Friday, April 22, 2011

SEMUA ORANG ADA MASALAH...IA SEBAGAI ASAM GARAM HIDUP...MUNGKIN JUGA GANGGUAN SAKA@JIN....CARANYA DEKATI DIRI DENGAN PENCIPTA IAITU ALLAH....DEKATINYA WALAUPUN TAK DE MASALAH...ITU JALAN YANG TERBAIK....

Poco-poco boleh tapi bersyarat

Oleh Hayati Ibrahim
ya_t@hmetro.com.my

SEPANG: Muzakarah Jawatankuasa Fatwa (JKF) Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang di sini, sejak Rabu hingga semalam memutuskan tidak menghalang orang ramai terbabit dengan tarian poco-poco, selagi tidak melanggar garis panduan ditetapkan.
Pengerusinya, Prof Emeritus Tan Sri Datuk Dr Abdul Shukor Husin berkata, jawatankuasa itu sudah mengeluarkan Garis Panduan Amalan Kebatinan Dalam Persembahan Kesenian Tradisional Masyarakat Melayu pada 2007 yang boleh dijadikan rujukan berhubung perkara itu.

“Di antara garis panduan ditetapkan adalah menjaga pergaulan antara lelaki dan wanita serta mengawal pergaulan, menjaga etika berpakaian, tidak berbentuk pemujaan dan tidak melakukan ritual atau ibadat orang bukan Islam.
“Jadi, jika berdasarkan garis panduan itu, kita tidak ada halangan... tambahan lagi kita dimaklumkan tarian poco-poco sudah dibuat dengan pelbagai cara dan ada juga pandangan menyatakan ia baik untuk kesihatan.

“Namun, kita menasihatkan masyarakat Islam supaya berhati-hati dan melihat kepada garis panduan itu, sekiranya tidak melanggar (garis panduan) dan mendatangkan kesihatan, kita tiada halangan,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan muzakarah terbabit di sini, semalam.

Januari lalu, Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak memutuskan tarian poco-poco diharamkan di negeri itu kerana ia mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama lain iaitu Kristian selain pemujaan roh, malah berdasarkan kajian ia sering diamalkan di Jamaica dan bercirikan agama Kristian.

Bagaimanapun, Abdul Shukor berkata, pihaknya masih melakukan beberapa kajian terhadap tarian berkenaan sebelum keputusan lanjut berhubung perkara itu diambil. Beliau berkata, keputusan pengharaman tarian itu di Perak masih kekal memandangkan Majlis Agama Islam Negeri mempunyai kuasa mengeluarkan fatwa berhubung sesuatu perkara.

Sementara itu, katanya muzakarah selama tiga hari itu turut membincangkan mengenai penggunaan vaksin untuk jemaah haji dan umrah dan mereka bersetuju penggunaan vaksin Meningitis Mencevax yang sudah digunakan sejak sekian lama di negara ini adalah harus dan dibenarkan.
“Kita sudah meneliti semua pandangan yang diterima dan sudah mendapatkan maklumat terperinci daripada Kementerian Kesihatan dan pakar berkenaan. Berikutan itu kita bersetuju ia harus digunakan masyarakat Islam... tambahan pula ia sudah lama digunakan di negara ini,” katanya.

UNTUK KETERANGAN LANJUT....SILA LIHAT BLOG...FENDI TAZKIRAH(HANYA TAIP...PASTU KLIK SEARCH...GUNA CARIAN GOOGLE)


Nampak darah ‘lupa’ masalah

Oleh Mohamad Danial Mohamad Saad
am@hmetro.com.my

DIRAWAT...Melati ketika ditemui di sebuah hospital.
DIRAWAT...Melati ketika ditemui di sebuah hospital.
GEORGETOWN: “Tekanan menghantui hilang apabila saya melihat darah mengalir dan merasai kesakitannya. Ini bukan kali pertama saya mencederakan diri akibat tertekan, malah sebelum ini saya menggunakan kaca dan baru-baru ini pisau yang dipanaskan,” kata ibu lima anak mengenai tabiatnya yang suka mencederakan diri sendiri apabila tertekan.
Wanita itu yang hanya mahu dikenali sebagai Melati, 42, berkata, apabila menghadapi tekanan perasaan terlampau, dia lebih suka menyendiri sebelum mengambil benda tajam dan mencederakan diri.
Sebelum ini, katanya dia pernah menggunakan kaca menghiris pergelangan tangan kiri, namun bernasib baik perbuatannya itu tidak meragut nyawanya.

Baru-baru ini, dia memanaskan pisau dapur sebelum menoreh perutnya sehingga berdarah.


Katanya, kesakitan dirasai itu selain melihat darah mengalir ‘melupakan’ tekanannya.

Menceritakan tekanan dihadapinya, Melati berkata, semuanya bermula selepas tiga bulan dia mendirikan rumah tangga, 15 tahun lalu.


Sebak lihat mayat keluarga

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my

MAUT...(dari kiri) Kah How , Kiah Hui, Kah Heng dan Kok Sin.
MAUT...(dari kiri) Kah How , Kiah Hui, Kah Heng dan Kok Sin.
REMUK...keadaan kereta mangsa yang terbabit dalam kemalangan maut di Kilometer 65, Jalan Kuantan-Segamat, semalam.
REMUK...keadaan kereta mangsa yang terbabit dalam kemalangan maut di Kilometer 65, Jalan Kuantan-Segamat, semalam.
PEKAN: “Hati ibu mana yang tak sedih. Saya hanya mampu menangis ketika melihat anggota bomba mengeluarkan satu demi satu mayat anak, menantu dan anak saudara saya tersepit bawah treler.”
Demikian kata Ong Yue Lian, 43, yang kematian dua anak, seorang menantu dan anak saudara dalam nahas ngeri meragut empat nyawa di Kilometer 65, Jalan Kuantan-Segamat, berhampiran Paloh Hinai kira-kira jam 5 pagi semalam. Mangsa dikenali sebagai Diong Kah How, 21; abangnya, Diong Kah Keng, 24, yang juga pemandu Perodua Myvi bersama isterinya, Koh Kiah Hui, 23, serta sepupu mereka, Chow Kok Sin, 23.

Semua mangsa dalam perjalanan dari Johor Bahru ke Kuantan sebelum kenderaan dinaiki mereka dirempuh treler membawa muatan bahan kimia yang datang dari arah bertentangan.
Menurut Yue Lian, dia sekeluarga berkonvoi tiga kereta untuk pulang ke kampung di Taman Tas, Kuantan, bagi meraikan ulang tahun ke-81 bapa mentuanya, Diong Chang Sou dan aktiviti itu rutin setiap tahun.

Katanya, dia berada di depan sekali dengan menaiki kereta Nissan Cefiro dipandu suami, Diong Jit Ping, 46, serta seorang menantu, dua cucu dan seorang pembantu rumah manakala anak bongsu, Diong Kah Sin, 15, menaiki kereta Toyota Vios yang dipandu abang iparnya, Diong Jit Ming, 51.

“Kah Keng memandu di belakang saya, manakala Kah Sin yang menumpang abang ipar saya berada di belakang sekali. Kami bertolak dari Johor Bahru jam 1 pagi.

“Perjalanan kami lancar sehingga saya melihat treler dipandu agak laju ketika berselisih dengan kereta. Pada masa itu hati saya terdetik treler itu mungkin melanggar kereta dinaiki anak saya.

“Tidak lama kemudian Kah Sin menghubungi dan bertanya sama ada saya melihat treler terbabit sebelum dia sekali lagi menghubungi dan memaklumkan kereta dipandu Kah Keng terbabit kemalangan,” katanya.
Yue Lian berkata, dia berpatah balik ke tempat kejadian dan terkejut mendapati kereta dinaiki dua anak, menantu dan anak saudaranya terperosok di bahagian kepala treler.

“Hancur luluh hati saya melihat kejadian mengerikan itu. Lebih perit apabila diberitahu mereka meninggal dunia serta-merta,” katanya.

Menurutnya, sebelum bertolak ke Kuantan, Kah Sin mengadu kepadanya mengenai perubahan sikap Kah Keng yang banyak mendiamkan diri tetapi tidak menyangka ia petanda buruk buat mereka sekeluarga.

Bapa Kok Sin, Choi Taw Siang, 55, dari Sri Jaya, Maran berkata, kali terakhir melihat anaknya ketika pulang ke kampung bulan lalu untuk satu upacara keagamaan.

“Dia anak kedua saya daripada tiga beradik dan jarang pulang ke kampung kerana bekerja denganKah Keng,” katanya.

yang mengusahakan syarikat ubah suai rumah di Singapura. Dia baru setahun bekerja dengan sepupunya itu dan disebabkan itu dia mahu menumpukan perhatian pada pekerjaan barunya.

“Ketika dia pulang bulan lalu, saya tidak melihat sebarang perubahan pada sikapnya dan kami berbual seperti biasa kerana sudah lama tidak berjumpa.

“Kepulangannya kali ini saya tunggu dengan penuh gembira, namun, kegembiraan saya terbantut apabila menerima panggilan dari polis memaklumkan anak saya maut dalam kemalangan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Yahaya Othman berkata, kemalangan dipercayai berlaku apabila treler terbabit yang membawa muatan kimia dari arah Kuantan gagal memintas kereta di hadapannya lalu bertembung kereta dinaiki mangsa.


Sambutan hari jadi berdarah



ORANG ramai melihat keadaan kereta Perodua Myvi yang remuk selepas bertembung dengan lori tangki dalam kemalangan di Pekan, Pahang semalam.



PEKAN – Sukar digambarkan betapa luluhnya hati seorang ibu apabila mendapati empat ahli keluarganya mati serentak dalam satu kemalangan ngeri apabila kereta Perodua Myvi yang dinaiki bertembung dengan sebuah lori tangki di Kilometer 63, Jalan Kuantan-Segamat dekat Paloh Hinai di sini semalam.
Kejadian pukul 4.50 pagi itu mengakibatkan Diong Kah Keng, 24; isterinya, Koh Kiah Hui, 23; adik Kah Keng, Diong Kah How, 21 dan sepupu mereka, Choi Kok Sin, 23, mati akibat cedera parah di kepala.
Pertembungan itu berlaku apabila Kah Keng cuba memotong sebuah kenderaan lain di hadapannya di jalan berbukit di situ.


Sperma mati dek ‘gadis penyedap’

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Mohd Husni Mohd Noor
am@hmetro.com.my

INSAF...Mail kesal atas perbuatan masa lampau.
INSAF...Mail kesal atas perbuatan masa lampau.
IPOH: Dosa maksiat dengan ratusan ‘gadis penyedap’ sudah lama berlalu, namun episod derita baru bermula buat seorang suami selepas disahkan mandul akibat penyakit kelamin berpunca daripada kelakuan liarnya sebelum ini.
Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Mail, 38, terkedu apabila doktor memberitahu dia menghidap penyakit berjangkit dikenali sebagai Clymidia yang berpunca daripada hubungan kelamin.
Lebih menyedihkan apabila doktor memberitahu penyakit itu menyebabkan semua spermanya tidak bernyawa dan mustahil boleh menghasilkan zuriat.

“Berikutan semua masalah itu, saya kini menimbang kemungkinan untuk melepaskan isteri saya kerana tidak mampu menghasilkan zuriat,” katanya.


Menurut Mail, dia bekerja sebagai pemandu treler yang kerap menghantar kontena ke hampir semua bandar besar termasuk Singapura sejak usianya 26 tahun.

Dengan gaji lebih RM2,500 sebulan, dia banyak menghabiskan masa dengan melanggan pelacur murahan setiap kali bermalam atau berhenti di bandar atau pekan kecil dilalui.


50 pelabur wanita rugi RM4 juta ditipu Auntie


DUA daripada 50 pelabur wanita yang menjadi mangsa penipuan pelaburan menunjukkan salinan laporan polis mereka di Jitra semalam.


JITRA - Gara-gara terpedaya dengan janji seorang wanita yang mendakwa mampu memberi keuntungan sehingga 100 peratus daripada hasil pelaburan, kira-kira 50 wanita berusia antara 40 hingga 80 tahun mengalami kerugian RM4 juta sejak awal tahun ini.
Suspek berketurunan Cina berusia pertengahan usia itu memperdayakan mangsa dengan mendakwa pelaburan dalam pelbagai cabang bisnes termasuk kilang kain yang diuruskannya mampu membuahkan hasil berlipat kali ganda.
Ekoran terpedaya dengan janji manis wanita itu, ramai yang menjadi mangsa dengan sebahagian besarnya terdiri daripada suri rumah yang melabur di antara RM6,000 hingga RM450,000 seorang.
Menurut seorang mangsa yang dikenali sebagai Yoh, 56, kesemua mangsa mengenali wanita terbabit yang disifatkan mereka sebagai seorang yang baik dan telah dikenali sejak lebih 10 tahun lalu. Mereka memanggilnya Auntie.
"Wanita itu merupakan rakan kongsi saya. Kami membuka pusat nyanyian dan tarian di bandar ini.
"Kesemua mangsa mengenali wanita itu di pusat tarian saya dan kami sering bertemu," katanya yang kerugian kira-kira RM80,000 ketika ditemui pemberita di Balai Polis Jitra di sini semalam.

Kayuh basikal angkut barang curi

GEORGE TOWN – Dengan hanya mengayuh basikal, seorang penagih dadah sanggup berulang-alik selama tiga hari untuk mengangkut pelbagai jenis barang bernilai RM553,000 yang dicuri daripada kediaman seorang ahli perniagaan yang terletak kira-kira 15 kilometer dari rumahnya.
Antara barang yang dicuri lelaki berusia 36 tahun di rumah mangsa bergelar Datuk di Jalan Macalister dekat sini itu termasuk pelbagai barang kemas, jam tangan Rolex, pingat bintang kebesaran, bungkusan syiling, pen berjenama, pelbagai mata wang asing dan keris kurniaan Sultan Kelantan.
Dia dikatakan sempat menjual jam Rolex bernilai RM15,000 itu dengan harga RM50, sebilah keris bernilai RM18,000 dengan harga RM150 dan beberapa bintang kebesaran serta barang-barang hiasan perak serta pen berjenama milik mangsa pada harga di antara RM50 dan RM100.


No comments:

Post a Comment