Saturday, May 26, 2012

GILA...BERMACAM2 GILA...GILA PANGKAT...GILA MAKAN RASUAH...MAKAN KOMISEN...YANG TERUK GILA NAK MENANG AJE...TAK MAHU KALAH...NAK KALAH MENGAMUK...MACAM BUDAK2....

Habis satu badan digigit

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my

TRAUMA...Heng (tengah) dan anggota keluarga kanak-kanak terbabit menenangkan mangsa  di HRPB, semalam.
TRAUMA...Heng (tengah) dan anggota keluarga kanak-kanak terbabit menenangkan mangsa di HRPB, semalam.
IPOH: Perbuatan zalim seorang ibu mendera anak perempuan berusia dua tahun dengan menggigit seluruh tubuh dan kaki mangsa hingga dipenuhi parut serta lebam terbongkar apabila bapanya yang berusia 49 tahun membawa mangsa ke klinik berhampiran Ahad lalu bagi mendapatkan rawatan selepas mendapati rambut anaknya itu gugur tanpa sebab.
Mangsa yang tinggal di Chui Chak di Langkap, Teluk Intan, diseksa ibunya yang juga suri rumah warga Vietnam berusia 25 tahun yang turut dipercayai menumbuk dan mencucuh tubuh mangsa dengan objek panas.
Suspek sengaja menyorokkan kecederaan mangsa dengan memakaikan anaknya itu pakaian labuh.

Difahamkan, bapa mangsa seorang pekebun sayur bimbang jika anak bongsunya itu menghidap penyakit berbahaya sebelum masalah itu dirujuk ke klinik kesihatan berdekatan.


Hasil pemeriksaan doktor mendapati seluruh tubuh mangsa dipenuhi kesan lebam baru dan lama yang dipercayai didera dengan teruk.

6 bulan ganggu Liyana

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim, Raja Noraina Raja Rahim dan Georgie Joseph
am@hmetro.com.my

AMPANG JAYA: “Ini bukan kali pertama sebaliknya enam kali,” kata pelakon dan penyanyi, Liyana Jasmay, 24.
Liyana yang baru bertunang dengan jejaka pilihannya pada 29 Mac lalu mengulas insiden dia dan keluarga diganggu lelaki 20-an dipercayai peminat fanatiknya.
Lelaki terbabit dilaporkan mula ‘menghantui’ rumah Liyana di Hulu Klang, di sini, sejak November tahun lalu dengan membawa pelbagai hadiah, selain bertegas bertemu pelakon dan penyanyi berkenaan.

Lelaki terbabit dilaporkan menunggu di hadapan rumah keluarga artis itu, selain berlegar-legar di sekeliling kediaman berkenaan.


Antara hadiah yang dibawanya untuk diberikan kepada Liyana ialah baju-T, kasut, minyak wangi, cakera padat (CD), minyak wangi serta tuala wanita.

Bayar 100 tasah jernihkan keadaan

Oleh Abd Rahman Adam
abdulrahman@hmetro.com.my

BUKU ADAT...Mustapa (dua dari kiri) bersama Hassan memegang buku Undang-Undang Adat Penan sambil disaksikan ahli persatuan, semalam.
BUKU ADAT...Mustapa (dua dari kiri) bersama Hassan memegang buku Undang-Undang Adat Penan sambil disaksikan ahli persatuan, semalam.
MIRI: Metro Ahad semalam, membayar denda 100 tasah sebagai hukuman di atas penerbitan artikel disiarkan dalam akhbar berkenaan pada 13 Mei lalu yang menyinggung dan menimbulkan kemarahan masyarakat pribumi Sarawak itu.
Denda mengikut Seksyen 40 dan 41 Adat Penan itu dibayar Pengarang Kumpulan Harian Metro/Metro Ahad, Datuk Mustapa Omar kepada Presiden Persatuan Pembangunan Tipun Penan Sarawak (Petipun) merangkap Temenggung Kaum Penan, Datuk Hassan Sui.
Majlis membayar denda dilakukan di pejabat Hassan di sini, disaksikan Timbalannya, Ferdinand Riuh Lago, Timbalan Presiden II Petipun, Ising Kalang dan Setiausaha Petipun, Mareia Hassan.
Hassan berkata, pada mulanya pihaknya keberatan menerima permohonan maaf daripada Metro Ahad berhubung artikel yang disiarkan kerana ia memalukan masyarakat Penan.
Bagaimanapun katanya, atas usaha dan tindakan ikhlas Metro Ahad membuat permohonan maaf dengan menarik balik sepenuhnya penyataan yang terkandung dalam artikel itu sedikit sebanyak meredakan emosi masyarakat Penan.
“Kerosakan sudah berlaku dan mungkin berat untuk memaafkan perkara ini, tetapi sebagai manusia yang tidak terlepas daripada melakukan kesalahan dan dosa, kami menerima permohonan maaf mereka.

“Justeru itu, Harian Metro perlu membuat bayaran tasah mengikut hukum adat istiadat Kaum Penan dengan ia diharap dapat menjernihkan keadaan serta memulihkan semula emosi masyarakat Penan yang sedih dan marah,” katanya.
Hassan berharap isu berkenaan menjadi pengajaran kepada pihak lain terutamanya media massa supaya tidak melaporkan hal menyentuh sensitiviti masyarakat Penan.
Sementara itu, Mustapa berkata, permohonan maaf dibuat berdasarkan keikhlasan dan inisiatif Metro Ahad selepas mengakui terdapat kesilapan menyiarkan artikel berkenaan.
Malah katanya, Metro Ahad sudah dua kali membuat permohonan maaf kepada masyarakat Sarawak khususnya kaum Penan selain mengambil inisiatif berjumpa dengan pemimpin kaum Penan.
“Kita juga bersetuju membayar denda sebagai hukuman mengikut Adat Penan sebagai meminta maaf dan tanda menghormati undang-undang dan adat istiadat Kaum Penan,” katanya.

Tak bernyawa dalam kabinet

Oleh Ahmad Tajol Ansar Ibrahim
ahmadtajol@hmetro.com.my

DI SINI...Mohd Noor menunjukkan lokasi periuk dalam kabinet tempat bayinya ditemui mati.
DI SINI...Mohd Noor menunjukkan lokasi periuk dalam kabinet tempat bayinya ditemui mati.
BATU PAHAT: Sepasang suami isteri bingung apabila bayi lelaki mereka yang baru berusia dua bulan ‘hilang’ dari buaian di rumah mereka di Kampung Seri Ladang, Rengit, dekat sini, sebelum ditemui dalam keadaan tidak bernyawa di dalam periuk di kabinet dapur kediaman berkenaan, kira-kira jam 9 pagi Jumaat lalu.
Malah, ini bukan kali pertama pasangan suami isteri berkenaan, Mohd Noor Sallleh, 58, dan Zarinah Dahalan, 42, terpaksa meratap kehilangan anak kerana sebelum ini dua anak perempuan pasangan itu meninggal dunia pada 2003 dan 2010 ketika masih bayi.
Bagaimanapun, kejadian kali ini menimbulkan tanda tanya selepas Asyraful Iskandar Mohd Noor, yang sebelum itu sedang nyenyak tidur di dalam buaian tiba-tiba hilang sebelum ditemui di dalam periuk.

Mohd Noor berkata, dia tidak menyangka kejadian sedih kehilangan dua anak sebelum ini berulang.


“Pada hari kejadian iaitu jam 8 pagi, saya ke Klinik Kesihatan Sri Merlong bagi menjalani ujian tekanan darah dan sebelum bertolak, saya sempat menjenguk Asyraful Iskandar yang ketika itu nyenyak tidur di dalam buaian.

Kekasih durjana dijel

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah
srul@hmetro.com.my
SHAH ALAM: Seorang pekerja kilang piano bukan saja merogol teman wanitanya berusia 16 tahun selepas memasukkan alkohol dan dadah ke dalam minuman mangsa, malah membiarkan empat rakan turut memperkosa remaja berkenaan.
Kejadian berlaku di rumah sewa mereka di Serendah pada bulan Ramadan dua tahun lalu.

Perbuatan kejam itu mendapat balasan semalam apabila dia dipenjara 15 tahun dan dikenakan enam sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini, selepas mengaku salah merogol mangsa.

Hakim Slamat Yahya menjatuhkan hukuman itu terhadap Mohamad Yasar Wandi Modin, 22, dan memerintahkan ia berjalan mulai tarikh tangkap tertuduh iaitu pada 28 Ogos 2010.


Tiga rakan tertuduh yang sebelum ini tidak mengaku salah merogol mangsa sama akan dibicarakan mulai 6 dan 7 Jun depan.





9 Sebab Hati Tidak Bahagia
Antara 9 sebab utama yang menghilangkan
bahagia di hati ialah :
1. Pemarah
2. Pendendam
3. Hasad dengki
4. Bakhil
5. Tamak
6. Tidak sabar
7. Ego
8. Riak
9. Cinta dunia
TOLONG share gambar ini kepada umat
islam ♥

Anda semua dibenarkan share/kongsi setiap gambar atau artikel di sini.tidak perlu meminta izin dari admin.. P/S:try ni ye..Anda mungkin suka apa yg anda lihat :-) @[+227899417307496:0] 1.copy @[+227899417307496:0] dan paste kat wall anda. 2. buang simbol + pada @[+227899417307496:0] 3. klik POST/ENTER..lihat apa yang jadi..
By: Bacalah Quran Dan Hayatinya



‎10 GOLONGAN MANUSIA YANG DI USIR DARI PADANG MAHSYAR
1. Mereka diusir berupa kera. Mereka adalah manusia yang suka mengadu domba.

2. Mereka diusir berupa babi. Mereka adalah manusia yang suka memakan barang yang haram.

3. Mereka dihalau dalam keadana terbalik kaki di atas dan kepala di bawah. Mereka adalah dari golongan yang suka berdusta.

4. Mereka dihalau dalam keadaan bisu dan pekak serta tidak berakal. Mereka adalah dari golongan yang riak bangga diri dan sombong.

5. Mereka dihalau dalam keadaan menguyah lidah sendiri sedang lidahnya itu
menjulur ke bawah sampai ke dadanya dan dari mulutnya keluar nanah yang
menjijikkan. Mereka adalah ahli pidato yang ucapannya berlainan dengan
perilakunya.

6. Mereka dihalau dalam keadaan tersalib di pohon kurma dari neraka. Mereka adalah manusia yang berusaha mengajak orang ramai untuk menyokong pemimpin yang tidak jujur.

7. Mereka dihalau dalam keadaan terpotong tangan dan kakinya. Mereka adalah
orang-orang yang mengganggu jiran-jiran.

8. mereka dihalau dalam keadaan buta. Mereka adalah dari golongan yang curang dalam menetapkan hukum.

9. Mereka dihalau dalam keadaan busuknya lebih busuk daripada bau bangkai.
Mereka adalah orang yang gemar melepaskan nafsu syahwat dan menolak perkara wajib seperti zakat, puasa, solat, ... tidak menjalankan kerja dakwah dan sebagainya.

10. Mereka dikumpulkan dalam keadaan memakai pakaian besi yang panas. Mereka ini adalah manusia yg syirik kepada Allah swt.

●●●●⊱●●⊱●●⊱●●⊱sebar-sebarkan Semoga Bermanfaat ⊰●●⊰●●⊰●●●●

No comments:

Post a Comment