Sunday, April 17, 2011

DIDIK DIRI BERSABAR...TIADA GUNA BERSIKAP TERBURU2...ADAT BERTANDING...NAK MENANG...ATAU NAK MENIPU...BERTANDING SECARA MATANG...JIKA KITA BERLATIH BERSUNGGUH2...TABAH...DALAM IBADAH MACAM MENDAKI GUNUNG KAN ELOK...

Undi kecoh



BANTAH... kekecohan berlaku ketika membuang undi di Dewan Datu Merpati Jepang.
BANTAH... kekecohan berlaku ketika membuang undi di Dewan Datu Merpati Jepang.
SABAR... orang ramai menunggu giliran untuk membuang undi di Ulu Sungai Setiam, Bintulu.
SABAR... orang ramai menunggu giliran untuk membuang undi di Ulu Sungai Setiam, Bintulu.
KUCHING: Proses pengundian di pusat mengundi di Dewan Datuk Merpati Jepang, Sekolah Kebangsaan Merpati Jepang dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Satok, dekat sini, dicemari kekecohan dan insiden pertikaman lidah berikutan tindakan lima individu menyamar sebagai petugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memasuki kawasan pusat pengundian, kira-kira jam 11 pagi, semalam.
Difahamkan, lima individu berkenaan termasuk dua wanita, dengan ada yang datang dari Semenanjung, dikatakan berada di pusat mengundi itu sejak jam 10 pagi lagi.

Berikutan tindakan itu, Pengerusi Pemuda Barisan Nasional (BN) Sarawak, Datuk Fadillah Yusof yang kebetulan berada di tempat kejadian meminta pas rasmi SPR daripada individu berkenaan, namun mereka hanya menunjukkan kad yang tidak disertakan gambar selain gagal mengemukakan borang sumpah kerahsiaan.
Beberapa pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) termasuk Ketua Angkatan Mudanya, Shamsul Iskandar Mohd Akin yang tiba tidak lama selepas itu kemudian meneruskan provokasi terhadap penyokong BN yang kebanyakan mereka penduduk setempat.

Kedua-dua pihak kemudian saling cabar mencabar dan bertikam lidah serta enggan keluar dari kawasan 50 meter tempat mengundi walaupun diarah polis.

Keadaan itu menyebabkan sepasukan anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) terpaksa dikerah bagi meleraikan keadaan.

Kira-kira sejam kemudian, polis berjaya meleraikan pertikaman lidah membabitkan penyokong kedua-dua parti berkenaan.

Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang kelihatan ceria turut menunaikan tanggungjawabnya sebagai pengundi di pusat mengundi berkenaan, kira-kira jam 11.25 pagi.
Calon BN di DUN Satok, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg dan calon BN di DUN Tanjung Datu, Tan Sri Adenan Satem turut membuang undi di pusat mengundi sama.


Tujuh pendaki selamat sampai

Oleh SHAMRAN SARAHAN
shamss@hmetro.com.my
KUALA LUMPUR: Pendaki negara yang terbabit dalam Ekspedisi Misi Perdana de’ Everest-Tibet 2011 selamat tiba di tapak perkhemahan Chinese Base Camp, Tibet, China, jam 1 tengah hari (waktu Malaysia), Rabu lalu.
Seramai tujuh pendaki diketuai bekas Timbalan Menteri Penerangan, Datuk Khalid Yunus, 69, menempuh perjalanan empat jam dari Tinggri, Tibet ke tapak perkhemahan terbabit.

Khalid berkata, mereka akan bertolak ke tapak perkhemahan seterusnya, iaitu Interim Base Camp esok dan akan cuba menyesuaikan diri dengan ketinggian melebihi 5,000 meter.
“Perjalanan dari kem terakhir, Tinggri sehingga ke Chinese Base Camp berjalan lancar walaupun kami terpaksa menempuhi pos askar dan pihak berkuasa tempatan yang sangat tegas memeriksa dokumen perjalanan serta permit kami,” katanya.

Dalam misi berkenaan, selain Khalid, pendaki lain ialah Roslizawati Rasidi, 28; Muhammad Illaham Ishak, 35; Mohd Dendera Billah Zamzuri, 31; Zainul Fikri Mohd Idris, 32; Shahrul Azuan Shahruddin, 31, dan Mohamad Shaheir Sabaruddin, 28.

Selain tujuh pendaki utama itu, misi berkenaan disertai lima kru sokongan dan satu wakil media yang dijadualkan berlepas dari Nepal 5 April lalu sebelum berangkat ke Tibet empat hari selepas itu untuk memulakan pendakian.

Sebelum misi ini, kumpulan pendaki mendaki Gunung Kilimanjaro, Tanzania, malah untuk dua tahun pertama, pasukan itu mendaki beberapa gunung di dalam negara selain regim latihan ketat untuk memastikan tahap kecergasan dalam keadaan terbaik.




No comments:

Post a Comment