Saturday, February 16, 2013

HUDUD HUKUM ALLAH...TAK KAN ALLAH SILAP SERTA BODOH.. .IA BERSIFAT MENGHUKUM DAN MENDIDIK...DAH POTONG BALIK..MENERUSKAN KERJA SEBAGAI BAPA MISALNYA...CARI MAKAN...MENGAUL SERTA MEMBELAI ISTERI...MENDIDIK ANAK DLL...PENJARA KURANG...KOS2 HAL PENJARA DAPAT DIKURANGAN...KAN BAGUS

Lemas selepas rendam kepala, basuh muka

Melaka: “Seperti kebiasaan kami melihat dia merendam kepala serta membasuh muka di pantai, namun apabila menyedari dia tidak bergerak kami segera berlari ke tepi pantai untuk melihatnya.”
Begitu kata seorang nelayan, Idris Jauh, 65, saksi kejadian seorang warga emas lelaki yang lemas di Pantai Kampung Hailam, Tanjung Kling, petang kelmarin.

Difahamkan dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu, mangsa yang dikenali sebagai Kembar, 70-an, lemas selepas merendamkan kepala dan membasuh muka di pantai itu.
Menurut Idris, ketika kejadian dia dan beberapa penduduk sedang berehat di sebuah pondok di pangkalan nelayan, tidak jauh dari lokasi.

Katanya, sebelum kejadian mangsa ada bertanya sama ada terdapat nelayan yang membawa ikan cabuk sebelum beredar dari situ.

“Namun, sebaik menoleh ke arah pantai tempat nelayan menurunkan perahu, kami lihat dia sudah berada di dalam air dan pada masa sama dia merendamkan kepala dan bangun sambil tangan kanannya memegang tali sauh perahu yang ada di situ.
FotoMAYAT mangsa diangkat ahli keluarganya.
“Dia (mangsa) memang selalu begitu tetapi selepas kira-kira tiga kali berbuat demikian (merendamkan kepala dan bangun) kami menjadi cemas apabila mendapati dia tidak bangun sebelum kami berlari ke tepi pantai,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, kelmarin.

Idris berkata, khuatir sesuatu yang buruk berlaku, mereka tidak berani masuk ke dalam air sebaliknya hanya berdiri di tepi pantai sebelum dia bergegas ke rumah mangsa memaklumkan kejadian berkenaan.
Katanya, mayat mangsa dipapah naik ke pantai oleh keluarganya yang datang ke lokasi selepas dimaklumkan mengenai kejadian.

“Kami mengenalinya kerana dia kerap ke sini dan rajin membantu nelayan mengangkat jaring dan hasil tangkapan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Salehhudin Abdul Rahman ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan kes diklasifikasikan sebagai kematian mengejut (SDR).
Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/17

Tikam kawan kerana cemburu

Oleh MOHD FIRDAUS IBRAHIM
Kuala Lumpur: Angkara cemburu, seorang lelaki warga Indonesia berusia lingkungan 30 tahun maut ditikam rakan serumahnya dalam satu pergaduhan di Kampung Baru di sini, semalam.
Difahamkan, suspek yang berusia lewat 30-an hilang pertimbangan selepas mengesyaki mangsa menjalinkan hubungan sulit dengan isterinya. Dalam kejadian berlaku kira-kira jam 7.30 pagi itu, mangsa yang parah dibawa beberapa rakan yang menyaksikan kejadian itu ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini, namun disahkan meninggal dunia ketika diberikan rawatan. Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad berkata, siasatan awal mendapati punca pergaduhan kerana cemburu.

“Suspek bergaduh dengan rakan serumahnya kerana mengesyaki mangsa menjalinkan hubungan sulit dengan isterinya,” katanya.
Zainuddin berkata, seorang saksi kejadian berusia 35 tahun yang juga rakan suspek dan mangsa melihat mereka bergaduh.

“Belumpun sempat menghalang mereka, saksi melihat mangsa rebah manakala suspek sedang memegang pisau di tangan kanannya,” katanya.

Menurutnya, saksi kejadian dan beberapa lagi rakan kemudian membawa mangsa ke HKL.
Katanya, pemeriksaan lanjut menemui tiga kesan tikaman di belakang badan mangsa dan suspek melarikan diri namun usaha mengesannya sedang giat dijalankan.

Kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan (KK).

Dah kena HIV sesal tak sudah

Oleh FIRDAUS SAHAT, HIDAYATUL AKMAL AHMAD dan ANIZA ZAINUDIN
Kuala Lumpur: Usia mereka baru 12 dan 13 tahun dan masih bersekolah, tetapi kesucian diri diragut teman lelaki ekspres yang dikenali menerusi laman sosial popular, Facebook (FB).
Semuanya berlaku kerana perasaan ingin mencuba ilmu asmara yang diperoleh menerusi Internet dan FB dianggap jalan pintas untuk mendapat seberapa ramai kenalan lelaki dalam tempoh singkat tanpa pengetahuan ibu bapa.
Terpesona dengan pendapatan antara RM18,000 hingga RM20,000 sebulan hasil kegiatan sumbang bersama lelaki hidung belang tanpa mengira umur atau keturunan termasuk pelancong asing, Sally dan Tina menggunakan gambar seksi untuk menggoda kenalan FB.

Bagaimanapun, seronok hanya sekejap tetapi derita berpanjangan. Kini mereka yang menginjak usia 17 tahun menyesal tak sudah kerana kesilapan silam pada usia masih mentah.
FotoSally

Jika dulu mereka berbangga didampingi ramai lelaki, diulit kemewahan dan mampu memiliki gajet canggih yang menjadi idaman rakan sebaya, kini semuanya tidak berguna lagi selepas Sally disahkan dijangkiti HIV positif.

Selamat tinggal seksi

Oleh HARTATI HASSAN BARI
Imej seksi memang sinonim dengannya, malah pernah digelar Artis Paling Seksi oleh satu majalah hiburan pada 1990. Mungkin pengalaman menyanyi di kelab malam membuatkan dirinya tidak kekok tampil seksi, sama ada di pentas mahupun depan kamera.
Bagaimanapun, dalam usianya kini, Datin Ramziela Radzillah, 48, banyak berubah. Dunia glamor sebagai penyanyi sudah lama ditinggalkan apabila bertemu jodoh dengan Datuk Sallehuddin Kassim, 62, pada 16 September 1999.

Tidak banyak perubahan pada susuk tubuhnya yang masih jelita dan seksi walaupun penampilan kini jauh lebih sopan dengan bertudung.
Ramziela kini bahagia dengan kehidupannya sebagai isteri dan ibu kepada seorang anak perempuan, Lily Nurlynna, 12.

Selain mengurus rumah tangga, masanya kini diisi dengan tanggungjawab di syarikat keselamatan yang diusahakan suami, DSK Security Management Services dan terbaru, mengusahakan MISICAFE di Sime Darby Pavillion, Bukit Jelutong, Shah Alam sejak September tahun lalu.

Katanya, buat masa ini pelanggan MISICAFE tidak ramai kerana khusus untuk pelajar kumpulan pertama Malaysia Institute For Supply Chain Innovation (MISI) seramai 40 orang yang semuanya orang luar seperti Australia, Amerika dan India serta pengunjung kelab.
“Kafe ini masih baru dan saya harap orang di sekitar sini juga datang menjamu selera di sini. Saya dapat peluang membuka kafe ini secara kebetulan apabila datang ke sini atas urusan syarikat pertengahan tahun lalu. Saya lihat ada ruang pameran kosong dan bertanya apa kegunaan tempat ini.

“Ketika itu memang kosong dan mereka beri pada saya kalau berminat. Apa lagi, seperti orang mengantuk disorong bantal dan terus timbul idea untuk membuka kafe.
“Sebagai permulaan, saya masak di rumah dan hidang di sini secara bufet, tetapi sekarang saya ada pekerja dan masak di sini.

“Masih ada ruang kosong dan saya bercadang jadikan pasar mini yang menjual keperluan harian dan sudut cenderamata,” katanya yang ramah melayan pelanggan yang masuk ke kafe.

Ramziela akui, minat memasak untuk keluarga dan teman sebelum ini membuatkan dirinya tertarik membuka kafe. Katanya, apabila berhenti menyanyi, hidupnya sunyi lalu minta izin suami untuk bekerja di syarikat miliknya.

“Walaupun bekerja, masih bosan kerana biasa dengan kehidupan sebagai anak seni. Kini saya sibuk di sini pula, tapi saya bahagia dengan kehidupan sekarang.

“Rumah juga tidak jauh dari kafe, tapi Lily masih terus sekolah di tempat lama. Jika suami tidak sibuk di pejabat, dia singgah di sini, kemudian mengambil Lily di sekolah,” katanya.

Kata Ramziela, buat masa ini dia tiada perancangan untuk muncul dengan album baru atau single kerana sudah puas dengan semua itu.

“Saya tak mahu nyanyi lagi kerana bahagia dengan kehidupan sekarang. Saya pernah keluar duit buat album Mencari Cahaya pada 1997 dan diedarkan Redifussion.

“Malangnya, album itu kurang promosi walaupun memuatkan lagu yang bagus sentuhan komposer terkenal seperti Arab, Awang BPR dan Man Kidal, manakala lirik pula oleh Habsah Hassan.

“Itu album terakhir saya dan saya sering putarkan lagu di kafe ini untuk menghiburkan pelanggan,” katanya.

Mengenai puteri tunggalnya, kata Ramzeila, dia lebih cenderung kepada tarian dan pernah menyertai program My School Attack di Astro dan kini mengikuti kelas Sazlan Junior Dancer di Taman Tun D Ismail.

Anaknya hanya tahu ibunya dulu penyanyi popular beberapa tahun lalu apabila satu hari bertanya Ramziela benarkah dia dulu penyanyi.

“Apabila saya katakan ya, sejak itu dia selongkar stor di rumah mencari album lama dan juga gambar lama saya,” katanya tersenyum.

Mengimbas kerjaya sebagai anak seni, kata Ramziela, dia bermula sebagai penyanyi Pentarama bersama Salih Yaacob, Norshila Amin dan Shidee pada 1981, kemudian beralih ke kelab malam di hotel hingga menjelajah satu Malaysia.

Ketika menyanyi di Batu Feringgi, Pulau Pinang, Ramziela dipelawa kumpulan dari Singapura, Savior’s Band untuk menyertai mereka di Singapura.

Selama lima tahun di Singapura, Ramziela menimba pengalaman menyanyi di kelab malam terkenal di sana.

“Ketika menyanyi di Caesar’s Club, Ramli MS (Datuk) dan anggota Headwind antara yang datang. Mereka mengajak saya menyanyi di Kuala Lumpur dan menyangka saya orang Singapura. Mereka terkejut apabila saya kata saya orang Malaysia.

“Selepas itu Ramli tawarkan saya buat album dan saya merakamkan album pertama, Hati Seorang Wanita di Kings Studio pada 1989 dan album itu diedarkan Suria Records,” katanya yang mempunyai empat album dari 1989 hingga 1997.

Pak Kus meninggal

Oleh HELLINIE SINA
Ampang: Seniman veteran era 1950-an Kuswadinata atau nama sebenarnya Kuswadi Bujang, 75, meninggal dunia di Hospital Ampang di sini, jam 5.07 petang semalam.
Menurut anaknya, Irwan, 25, Allahyarham yang lebih mesra dipanggil Pak Kus menghembuskan nafas terakhir di sisi isteri Kamariah Mohd Said, 58, dan empat anaknya, Jasmine, 27, Hafsham, 26 serta Rizal, 23. “Jenazah ayah akan dibawa ke rumah keluarga di Jalan Rasmi 4, Taman Rasmi Jaya, Ampang. Allahyarham akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Ampang esok (hari ini) jam 11 pagi,” katanya yang sempat dihubungi menerusi khidmat pesanan ringkas.

Bintang Ibu Mertuaku dan Antara Dua Darjat arahan Tan Sri P Ramlee itu dimasukkan ke hospital sejak 9 Februari lalu akibat pendarahan usus kecil dan kanser kelenjar dihidapinya empat tahun lalu. Allahyarham turut mengalami barah prostat dan masalah buah pinggang teruk sehingga menyukarkan buang air kecil secara normal.
Sepanjang terlantar di hospital, Allahyarham sempat dikunjungi pihak media bersama Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan). Malah, Menteri Kebudayaan Dan Pelancongan Datuk Seri Dr Rais Yatim turut meluangkan masa memberi sumbangan daripada Tabung Kebajikan Artis kementerian.

Harian Metro semalam melaporkan, Allahyarham berhasrat membawa keluarga bercuti di Pulau Kapas.
FotoALLAHYARHAM Kuswadinata dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Ampang.

No comments:

Post a Comment