Saturday, October 13, 2012

HUKUM ALLAH...PATUT IA DIREJAM

‘Anu’ bengkak pakai gelang

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my

POTONG...alat yang digunakan bomba untuk menyelamatkan mangsa.
POTONG...alat yang digunakan bomba untuk menyelamatkan mangsa.
IPOH: Bidang tugas anggota pasukan bomba dan penyelamat kini bukan sekadar memadam kebakaran atau mengeluarkan mangsa kemalangan, malah turut meliputi kerja menyelamatkan lelaki gila seks gara-gara cincin, gelang besi atau nat skru tersangkut pada kemaluan mereka.
Dalam kes terbaru, minggu lalu khidmat anggota bomba dan penyelamat Ipoh ditagih pihak hospital bagi memotong nat besi yang tersekat pada kemaluan seorang lelaki berusia 30-an.
Lelaki terbabit berbuat demikian kerana terpengaruh dengan dakwaan kononnya pemasangan gegelang seperti cincin dan nat pada kemaluan mampu meningkatkan keupayaan seksual serta memanjangkan zakar.

Pegawai Bomba Kanan II, Balai Bomba dan Penyelamat Ipoh, Mohd Mahir Mat Saad berkata, lelaki itu dikejarkan ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), di sini, selepas nat besi bersaiz lebih kurang syiling 50 sen yang disarungkan pada pada kemaluannya gagal dikeluarkan.

Menurutnya, tindakan lelaki itu menyebabkan aliran darah pada kemaluannya tersumbat sehingga alat sulitnya itu membengkak dan bertukar lebam hitam.

‘Bengkel’ kereta curi

Oleh Azahar Hashim
am@hmetro.com.my

BUKTI...anggota polis memeriksa sebuah kereta yang dilaporkan hilang di Bukit Mertajam dan ditemui di hadapan sebuah rumah di Taman PKNK.
BUKTI...anggota polis memeriksa sebuah kereta yang dilaporkan hilang di Bukit Mertajam dan ditemui di hadapan sebuah rumah di Taman PKNK.
KULIM: Tindakan seorang lelaki sering membawa rakan-rakannya membaiki kereta selain teman wanita pulang ke rumah keluarganya di Taman PKNK, dekat sini, membongkar rahsia kegiatan mencuri kereta apabila pihak berkuasa menyerbu rumah itu, kelmarin.
Dalam serbuan jam 6 petang itu, suspek berusia 27 tahun dikesan menjadikan rumahnya sebagai ‘bengkel’ membaiki kereta menimbulkan syak dalam kalangan penduduk setempat.
Menurut sumber, polis yang menerima maklumat daripada jiran suspek mengenai rakan-rakannya yang sering datang ke rumah itu menaiki pelbagai kereta.

Katanya, mereka akan menjalankan kerja mekanik di depan rumah hingga lewat malam dan kegiatan itu menimbulkan curiga penduduk di taman itu.

“Penduduk juga tidak selesa apabila melihat seorang wanita sering memasuki rumah itu dan disebabkan tidak tahan dengan tindak-tanduk lelaki terbabit, mereka membuat aduan kepada polis untuk menyiasat.

Safee cari ‘jalan keluar’

Oleh Aziman Rosdi
aziman@hmetro.com.my

Mohd Safee Sali (gambar tengah)
Mohd Safee Sali (gambar tengah)
PENYERANG sensasi, Mohd Safee Sali menganggap peluangnya untuk beraksi bersama Harimau Malaya pada kejohanan Piala Suzuki AFF bulan depan masih belum tertutup sepenuhnya.
Biarpun dilarang daripada menyertai skuad kebangsaan selepas Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) mengenakan hukuman penggantungan ke atas kelabnya, Pelita Jaya FC, penyerang berusia 28 tahun itu kini berusaha untuk mencari jalan keluar.

“Sebagai pemain bola sepak, saya hanya mahu mewakili skuad kebangsaan. Kontroversi sebegini bukan petanda karier bola sepak saya sudah berakhir. Buat masa ini, saya kekal positif dan percaya peluang untuk beraksi dalam saingan Piala AFF Suzuki masih ada,” katanya.
Safee berkata, dia sudah mengadakan rundingan bersama pengurus peribadi, Zakaria Rahim, namun mengaku memerlukan sedikit masa untuk mencari jalan keluar daripada kemelut itu.

Malah pemenang Kasut Emas dengan ledakan lima gol ketika membantu Malaysia menjuarai Piala AFF dua tahun lalu itu juga enggan mengulas lanjut mengenai kemungkinan berpindah ke kelab lain dalam masa terdekat, termasuk ke kelab Australia, Brisbane Roar FC milik Bakrie Group yang juga majikannya di Pelita Jaya.

“Masih terlalu awal untuk memperkatakan hal itu, biarlah isu ini diselesaikan terlebih dulu,” katanya yang menjadi jutawan selepas menandatangani kontrak lanjutan dua tahun bernilai lebih RM2 juta bersama kelab Indonesia itu, awal tahun ini.
Semalam, Arena Metro melaporkan, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) memaklumkan menerima salinan surat berhubung penggantungan 32 kelab Liga Super Indonesia (ISL) yang menyebabkan Safee digantung daripada aksi antarabangsa.

Bagaimanapun Zakaria yang dihubungi Arena Metro menyangkal perkara itu dan mengesahkan Safee sebenarnya tidak ada masalah untuk menyertai skuad kebangsaan kendalian Datuk K Rajagobal selepas beliau mengadakan pertemuan dengan Setiausaha Agung Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC), Alex Soosay pagi semalam.
“Sepatutnya sebarang penggantungan kelab atau pemain harus menerusi AFC tapi sampai ke hari ini AFC tidak mendapat sebarang surat. “Alex adalah salah seorang anggota jawatankuasa yang dibentuk bagi menyelesaikan kemelut bola sepak Indonesia ini dan beliau mengaku terkejut apabila ditunjuk senarai 32 kelab yang digantung itu.

“Berdasarkan persetujuan dicapai pada 20 September oleh jawatankuasa itu, kami membuat keputusan yang ISL dan IPL (Liga Premier Indonesia) boleh dijalankan serentak hingga 2014 dan pada 2015 negara itu perlu menganjurkan hanya satu liga profesional,” katanya.

Beliau menambah, surat Fifa yang dihantar PSSI kepada FAM itu mungkin yang dikeluarkan sebelum ketetapan itu dibuat.

“Fifa tidak menghantar surat terbaru, mungkin yang diterima FAM itu surat Fifa bertarikh 11 Januari 2011, itu perkara lama. Alex memberitahu pihaknya akan menghantar surat meminta penjelasan daripada PSSI dan bagi saya, buat masa ini Safee tidak ada masalah untuk bersama skuad kebangsaan,” kata Zakaria.

Ramai terperangkap bah



REDAH...kenderaan melalui jalan dinaiki air di Jalan Tun Abdul Razak.
REDAH...kenderaan melalui jalan dinaiki air di Jalan Tun Abdul Razak.
TERPERANGKAP...kesesakan jalan di Sungai Besi menghala Kuala Lumpur akibat banjir kilat, semalam.
TERPERANGKAP...kesesakan jalan di Sungai Besi menghala Kuala Lumpur akibat banjir kilat, semalam.
KUALA LUMPUR: Hujan lebat hampir satu jam sejak jam 4 petang semalam, menyebabkan beberapa kawasan di ibu kota dilanda banjir kilat menyebabkan banyak kenderaan terperangkap.
Antara lokasi yang terbabit ialah Jalan Kuching, Jalan Duta dan Jalan Tun Razak yang menyebabkan kesesakan lalu lintas dari Sungai Besi ke Kuala Lumpur.

Jurucakap Bilik Gerakan Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur berkata, akibat banjir kilat itu kesesakan lalu lintas berlaku di beberapa jalan utama di sekitar bandar raya.
“Beberapa kenderaan turut terperangkap dalam banjir kilat di kawasan susur Jalan Kuching menuju ke Jalan Duta dan Jalan Segambut ke Jalan Duta namun berjaya dialihkan,” katanya.

Menurutnya, banjir kilat mula surut selepas jam 5.30 petang dan tiada laporan berhubung kejadian pokok tumbang atau kemalangan dilaporkan.

Beliau berkata, akibat hujan lebat, beberapa jalan termasuk dari Sungai Besi menuju Kampung Malaysia dan dari Kuchai Lama ke Persimpangan Kuchai sesak.

Simpati bawa musibah

Oleh Intan Mas Ayu Shahimi dan Yusmizal Dolah Aling
am@hmetro.com.my

LAPOR...Madam G menunjukkan laporan polis yang dibuatnya.
LAPOR...Madam G menunjukkan laporan polis yang dibuatnya.
SUBANG JAYA: Terjerat dengan rasa simpati terhadap rakan sendiri, seorang wanita berusia 55 tahun terpaksa melalui sesalan seumur hidup selepas kehilangan hartanya bernilai hampir RM1 juta dan kehidupan terjejas gara-gara dipukau dalam tempoh tiga tahun.
Lebih malang, mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Madam G turut dikurung dan dipaksa makan daging babi serta menelan hidangan mengandungi abu mayat setiap hari.
Namun nasib menyebelahi dirinya apabila penderitaan dihadapi disedari seorang jiran yang tinggal berdekatan, sekali gus membawanya keluar daripada neraka ciptaan rakannya yang bertopengkan syaitan itu.

Menurut Madam G, dia mula terpengaruh dengan lakonan rakannya yang juga adik kepada seorang penyanyi terkenal era 70-an sejak Februari 2009.

“Ketika itu saya langsung tidak menaruh prasangka buruk terhadap dirinya, apalagi kami diperkenalkan sendiri abangnya. Malah kami akrab dan wanita berkenaan sering mengadu masalah berkaitan keluarganya,” katanya pada sidang media Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam, Selangor (Cassa) di sini, semalam.

Angkara anak setan

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

GOMBAK: Satu keluarga di Selayang di sini, terkejut apabila menemui nota yang antara kandungannya berbunyi ‘sila hantar RM100,000 dekat Sogo bulan Disember ini’ selain anak lelaki berusia 13 tahun hilang bersama wang RM5,000 serta Proton Gen.2 milik bapanya, semalam, menyebabkan mereka mengesyaki dia diculik lalu membuat laporan di Balai Polis Selayang.
Menurut sumber polis, kehilangan remaja terbabit disedari bapanya berusia 40-an jam 7.20 pagi semalam.

“Bapa mangsa menyedari kehilangan anak lelakinya itu selepas terbaca nota berkenaan yang ditinggalkan di ruang tamu.
“Terkejut dengan penemuan nota berkenaan, bapa mangsa memeriksa kenderaannya dan mendapati keretanya lesap,” katanya.

Menurut sumber, bimbang dengan keselamatan anaknya, dia membuat laporan polis.

“Polis yang menerima maklumat itu menubuhkan pasukan khas dan hasil siasatan terhadap nota berkenaan timbul keraguan kerana tulisan nota itu sama dengan tulisan remaja lelaki terbabit.
“Polis mengesan remaja terbabit sebelum menemui Proton Gen.2 itu di sebuah pusat beli-belah jam 4 petang semalam, namun remaja itu tiada di situ,” katanya.

Menurut sumber, selepas sejam menunggu, remaja itu dilihat bersama tiga rakannya dan polis menahan mereka serta dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak untuk siasatan lanjut.
“Hasil soal siasat mendapati semua remaja terbabit membeli tiga basikal Fixie dan berkunjung ke sebuah pusat beli-belah di ibu kota menggunakan wang dilarikan remaja terbabit.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Superintendan Rosly Hassan mengesahkan penahanan remaja terbabit dan siasatan lanjut dijalankan.

Mangsa tetak meninggal



PONTIAN: Selepas lapan hari bertarung nyawa di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Aminah (HSA) di sini, mangsa tetak, Dzolkifli Othman, 51, menghembuskan nafas terakhirnya malam kelmarin akibat parah di kepala dan badan.
Anak perempuan arwah yang enggan dikenali berkata, keluarganya reda dengan pemergian bapanya itu, namun tidak dapat menerima perbuatan dilakukan suspek yang juga abang angkat bapanya.

“Sampai bila pun, kami sekeluarga tidak memaafkannya dan kami berharap polis dapat mengesannya secepat mungkin untuk dihadapkan ke mahkamah,” katanya.
Dalam kejadian 4 Oktober lalu, arwah yang juga kerani bank parah di kepala, bahu dan paha selepas ditetak abang angkatnya yang juga lelaki warga asing dari Pemalang, Jawa, Tengah, Indonesia.

Kejadian berlaku ketika mangsa dalam perjalanan pulang ke rumah di Jalan Parit Masjid di sini.

Jel 100 tahun

Oleh Mohd Nur Asnawi Daud
asnawi@hmetro.com.my

MELAKA: Perbuatan keji pemungut barangan lusuh menodai anak kandungnya mendapat pembalasan setimpal apabila dijatuhkan hukuman penjara keseluruhan berjumlah 100 tahun dan 24 sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam.
Tertuduh yang berusia 38 tahun mengaku bersalah kelmarin terhadap lima tuduhan melakukan sumbang mahram di depan Hakim Zaharah Hussain sebelum Zaharah menjatuhkan hukuman itu, semalam.

Zaharah berkata, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 20 tahun bagi tuduhan pertama hingga keempat dengan lima sebatan serta penjara 20 tahun dan empat sebatan bagi tuduhan kelima mulai tarikh ditangkap terhadap tertuduh selepas lelaki itu disabitkan kesalahan dengan kelima-lima tuduhan dikenakan terhadapnya.

Menurutnya, tertuduh bernasib baik kerana ditangkap lebih awal dan dapat mengelak daripada terus melakukan perbuatan itu terhadap anak sendiri sambil berharap tertuduh insaf apabila berada di penjara nanti.

Bagaimanapun, Zaharah memerintahkan keseluruhan hukuman penjara itu berjalan serentak, bermakna tertuduh hanya perlu menjalani hukuman penjara maksimum selama 20 tahun.

Samseng ugut Amir Khan



LELAKI itu menunjukkan beberapa kunci kereta Porsche yang didakwa milik Amir. Gambar kecil, Amir.
LELAKI itu menunjukkan beberapa kunci kereta Porsche yang didakwa milik Amir. Gambar kecil, Amir.
LONDON: Seorang penyangak bertopeng memuatnaikkan video ke laman YouTube untuk mengancam juara tinju dunia, Amir Khan.
Dia juga mendakwa ‘menumbangkan’ peninju itu apabila dia dilapor menyerang Amir dan adiknya baru-baru ini.
Polis melancarkan siasatan terhadap video itu yang menyusuli laporan mengenai Amir, 25 dan adiknya, Haroon, 20, membelasah enam samseng yang hendak merampas kereta mereka di Digbeth, Birmingham pada awal pagi Isnin lalu.

Pasangan adik beradik itu didakwa menjadi sasaran kumpulan enam orang itu.
Amir, bekas juara dunia light-welterweight dikatakan menumbuk bertalu-talu seorang penyangak berkenaan sebelum dia dan adiknya meninggalkan tempat kejadian.
Bagaimanapun, dalam video yang dimuatnaikkan pada laman Facebook, semalam, seorang lelaki bertopeng menceritakan kejadian itu dan mengancam Amir dan adiknya.

“Saya akan cabut kepala kamu. Anda tahu apa yang sebenar terjadi. Kami tahu apa yang terjadi. Kamu dibelasah. Lain kali kamu boleh bawa bala tentera.
Siapa peduli jika kamu Amir Khan. Anda bukan wira di sini,” kata lelaki itu.

Video itu yang kelihatan dirakam di ruang tamu sebuah rumah, disiarkan selepas laporan menyatakan, Amir dan adiknya menjadi sasaran perompak yang cuba mencuri kereta Range Rovernya berharga �100,000 (RM500,000).

Dalam video dua siri itu, lelaki bertopeng berkenaan menunjukkan barangan, termasuk beg, dompet dan kunci kereta yang dia dakwa milik Amir.

Polis West Midland melancarkan siasatan terhadap kejadian itu.

Mereka sebelum ini berkata, menerima laporan mengenai satu perkelahian tetapi tidak menemui sebarang tanda serangan.

“Kami mulanya berkata kami tidak menyiasat kejadian itu. Tetapi kini, kami mengkaji pendirian kami,” kata seorang jurucakap.

Polis berusaha mencari butir sebenar mengenai kejadian berkenaan. Wakil Amir enggan mengulas mengenai dakwaan itu. - DM

Peti sejuk serba lengkap



LONDON: Jika anda berminat memiliki peti sejuk untuk menempatkan koleksi magnet anda, ini mungkin bukan untuk anda.
Sebuah syarikat mengeluarkan peti sejuk canggih yang lebih mahal daripada dapur biasa.

Harganya mencecah sehingga $41,500 (RM124,500).
Unit Meneghini La Cambusa itu boleh dilengkapi dengan pembancuh kopi, pembuat ais, pantri yang dikawal suhu dan juga televisyen permukaan rata.

Kelihatan lebih kepada perabot antik, peti sejuk itu disasarkan untuk golongan berada. Peruncit di Britain, Robey’s mengaku, ia tidak dapat menjual banyak petik sejuk itu dalam seminggu.

Selain menyimpan makanan, model tiga pintu La Cambusa, turut mempunyai ruang yang boleh memenuhi keperluan pelanggan.
Jurang harga antara satu unit dengan unit lain berbeza dalam jumlah yang banyak kerana setiap satunya dibuat di Itali, berdasarkan tempahan.

Selepas membayar RM78,000 untuk rangka kayu, yang boleh dicat dengan lebih 500 warna, pelanggan kemudian perlu membayar harga tambahan untuk pemegang yang diperbuat daripada loyang, rak cermin dan unit peti sejuk dan peti beku.
Pelanggan juga boleh meminta peralatan lain dipasang pada peti sejuk itu.

Sistem pembancuh kopi Miele yang berharga kira-kira RM9,000 menjadi pilihan popular, begitu juga dengan televisyen permukaan rata. - DM

Guru tadika sumbat 19 kanak-kanak dalam kereta

JOHANNESBURG: Seorang guru tadika ditangkap membawa 19 kanak-kanak bersiar-siar dalam kereta kecil miliknya.
Melanie Minnie ditahan bersama-sama dengan enam kanak-kanak di dalam but kereta Renault Clio. Sekurang-kurangnya tiga murid lain duduk di depan dan baki 10 lagi di belakang.

Tidak pasti sama ada kanak-kanak itu memakai tali pinggang keledar dalam kejadian di Afrika Selatan itu.
Jurugambar, Nico van Heerden merakam imej kanak-kanak itu berhimpit-himpit di dalam kereta kecil berkenaan.

Murid itu, dari Sekolah Tadika Rietfontein di Gauteng, dalam perjalanan ke sebuah restoran burger tempatan.

Polis menahan guru itu kira-kira setengah kilometer dari restoran berkenaan selepas menerima laporan daripada orang awam.
Seorang jurucakap polis berkata, Melanie disaman RM500. - DM

Tidak haram kerja Jumaat



BANGKOK: Pihak berkuasa di tiga wilayah selatan Thailand, semalam bekerja keras memberi penerangan kepada penduduk tempatan bahawa bekerja pada hari Jumaat tidak melanggar ajaran Islam dan tidak sepatutnya takut dengan ancaman pemisah Islam.
Beberapa minggu lalu, kumpulan pemisah Islam menyebar risalah mengatakan bekerja pada hari Jumaat melanggar ajaran Islam.

Walaupun ketua agama setempat, Chula Ratchamontri, menafikan pandangan itu, ramai peniaga tempatan memilih menutup kedai mereka pada Jumaat.
Di Yala, anggota renjer pergi ke enam kampung di daerah Raman untuk menyebarkan risalah mengandungi kenyataan Chula. Komander Renjer, Kolonel Komkrit Rattanachaya, berkata orang ramai masih takut dengan keselamatan mereka.

“Kami harap, penduduk faham yang mereka boleh keluar untuk bersolat di masjid pada tengah hari dan menyambung kerja selepas itu. “Saya yakin mereka faham dan situasi akan kembali seperti biasa tidak lama lagi,” katanya.

Pegawai berseragam dan preman ditugaskan untuk mengawal keselamatan.
Timbalan Gabenor Pattani, Seree Srihatrai, mengetuai lawatan ke pasar di daerah Muang untuk bermesra dengan penduduk tempatan dan menjelaskan keadaan. Mereka juga menyebarkan risalah berisi janji untuk memastikan keselamatan penduduk yang membuka perniagaan mereka pada hari Jumaat. - Bangkok Post

Pencuri licik tumpas selepas mencuri kali ke-26



BANGKOK: Selepas berjaya mencuri dan melarikan telefon bimbit serta komputer tablet 25 kali, Pornthep Thassanawirun akhirnya tertangkap selepas mencuri buat kali ke-26.
Polis daerah Samut Prakan dilaporkan menahan lelaki berusia 22 tahun itu di rumahnya di daerah Muang kelmarin dan merampas 15 telefon bimbit dan satu komputer tablet.

Tangkapan itu dibuat selepas seorang wanita, Siriporn Ouisrithanapirom, membuat laporan polis dan memaklumkan mengenai seorang lelaki menunggang motosikal Suzuki yang berpura bertanyakan tempat sebelum melarikan telefon Blackberry miliknya.

Hasil tangkapan, polis menemui motosikal itu di rumah Pornthep. - BP

No comments:

Post a Comment