Wednesday, February 13, 2013

INI BARU HEBAT...DAPAT PERTOLONGAN DARI ALLAH....HIDAYAH ITU HAK ALLAH...JANGAN KITA MENGHINA ISLAM...MENGHINA ISLAM BERMAKNA MENGHINA ALLAH SWT

Hanya dengan Jilbab wanita ini berjaya Islamkan 7 Profesor Barat

Posted on the February 11th, 2013 under Agama by admin


Kisah yang satu ini merupakan salah satu contoh dari sekian banyak potret kehidupan seorang wanita muslimah yang begitu bangga dan merasa terhormat dengan agama yang selama ini ia telah hadir mewarnai perjalanan hidupnya. Seorang muslimah yang di hatinya terdengar keras degupan syiar agama Allah.
Itualah hati yang mampu mengenal Allah dan Rasul Nya sehingga keraguan tak pernah lagi ditemui di dalamnya. Dialah peribadi seorang wanita muslimah yang hatinya selalu memikul tanggung jawab dakwah. Namun sayang watak semacam ini ternyata jarang untuk kita temui. Ya memang sangat jarang sekali.
Ummu Abdul Aziz, begitulah wanita ini biasa disapa dalam hariannya. Suaminya seorang doktor yang tinggal di bandar Riyadh, Saudi Arabia.

Pada satu kesempatan, Ummu Abdul Aziz harus menyertai suaminya untuk menghadiri salah satu persidangan perubatan yang diadakan di salah satu negara Eropah. Dengan langkah pasti ia iringi keberangkatan sang suami. Ya, ia sedar sekali bahawa Tuhan yang selama ini ia sembah di negaranya tak lain adalah Tuhan yang akan ia jumpai di negera Eropah tersebut. Tuhan yang satu, Allah. Demikian pula halnya kaum Lelaki yang ia jumpai nya di negara asalnya, Arab Saudi. Oleh kerana itu, sebaik tiba di negara destinasi, keadaannya tidak berubah sedikitpun.
Komitmen untuk sentiasa melaksanakan segala perintah Tuhannya ia selalu pegang dengan baik. Hal ini nampak kelihatan jelas dari cara ia berpakaian. Potongan kain yang dikenakannya menutupi seluruh anggota tubuhnya .. Ya Ummu Abdul Azis mengenakan pakaian secara lengkap sehingga tidak tak sedikitpun anggota tubuhnya yang boleh terpandang mata, walaupun ia berada di kawasan Eropah yang serupa dengan mode-mode pakaian masa kini.
Oleh kerana itu wajar apabila masyarakat Eropah yang menjumpainya merasa hairan dengan pemandangan yang sangat asing seperti yang ia tampakkan. Ia pun mula menjadi pusat perhatian, seakan-akan bertanya ‘”Makhluk apakah yang ada di balik kain hitam ini?” Benar-benar pemandangan yang sungguh aneh bagi mereka.
Pada suatu hari, beberapa wanita Eropah berkumpul mendatanginya. Rata-rata mereka adalah para profesor yang boleh dikatakan sudah cukup berumur. Dialogpun akhirnya berlangsung di antara mereka (Qadaralllah ummu Abdul Aziz mampu berbahasa Inggeris). Dengan begitu beraninya salah seorang daripada mereka mengajukan sebuah soalan, “Kamu pasti kelihatan seperti ini hanya untuk menyembunyikan kecacatan yang ada di tubuh kamu bukan? Atau mungkin sekadar menutupi wajahmu yang nampak tidak cantik??
Ya kiranya anggapan seperti itulah yang tertanam di benak mereka selama ini terhadapnya. Ummu Aziz terus membawa mereka ke salah satu sudut bilik, lalu membuka cadar yang selama ini menutupinya wajahnya. Ternyata ia nampak seperti wanita normal pada umumnya, tanpa ada cacat sedikitpun sebagaimana dugaan mereka. Bahkan mungkin parasnya lebih cantik dari wanita biasanya, insya Allah. Kesempatan ini tentu tidak ia biarkan berlalu begitu sahaja tanpa menyampaikan sesuatu kebenaran.
Setelah memperlihatkan wajahnya, Ummu Abdul Aziz terus bermula masuk ke pembicaraan asas. Ia jelaskan kepada mereka bagaimana Islam meletakkan wanita. Ia paparkan sejauh mana penghormatan agama Allah ini terhadap kaum Hawa selain ia berikan gambaran tentang ajaran agama Islam secara umum.
Tahukah apa yang berlaku selepas itu? Ya setelah tiga jam berlalu, sebanyak tujuh dari sepuluh Professor wanita tadi terus mengikrarkan keislaman mereka! Tak lain kerana Ummu Abdul Aziz atas izin Allah! Bayangkan tujuh orang Professor masuk Islam hanya dalam tempoh tiga jam selepas melakukan dialog.
Sebagai seorang muslimah Ummu abdul Aziz tidak merasa kecil sehingga menjadi asing dengan ajaran agamanya Kehadirannya di negara pengusung faham liberalisme yang jauh dari sistem nilai sosial tersebut. Ia tetap berpakaian muslimah sejati dan tidak mempengaruhinya untuk berganti pakaian ketat dengan hiasan murahan di sana-sini seperti perhiasan kejahiliyahan layaknya barangan murahan.
Tujuh orang professor wanita menyatakan keislaman mereka. Allah pun meninggikan darjat mereka dengan agama ini. Agama yang selama ini menjadi satu kebanggaan tersendiri bagi peribadi seperti Ummu Abdul Aziz. Akhirnnya dari seorang muslimah yang berusaha untuk mengajak umat ini kepada jalan Allah. Ia fungsikan dirinya sebagai media turunnya hidayah bagi siapa yang Allah kehendaki. Dengan cara seperti ini ia mampu merubah pandangan rendah mereka terhadap agama yang Allah redhai ini.
La ilaha ilallah …. semoga Allah sentiasa memberikan taufikNya kepada dirimu, Ummu Abdul Aziz. Allah jaga dirimu sehingga benar-benar bermanfaat bagi agama dan umat ini. .. Amiin

Kitar semula puntung rokok

Posted on the February 11th, 2013 under Luar Negara by admin


Rajah menunjukkan sisa rokok yang dikitar semula TerraCycle.
USAHAWAN kitar semula, Tom Szaky sedang berusaha untuk menghapuskan masalah sedunia iaitu pencemaran daripada rokok.
Lelaki berusia 30 tahun yang mengambil keputusan untuk berhenti daripada meneruskan pengajian di Universiti Princeton semata-mata untuk bekerja di TerraCycle di Trenton, New Jersey, Amerika Syarikat itu memberitahu, tiada satu sampah pun terdapat di pejabat mereka walaupun puntung rokok.
TerraCycle telah memulakan program kitar semula sejak Mei tahun lalu di Kanada. Kemudian, ia diperluaskan hingga ke Amerika Syarikat dan Sepanyol dengan memungut puntung rokok daripada sukarelawan.

Ia kemudian boleh dikitar semula dan diproses menjadi pelbagai produk daripada bekas rokok, kotak dan sebagainya.
Bagi rokok yang dibuang ia akan dipatahkan sebelum kertas dan tembakaunya dikitar semula.
Puntung rokok dibuat daripada plastik dipanggil acetate cellulose pula akan dicairkan sebelum dicampur dengan bahan-bahan yang digunakan secara meluas oleh kilang-kilang untuk membuat plastik seperti palet iaitu bekas untuk menampung barangan berat.
Pengilang tembakau membayar TerraCycle kerana program itu sekali gus memberikan mereka sumber kewangan untuk projek itu.
Selain itu, duit yang diperoleh juga dapat disumbangkan kepada para sukarelawan menerusi sistem pungutan mata.
Secara tidak langsung, program itu menjadikan kawasan siar kaki semakin bersih. Ia juga menyebabkan TerraCycle mendapat lebih banyak peluang perniagaan selain menjual barangan kitar semula kepada rangkaian kedai Walmart dan Whole Foods.
TerraCycle mempunyai pandangan kreatif terhadap tabiat manusia yang sebelum ini disifatkan sebagai susah hendak diubah terutamanya mengajak mereka untuk mengitar semula.
Kitar semua barang
Uncang jus, botol plastik, pen, pembungkus kopi, pembungkus gula-gula, berus gigi dan papan kekunci komputer antara barangan kitar semula yang bernilai buat TerraCycle.
Sebahagian barangan akan dihantar untuk dikitar semula secara klasik iaitu mereka menggunakan barangan tersebut sebagai barangan baharu. Sementara sesetengah yang lain dinaiktaraf iaitu dikekal dan dijenamakan semula sebagai bahan baharu.
Sebagai contoh, pembungkus gula-gula lengkap dengan lambang digunakan untuk membalut buku.
“Tujuan TerraCycle adalah untuk menghasilkan barang daripada tidak boleh dikitar semula kepada boleh dikitar semula,” kata Szaky yang juga merupakan Ketua Pegawai Eksekutif TerraCycle kepada AFP.
Tidak lama lagi, syarikat itu akan mengitar semula gula-gula getah dan lampin bayi yang telah digunakan namun Szaky lebih suka untuk mengitar semula rokok.
“Habuk rokok, puntungnya atau kotak pembungkus, semuanya saya suka. Selepas dilancarkan tahun lalu, program ini telah berjalan dengan jayanya.
“Kami telah mengumpulkan lebih sejuta rokok dalam tempoh yang singkat. Kami mempunyai organisasi yang hebat memungut sisa rokok dan kilang tembakau juga gembira dengan pelancaran program ini di AS dan Sepanyol,” ungkap Szaky penuh teruja.
Dalam pada itu, Szaky optimis program tersebut akan diperluaskan ke Eropah dan Mexico dalam tempoh empat bulan lagi.
Menurut Szaky, untuk membuat tempat habuk rokok plastik, ia memerlukan 1,000 hingga 2,000 puntung rokok dan lebih 200,000 untuk membuat kerusi taman.
Namun, ia tidak mungkin kekurangan bekalan kerana 37 peratus sampah dunia dipenuhi dengan puntung rokok dan hampir trilion dibuang setahun.
Lebih 35 juta orang daripada 22 negara di seluruh dunia mengambil bahagian dalam program itu yang dibiayai oleh banyak syarikat korporat.
“Apabila kami mencipta penyelesaian masalah rokok, kami pergi ke syarikat-syarikat besar dan tunjukkan kepada mereka barangan plastik yang dibuat daripada rokok terpakai.
“Pada mulanya, mereka tidak mempercayai perkara tersebut, tetapi itu membuatkan kami bekerjasama sehingga kini,” tambah Szaky.
Syarikat Szaky bermula apabila dua individu mempunyai idea untuk menjadikan najis ulat sebagai baja di ladang. Sekarang ia mempunyai hampir 100 pekerja.
“Saya ingin mengitar semula semua sampah yang terdapat di dunia ini. Matlamat utama saya adalah untuk membebaskan bumi ini daripada sampah. Sampah tidak wujud secara semula jadi,” tegasnya. – AFP

Skandal daging kuda dijual di Perancis

Posted on the February 11th, 2013 under Luar Negara by admin


Bungkusan lasagne yang mengandungi daging kuda keluaran Findus.
PARIS – Skandal daging kuda merebak di Perancis apabila enam rangkaian pasar raya di negara ini menarik produk mengandungi daging itu.
Kerajaan Britain dan pemerintah Perancis kelmarin berjanji untuk menghukum pihak yang terlibat menjual daging tersebut.
Menteri Hal Ehwal Pengguna Perancis, Benoit Hamon berkata, siasatan mendapati daging haiwan itu berasal dari Romania.

Dakwaan itu dibuat walaupun terdapat penglibatan firma di Perancis, Belanda dan Cyprus dan sebuah kilang di Luxembourg.
Menteri Alam Sekitar Britain, Owen Paterson berkata, lebih banyak kes pencemaran makanan mungkin berlaku selepas pihak peruncitan di negaranya melakukan ujian terhadap produk daging yang telah diproses.
Sebuah unit makanan beku Britain, Fundus mula menarik semula produk lasagne yang mengandungi daging tersebut dari pasar raya atas nasihat daripada pihak pembekal, Comigel dari Perancis.
Penarikan itu dibuat ekoran terdapat kebimbangan bahawa produk berkenaan mempunyai daging kuda.
Skandal itu mendapat kritikan di Britain kerana memakan daging kuda dianggap sebagai pantang larang dalam masyarakat.
Pihak berkuasa Britain turut menyatakan, ujian dilakukan untuk memastikan sama ada daging tersebut mengandungi dadah yang boleh membahayakan manusia. – Agensi

Mahkamah Mesir arah sekat akses YouTube

Posted on the February 11th, 2013 under General by admin

KAHERAH – Mahkamah Kaherah mengarahkan kerajaannya menyekat akses kepada laman YouTube bermula hari ini.
Hakim Hassouna Tawfiq berkata, tindakan itu diambil selepas menerima banyak aduan dari penduduk Mesir bahawa laman YouTube menjadi ancaman kepada keamanan sosial selepas tercetusnya rusuhan di seluruh negara Islam hingga membawa kepada ratusan kematian berpunca daripada penyebaran filem anti-Islam tahun lalu.
“Kerajaan masih boleh mengemukakan petisyen terhadap keputusan sekatan ini,” katanya dipetik AP.
Beliau berkata, penduduk Mesir melahirkan kebimbangan sekiranya perkara sama bakal berulang berikutan laman web ini mudah diakses.

“Mahkamah menerima banyak desakan untuk menyekat terus laman web ini kerana penduduk Mesir percaya negara Barat akan berterusan melakukan provokasi dan ancaman sosial terhadap masyarakat Islam,” katanya.
Sementara itu, jurucakap bagi syarikat induk YouTube, Google berkata, sehingga kini pihaknya belum menerima sebarang arahan berkaitan penyekatan ini dari mahkamah atau kerajaan negara itu.
September tahun lalu, kira-kira 50 maut di Kaherah manakala 20 negara melakukan protes terhadap penayangan filem pendek menghina Nabi Muhammad SAW yang dihasilkan oleh seorang warganegara Amerika Syarikat.
Sinar

Kamal harap Malaysia benar tayang Vishwaroopam

Posted on the February 11th, 2013 under Luar Negara by admin


AKTOR India Selatan, Kamal Hassan harap Malaysia akan membatalkan pengharaman filemnya, “Vishwaroopam” dalam tempoh terdekat.
“Saya sedih beberapa negara seperti Malaysia dan Dubai belum menayangkan filem itu. Alangkah baik kalau mereka benarkan penayangannya,” kata beliau pada sidang akhbar di Chennai, Tamil Nadu.
Vishwaroopam, filem thriller pengintip, yang ditulis, diarah dan diterbitkan oleh Kamal Hassan, 58, menghadapi sekatan ekoran bantahan beberapa pertubuhan Islam kerana mengandungi babak dan dialog yang menghina Islam.

Selepas beberapa siri rundingan, beliau bersetuju membuat pengubahsuaian.
Filem itu akhirnya ditayangkan di lebih 500 panggung wayang di Tamil Nadu pada 7 Februari.
Di Malaysia, filem itu ditayangkan mengikut jadual pada 24 Januari, tetapi ditarik balik daripada tayangan pada hari berikutnya atas arahan Kementerian Dalam Negeri.
Dilaporkan filem itu akan ditayangkan semula di Malaysia selepas mengalami 16 potongan, namun tarikhnya belum diumumkan.
Kamal Hassan berkata episod susulan “Vishwaroopam 2″ akan diedarkan untuk tayangan tahun ini. – Bernama

Sharnaaz Ahmad Kunci Mulut, Jauhi Shila Amzah

Posted on the February 11th, 2013 under Artis by admin


Sharnaaz (kiri) ambil pendekatan untuk mengunci mulut dan menjauhkan diri daripada Shila selepas pelbagai kekecohan pada hubungan mereka timbul.
PETALING JAYA: Kekasih kepada penyanyi Shila Amzah iaitu aktor Sharnaaz Ahmad enggan memberikan komen lanjut berhubung status terkini konflik hubungan mereka.
Pemilik nama sebenar Sharnaaz Basir Ahmad, 28, berkata, dia mengambil pendekatan itu selepas timbul pelbagai kekecohan termasuk tindakan Shila yang melarikan diri daripada keluarga ekoran tertekan dengan pergeseran antara dirinya dan bapa penyanyi itu, ND Lala.

“Saya sudah tidak mahu cakap apa-apa. Selepas apa yang berlaku, saya sudah malas hendak komen lagi,” jawabnya ringkas ketika dihubungi mStar Online di sini, petang Ahad.
Terbaharu, ND Lala tampil membuat kenyataan pada rancangan Melodi yang disiarkan pada Ahad di TV3, melarang aktor itu mengeluarkan apa-apa kenyataan mengenainya dan Shila bagi mengelakkan prasangka dan fitnah yang berterusan.
ND Lala berkata, kenyataan Sharnaaz, selama ini bukan sahaja mencemarkan namanya tetapi turut memalukan keluarga.
Kisah cinta Shila dan Sharnaaz menjadi tegang apabila ND Lala dikatakan tidak merestui hubungan pasangan terbabit.
Malah Sharnaaz sebelum ini yang berhajat untuk merisik Shila pada Mac depan terpaksa membatalkan niatnya kerana masalah tersebut.
Shila yang ‘melarikan’ diri selepas pulang dari Shanghai, China minggu lalu akibat tertekan dengan konflik itu bagaimanapun sudah kembali ke pangkuan keluarga pada Sabtu.
Ditanya adakah dia menghubungi atau berjumpa dengan penyanyi itu, Sharnaaz berkata, dia lebih senang menjauhkan diri selepas apa yang berlaku.
“Memang sudah malas (berhubung) selepas apa yang berlaku. Saya tidak jumpa atau hubungi dia sebab saya sudah jauhkan diri,” jelasnya.
Pada Jumaat lalu, Shila memuat naikkan rakaman kesedihannya sambil menangis teresak-esak ketika menyanyikan lagu Ombak Rindu dalam YouTube selain mengharapkan kejernihan terhadap kemelut yang melanda.
mStar

Lelaki disamun ketika isi minyak

Posted on the February 11th, 2013 under Tempatan by admin


STESEN minyak yang menjadi tempat seorang lelaki disamun di Kajang baru-baru ini.
KAJANG – Seorang lelaki mengalami detik cemas apabila dilibas dengan sebilah parang ketika sedang mengisi minyak dekat Plaza Tol Batu 9, Lebuh Raya Cheras-Kajang di sini baru-baru ini.
Dalam kejadian pada pukul 1 tengah hari, 31 Januari lalu, mangsa berusia lingkungan 40-an diserang sebelum dua suspek yang menaiki sebuah motosikal melarikan beberapa barangan milik mangsa. Nilai kerugian dianggarkan RM3,000.

Menurut sumber, suspek dikesan bijak mengambil kesempatan dengan memilih mangsa yang berada di luar kawasan pemantauan kamera litar tertutup (CCTV) di stesen minyak tersebut.
“Ketika sedang mengisi minyak, mangsa didatangi dua lelaki bersenjatakan parang yang menaiki sebuah motosikal.
“Suspek yang memakai topi keledar menutup muka kemudian melibas kepala mangsa, merampas telefon bimbit dan meragut rantai lelaki itu sebelum melarikan diri. Ketika kejadian tiada pelanggan lain di situ,” katanya ketika ditemui di sini.
Tambahnya, mangsa yang cedera di kepala kemudian dibawa ke sebuah hospital swasta berdekatan dan terpaksa menerima beberapa jahitan.
Kosmo

Google bina lapangan terbang sendiri

Posted on the February 10th, 2013 under Luar Negara by admin


Konsep lapangan terbang Google hasil ilham artis.
San Jose: Banyak syarikat memiliki dan menguruskan jet korporat ketika ini tetapi Google pula merancang untuk memiliki lapangan terbang kendalian sendiri.
Satu panel pegawai negeri California kini menilai cadangan membina lapangan terbang milik Google di kawasan seluas 11.7 hektar di sebelah barat Lapangan Terbang Mineta San Jose.
Cadangan itu dikemukakan oleh Signature Aviation membabitkan kos AS$82 juta (RM246 juta) termasuk sebuah terminal dan hangar.

Ia juga membabitkan ruang pejabat dan kedai seluas 3,065 meter. Penyokong projek itu percaya, ia akan mewujudkan beratus-ratus peluang pekerjaan selain menghasilkan perolehan sebanyak AS$2.6 juta (RM7.8 juta) setahun untuk negeri ini.
Pengurusan lapangan terbang itu akan dikongsi bersama antara Signature Aviation dan Blue City Holdings San Jose LLC yang akan menyewakan lapangan terbang persendirian itu daripada pentadbiran negeri selama 50 tahun.
Blue City menguruskan pesawat milik Google. Cadangan pembinaan di kawasan berkenaan turut membabitkan perkhidmatan untuk pelanggan Google.
Akhbar San Jose Mercury News melaporkan, tiga eksekutif tertinggi Google mempunyai sekurang-kurangnya lapan jet termasuk sebuah Boeing 767.
Pegawai lapangan terbang berkata, mereka memberi sokongan kepada pembinaannya kerana akan membantu pertumbuhan ekonomi tempatan.
Pengarah agensi awam, Aviation San Jose, William Sherry dan empat penilai meletakkan taraf pembinaan lapangan terbang itu sebanyak 991 daripada 1,000 mata.
Projek itu akan menghasilkan 36 kerja tetap dan 150 hingga 200 pekerjaan sementara manakala 370 lagi dihasilkan secara tidak langsung.
“Projek ini tepat pada masanya selepas kami terpaksa hentikan pekerja dan hadapi kemelesetan ekonomi sejak bertahun-tahun lalu,” kata Sherry. – AGENSI







No comments:

Post a Comment