abdullah or DirangRoselyn juga pengsan seketika selepas menangis lebih sejam sebaik dihubungi oleh pihak polis melalui telefon kira-kira 6.40 petang tadi bagi mengesahkan perkara itu setelah menerima hasil ujian DNA daripada Jabatan Kimia hari ini.

Tinjauan di rumah mangsa di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam dekat Johor Baharu mendapati, suasana hiba menyelubungi rumah mangsa yang dipenuhi oleh kaum tentang kes itu.

Esakan dan tangisan  Roselyn yang berada dalam sebuah daripada bilik di rumah itu jelas kedengaran di ruang tamu menyebabkan mereka yang berkunjung di rumah itu tidak dapat menahan daripada turut menitiskan air mata mengenangkan nasib yang menimpa mangsa.

Roselyn dan suaminya Lima Medeng, 25, juga enggan ditemu bual pemberita ekoran terlalu sedih dan terkejut dengan perkembangan terbaru itu.

Sementara itu, nenek kanak-kanak itu, Milnah Jul, 56, berkata, ketika anaknya menerima panggilan daripada pihak polis untuk memaklumkan tentang perkara itu, beliau berada di bawah flat itu.

"Saya berada di bawah flat ketika Roselyn menelefon saya memaklumkan menerima panggilan daripada polis memberitahu mayat rentung sebelum ini adalah Dirang.

"Kami sekeluarga amat terkejut dan tidak menyangka sebab sebelum ini polis memaklumkan mayat itu adalah rangka orang dewasa," katanya.

Milnah kemudian dilihat tidak dapat menahan air mata serta tidak dapat berkata-kata akibat terlalu sebak dan terus masuk ke bilik sambil menangis.

Seorang jiran keluarga itu, Noridah Juliri, 44  berkata penduduk di kawasan itu terkejut dan bersedih dengan kejadian itu.

"Sehingga petang tadi kami masih meneruskan usaha mencari mangsa yang saya anggap sebagai cucu saya sendiri.

"Saya sendiri terguris dan tak senang hati sejak mangsa hilang. Saya masuk kelapa sawit bantu cari...sebagai jiran saya rasa sakit, tuhan saja yang tahu perasaan saya ketika ini," katanya yang mendapat tahu tentang perkara itu lewat petang tadi dan terus datang ke rumah Roselyn yang telah dianggap sebagai keluarga.

Nurul Nadhirah dilaporkan hilang pada 1 Mac lalu kira-kira 11 pagi ketika keluar untuk membeli mee segera dan telur di kedai runcit di kawasan flat kediamannya.

- Bernama

Dirang dibunuh

Oleh Salman Hamat, Mahaizura Abd Malik dan Mohd Fahmi Mohd Yusof
am@hmetro.com.my

PILU...Roselyn (tengah) ditenangkan ahli keluarga yang sedih selepas menerima berita penemuan mayat Dirang, semalam.
PILU...Roselyn (tengah) ditenangkan ahli keluarga yang sedih selepas menerima berita penemuan mayat Dirang, semalam.
JOHOR BAHRU: Misteri kehilangan kanak-kanak berusia lima tahun, Nurul Nadirah Abdullah, dari kediamannya di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam pada 1 Mac lalu terjawab apabila polis mengesahkan dia mati dibunuh.
Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Roslan Zainuddin berkata, mayat rentung yang ditemui berhampiran kediaman berkenaan pada 8 Mac lalu dikenal pasti sebagai mayat Nadirah atau lebih mesra dipanggil Dirang.

“Kami menemui satu mayat rentung di Nusa Damai di sini, pada 8 Mac lalu dan siasatan di lokasi kejadian berjaya menemui serpihan tulang.
“Kami juga berjaya mendapatkan sampel deoxyribonucleic asid (DNA) daripadanya. Ia dihantar ke makmal dan hasilnya mendapati ia sepadan dengan DNA ibu mangsa,” katanya, di sini, semalam.

Menurut Roslan, siasatan awal mendapati rangka berkenaan adalah milik manusia dewasa, tetapi selepas siasatan lanjut dijalankan, ia sebenarnya milik kanak-kanak malang itu.

“Berikutan pengesahan DNA itu, kes berkenaan kini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh berbanding sebelum ini yang disiasat atas aduan orang hilang.

“Semua empat individu termasuk bapa kandung mangsa yang ditahan sebelum ini akan dilanjutkan tempoh tahanan reman bagi membantu siasatan,” katanya.

Menurut Roslan, pihaknya juga belum dapat memastikan motif sebenar kejadian.
Roslan berkata, berdasarkan pemeriksaan di lokasi kejadian, mayat yang ditemui pada 8 Mac lalu itu rentung teruk hingga menyukarkan pihaknya membuat pengecaman.

Sebelum ini, penemuan serpihan rangka manusia di dalam kawasan ladang kelapa sawit Nusa Damai pada 8 Mac lalu menggemparkan penduduk sekitar kerana menyangka ia milik Dirang.

Rangka manusia yang awalnya disangka dewasa dibakar hingga rentung itu ditemui di dalam sebuah lubang oleh orang awam sebelum memaklumkannya kepada polis.

Siasatan awal polis mendapati serpihan rangka manusia berkenaan sudah dibakar lebih dari lima hari hingga menyukarkan proses untuk mengenal pasti identiti dan jantinanya.
Ibu Dirang: 'Kenapa kasi mati anak aku'
AZIZAN INCHE HARUN
12 Mac 2012
dirang ibu
PASIR GUDANG – Ibu kanak-kanak hilang 1 Mac lepas, Roselyn Alan, 25, pengsan seketika sebaik dihubungi pihak polis yang mengesahkan rangka yang temui Khamis lalu adalah anaknya, Nurul Nadirah Abdullah, 5, atau dikenali sebagai Dirang.
Roselyn yang menangis tidak berhenti lebih sejam selepas menerima panggilan dari pihak polis kira-kira jam 6.40 petang tadi meraung sambil berkata, “kenapa kasi mati anak aku..!!!"

Usaha menemu bual Roselyn gagal apabila dia menangis tidak berhenti. Begitu juga dengan bapa tiri mangsa, Lima Medeng, 25, yang enggan ditemu bual ekoran masih terkejut.
Nenek mangsa, Milnah Jul, 56, berkata, dia dihubungi Roselyn yang ketika itu berada di bawah blok Flet Seri Delima Jalan Suria, Bandar Seri Alam, di sini selepas keluar mencari Dirang.
“Roselyn hubungi saya sambil menangis memberitahu polis mengesahkan rangka yang ditemui adalah Dirang.
“Saya terkejut dan tidak menyangka rangka itu adalah Dirang kerana sebelum ini kami sekeluarga lega selepas dimaklumkan polis bahawa rangka yang ditemui adalah rangka orang dewasa,” katanya.
Suasana sedih menyelubungi kediaman mangsa apabila ahli keluarga dan jiran tetangga yang hadir turut menangisi pemergian Dirang yang ditemui dalam keadaan menyedihkan.
Jirannya, Noridah Juliri, 44, berkata, kehilangan Dirang yang dianggap seperti anak sendiri turut meresahkannya sekeluarga kerana keluarga yang dikenali sejak lebih 10 tahun itu seperti keluarganya sendiri.
Menurutnya, Roselyn dilihat tidak senang duduk sehingga mengabaikan anak bongsunya, Ainul Suhada Abdullah, dua bulan, sejak kehilangan Dirang 1 Mac lepas.

“Saya terguris dan tidak lalu makan sehingga sama-sama masuk ke ladang kelapa sawit mencari Dirang, apatah lagi ibu yang mengandungkannya tentu risau.
“Berita ini benar-benar menyedihkan kami sekeluarga kerana Dirang sudah seperti anak saya sendiri,” katanya.
Seorang lagi jiran, Merlinda Budin, 22, berkata, sebelum rangka ditemui Khamis lepas, dia bermimpikan Dirang berjalan dalam api.
“Saya bermimpi Dirang berjalan dalam api sambil berteriak ‘Mak cik.. tolong ambil saya...’
“Saya sangat sedih dan tidak menyangka mimpi itu petanda dia akan pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya," katanya.
Kasihan kenang nasib Dirang
MOHD FIRDAUS YON & HAFIDZUL HILMI MOHD NOOR
12 Mac 2012
raja zarith sofea
JOHOR BAHRU - Isteri Sultan Johor, Tuanku Raja Zarith Sofia Sultan Idris Shah bertitah menasihatkan masyarakat di negeri ini supaya lebih berhati-hati dan sentiasa memantau pergerakan anak masing-masing khususnya ketika berada di luar rumah.

Titah baginda, masyarakat perlu peka dengan persekitaran sekeliling di kawasan kediaman masing-masing bagi mengelakkan berlaku perkara tidak diingini seperti kehilangan kanak-kanak, Nurul Nadirah Abdullah, 5, di rumahnya di Flat Seri Delima Jalan Suria, Bandar Seri Alam di sini, Khamis lalu.

“Masyarakat pada hari ini sudah banyak berubah. Kita perlu lebih berhati-hati dengan anak-anak ketika mereka berada di luar rumah termasuklah ketika bermain di taman permainan. Sebelum berlaku sesuatu, baik lebih berjaga-jaga.

“Masyarakat khususnya jiran dan keluarga perlu peka dengan persekitaran. Sebagai seorang ibu, kejadian seperti ini yang amat saya takutkan. Kasihan bila mengenang nasib keluarga Nurul Nadirah apabila baca berita ini di akhbar,” titah baginda.

Baginda bertitah kepada pemberita ketika ditemui selepas berkenan mengadakan kunjungan ke rumah Nurul Nadirah atau lebih dikenali sebagai Dirang di sini, semalam.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Kesihatan negeri, Dr Robia Kosai serta Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Roslan Zainuddin.

Dalam kunjungan berkenaan, Tuanku Raja Zarith Sofia yang menzahirkan rasa simpati sempat meluangkan masa kira-kira 30 minit melawat dan bertanya khabar kepada keluarga kanak-kanak terbabit termasuk ibu bapa Dirang, Lima Medeng, 25, dan Roselyn Alan, 25, serta abangnya, Mohd Hafis Abdullah berusia enam tahun sambil menghulurkan sumbangan bantuan.

Titah baginda, kunjungan berkenaan bertujuan untuk memberi suntikan semangat dan sokongan kepada keluarga Dirang dalam bersama mencari serta berdoa kepada ALLAH sehingga kanak-kanak terbabit ditemui semula.

“Saya mahu keluarga ini sedar bahawa masih ramai masyarakat di luar sana yang sentiasa memberi sokongan dan prihatin terhadap nasib mereka. Ucapan setinggi terima kasih kepada pihak polis kerana bertungkus-lumus menyiasat kes ini.

“Apa yang kita harapkan agar doa yang dipanjatkan kepada ALLAH akan dimakbulkan sekali gus Dirang akan kembali kepada pangkuan keluarganya,” titah baginda.


Abang Dirang tidak tahu adiknya hilang

Sementara itu, keluarga Dirang masih terus menanti dengan penuh harapan agar kanak-kanak itu ditemui kembali.

Roselyn berkata, dia bersama keluarga serta jiran setempat sentiasa mengadakan majlis bacaan Surah Yassin dan doa selamat pada setiap malam.

“Setakat hari ini, tiada perkembangan terkini yang dimaklumkan oleh polis kepada saya. Saya bersama keluarga dan jiran masih meneruskan usaha dengan membaca Yasin dan berdoa sejak Dirang hilang.

“Saya juga tidak menerima sebarang mimpi atau petunjuk daripada ALLAH. Saya sekeluarga masih terus menanti dengan penuh harapan agar Dirang akan kembali ke pangkuan keluarga,” katanya.

Roselyn berkata, anak lelakinya yang juga abang Dirang, Mohd Hafis Abdullah berusia enam tahun sentiasa bertanyakan­ perihal ketiadaan Dirang di rumah.

“Hafis selalu bertanya kepada saya, di mana adiknya. Saya hanya sekadar menjawab bahawa Dirang keluar pergi berjalan-jalan.

“Ada saatnya apabila potret dan poster Dirang dipaparkan di kaca televisyen, Hafis akan bertanya mengapa Dirang ada dalam televisyen. Dia tidak tahu bahawa adik perempuannya hilang,” katanya.

Menurutnya, persoalan yang diajukan oleh Hafis adalah disebabkan keakraban dua beradik itu setiap hari tidak kira ketika berada di dalam mahupun di luar rumah.

“Selalu kalau pergi ke mana-mana mereka akan bersama. Tidak kira mahu pergi ke kedai atau taman permainan.

“Cuma pada hari kejadian­, Hafis tidur dan tidak dapat menemani Dirang untuk ke kedai,” katanya.

Selain itu, Roselyn berkata, nasib yang menimpa atas keluarganya juga mendapat perhatian daripada masyarakat luar antaranya pemimpin setempat, agensi kerajaan dan swasta, syarikat perbankan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

“Jabatan Kebajikan Masya­rakat (JKM) sendiri ada hadir memberikan kaunseling kepada saya sekeluarga. Malah terdapat beberapa bantuan diberikan.

“Beberapa pihak juga ada yang menelefon untuk memberikan kata-kata simpati dan semangat. Ada juga yang datang membantu mengagihkan poster di segenap pelosok,” katanya.


Bekas suami bapa penyayang

Dalam masa yang sama, Roselyn menyifatkan suspek keempat yang ditahan polis bagi membantu siasatan kes berkenaan sebagai seorang bapa penyayang.

Mengulas lanjut menge­nai lelaki terbabit, Roselyn berkata, individu itu yang juga bekas suaminya mempunyai pekerti baik kini masih dalam tahanan sejak hari Khamis lalu bagi membantu siasatan polis.

Menurutnya, dia bersama bekas suaminya berusia 30-an yang menetap di Selangor itu bercerai pada 2008 secara baik tanpa sebarang persengketaan.

“Sejak berpisah, kami sentiasa berhubung dan tidak wujud langsung pertikaian mengenai penjagaan kedua-dua anak kami.

“Malah, dia sering bertanya khabar melalui telefon dan menemui anak kami jika mempunyai masa lapang,” katanya yang mendirikan rumah tangga dengan suami baru pada 2010 sebelum melahirkan Ainul Suhada yang kini berusia dua bulan.

Roselyn berkata, sejak kehilangan Dirang, bekas suaminya ke negeri ini bagi mengesan anak kedua mereka selain memberi keterangan membantu siasatan polis.

“Dia datang ke sini kerana ingin membantu mencari anak kami selepas saya memaklumkan Dirang hilang pada 1 Mac lalu.

“Pada masa sama, dia ingin memberi keterangan kepada polis kerana saya difahamkan, seorang daripada ketiga-tiga suspek yang ditahan sebelum ini mengaitkan bekas suami dalam kehilangan anak kami, sedangkan mereka langsung tidak mengenalinya.

“Saya percaya bekas suami tidak terlibat dan yakin kecekapan polis menjalankan tugas bagi mengesan kehilangan Dirang,” katanya.


Orang ramai diminta bantu kes Dirang

Sementara itu, Ketua Polis daerah Seri Alam, Superintendan Roslan Zai­nuddin menggesa orang ramai membantu mencari kehilangan Dirang.

Katanya, kerjasama orang awam amat diperlukan bagi membantu polis menyelesaikan kes kehilangan kanak-kanak berkenaan.

Menurutnya, sehingga kini, tiada tangkapan terbaru dilakukan pihaknya yang masih menjejak petunjuk terbaru kehilangan kanak-kanak itu.

“Pihak kami minta orang awam turut sama bersama-sama kami mengesan kanak-kanak ini dan jika mempunyai maklumat boleh menghubungi kami atau datang sendiri ke balai polis berhampiran.

“Kita juga masih menjalankan siasatan bagi mengesan kedudukan kanak-kanak ini dan kami turut sama membantu dalam operasi mencari di setiap lokasi terbaru yang dimaklumkan ahli keluarga mangsa,” katanya.
Polis sahkan mayat rentung adalah Dirang
Oleh Mohd Firdaus Yon
12 Mac 2012
Nurul Nadirah Abdullah
SENAI - Polis mengesahkan penemuan serpihan rangka manusia yang rentung di Ladang Kelapa Sawit Nusa Damai, Masai, 8 Mac lalu, adalah milik Nurul Nadirah atau panggilan manjanya, Dirang, yang hilang sejak 1 Mac lalu.
Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superitendan Roslan Zainuddin berkata, pengesahan itu dibuat selepas pihaknya menerima hasil keputusan ujian DNA ke atas serpihan rangka manusia yang ditemui dan sampel ibu Dirang, Roselyn Alan, 25, hari ini.
"Berdasarkan pemeriksaan dijalankan di tempat kejadian, kami menemui serpihan tulang dan berjaya mendapatkan sampel DNA yang kemudiannya dihantar ke makmal dan sepadan dengan DNA ibunya," katanya kepada pemberita di sini hari ini," katanya lagi.
Laporan Bernama memetik Roslan berkata, walaupun siasatan awal mendapati mayat rentung itu milik manusia dewasa, namun hasil ujian DNA yang dikeluarkan itu mendapati ia adalah milik Dirang yang dilaporkan hilang sejak 1 Mac.
Katanya, faktor keadaan mayat yang rentung teruk juga menyebabkan pengecaman sukar dilakukan oleh pihaknya.
Perkembangan terbaru itu sekaligus menamatkan misteri kehilangan Nurul Nadhirah yang sebelum ini dilaporkan hilang ketika keluar membeli mi segera dan telur kira-kira pukul 11 pagi, di kedai runcit di kawasan rumahnya di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam.
Berikutan itu satu pasukan siasatan khas telah ditubuhkan dengan diketuai oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri Datuk Amer Awal dan dibantu pasukan dari Bukit Aman bagi menyelesaikan kes itu.
Kes itu turut mendapat perhatian pelbagai pihak termasuk pihak swasta dan orang perseorang yang turut sama membantu mencari dengan mengedarkan poster mengenai kehilangan mangsa.
Hasil siasatan sebelum ini, katanya polis telah menahan empat suspek termasuk bapa kandung mangsa dan jirannya bagi membantu siasatan berhubung kehilangan kanak-kanak itu.
Roslan berkata, berikutan hasil ujian itu, polis kini menyiasat kes tersebut mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh berbanding sebelum ini yang disiasat atas aduan orang hilang.  
Menurutnya, tempoh tahanan reman keempat-empat suspek akan dilanjutkan bagi membantu siasatan.

Rangka rentung milik Nadirah


ROSELYN (kanan) yang sebak ditenangkan ahli keluarga selepas menerima berita kematian Nurul Nadirah semalam.


JOHOR BAHRU – Misteri kehilangan Nurul Nadirah Abdullah, 5, atau Dirang terjawab selepas polis mengesahkan penemuan rangka rentung di ladang kelapa sawit di Nusa Damai, Masai di sini Khamis lalu adalah milik kanak-kanak malang itu.
Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Roslan Zainuddin berkata, ia berdasarkan hasil ujian asid deoksiribonukleik (DNA) yang dijalankan terhadap rangka terbabit yang sepadan dengan DNA ibunya, Roselyn Alan, 25.
“Berdasarkan pemeriksaan di tempat kejadian kira-kira lima kilometer dari rumah mangsa, kami menemui serpihan tulang dan berjaya mendapatkan sampel DNA yang kemudian dihantar ke makmal di mana hasilnya sepadan dengan DNA ibunya.
“Siasatan awal sebelum ini mendapati ia milik manusia dewasa namun, siasatan lanjut mendapati ia milik Nurul Nadirah,” katanya ketika dihubungi semalam.
Beliau berkata, mayat yang dijumpai pada 8 Mac lalu itu rentung teruk hingga menyukarkan proses pengecaman.
“Empat individu termasuk bapa kandung Nurul Nadirah yang ditahan sebelum ini akan dilanjutkan tahanan reman.
“Kes kini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh berbanding sebelum ini yang disiasat atas aduan orang hilang sementara motif sebenar kejadian masih disiasat,” tambahnya.

No comments:

Post a Comment