Saturday, February 16, 2013

BILA ALLAH MENGHUKUM...ALLAH BOLEH BUAT APA SAJA

pix_topright

PETAKA DARI LANGIT

Hujan tahi bintang yang melanda Russia semalam menyebabkan lebih 500 orang cedera, merosakkan bangunan dan memusnahkan rangkaian komunikasi mudah alih. Batu yang terbakar dapat dilihat dari jarak beberapa kilometer apabila ia terhempas kira-kira jam 9.20 pagi waktu tempatan.
Seorang saksi mengumpamakannya seperti satu babak dalam filem Armageddon.

Tahi bintang itu dipercayai terhempas dalam sebuah tasik berhampiran Chebarkul, sebuah bandar di wilayah Chelyabinsk.
Bandar Chelyabinsk, 1,440 kilometer ke timur Moscow dan berhampiran sempadan Kazakhstan adalah yang paling teruk terjejas.

Lebih 500 orang mendapatkan rawatan perubatan selepas kejadian, termasuk 80 kanak-kanak sementara 112 dimasukkan ke hospital.

Sebahagian besar mangsa mengalami kecederaan di muka akibat terkena serpihan kaca.
Bagaimanapun, setakat ini tidak ada laporan mengenai kematian atau ada orang yang terkena serpihan tahi bintang itu.

Anggota tentera menemui tiga sisa tahi bintang berkenaan, dua di kawasan berhampiran Tasik Chebarkul, barat Chelvabinsk sementara yang ketiga dijumpai berhampiran bandar Zlatoust yang terletak 80 kilometer dari Chebarkul.
Satu daripada serpihan tahi bintang itu yang jatuh di Chebarkul menyebabkan lubang selebar enam diameter.

Menurut laporan yang tidak dapat disahkan dalam Russia Today, tahi bintang itu dipintas oleh pertahanan udara negara itu.

Akademi Sains Russia menganggarkan tahi bintang itu seberat 10 tan. Menurutnya, ia memasuki atmosfera bumi dengan kelajuan 54,000 kilometer sejam dan berkecai kira-kira 30 hingga 50 kilometer dari bumi.pix_topright

BELAIAN GUNDIK VIETNAM

“Bukan hanya wang ringgit, malah nafkah batin saya turut diabaikan akibat penangan wanita Vietnam ini.
“Saya jadi gila dan geram,” kata pemilik sebuah restoran di Tambun, di sini, yang hanya mahu dikenali sebagai Rohani, 48, yang hilang sabar selepas mengetahui hubungan sulit suaminya dengan wanita asing berkenaan.

Dia tidak dapat menahan marah selepas mengetahui suaminya yang juga pembekal kayu binaan berfoya-foya dengan beberapa wanita Vietnam di beberapa spa terkemuka di bandar raya ini.
“Patut dia selalu mengadu tidak cukup wang, rupa-rupanya duit didermakan kepada gundik Vietnam,” katanya.

Rohani yang mempunyai empat anak berkata, dia mengesan perbuatan suaminya yang berkelakuan pelik apabila kerap keluar pada waktu malam serta menyembunyikan telefon bimbitnya.pix_topright

Sarapan peluru

“Saya hanya mampu melihat suami ditembak beberapa das dari jarak dekat sebelum seorang daripada dua lelaki yang menyerang menetaknya dengan pedang,” kata Sarina Abdullah, 40, yang melihat suaminya, Sauti Muda, 57, maut di depan mata ditembak beberapa kali dan ditetak di tangan kiri ketika bersarapan di sebuah warung kopi di Kampung Kemasin, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 9 pagi itu, Sauti yang juga bekas anggota tentera diserang ala mafia oleh dua lelaki yang menunggang motosikal dan hanya memakai topi.

Difahamkan, beberapa das tembakan terkena badannya dan mangsa meninggal dunia di tempat kejadian. Menurut Sarina, dia sudah mengesyaki ada sesuatu tidak kena apabila melihat dua lelaki bermotosikal menuju ke arah warung berkenaan.
Katanya, dua lelaki itu menghentikan motosikal di depan warung dan salah seorang daripadanya memegang pedang. “Saya baru selesai makan apabila mereka menuju ke arah warung dan menyerang suami dengan melepaskan beberapa das tembakan tetapi tidak kena.pix_topright

‘Tangisan dari lorong’

Misteri tangisan dari kawasan letak kereta berhampiran Taman AST, dekat sini, terjawab apabila sepasang suami isteri menemui seorang bayi perempuan di dalam sebuah beg separuh terbuka di hadapan sebuah restoran, kelmarin.
Bayi seberat empat kilogram dan dianggarkan berusia tiga bulan itu dipercayai ditinggalkan ibunya sebelum ditemui pasangan terbabit yang pergi ke kereta mereka yang diparkir di situ, kira-kira jam 7.35 malam.

Ketika ditemui, bayi berkenaan berpakaian serba lengkap warna biru dan diletakkan dalam sebuah beg kitar semula berwarna merah jambu bersama satu lagi beg hitam didalamnya terdapat pelbagai barang kelengkapan bayi seperti baju, susu dan tuala. Menurut Chin Kim Leong, 61, dia dan isteri terkejut sebaik mendengar tangisan bayi di kawasan berhampiran dan cuba mencarinya. “Tangisan itu datang dari dua lorong tempat kereta yang kami parkir, sebaik mencari, saya menemui dua beg berwarna merah jambu dan hitam. “Sebaik merapati beg itu, saya terkejut melihat seorang bayi berada di dalam beg yang ditutup separuh zip manakala di sisinya terdapat sebuah beg hitam yang diisi barang kelengkapan bayi iaitu dua tin susu, baju dan tuala,” katanya.

15 tahun tidur dengan mayat

Seorang bekas pekerja binaan mengaku dia tidur bersama mayat sejak 15 tahun lalu selepas berpindah ke tanah perkuburan di Nis, Serbia.
Media semalam melaporkan, Bratislav Stojanovic berkongsi liang lahad dengan abu mayat sebuah keluarga yang mati lebih 100 tahun lalu.

Menurut Stojanovic, 43, sebagai orang yang tiada rumah, dia terpaksa menjadikan kubur sebagai tempat tidur.
“Saya membuat beberapa ubah suai pada kubur berkenaan dan selepas itu, saya selesa di situ,” katanya. Selain kering, hangat dan dilengkapi lampu, Stojanovic berkata, liang lahad itu menjadi tempat dia menyimpan barangannya. “Ia bukan sehebat istana, tetapi ternyata lubang itu jauh lebih selesa berbanding tidur di jalanan,” katanya. Tidak pernah memiliki kerja tetap, Stojanovic terpaksa melepaskan rumahnya di Nis apabila dibelenggu dengan masalah hutang yang banyak. Selepas berbulan-bulan berkeliaran di jalanan, Stojanovic mengambil keputusan berpindah ke kubur itu untuk berlindung daripada cuaca sejuk dan gelap. Kata Stojanovic, hidup bersama mayat tidak begitu menakutkan seperti sangkaan sesetengah pihak.

“Pada mulanya saya takut, tetapi lama-kelamaan keadaan di situ menjadi biasa.

“Kini, selain masalah kelaparan, saya lebih takutkan manusia yang hidup berbanding dengan orang mati,” katanya. Menurut Stojanovic, setiap kali dia mahu keluar dari ‘rumah’ itu, dia akan mengintai terlebih dulu bagi memastikan tiada sesiapa di situ.
Jika tidak, kata Stojanovic, dia mungkin menakutkan orang lain yang kebetulan ada di sekitar kawasan berkenaan.

Sementara itu, Stojanovic berkata, orang ramai melayannya dengan baik dan selalu datang membawa makanan atau pakaian untuknya. “Kadang-kadang saya terpaksa mencari makanan dari tong sampah dan kadang-kadang ia sangat berkhasiat.
“Saya hairan melihat makanan yang dibuang orang ramai,” katanya.

Stojanovic berkata, dia juga bersedia jika ditakdirkan mati dalam kubur seluas dua meter persegi itu.

“Sekurang-kurangnya saya dapat mati di tempat yang sesuai,” katanya. Sementara itu, pihak yang menguruskan tanah perkuburan itu berkata, Stojanovic boleh tinggal di situ selagi dia tidak mengganggu sesiapa.

Berebut ikan tercicir

Tindakan orang ramai mengutip ikan yang tercicir dari sebuah lori bukan saja membahayakan nyawa mereka yang tidak menghiraukan kenderaan lalu lalang, malah turut menyebabkan kesesakan jalan raya dalam kejadian di Bandar Nam Tung, di sini, kelmarin.
Difahamkan, dalam kejadian jam 5 petang itu, pemandu lori ikan terbabit dipercayai tidak menyedari bahagian kargonya bocor sehingga menyebabkan muatan ikan yang dibawa berciciran.

Keadaan menyebabkan orang ramai di kawasan berhampiran mengambil kesempatan mengaut ikan berselerak di atas jalan raya.
Harian Metro difahamkan, lori itu dikatakan baru saja memunggah ikan yang hampir busuk dan rosak dari pasar berhampiran sebelum dihantar ke sebuah kilang untuk dijadikan baja.

Namun, orang ramai tidak menghiraukan keadaan itu sebaliknya terus mengutip ikan di atas jalan raya untuk dibawa pulang.

Seorang penduduk dikenali sebagai Jailani, 50, berkata, dia bergegas mengutip ikan sebaik melihat orang ramai berebut berbuat demikian.
“Saya bersama penduduk kampung lain mengaut semua ikan yang berselerak sebelum memilih ikan yang elok untuk dibawa pulang,” katanya.

“Rugi sekiranya ikan ini dibiarkan bertaburan dan digilis kenderaan lalu-lalang di sini,” katanya.

Bijak manja lelaki jadi daya tarikan

Ipoh: Bijak memanjakan lelaki selain rela dibelai umpama isteri menjadi antara faktor penarik menyebabkan ramai wanita Vietnam membanjiri spa sekitar bandar raya Ipoh kebelakangan ini.
Daya tarikan itu ditambah pula kecantikan rupa paras wanita Vietnam menyebabkan pekerja seks usia 20-an terbabit menjadi pilihan lelaki tempatan.

Berdasarkan tinjauan selama dua hari di empat pusat spa di bandar raya ini, kehadiran ramai wanita Vietnam memecah monopoli perkhidmatan gadis pelayan pelanggan (GRO) di pusat spa yang sebelum ini dikuasai wanita dari China.
Hasil penyamaran dilakukan, seorang kapten (penyelia) pusat spa di Jalan Yang Kalsom, di sini, mengakui permintaan terhadap wanita Vietnam semakin meningkat berbanding wanita China.

Dia yang dikenali sebagai Joe, 40, berkata, wanita Vietnam yang dibekalkan sindiket dari Kuala Lumpur menandingi GRO China dari aspek paras rupa, etika kerja dan komunikasi ketika bersama pelanggan.

“Sebelum ini kami guna GRO China, tetapi ramai pelanggan tidak puas hati sebab mereka kurang mesra dan tidak pandai berbahasa Inggeris.
“Pelanggan tidak puas hati sebab bayar mahal, tapi GRO China tak pandai layan,” katanya.

Kehadiran wanita Vietnam yang lebih lemah-lembut dan memiliki daya tarikan tersendiri menyelesaikan masalah itu menyebabkan ramai GRO China terpaksa pulang ke negara asal atau berpindah ke negara lain.
“Kami terima maklum balas positif daripada pelanggan yang menyatakan layanan wanita Vietnam lebih baik daripada GRO Thailand atau Indonesia,” katanya.

Seorang wanita Vietnam yang dikenali sebagai Rita Nguyen, 26, berkata, dia selesa bekerja di Malaysia kerana lelaki di negara ini tidak lokek wang dan romantis.

“I love working here. Malaysian men very generous (saya suka bekerja di sini. Lelaki Malaysia pemurah),” katanya yang berkhidmat di sebuah pusat spa, di sini, sejak November lalu.

Dia yang fasih berbahasa Inggeris menetapkan bayaran RM168 untuk khidmatnya, termasuk seks.

No comments:

Post a Comment