Monday, March 12, 2012

BILA ALLAH KATA 'JADI' MAKA JADI LAH..

3 kedai rebah

Oleh Amir Abd Hamid
amir@hmetro.com.my

RUNTUH...kedai yang runtuh dalam kejadian hakisan tanah.
RUNTUH...kedai yang runtuh dalam kejadian hakisan tanah.
CARI...pemilik kedai mencari barangan yang hanyut.
CARI...pemilik kedai mencari barangan yang hanyut.
KLANG: “Saya baru saja masuk kedai dan sedang tunggu air teh yang dipesan tiba-tiba dengar bunyi rebak sebelum disusuli anjung hadapan senget.
“Saya dan lapan lagi pelanggan lain kemudian terus keluar melarikan diri sebelum melihat kedai itu dan beberapa lagi kedai lain tenggelam sedikit demi sedikit,” kata Kamaruddin Hanim, 31, nelayan Kampung Teluk Gong, di sini.

Dalam kejadian petang semalam, tiga kedai makan, empat stor penyimpanan barangan nelayan, sebuah kedai menjual peralatan nelayan dan sembilan bot nelayan tenggelam dihanyutkan air pasang, di Jeti Kampung Nelayan Telok Gong.
Menceritakan kembali kejadian kira-kira jam 2.10 petang itu, Kamaruddin berkata, dia lega dapat menyelamatkan diri walaupun masih terketar-ketar.

“Petang-petang jika tak turun ke laut atau baru balik menangkap ikan memang saya dan kawan-kawan minum di kedai di jeti.

“Semalam (kelmarin) memang sudah ada rebak sikit tetapi tak sangka kali ini tenggelam membabitkan kedai serta stor nelayan,” katanya.

Seorang pemilik kedai makan tenggelam itu, Rahimah Sameon, 60, berkata kejadian itu dianggapnya dugaan baginya yang dijadualkan ke tanah suci Makkah menunaikan umrah hari ini.

“Apapun, saya tetap akan pergi umrah esok (hari ini). Ini saya anggap sebagai dugaan Tuhan untuk hamba-Nya.
“Saya bersyukur tidak ada sesiapa pun yang cedera dan tiada berlaku kemalangan jiwa dalam kejadian ini,” katanya.

Sementara itu, Penolong Pegawai Operasi Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd Sani Harul, berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kejadian itu pada jam 2.16 petang sebelum tujuh jentera bomba bergegas dan tiba di lokasi kira-kira 11 minit kemudian.

Menurutnya, tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

“Sebaik tiba, pihak kami dapati beberapa kedai sudah tenggelam secara perlahan-lahan di muara itu.

“Secara keseluruhan setakat ini tiga kedai makan, empat stor penyimpanan barangan nelayan, satu kedai menjual peralatan nelayan dan sembilan bot nelayan tenggelam dan dihanyutkan.

“Kejadian dipercayai berlaku disebabkan arus air pasang menyebabkan hakisan di tebing tempat premis itu didirikan,” katanya ketika ditemui di lokasi.

Mati peluk cucu

Oleh Yahya Awang
am@hmetro.com.my

PARIT BUNTAR : Seorang datuk dan cucunya mati berpelukan di bahagian tempat duduk belakang selepas kenderaan pelbagai guna (MPV) dinaiki, dirempuh dari belakang oleh sebuah MPV lain dalam kemalangan di kilometer 181.5 Lebuhraya Utara-Selatan, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 7 pagi itu, MPV dinaiki mangsa dipercayai berhenti di lorong kecemasan kerana pemandunya dikatakan mahu membuat panggilan telefon.

Mangsa Tang Ah Tee, 65, dan cucunya Tan Tei Yee, 13, yang duduk di belakang Toyota Estima itu meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala. Kemalangan itu itu turut menyebabkan 10 lagi cedera, termasuk pemandu dan penumpang Toyota Alphard.
Ketua Polis Daerah Kerian, Superintendan Fauzi Mat Nayan berkata pemandu MPV itu, Tan Bee Ling, 39, memberhentikan kenderaannya di lorong kecemasan untuk membuat panggilan telefon apabila dirempuh sebuah MPV Toyota Alphard dari belakang.

“Kedua-dua MPV berkenaan datang dari arah Selatan dan akibat kemalangan itu, Toyota Alphard serta Toyota Estima melintang di tengah jalan akibat rempuhan kuat itu,” katanya.

Menurutnya, ketika kejadian Toyota Estima berkenaan dinaiki satu keluarga dalam perjalanan dari Pontian, Johor, dipercayai mahu bercuti ke Pulau Pinang manakala Toyota Alphard dari Kuala Lumpur.

“Penumpang Toyota Alphard, Wan Azizah Husin, 62, dipercayai duduk di sebelah pemandu parah di kaki dan dihantar ke Hospital Parit Buntar (HPB) sebelum dipindahkan ke Hospital Taiping untuk rawatan lanjut.

“Pemandunya, Mohsin Amran, 34, isterinya, Wan Fatah Ileyah Ramli, 32 serta tiga anaknya, Nur Isa Wafa, 7, Nur Basira Wafa, 5, dan Mohd Evan Mizari, setahun, cedera ringan,” katanya.
Menurut Fauzi, Tan Ling bersama empat penumpangnya iaitu Tan Bok Tack, 31, Tan Yeok Leng, 30, Tan Foh Siong, 36 dan Tan Bee Ling, 39, hanya cedera ringan dan dimasukkan ke HPB untuk rawatan.

Mayat ditemui di Sungai Kinta



BATU GAJAH : “Dia sangat manja dengan saya dan rapat dengan adiknya,” kata Mazlinah Rintan, 30, ibu kepada Yushahiriezal Jidun, 9, yang mayatnya ditemui di Sungai Kinta di sini, kelmarin, 40 kilometer dari tempat dia terjatuh ke dalam longkang di kuarters Kem Syed Putra, Jalan Tambun, Ipoh, Rabu lalu.
Murid tahun tiga Sekolah Kebangsaan (SK) Wira Jaya itu dihanyutkan ke sungai ketika bermain berhampiran longkang berkenaan.

“Saya reda dengan apa yang berlaku,” kata Mazlinah ketika ditemui di pekarangan Jabatan Forensik Hospital Batu Gajah (HBG). Lebih menyedihkan apabila adiknya, Yusaidatul Adawiyah Jidun, 4, sering bertanya di mana abangnya.
Mazlinah terkilan kerana tidak dapat menunaikan hasrat anaknya itu untuk belajar ilmu mempertahankan diri di sekolah. “Sebelum kejadian, dia memaklumkan hasratnya menyertai kelab tae kwondo di sekolah, tetapi saya minta dia tangguhkan dulu,” kata Mazlinah sebak. Sementara itu, Kapten Mohamad Anas Emran dari Kem Syed Putra yang menyelaras operasi mencari dan menyelamat berkata, pihaknya mendapat maklumat berhubung penemuan mayat mangsa oleh orang awam pada jam 11.30 pagi.

Menurut Anas, seorang penduduk kampung memaklumkan mengenai mayat budak lelaki terapung berhampiran pokok di tebing kiri Sungai Kinta antara sempadan Malim Nawar dan Tanjung Tualang. Mayat Yushahiriezal dimandi dan dikapankan di HBG sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Tambun.

Suspek kes cabul parah

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

NILAI: Tiga anggota polis dan seorang suspek kes cabul, cedera apabila kenderaan dinaiki ketika dalam perjalanan ke ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban, bertembung sebuah kereta di simpang Jalan Labu-Gadong, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 2.20 petang itu, kereta Proton Waja dinaiki Koperal Razali Nasir, Koperal Hisham Abd Wahab dan Koperal Hasley Shah Yop berusia 30 hingga 50-an, dalam perjalanan membawa lelaki warga Pakistan berusia 32 tahun yang dipindahkan dari Nilai ke Seremban untuk siasatan.

Difahamkan, kemalangan berlaku apabila sebuah kereta Mitsubishi Lancer dipandu Pengurus Teknologi Maklumat, Zainuddin Salleh, 38, hilang kawalan dipercayai akibat jalan berpasir lalu terbabas ke laluan bertentangan dan bertembung kereta dinaiki anggota polis berkenaan.
Saksi kejadian, Nurul Hidayah Ismail, 25, berkata dia terkejut melihat kereta Mitsubishi itu berpusing beberapa kali sebelum pemandunya merangkak keluar dan terbaring atas rumput.

Hidayah yang bekerja sebagai pembantu tadbir di sebuah syarikat pembinaan berkata, dia tambah terkejut melihat tiga anggota polis dan seorang lelaki asing tersepit di tempat duduk lalu menghubungi talian kecemasan.

“Pada waktu itu semua mangsa tersepit menyebabkan saya takut untuk turun dari kereta, tetapi terus menghubungi talian 999. “Ini pertama kali saya menyaksikan kemalangan ngeri di depan mata dan ia amat menakutkan,” katanya di sini, kelmarin.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Nilai, Superintendan Mohd Yusoff Awang berkata semua anggota polis dan warga asing itu masih dirawat di Hospital Tuanku Ja’afar Seremban (HTJS) manakala Zainuddin hanya cedera ringan.

“Keadaan warga asing itu parah dengan pendarahan di kepala dan kaki manakala tiga anggota polis dilaporkan stabil,” katanya.
Menurut beliau, kejadian itu disiasat mengikut Seksyen 43(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat diminta menghubungi Pegawai Penyiasat Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Nilai, Inspektor Mohd Najib Zamuri di talian 06-7991222 atau balai polis berhampiran bagi membantu siasatan.

‘Apa dosa saya’

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
mohdhelmi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Apa salah dan dosa saya, hanya disebabkan mengusulkan permintaan cermin kereta gelap kepada menteri, saya menerima banyak ugutan termasuklah mahu dirompak dan dibunuh.
“Saya bimbang keselamatan diri dan isteri yang kini mengandung lima bulan,” kata pelakon dan Timbalan Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi atau nama sebenarnya Rozaidi Abdul Jamil, 32.

Itu nasib diterima Zed Zaidi selepas dia yang mewakili Seniman mengusulkan tiga permintaan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak; Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Maglin Dennis D’Cruz dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein pada Festival Barisan Nasional (BN) Youth Music 2011 di The Curve, Petaling Jaya, 4 Mac lalu.

Ketiga-tiga usul dipohon adalah peruntukan kuota Rumah Rakyat 1Malaysia (PR1MA), perlindungan insurans dan penggunaan cermin kereta gelap untuk artis namun bagi kes cermin kereta, Zed Zaidi menerima tamparan hebat sejurus dikritik, dimaki hamun selain menerima ugutan rompak dan bunuh oleh pihak tidak berpuas hati dengannya.


“Saya menerima banyak ugutan di facebook, twitter, blog, forum Internet, e-mel, panggilan dan mesej yang mahu membunuh dan merompak saya.

Hidup mewah jual AP haram

KAJANG: Selama tiga tahun dia hidup mewah dan mampu membeli beberapa aset seperti rumah, tanah, kereta mewah bernilai ratusan ribu ringgit kerana kelicikannya menjual permit import kenderaan (AP) haram.
Tetapi, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga. Begitulah yang terjadi kepada Sarimah, 35, seorang penolong pegawai tadbir di sebuah agensi kerajaan.

Dia ditugaskan mengeluarkan AP kepada pemohon yang memohon lesen itu, namun menyalahgunakan kuasa yang dipertanggungjawabkan tanpa mendapat kelulusan ketua pengarah (KP). Ibu kepada dua cahaya mata itu berkata, akibat tamak, dia sanggup mengetepikan pahala dan dosa serta tidak rasa bersalah mengeluarkan AP tanpa kelulusan KPnya terlebih dulu seperti ditetapkan prosedur undang-undang.
“Pada mulanya saya sekadar mencuba nasib. Tidak sangka berjaya dan berlarutan hingga tiga tahun. Biasalah manusia lepas berjaya sekali pasti mahu buat berkali-kali hingga seronok apatah lagi mendapat pulangan lumayan.

“Bayangkan saja satu AP yang dilepaskan boleh mendapat kira-kira RM20,000. Sebagai manusia biasa yang jarang mendapat wang sebegitu banyak pasti ia perkara menyeronokkan,” katanya yang mendapat notis pemecatan serta-merta selepas kes itu.

Menurut Sarimah, bermula 2001 hingga 2004, hasil penjualan AP haram itu membolehkannya hidup mewah, malah berjaya membeli beberapa aset seperti rumah, tanah, kereta mewah yang menjangkau ratusan ribu ringgit.

Meskipun suami mengetahui tabiat buruknya, tiada langsung kata nasihat atau teguran yang menyuruhnya memberhentikan segera malah memberi galakan meneruskan misi itu biarpun tahu ia salah.

Pun begitu, benarlah kata pepatah bangkai gajah tidak dapat ditutup dengan nyiru. Selepas beberapa tahun, Sarimah ditukarkan ke jabatan berbeza dan tempatnya digantikan pekerja jabatan lain.
“Waktu itulah semuanya terbongkar yang membawa kepada pemeriksaan dan penyiasatan dilakukan dengan lebih terperinci.

“Sistem komputer yang tidak ketat antara punca utama membolehkan saya mengesan nama syarikat yang tidak mendapat kelulusan memohon AP yang kemudian membuatkan saya menawarkan perkhidmatan secara rahsia dan sulit kepada mereka,” katanya.

Selepas soal siasat dilakukan ternyata Sarimah orang bertanggungjawab atas lesen AP yang dikeluarkan secara sembunyi. Akibatnya, mahkamah menjatuhkan hukuman 18 bulan penjara mengikut Seksyen 468 Kanun Keseksaan dan 417 kanun sama kerana mengeluarkan AP tanpa kebenaran (pemalsuan bagi tujuan penipuan).

Selepas enam bulan menjadi penghuni penjara, Sarimah insaf dan berjanji tidak akan melakukan perbuatan keji itu lagi. Dia sedar hidupnya tidak tenteram dan setiap produk yang dibeli menggunakan wang haram itu tidak berkat.

“Saya menyesal kerana terlalu mengikut kehendak hati. Sebagai balasan saya juga kehilangan punca rezeki dan tidak dapat berjumpa anak dalam tempoh agak lama. Suami ada datang sebulan sekali namun saya tidak membenarkan dia membawa anak sulung kerana tidak mahu dia melihat keadaan saya di sini.

“Ada kala anak sulung bertanya di mana ibu, saya menyuruh suami menjawab ibu bekerja. Saya terlalu rindu permata hati namun harus bersabar sehingga dibebaskan Julai ini dan berharap dapat meraikan lebaran bersama mereka.

“Mujur suami sering memberi semangat dan inspirasi yang sedikit sebanyak meniupkan kekuatan buat saya. Saya bersyukur diberi peluang merasai pengalaman cukup berharga ini. Semoga ia memberi pengajaran kepada masyarakat di luar supaya tidak melakukan perkara salah,” katanya yang merancang membuka perniagaan sendiri kelak.

No comments:

Post a Comment