Wednesday, April 18, 2012

JUAL ORANG DARI BAYI HINGGA KE DEWASA...JIKA DEWASA JADIKAN PELACURLAH....PELANGGAN TETAP ADA..ITU PUN KATA ORANG SINI TAK KUAT NAFSU..PELACUR LARIS...KES ROGOL..ZINA BANYAK..HAMIL TIADA BAPA...BUANG ANAK...SAMPAI BUAT SEKOLAH HARAPAN...INILAH KESAN HUKUM HUDUD DINAFIKAN...

Diseksa kekasih warga Nigeria

Oleh Na’imah Mohamed
naimah@hmetro.com.my

SUBANG JAYA: Hanya kerana silap memasukkan kad mesin juruwang automatik (ATM) sehingga kad itu disekat, seorang wanita mendakwa diseksa teman lelakinya yang berasal dari Nigeria selama lebih 24 jam di sebuah kondominium di USJ 1, di sini.
Dalam kejadian kira-kira jam 7 malam Isnin lalu, mangsa yang juga pelajar kolej swasta berusia 25 tahun mendakwa kepalanya dihantuk ke dinding, badannya dihempas ke sinki dan mukanya dicucuh dengan rokok oleh teman lelakinya yang berusia 26 tahun.
Sumber berkata, kejadian berlaku sejurus mangsa pulang dari tempat kerja sambilannya apabila dia tiba-tiba diserang suspek yang menunggunya di dalam rumah.

Menurutnya, pada mulanya mangsa dipukul menggunakan botol plastik sebelum kepala wanita malang itu dihantuk ke dinding beberapa kali.


“Selepas puas menghantukkan kepala mangsa, suspek kemudian mengangkat wanita terbabit sebelum menghempasnya ke atas sinki bilik air dan perbuatan kejam itu berterusa

Jual bayi di bar

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

BERKAS...suspek yang ditahan, semalam.
BERKAS...suspek yang ditahan, semalam.
KUALA LUMPUR: Seorang bayi lelaki berusia empat bulan diselamatkan polis ketika dalam proses untuk dijual dengan harga RM4,000 oleh seorang lelaki Myanmar kepada seorang wanita tempatan di sebuah bar di Jalan Hang Kasturi, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 4.45 petang itu, polis menahan lelaki Myanmar terbabit yang berusia 30-an untuk siasatan lanjut.
Sumber polis berkata, sebelum serbuan ke bar itu dilakukan, polis mendapat maklumat daripada seorang lelaki tempatan yang menerima tawaran untuk membeli bayi berusia empat bulan daripada lelaki Myanmar terbabit.

Menurutnya, sepasukan anggota daripada Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur melakukan serbuan ke bar yang dikenal pasti pada waktu ‘urus niaga’ dirancang iaitu pada jam 4.30 petang.


“Sebaik tiba di tempat kejadian, polis menemui seorang lelaki Myanmar mendukung seorang bayi lelaki berusia empat bulan dan berunding dengan seorang wanita tempatan.
n sehingga kira-kira tiga jam.

Tahan sakit 30 minit

Oleh Mohd Nor Asri Yaacob
am@hmetro.com.my

SAKIT...Huzaini (kiri) dan Rosnita melihat kecederaan tangan anak mereka.
SAKIT...Huzaini (kiri) dan Rosnita melihat kecederaan tangan anak mereka.
RAUNG...gelagat Mohd Asyraf  menahan kesakitan.
RAUNG...gelagat Mohd Asyraf menahan kesakitan.
KOTA BHARU: Seorang kanak-kanak berusia tiga tahun hanya mampu menangis dan menahan sakit selama setengah jam selepas tangan kanannya tersepit di dalam mesin permainan di sebuah kedai runcit di Kedai Mulong, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 5.30 petang itu, mangsa, Mohd Asyraf Mohd Huzaini dari Kampung Batu Lapan, Kadok, dekat sini, yang berkunjung ke kedai runcit itu bersama bapanya, Huzaini Yahya, 32, pada mulanya memasukkan syiling ke dalam sebuah mesin permainan, tetapi barang permainan tidak keluar menyebabkan dia memasukkan tangan kanannya di lubang mesin permainan itu.
Bagaimanapun, cubaannya mengeluarkan semula tangan gagal sehingga terpaksa ditenangkan ibunya, Rosnita Wahab, 28, dan dibantu anggota bomba.

Huzaini berkata, dia terkejut mendengar anaknya menangis ketika berada di kaunter pembayaran.


Katanya, sebelum kejadian, dia memberikan anaknya syiling 50 sen selepas diminta kanak-kanak itu.

Anak setan

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki berusia 69 tahun membuat laporan meminta polis menahan anak lelakinya selepas dia gagal mengawal suspek.
Warga emas itu bertindak demikian selepas anak lelakinya berusia 20-an membelasahnya selain memukul wakil penduduk di sebuah flat di Jinjang, di sini, kelmarin hanya kerana mereka menasihatkannya supaya berubah.

Dalam kejadian jam 8.30 malam itu, suspek dilaporkan mengamuk dengan memecahkan barangan dalam rumahnya sebelum menyerang bapanya dan wakil penduduk yang menasihatkannya.
Menurut sumber, bapa mangsa yang gagal mengawal anak lelakinya itu meminta wakil penduduk di kawasan perumahan berkenaan menasihatkan suspek dengan harapan nasihat itu didengari suspek.

“Bagaimanapun, tindakan si bapa dan wakil penduduk itu menimbulkan kemarahan suspek sebelum lelaki terbabit memaki-hamun mereka.

“Suspek yang gagal mengawal kemarahan menumbuk dan menyepak bapanya,” katanya.

Sumber itu berkata, suspek menyerang wakil penduduk berkenaan dengan menampar mangsa beberapa kali sebelum memukulnya.

“Amukan suspek tidak berakhir apabila dia mengamuk di tempat letak kereta kawasan perumahan berkenaan,” katanya.
Difahamkan, suspek memecahkan pasu bunga dan papan kenyataan di kawasan perumahan itu.

Katanya, suspek meninggalkan kawasan itu selepas melihat ramai penduduk menyaksikan kejadian itu.

Sehubungan itu, bapa mangsa membuat laporan di Balai Polis Jinjang meminta polis menahan anaknya itu kerana gagal mengawalnya selain bimbang suspek mencederakan lebih ramai penduduk di kawasan berkenaan.

Dalam laporannya, mangsa mengesyaki anak lelakinya mungkin terbabit penagihan dadah hingga gagal mengawalnya.

Difahamkan, mangsa dan wakil penduduk berkenaan dirawat sebagai pesakit luar di sebuah hospital kawasan itu.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan berkata siasatan lanjut masih dijalankan.

Tujuh kereta terperangkap dalam air



ROSAK...Mark (kanan) melihat keretanya yang rosak akibat ditenggelami air, semalam.
ROSAK...Mark (kanan) melihat keretanya yang rosak akibat ditenggelami air, semalam.
KUALA LUMPUR: Hujan lebat lebih satu jam menyebabkan beberapa kawasan di ibu negara dinaiki air terutama di Segambut Dalam dan Kepong menyebabkan kesesakan lalu lintas dan kereta terperangkap, semalam.
Kejadian pada jam 5.30 petang itu menyebabkan tujuh kereta terperangkap di Segambut Dalam dibawa keluar dengan menggunakan trak penunda.

Mangsa, Mark Bay, 35, berkata, ketika kejadian dia bersama isteri dan tiga anak di tempat kejadian, keadaan jalan sesak sebelum keretanya terperangkap.
Katanya, hanya dalam lima minit kereta Nissan Serena miliknya dinaiki air separas tayar dan enjin mati.

“Keadaan kelam-kabut dan saya membawa keluar isteri bersama tiga anak untuk menyelamatkan diri. Bagaimanapun, tidak sampai lima minit air naik separas stereng.

“Saya hanya melihat kereta tenggelam dalam air dan dibantu orang ramai yang cuba mengeluarkannya sebelum trak penunda tiba,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Dia yang tinggal di Mont Kiara berkata, air mengalir deras menyebabkan orang ramai mengalami kesukaran untuk bergerak ke tempat lebih tinggi, bagaimanapun semuanya terselamat.

Seorang lagi mangsa, Hassan Abdullah, 40, berkata air naik dengan cepat hingga menyebabkan pengguna jalan raya tidak sempat menyelamatkan kereta.
“Kami minta pihak berkenaan mengambil tindakan kerana arah aliran air naik dengan cepat ekoran sungai berdekatan seperti tersumbat,” katanya.

‘Tak terima maaf’

PUCHONG: “Kami tidak rela sekadar meminta maaf, kami tak boleh terima. Isu halal haram tidak boleh main-main,” kata Naib Pengerusi Perkim Putra, Abdul Aziz Ismail ketika ditemui di sini, semalam.
Beliau berkata, susulan pendedahan Harian Metro berhubung tindakan seorang pemilik kedai runcit bukan Islam mencampur-adukkan produk makanan berlogo halal dengan daging babi dalam satu bilik sejuk beku di Cheras, dekat sini, 13 April lalu, pihaknya membuat satu laporan polis meminta pihak berkuasa menyiasat perkara itu.

Menurutnya, sejak terbabit dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lebih 10 tahun lalu, hampir lima kejadian sama berlaku dan alasan diberikan sama.
“Mereka nak permainkan Islam. Perkara ini perlu diberi perhatian serius sebab itu saya mewakili umat Islam membuat laporan polis.

“Malah, kami akan jihad dalam isu halal. Penguatkuasaan juga hangat-hangat tahi ayam, buat operasi sekadar memenuhi kuota,” katanya.

Abdul Aziz membuat satu laporan di Balai Polis Bukit Puchong, di sini, 17 April lalu, tiga hari selepas Harian Metro mendedahkan laporan seorang peniaga di Taman Bukit Anggerik, Cheras mencampur aduk produk makanan berlogo halal dengan daging babi dalam satu bilik sejuk beku.

Bagaimanapun, peniaga berusia 40-an terbabit terkejut dengan serbuan penguat kuasa Bahagian Hab Halal, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan tidak tahu ia kesalahan besar sebelum meminta maaf.

Ibu dagang zuriat cacat



SHAH ALAM: Seorang bayi cacat anggota berusia lima bulan yang dijual pada harga RM6,000 oleh sindiket jual bayi kepada orang ketiga berjaya diselamatkan dalam serbuan di sebuah rumah di Perdana Villa Apartment, Taman Sentosa, Klang, dekat sini, kelmarin.
Difahamkan, kecacatan bayi berkenaan menyebabkan harga ditawarkan rendah oleh sindiket sama yang tumpas 6 April lalu, berbanding harga bayi normal.

Bayi mempunyai dokumen lengkap pengenalan diri itu dapat diselamatkan susulan tangkapan seorang wanita tempatan berusia 37 tahun di Tanjung Sepat, Banting, pada malam Isnin lalu yang juga ibu kandung bayi terbabit. Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop berkata, siasatan awal mendapati bayi itu sudah dijual kepada sepasang suami isteri berusia 30-an pada November tahun lalu. Menurutnya, serbuan dilaksanakan selepas mendapat maklumat dan risikan selain hasil soal siasat terhadap suspek. Reman terhadap suspek berakhir Ahad ini.
“Ketika serbuan jam 5.45 petang itu, bayi berkenaan berada dalam sebuah unit kediaman di Perdana Villa Apartment, Taman Sentosa, Klang, bersama ibu dan bapa angkat yang membelinya.

“Siasatan awal setakat ini mendapati sindiket pemerdagangan bayi mengambil kesempatan dengan kesukaran perempuan hamil tidak bersuami untuk meraih keuntungan. “Suspek yang juga ibu bayi diselamatkan dalam serbuan terbaru tidak bekerja dan bayi dijual itu anak teman lelakinya,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau berkata, pihaknya masih menyiasat bagaimana suspek boleh terbabit urusan pemerdagangan bayinya yang dipercayai didalangi sindiket sama yang tumpas pada 6 April lalu.

Ditanya berapa banyak suspek terima daripada bayaran RM6,000 untuk urusan jualan bayinya itu, Mohamad berkata, perkara itu juga dalam siasatan.

“Kami percaya sindiket hanya menganggap golongan mempunyai masalah peribadi seperti mereka ini umpama kilang membuat bayi untuk mengaut keuntungan.
“Kes disiasat mengikut Seksyen 14 Akta Anti Pemerdagangan Orang 2007 yang memperuntukkan hukuman maksimum penjara 20 tahun dan denda jika sabit kesalahan,” katanya.

No comments:

Post a Comment