Sunday, March 11, 2012

BILA KECUAIAN SERING BERLAKU...KANAK2 PERLU PERMERHATIAN YANG LEBIH...TAWAKAL SETELAH PENJAGAAN YANG RAPI...

Budak tujuh tahun hilang

WAN nor azma dan anaknya Wan Khadijah sedih melihat gambar Wan Hazim.


PETALING JAYA – Sepasang suami isteri kini tidak keruan apabila anak lelaki kesayangan mereka yang berusia tujuh tahun didapati hilang dipercayai selepas keluar dari rumah mereka di Jalan PJS 10/1, Subang Indah di sini petang kelmarin.
Wan Hazim Wan Khaidir dilihat kali terakhir oleh ibunya, Wan Nor Azma Wan Yusof, 33, sedang mencuci tangan di sinki dapur rumahnya pada pukul 12.30 tengah hari kelmarin.
Menurut Wan Nor Azma, pada waktu tersebut dia singgah di rumahnya itu bagi menghantar anak sulungnya yang baru pulang dari sekolah.
Wanita tersebut bagaimanapun tidak berjumpa dengan anak kedua daripada tiga beradik itu sebaliknya hanya melihat budak itu dari dalam kereta sahaja.
“Saya hanya menyedari Hazim hilang pada pukul 6 petang selepas balik dari tempat kerja.
“Bila saya bertanya kepada pembantu rumah warga Indonesia, dia memberitahu anak saya tiada dan menyangka saya membawa Hazim keluar semasa pulang pada tengah hari tersebut,” katanya semasa ditemui di rumahnya di sini semalam.
Ibu lega anak ditemui semula
AHMAD ISMADI ISMAIL
11 Mac 2012
KUALA LUMPUR - Umi!... jeritan pertama yang membuat Wan Nor Azma Wan Yusof sebak dan mengalir air mata apabila anaknya Wan Hazim Mohd Khadhir yang dilaporkan hilang memeluknya ketika ditemui semula kelmarin.

Aksi dramatik itu berlaku apabila Wan Nor Azma mengambil semula anaknya di rumah perlindungan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Cheras, semalam.

Kanak-kanak berusia tujuh tahun yang dilaporkan hilang selepas keluar bersendirian dari rumahnya di Jalan PJS 10/1 Subang Indah Jumaat lalu ditemui semula oleh seorang lelaki dalam keadaan yang terpinga-pinga dan sedang berjalan merayau di bawah jejambat berhampiran Summit USJ di Subang Jaya, jam 2 pagi pada hari yang sama.

Wan Nor Azma ketika ditemui berkata, keluarganya bersyukur kerana anak kedua daripada tiga beradik itu ditemui semula dalam keadaan selamat.

“Ketika saya mengambil Hazim di pusat perlindungan itu, dia sedang leka bermain dan melukis watak adiwira kegemaraannya Ultraman, dia tidak menangis malah gembira bertemu semula dengan saya,” katanya.

Wan Nor Azma, 33, berkata, risalah yang diedarkan di kawasan perumahan termasuk Balai Polis Subang Jaya membantu mengesan anaknya apabila pihak polis menyedari gambar risalah itu menyamai gambar yang berada dalam simpanan mereka.

“Saya menerima panggilan daripada polis malam kelmarin mengarahkan saya datang ke balai polis berkenaan untuk membuat pengecaman gambar. Saya mengesahkan gambar itu adalah Wan Hazim,” katanya.

Sementara itu, bapanya, Mohd Khadhir Hassan berkata, beliau berterima kasih kepada lelaki yang menjumpai dan menghantar anaknya itu ke balai polis berkenaan, kemudian Hazim dihantar rumah perlindungan JKM.

“Saya berhasrat untuk berjumpa dengan lelaki itu untuk berterima kasih. Kini kami sekeluarga boleh tidur dengan lena, Hazim anak yang manja dan selalu tidur dengan saya,” katanya.

Bapa kandung ditahan bantu siasatan


keratan Kosmo! 6 mac 2012


PASIR GUDANG - Seorang lelaki yang ditahan polis di Seri Alam di sini Khamis lalu bagi membantu siasatan berhubung kehilangan Nurul Nadirah Abdullah atau lebih dikenali sebagai Dirang merupakan bapa kandung kepada kanak-kanak tersebut.
Ibunya, Roselyn Alan, 25, mendakwa, dia mengetahui mengenai penahanan bekas suaminya itu selepas dimaklumkan oleh seorang pegawai polis pada hari yang sama.
"Kami berpisah secara baik pada tahun 2008 selepas tiga tahun hidup bersama ketika Dirang berusia setahun.
"Dia seorang bapa yang baik dan sering menghubungi kami, terutamanya Dirang," katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad di sini semalam.

Malek Noor nikah pakar kanak-kanak esok


Aizzul A. Majid MALEK NOR dengan bakal isterinya, Wan Asma di Kota Bharu baru-baru ini.


KOTA BHARU – Seorang pakar kanak-kanak di Hospital Pakar Perdana di sini tidak menduga sama sekali yang beliau akan menjadi suri kepada bekas jaguh bina badan terkenal, Datuk Malek Noor.
Sambil menyifatkan jodoh tersebut sebagai ketentuan Tuhan, Dr. Wan Asma Wan Ismail, 52, berkata, mereka akan bernikah di penthouse milik beliau di Pusat Dagangan Kelantan (KTC) di sini pada 12 Mac.
“Saya tidak menyangka akan bertemu jodoh dengan beliau memandangkan tempoh perkenalan kami begitu singkat,’’ katanya ketika ditemui Kosmo! Ahad di KTC semalam.

2,000 Melayu tiada pengenalan

KUALA LUMPUR – Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mendakwa lebih 2,000 orang berketurunan Melayu di negara ini kini berdepan dengan nasib yang tidak menentu berikutan kegagalan mereka untuk memiliki dokumen pengenalan diri iaitu sijil kelahiran dan MyKad yang sah.
Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan (gambar) berkata, masalah tersebut berlaku disebabkan mereka dilahirkan sebagai anak luar nikah manakala sebahagian lagi disebabkan ibu bapa mereka yang bernikah di Thailand enggan mendaftarkan kelahiran.
Beliau berkata, terdapat juga ibu bapa yang telah disenaraihitamkan oleh bank, bertindak sengaja tidak mendaftarkan anak mereka untuk mengelak daripada dikesan oleh pihak bank.
“Kita pasti angka 2,000 itu sememangnya wujud dan ada pihak lain mendakwa angka sebenar mungkin jauh besar sehingga mencecah ratusan ribu orang.
“Akibatnya mereka kini menjadi orang yang tidak dikenali atau dengan kata-kata lain menjadi pelarian di tanah air sendiri,” katanya ketika ditemui Kosmo! Ahad.
Kosmo! baru-baru ini melaporkan kenyataan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam bahawa pihaknya menerima 8,500 permohonan daripada masyarakat berketurunan India yang mahu mendapatkan dokumen pengenalan diri.
Daripada jumlah itu, kerajaan telah meluluskan 5,500 permohonan manakala kira-kira 3,000 lagi ditahan untuk siasatan lanjut kerana masalah dokumentasi tidak lengkap.
Nadzim menjelaskan, sehingga kini PPIM sudah menerima kira-kira 200 aduan daripada masyarakat berketurunan Melayu berusia dalam lingkungan 25 tahun ke atas yang sedang berdepan dengan masalah berkenaan.
Katanya, terdapat kes turut melibatkan perkahwinan wanita tempatan dengan warga asing terutama Indonesia apabila anak yang dilahirkan di negara ini diserahkan kepada orang lain untuk dipelihara.
Beliau menjelaskan, senario itu amat membimbangkan kerana golongan itu merupakan aset kepada negara dan masalah mereka tidak boleh terus dibiarkan berlarutan tanpa apa-apa penyelesaian.
“Agensi kerajaan yang berkaitan perlu membantu dan memberi perhatian dalam menyelesaikan apa juga masalah yang dialami oleh golongan seperti ini,” katanya.
Nadzim berkata, agensi yang berkaitan juga disaran memberi dokumen pengenalan diri sementara kerana ada sesetengah kes memerlukan masa yang lama untuk diselesaikan.

Bahaya minyak kitar semula


TIONG LAI (kiri) bertanya sesuatu kepada seorang peserta pertandingan memasak di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Pengusaha makanan terutama restoran makanan segera perlu menyediakan laporan secara berkala berhubung pengurusan minyak masak terpakai.
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, langkah tersebut perlu bagi membendung tindakan segelintir pihak yang didakwa membeli minyak masak itu dan menjualnya semula.
“Kita sedang kaji cadangan ini supaya kementerian dapat memantau tindakan pengusaha terhadap minyak masak terpakai mereka.
“Minyak masak kitar semula boleh memudaratkan pengguna kerana ia gagal menghasilkan suhu yang cukup untuk memasak dan jika dibuang menyebabkan pencemaran,” katanya selepas merasmikan pertandingan memasak anjuran Eu Yan Sang Sdn. Bhd. di sini semalam.

Pecah tembelang kahwin dua kerana Facebook

SEATTLE, Amerika Syarikat (AS) - Tembelang seorang lelaki beristeri dua di AS pecah selepas kedua-dua isterinya menjadi kenalan di laman perkongsian sosial Facebook.
Undang-undang AS melarang lelaki memiliki lebih daripada seorang isteri pada masa yang sama.
Susulan pembongkaran tersebut, seorang pegawai pemulihan akhlak, Alan L. O'Neill didakwa kerana mengamalkan bigami atau beristeri dua.
Menurut kertas pertuduhan yang difailkan Khamis lalu, O'Neill mengahwini seorang wanita pada 2001, berpindah pada 2009 dan menukar namanya sebelum berkahwin lain tanpa menceraikan isteri pertamanya.
Isteri tua pertama kali menyedari O'Neill berkahwin lain apabila dia menjadi kenalan madunya melalui pautan "Orang yang mungkin anda kenali" di Facebook.
"Isteri pertama kemudian melihat laman Facebook isteri kedua dan melihat suaminya bersama kek perkahwinan," kata pendakwa raya daerah Pierce County, Mark Lindquist kepada agensi berita Associated Press (AP)
Isteri pertama kemudian berkunjung ke apartmen madunya dan berulang kali menyoal suaminya sama ada mereka sudah bercerai tetapi dia menjawab: "Tidak, kita masih suami isteri.,"
O'Neill, 41, sebelum ini menggunakan nama Alan Fulk. Dia yang dihadapkan ke mahkamah Khamis lepas boleh dipenjara lima tahun jika didapati bersalah. - Agensi

No comments:

Post a Comment