Tuesday, May 22, 2012

JIKA MASIH BERDEGIL MELAKSANA HUKUM ALLAH...KEJADIAN2 ZINA...ROGOL..CURI ..BUNUH DLL AKAN BERTAMBAH DAN TAK DAPAT DIBENDUNG...NI BALA ALLAH SWT...

Hidup kaya dosa

Oleh Yusmizal Dolah Aling dan Mohd Hafizee Mohd Arop
am@hmetro.com.my

CERITA...Noni menceritakan pengalamannya kepada Muhd Khairul, semalam.
CERITA...Noni menceritakan pengalamannya kepada Muhd Khairul, semalam.
KUALA LUMPUR: “Tak pernah saya lihat ibu menangis seperti itu hanya kerana mempunyai anak tak berguna seperti saya. Saya berasa diri ini begitu bodoh kerana mengikut kata teman lelaki yang mahu berseronok.
“Bukan saja perlu menjaga anak-anak seorang diri, saya terpaksa menanggung kehidupannya (teman lelaki) kerana dia tidak mempunyai pekerjaan tetap dan hanya menghabiskan masa dengan tidur di rumah,” kata Noni, 26 yang kini hamil anak keempat hasil hubungan luar nikah dengan teman lelakinya.
“Sejak dua bulan lalu saya tidak lena tidur memikirkan dosa-dosa saya yang terlanjur dengan teman lelaki sehingga melahirkan tiga anak. Saya sedar semua ini salah, tetapi saya harap diberikan peluang kedua.

“Disebabkan kesempitan hidup, saya menyerahkan mereka kepada keluarga angkat kerana tidak mampu menyara kehidupan mereka tambahan pula hidup sendiri pun tidak terurus,” katanya yang menyerahkan tiga anaknya kepada keluarga angkat termasuk yang dikandung kepada sebuah pertubuhan hasil hubungan terlarang sejak enam tahun lalu.


Noni ditemui ketika membuat aduan kepada Pengerusi Pertubuhan Kebajikan dan Sosial Malaysia (Perbak), Muhd Khairul Hafiz Abdullah di sini, semalam.

Penghuni terakhir

Oleh Raja Norain Hidayah Raja Abdul Aziz
rnorain@hmetro.com.my

BANYAK KENANGAN...Yaakob (kiri) dan Osman di rumah pusaka.
BANYAK KENANGAN...Yaakob (kiri) dan Osman di rumah pusaka.
KUALA LIPIS: Memang aneh apabila sebuah perkampungan yang pernah dihuni ratusan orang, kini sunyi sepi dan hanya tinggal dua beradik yang sudah mencapai usia emas masih setia mendiami kampung berkenaan.
Kampung Pagar di daerah ini pernah melahirkan ramai tokoh terkenal tanah air seperti bekas Menteri Luar, Allahyarham Tun Ghazali Shafie atau lebih dikenali sebagai ‘King Ghaz’ serta seorang pembesar Pahang, Kadi Ibrahim, namun seorang demi seorang penduduknya mengambil keputusan berpindah terutama selepas banjir besar pada Januari 1971.
Selepas 1971, hanya tinggal Osman Ibrahim, 79, dan adiknya, Yaakob, 68, masih setia bermastautin di Kampung Pagar walaupun rumah mereka tiada kemudahan elektrik dan air paip.

Jika dulu, Kampung Pagar tidak ada bezanya dengan perkampungan lain di negara ini tetapi kini, sebahagian besarnya sudah boleh dianggap hutan rimba dan hanya kelihatan struktur bangunan masjid Kampung Pagar bagi membuktikan ia pernah didiami penduduk satu ketika dulu.


Kampung Pagar pernah didiami 235 penduduk, namun banjir besar memusnahkan hampir keseluruhan kampung berkenaan hingga memaksa penduduk berpindah ke seberang sungai selepas Rancangan Penempatan Semula Banjir Kampung Pagar (RPSB) diwujudkan.

Disebat tak tahu baca

Oleh Shamsul Munir Safini dan Aininulniza Mohd Yusof
am@hmetro.com.my

SEDIH...Marina menunjukkan gambar Nur Izzati yang menjadi mangsa suaminya.
SEDIH...Marina menunjukkan gambar Nur Izzati yang menjadi mangsa suaminya.
KANGAR: “Anak saya trauma dan tidak mahu lagi tinggal bersama suami baru saya selepas dia dibelasah hanya kerana tidak tahu membaca,” kata Marina Tamat, 37, mengenai anak bongsunya, Nur Izzati Jailani, 6, yang cedera disebat bapa tiri menggunakan rotan serta dicubit sehingga lebam seluruh badan di Kampung Tok Kandang di sini, minggu lalu.
Dalam kejadian jam 9 pagi, 15 Mei lalu, Nur Izzati disuruh membaca oleh bapa tirinya berusia 31 tahun tetapi kanak-kanak perempuan itu gagal mengenali huruf dalam buku berkenaan.
Dia disebat dengan kuat menggunakan rotan setiap kali gagal membaca selain dicubit suspek tidak bekerja di seluruh badannya.

Marina yang bekerja sebagai pembantu rumah berkata, kejadian seperti itu beberapa kali berlaku kepada anaknya bongsu daripada tiga beradik itu sejak mereka berkahwin, Mac tahun lalu.


“Saya ingin membuat laporan polis mengenai kejadian yang menimpa anak saya November tahun lalu, namun membatalkannya kerana bimbang dibelasah suami jika dia tahu.

‘Orang bawa saya lari’

CERITA...Khatijah ketika ditemu bual, malam tadi.
CERITA...Khatijah ketika ditemu bual, malam tadi.
SEPANG: “Orang bawa lari saya..saya tak ingat,” itu kata warga emas, Khatijah Ismail, 65, yang ditemui merayau di Medan, Indonesia, sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, malam tadi.
Dia pulang dengan sebuah penerbangan bersama rombongan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang menghadiri mesyuarat di Medan pada jam 9 malam.

Kepulangannya disambut anaknya, Nik Norazizah Nik Mohamad, 29, dan menantunya, Rosli Mahayadin, 29. Dia terus berpelukan dengan anak ketiganya itu. Suasana hiba menyelubungi pertemuan dua beranak itu, namun kedua-duanya bersyukur kerana bertemu kembali.
Sebelum ini Khatijah dilaporkan hilang di Kota Bharu, Kelantan, ketika menemani anaknya mendapatkan rawatan di klinik gigi pada 9 Mei lalu. Dia kemudian dikatakan mendapat pasport di Johor, seterusnya ke Batam dengan feri sebelum ke Medan. Perjalanannya dibantu pihak lain.

Malah, difahamkan ketika di Medan beberapa hari lalu dia ditemui penduduk tempatan merayau tanpa dokumen sebelum diserahkan kepada Pejabat Konsulat Jeneral Malaysia.

Sementara itu, Rosli berkata, dia bersyukur kepulangan ibu mentuanya dan mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang membantu.

“Ibu mentua saya menghidap penyakit hilang ingatan dan kencing manis. Kami bersyukur dia pulang dengan selamat,” katanya

Pendam nafsu dalam diam

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Bukan saja menyamun wang tunai, cincin emas dan komputer riba dianggarkan bernilai lebih RM4,000, malah seorang lelaki berusia lewat 30-an turut melarikan seluar dalam milik pekerja sebuah salun di Setapak, di sini, selepas merogolnya, kelmarin.
Difahamkan, lelaki terbabit melarikan seluar dalam mangsa berusia 37 tahun itu dipercayai untuk dijadikan koleksi peribadi.

Dalam kejadian jam 8 malam itu, lelaki terbabit dilaporkan mengikat kedua-dua tangan mangsa menggunakan tali selepas merogolnya.
Mangsa yang diselamatkan majikannya sejam kemudian membuat laporan di Balai Polis Setapak, di sini.

Menceritakan kejadian itu, sumber berkata, lelaki itu datang ke kedai mangsa dengan berpura-pura mahu membuat rawatan muka.

“Mangsa yang tidak mengesyaki niat jahat lelaki terbabit mengarahkannya masuk ke bilik rawatan,” katanya memberitahu ketika kejadian, mangsa bersendirian di kedai berkenaan.

Sumber berkata, lelaki itu bertindak agresif dengan mencekik leher mangsa sebelum mengugut untuk membunuhnya.

“Mangsa yang cuba melawan dipukul. Ketika itu, mangsa menangis dan merayu dikasihani.
“Rayuan mangsa tidak diendahkan sebaliknya diarah menanggalkan pakaian sebelum merogolnya,” katanya.

Katanya, selepas merogol mangsa, lelaki terbabit mengikat kedua-dua tangan mangsa menggunakan tali sebelum menggeledah kedai berkenaan.

“Selepas mengambil semua barangan berharga, lelaki itu kembali kepada mangsa dan mengambil seluar dalamnya.

“Lelaki itu mendakwa mahu menjadikan seluar dalam mangsa sebagai koleksi peribadi,” katanya.

Sejam kemudian, majikan mangsa pulang ke kedai berkenaan sebelum mendapati pekerjanya itu berada dalam keadaan bogel dan terikat.

Mangsa menceritakan kejadian terbabit sebelum dibawa ke balai polis berhampiran.

Sumber berkata, antara barangan berharga dilarikan ialah wang RM500, komputer riba dan cincin emas.

Difahamkan, sehingga kini, polis belum menahan suspek, namun usaha memburunya giat dijalankan.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan memberitahu siasatan lanjut dilakukan.


Suspek anak angkat

KLUANG: Suspek utama kes bunuh Nurul Amin Mohamed Ishak, 22, dalam kejadian di Jalan Sentosa di sini, Ahad lalu, dipercayai anak angkat kepada keluarga mangsa.
Ketua Polis Daerah Kluang, Asisten Komisioner Abdul Majid Mohd Ali berkata, siasatan awal mendapati suspek dikenali dengan panggilan Comel dan dipercayai dijadikan anak angkat keluarga mangsa sejak beberapa tahun lalu.

“Suspek berusia 16 tahun dan dipercayai anak angkat keluarga mangsa. “Dia kini direman selepas kami menahannya di sebuah rumah di Taman Intan, lapan jam selepas kejadian,” katanya di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kluang, semalam.
Menurut Majid, dua rakan suspek turut ditahan di rumah sama dan ketika itu, ketiga-tiganya dipercayai merancang untuk melarikan diri.

Majid berkata, hasil siasatan awal, pertelingkahan hingga membawa kepada pembunuhan Amin dipercayai berpunca daripada masalah dalaman keluarga.

“Suspek mempunyai rekod jenayah lampau seperti curi motosikal. Dua lagi rakannya yang direman berusia 16 dan 22 tahun,” katanya.


Isteri minta fasakh dibelasah

KANGAR: Seorang lelaki yang tercabar kerana isterinya mahu meminta fasakh, menerajang serta menghentak kepala isterinya menggunakan topi keledar sehingga wanita itu cedera dalam kejadian di pekarangan Kompleks Jabatan Agama Islam negeri di sini, Ahad lalu.
Dalam kejadian jam 6 petang itu, mangsa yang berusia 41 tahun dan bekerja sebagai tukang cuci, cedera di kepala serta tangannya akibat tindakan ganas suaminya yang berusia 43 tahun.

Ketua Polis Daerah Kangar, Superintendan Abdul Rahman Mohd Noordin berkata, wanita itu yang bekerja di Taman Kemajuan di sini, dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Kampung Jawi Endul, dekat sini, apabila terserempak dengan suaminya di perkarangan Kompleks Jabatan Agama Islam negeri.
Menurutnya, lelaki itu serta wanita berkenaan yang dalam proses perceraian, berselisih faham berkenaan isu rumah tangga mereka sebelum suspek yang berang, mula menyoal isterinya.

“Suspek yang tidak berpuas hati isterinya enggan bersamanya lagi, memukul mangsa menggunakan botol air.

“Wanita itu diterajang di bahagian kepala sebelum dihentak dengan topi keledar lelaki itu.

‘Berikutan kejadian itu, wanita berkenaan cedera di kepala dan tangan,” katanya di sini, semalam.

Abdul Rahman berkata, mangsa yang cedera membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kangar dan polis menahan lelaki berkenaan.
“Suspek direman sehingga esok,” katanya.

Kaki, tangan terkulai

Oleh Hadzlihady Hassan
hadzlihady@hmetro.com.my

GEORGETOWN: Walaupun tangan dan kakinya hampir putus akibat ditetak, seorang lelaki menguatkan semangat melarikan diri sambil menahan sakit selepas diserang sekumpulan lima lelaki di Persiaran Pantai Queensbay, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 10 malam itu, S Arivasan, 25, dikatakan bersiar-siar dengan teman wanitanya di kawasan berkenaan apabila didatangi lima lelaki menunggang motosikal.

Sebaik menghampiri mangsa, kumpulan terbabit yang dipercayai bersenjatakan parang terus menyerang dan menetaknya bertubi-tubi tanpa belas kasihan.

Menurut sumber, mangsa melarikan diri hampir 30 meter meninggalkan teman wanitanya kerana khuatir kekasihnya turut diserang sebelum dia rebah dan dibantu orang ramai.


“Melihat keadaan itu, kumpulan berkenaan melarikan diri.

No comments:

Post a Comment