Friday, March 16, 2012

YANG KEKAL ALLAH SAJA...DAN PERKARA2 ALLAH TENTUKAN KEKAL...JANGAN KITA FIKIR ...KITA SAJA BOLEH SESUATU...DAN KITA SAJA BOLEH BUAT... ORANG TAK BOLEH BUAT...INGAT KITA PUN MATI SERTA ADA KELEMAHAN..MALAH PENTADBIRAN YANG ADA PUN... RAKYAT SEDANG NILAI...BUKAN SENDIRI NILAI...JANGAN SYOK SENDIRI....

Sangka hidup

JOHOR BAHRU - Kematian tragis Nurul Nadirah Abdullah yang masuk hari keempat semalam masih lagi dirasai ahli keluarga dan sahabat handai, namun abang mangsa tetap menyangka yang adiknya itu masih hilang.
Ibu kanak-kanak itu, Roselyn Alan, 25, memberitahu, anak sulungnya, Mohd. Hafis, 6, masih menganggap adiknya hilang dan tidak tahu mengenai kejadian sebenar yang menimpa Nurul Nadirah, 5, atau lebih mesra disapa Dirang.
"Mohd. Hafis cakap dengan saya jangan menangis nanti Dirang balik. Kata-kata itu membuatkan saya lebih sedih kerana dia masih tidak tahu apa yang telah berlaku ke atas adiknya," cerita Roselyn.

Amah Indonesia dapat gaji RM700

JAKARTA - Indonesia semalam mula melatih pembantu rumah untuk dikirim ke Malaysia di mana mereka hanya akan melakukan satu tugas khusus dengan gaji minimum RM700.
Jika seorang pembantu rumah itu diambil untuk menjadi tukang masak, ia akan hanya menjalankan tugas memasak serta tugas-tugas berkaitan tukang masak dan tidak akan menjalankan tugas-tugas lain seperti mengasuh bayi.
Itulah antara hasil yang dicapai pada pertemuan Pasukan Petugas Bersama (JTF) Malaysia-Indonesia mengenai pengambilan, penempatan dan perlindungan pembantu rumah Indonesia serta majikan Malaysia di sini semalam.
Ketua Pengarah Pembinaan dan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Dr. Reyna Usman berkata, JTF mencapai kesepakatan terhadap empat jawatan khusus untuk pembantu rumah Indonesia iaitu tukang masak, pengasuh bayi, penjaga orang tua dan pengemas rumah.

Mati tersepit celah lori



BEGINILAH keadaan lori Hon Yong yang bergerak sendiri sebelum melanggar lelaki itu (dalam bulatan) hingga menyebabkannya tersepit di Jalan Felda Telang Satu, Kuala Lipis, Pahang kelmarin.



KUALA LIPIS – Seorang lelaki menemui ajal dalam keadaan tidak disangka-sangka apabila dia mati selepas tersepit di antara sebuah lori dan sebatang pokok kelapa sawit dalam kejadian di sebuah bengkel dekat Ladang Sungai Kelembung, Jalan Felda Telang Satu di sini kelmarin.
Kejadian pukul 2.20 petang itu mengakibatkan Lau Hon Yong, 53, mati di tempat kejadian.
Difahamkan, sebelum kejadian, mangsa telah meletakkan lorinya di situ untuk membaiki pintu kenderaan sebelum ia bergerak sendiri dan melanggar Hon Yong.
Ketua Polis Daerah Kuala Lipis, Superintendan Abdul Razak Hassan berkata, jarak di antara lori dan pokok kelapa sawit itu kira-kira 1.5 meter.
“Tanpa diduga, lori berkenaan bergerak sebelum merempuh mangsa hingga menyebabkan dia gagal mengelak lalu tersepit.
“Kita masih menyiasat punca kejadian dan tidak menolak kemungkinan brek tangan lori itu tidak ditarik dengan kemas,” katanya yang memberitahu mangsa mati akibat kecederaan parah di beberapa organ dalaman.

Amukan 15 lelaki bertopeng

GEORGE TOWN – Pekerja sebuah syarikat elektronik di sini semalam terpaksa berlindung di dalam premis selepas sekumpulan 15 lelaki bertopeng bersenjatakan parang dan tukul besi bertindak menyerang serta melakukan kerosakan dalam kejadian di Kampung Jawa, Bayan Baru di sini semalam.
Kejadian pukul 2.15 petang itu menyebabkan sebahagian cermin bangunan pecah dan 16 buah kenderaan pekerja syarikat termasuk kereta pengurusnya rosak.
Difahamkan, sebelum menyerang pekerja syarikat, suspek telah mengugut dan mengacu pisau ke arah pengawal keselamatan premis untuk membolehkan mereka masuk.
“Kita percaya motif kejadian disebabkan dendam di antara syarikat tersebut dengan pihak luar. Kesemua pekerja tidak cedera kerana ketika kejadian mereka diarahkan berada di dalam premis.
“Suspek datang dengan menaiki tiga buah kenderaan menggunakan nombor pendaftaran palsu. Mereka melarikan diri selepas memecahkan sebahagian harta benda syarikat dan pekerja,” kata jurucakap polis.

Tanah runtuh ancam sekolah


BEGINILAH keadaan tanah runtuh di SMK Sungai Pusu, Gombak semalam.


GOMBAK – Keselamatan pelajar dan guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Pusu di sini terancam ekoran kejadian tanah runtuh berhampiran bangunan sekolah itu.
Tinjauan Kosmo! mendapati runtuhan berlaku di cerun bukit yang terletak hanya 10 meter dari kawasan sekolah berkenaan.
Sebahagian tembok sekolah itu juga telah runtuh semasa kejadian hujan lebat di sekitar Lembah Klang minggu lalu.
Beberapa rekahan tanah turut dikesan di kawasan sekitar sekolah tersebut yang berkemungkinan menyebabkan beberapa lagi kejadian tanah runtuh jika tiada tindakan segera diambil.
Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Gombak Setia, Datuk Said Anuar Said Ahmad (gambar kecil) berkata, kejadian tanah runtuh itu amat membimbangkan kerana asrama pelajar lelaki sekolah itu terletak berhampiran cerun bukit tersebut.
“Malah, ia boleh memudaratkan kawasan perkampungan yang terletak di kaki bukit itu,” katanya ketika di temui Kosmo! di sini semalam.

Pastikan apa yang dikecapi kekal



RAZALI (kanan) beramah mesra dengan delegasi belia dari Indonesia pada majlis penutup Konvensyen Belia Antarabangsa di Kuala Lumpur malam tadi.



KUALA LUMPUR - Generasi belia abad ke-21 digesa menjadi pembawa pesanan keamanan sejagat supaya segala yang dikecapi masa kini sentiasa berterusan pada masa akan datang.
Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim berkata, belia yang sentiasa dicanang sebagai bakal pemimpin sesebuah negara perlu mempunyai kesedaran bahawa tanpa keamanan, segala kebebasan yang diperjuangkan adalah sia-sia.
Dalam konteks negara ini, ujarnya, terdapat minoriti golongan muda yang sudah berasa selesa dengan apa yang dimiliki sekarang sehingga terlupa untuk terus memeliharanya.
"Kita tidak mahu tolak kebebasan bersuara dan perbezaan pendapat yang mahu dilaungkan oleh golongan belia sebaliknya ia dialu-alukan.
"Namun begitu, ia tidak bermakna jika wujud tindakan membuta tuli dalam mendapat apa yang dihajati sehingga mengorbankan keamanan yang dikecapi sekian lama," katanya selepas merasmikan majlis penutup Konvensyen Belia Antarabangsa di sini malam tadi.

Spesies baharu katak ditemui


GAMBAR yang tidak bertarikh menunjukkan spesies baharu katak di Pulau Staten, New York.


NEW YORK - Beberapa pakar biologi terkejut apabila mereka menemui spesies baharu katak di kawasan bandar raya ini.
Sejak beberapa tahun lalu, katak berwarna hijau itu disalah anggap sebagai antara spesies katak harimau bintang yang banyak terdapat di sini.
"Sungguh menakjubkan kerana terdapat spesies baharu yang tidak disedari di sebuah kota metropolitan seperti ini," kata seorang pakar biologi Universiti California Los Angeles, Brad Shaffer kelmarin.
"Ia menunjukkan masih terdapat spesies baharu dan penting yang menanti untuk ditemui walaupun di bandar raya terbesar Amerika Syarikat," tambahnya.
Menurut Shaffer, dia membuat ujian asid deoksiribonukleik (DNA) ke atas katak itu selepas menyedari ia mengeluarkan bunyi yang berbeza daripada katak harimau bintang.
Penemuan terbaharu itu dipaparkan dalam jurnal saintifik AS, Molecular Phylogenetics and Evolution. - AFP

No comments:

Post a Comment