Wednesday, February 13, 2013

BOLEH CAYA KE...AKHIRAT JAWAB...AKHIRAT TAK BOLEH TIPU....AMAL ISLAM SEMUA BUKAN AMBIK YANG PENTING2@PERLU AJE

Haron Din sah tanding PRU 13

Posted on the February 13th, 2013 under Politik by admin

KANGAR – Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din disahkan akan bertanding pada pilihan raya umum akan datang di negeri ini.
Mengesahkan perkara itu, Pesuruhjaya Pas Perlis, Hashim Jasin berkata, pihaknya sudah mengemukakan tawaran bertanding kepada Haron dan mendapat maklum balas positif.
“Kita beri tawaran ini sejak 2011 lagi dan terbaru, tahun lalu. Beliau jawab secara positif menyatakan kesediaan untuk bertanding kali ketiga walaupun sudah tewas dua kali sebelum ini,” katanya.

Ditanya kerusi mana yang ditawarkan kepada Haron, Hashim berkata, besar kemungkinan tokoh nombor dua dalam Majlis Syura Ulama Pas itu akan kembali merebut kerusi yang ditandinginya pada Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12) iaitu di Parlimen Arau.
Kerusi itu kini disandang Datuk Ismail Kassim yang menewaskan Haron pada PRU12 dengan majoriti 300 undi. Ismail mendapat 16,451 undi manakala Haron, 16,151.
Hashim berkata, beliau mengumumkan perkara itu kerana ada desas-desus kononnya Haron tidak akan bertanding lagi dalam pilihan raya disebabkan masalah kesihatan.
“Tidak ada ura-ura beliau akan berundur atas sebab masalah kesihatan. Beliau yang saya kenali seorang yang cekal sebagai pejuang dalam politik yang akan berjuang hingga ke akhir hayat,” katanya.
Haron, anak jati Bohor Mali, di sini, kali pertama bertanding pilihan raya pada 2004 untuk kerusi Parlimen Arau yang menyaksikan beliau tewas kepada Datuk Seri Syed Razlan Syed Putra Jamalullail (BN) dengan perbezaan undi 3,243.
Hashim turut menyangkal kenyataan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu yang yakin BN akan mencatat kemenangan 100 peratus di negeri itu pada PRU13. Selain mengekalkan tiga kerusi parlimen, Md Isa berkata, pihaknya yakin dapat merampas kembali dua kerusi Dun iaitu Simpang Empat dan Sanglang daripada Pas.
“Setiap kali PRU kenyataan sama dikeluarkan, namun hakikatnya tidak berlaku. Saya sudah tiga penggal jadi Adun Sanglang, ini terbukti sampai sekarang pun mereka gagal sapu bersih semua kerusi,” katanya.
Hashim yang lebih 21 tahun menjadi pemimpin utama Pas Perlis berkata, pihaknya menaruh keyakinan penuh mampu menawan Perlis kali ini berdasarkan trend sokongan rakyat yang semakin meningkat terhadap Pakatan Rakyat (PR) Perlis.
“Saya jangkakan PRU13 kali ini akan menunjukkan perubahan lebih baik. Malah sokongan bukan Islam kini meningkat setelah mereka bosan dengan pentadbiran Kerajaan Negeri sedia ada,” katanya.
Dun Perlis terdiri daripada 15 kawasan Dun dan tiga kawasan Parlimen. Pada PRU 2008, BN menang 13 kerusi Dun dan Pas (2), manakala kerusi Parlimen disapu bersih BN.
Sinar

Umno tak pernah tipu Pas, kata Mahathir

Posted on the February 13th, 2013 under Politik by admin

KUALA LUMPUR – Tun Dr Mahathir Mohamad berkata tiada penipuan yang dilakukan oleh Umno berhubung dakwaan bahawa Pas telah ditipu oleh Umno semasa parti itu berada dalam Barisan Nasional (BN).
Bekas perdana menteri itu berkata Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dilaporkan telah menjelaskan kenapa Pas tidak boleh bersama Umno dalam usaha untuk menyatupadukan orang Melayu.
“Katanya Pas telah ditipu oleh Umno semasa Pas berada dalam BN. Bagaimana Umno menipu Pas tidak dijelaskan dengan terang,” katanya dalam entri terbaharu dalam blog beliau di www.chedet.cc hari ini.

Katanya perpecahan dalam Pas bukan kerana Umno dan kekalahan parti itu pada pilihan raya negeri Kelantan pada Mac 1978 menyebabkan ia keluar daripada BN.
“Perpecahan dalam Pas bukan kerana Umno tetapi kerana Datuk Mohd Nasir (Menteri Besar Kelantan ketika itu) mencabar kepimpinan Datuk Asri Muda (Presiden Pas ketika itu). Kekalahan Pas menyebabkan Pas keluar dari BN. Tidak ada penipuan oleh Umno,” katanya.
Dr Mahathir memberitahu bahawa beliau adalah menteri dalam kabinet Tun Hussein Onn ketika Pas keluar dari BN, begitu juga berada dalam kabinet Tun Abdul Razak Hussein bersama Datuk Asri Muda dan Hassan Adli (Timbalan Yang Dipertua Agung Pas ketika itu) semasa Pas menyertai BN.
“Datuk Asri diberi jawatan Menteri Tanah dan Galian. Ini bermakna beliau bertanggungjawab terhadap FELDA.
“Selepas beberapa bulan Pas menyertai BN, anggota Umno Johor mengadu kepada Tun Razak bahawa Datuk Asri giat mempromosikan Pas di kalangan peserta FELDA. Saya berada di sisi Tun pada ketika itu,” katanya.
Katanya secara kebetulan hampir semua peserta FELDA terdiri daripada penyokong kuat Umno dan selepas Asri bertanggungjawab ke atas FELDA, hampir semua peserta FELDA menjadi penyokong kuat Pas dan menolak Umno.
“Pada waktu itu timbul sengketa antara Asri sebagai ketua Pas dengan Mohd Nasir yang sebagai Menteri Besar untuk menggantikan Asri. Mohd Nasir mendakwa beliau telah mengesan banyak penyelewengan yang dilakukan oleh Asri semasa menjadi Menteri Besar Kelantan,” katanya.
Dr Mahathir berkata Asri cuba menyingkirkan Mohd Nasir melalui undi tidak percaya dan Mohd Nasir enggan meletak jawatan walaupun kalah.
Katanya ramai anggota Pas memihak kepada Mohd Nasir dan mereka mengadakan tunjuk perasaan secara besar-besaran menentang Asri.
“Kerana Pas berpecah, kerajaan BN Kelantan tidak dapat berfungsi. Darurat terpaksa diisytihar dan seorang pegawai kanan dilantik untuk memangku jawatan Ketua Pentadbir Kelantan.
“Pada Mac 1978 pilihan raya peringkat negeri diadakan di Kelantan. Mohd Nasir menubuhkan parti Berjasa yang bertanding melawan Pas. Sokongan kepada Berjasa begitu kuat sehingga ia memenangi 11 kerusi. Pas memenangi hanya dua kerusi,” katanya.
Katanya walau apapun yang terjadi dahulu, umat Islam disuruh oleh agama supaya menyambut seruan kedamaian daripada musuh jika seruan dibuat supaya berdamai.
Katanya umat Islam disuruh bersatupadu dan menganggap semua umat Islam sebagai saudara.
“Penolakan perpaduan sesama orang Islam tidak menepati ajaran Islam. Janganlah orang Islam menolak usaha menyatupadu untuk memperkuatkan orang Islam dengan membuat tuduhan yang tidak berasas,” katanya. – Bernama

Ibu Catriona Ross Maut Nahas Kereta – Bas

Posted on the February 13th, 2013 under Artis by admin

PETALING JAYA: Ibu kepada pelakon Catriona Ross iaitu Siti Zawiyah Ab Rahman meninggal dunia apabila kereta yang dinaikinya dipercayai terbabit dengan kemalangan jalan raya melibatkan sebuah bas di Gerik, Perak awal pagi Rabu.
Dalam kejadian kira-kira jam 1.10 pagi itu, mangsa Siti Zawiyah Abd Rahman, 60, Nurimi Abd Ghani, 40, dan Sitah Abdullah, 40, dipercayai dalam perjalanan menuju Sungai Petani, Kedah.
Allahyarham Siti Zawiyah merupakan ibu kepada pelakon Catriona Ross.

Pemandu kereta dipercayai suami salah seorang mangsa yang maut selamat dan dihantar oleh orang awam ke Hospital Gerik setelah mengalami kecederaan parah.
Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Gerik, Hanafi Shafie berkata, ketiga-tiga mangsa terperosok dalam kenderaan yang terbabas di tepi longkang selepas bertembung dengan bas berkenaan.
“Kereta yang dinaiki mangsa dikatakan memasuki laluan bas sebelum berlanggar dan terbabas ke longkang berhampiran,” katanya.
Catriona atau nama sebenarnya Catriona Norhayati Ross Bahrin Ross, 33, berkata, dia amat sedih dengan kejadian itu dan akan sentiasa merindui Allahyarham.
“Pemergian seorang ibu tidak akan ada galang gantinya. Walaupun pemergian Allahyarham kerana nahas jalan raya tetapi arwah kelihatan seperti insan yang lena dibuai mimpi. Saya akan sentiasa merinduinya,” katanya seperti dipetik dalam laman sosial Facebook miliknya pada Rabu.
Catriona turut meminta semua umat Islam agar menghadiahkan Al-Fatihah kepada roh ibunya itu.
Antara status Cat di laman Facebook tentang kejadian yang menimpa ibunya.
Dalam status Facebook miliknya itu juga Catriona turut memaklumkan jenazah ibunya dikebumikan di kampung halamannya di Kota Baharu, Kelantan pada Rabu.
Pihak mStar Online gagal mendapatkan Catriona kerana panggilan telefon tidak dijawab mungkin kerana masih sibuk dengan urusan pengebumian jenazah.
mStar

Sharnaaz Ahmad, Shila Amzah Sudah Putus Cinta?

Posted on the February 13th, 2013 under Artis by admin
KUALA LUMPUR, 13 FEB 2013: Hubungan cinta pelakon Sharnaaz Ahmad bersama penyanyi, Shila Amzah dikhabarkan telah menemui jalan penghujung apabila pelakon filem Juvana itu telah memaklumkan tidak mahu lagi ambil pusing lagi mengenai pelantun lagu Patah Seribu.
Menerusi artikel yang disiarkan di akhbar Utusan, Sharnaaz mengakui sudah pun berpatah arang dan mahu melupakan kisah cintanya dengan anak kepada ND Lala. Lebih panas lagi, selepas ini, Sharnaaz yang dikenali seorang yang panas baran langsung tidak mahu dikaitkan lagi dengan bekas kekasihnya itu.
Menurut Sharnaaz, apa yang berlaku kepada penyanyi itu mahupun keluarganya ketika ini, bukan lagi menjadi urusan penting buat dirinya.

“Saya memilih untuk melupakan segala-galanya. Keputusan ini saya buat kerana saya rasa semakin hilang hormat kepada bapanya, ND Lala” katanya.

Nora Danish amal ’3 Qul’ elak sihir

Posted on the February 13th, 2013 under Artis by admin

KUALA LUMPUR: Pelakon Nora Danish melakukan amalan membaca surah-surah ’3 Qul’ serta beberapa surah lain sebagai usaha untuk mengelak daripada terkena sihir daripada individu-individu tertentu.
Nora atau nama sebenarnya Nora Danish Mohd Hanif, 31, berkata, amalan itu adalah pelindung daripada sebarang perbuatan buruk daripada pihak-pihak tertentu.
“Insya-Allah langkah berjaga-jaga mengamalkan bacaan ’3 Qul’ serta surah-surah lain dapat mengelakkan perkara buruk berlaku dan semoga saya dan keluarga dilindungi dan dijauhi daripada benda (sihir) itu,” katanya kepada mStar Online.

Surah-surah 3 Qul ialah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas.
Tambah Nora, dia telah mengamalkan bacaan tersebut sejak kecil lagi selain berbuat baik kepada semua orang agar tidak timbul perasaan benci mereka kepada dirinya.
“Kita bekerja dengan dikelilingi pelbagai jenis orang di mana ada yang suka dan ada yang membenci kita. Semua ini hanyalah amalan sebagai persediaan diri,” tuturnya.
Sementara itu, mengenai kerjaya pula, selepas 10 tahun dalam industri lakonan ini, Nora ingin mencabar diri dengan melakonkan watak-watak lebih berani yang membabitkan aksi-aksi seni mempertahankan diri.
Nora berkata, dia ingin mengubah persepsi masyarakat yang sering melihatnya sebagai wanita lembut dalam drama mahupun filem.
“Saya ingin membuktikan bahawa saya juga boleh membawa watak-watak aksi. Asyik jadi wanita sedih sahaja.
“Pengalaman berlakon filem Bencinta bersama Qi Razali pada hujung tahun lalu yang memerlukan saya menunjukkan skil seni mempertahankan diri membuatkan saya rasa seronok pula,” ujarnya.
mStar
Murai

Beli dara dengan harga RM3,220

Posted on the February 13th, 2013 under Luar Negara by admin

Makassar: Kegiatan memperdagangkan wanita berkembang di Makassar kerana ia menjadi tempat lelaki hidung belang membuat dan memperoleh pesanan mendapatkan gadis dari daerah luar.
Ketua Perhubungan Awam Polis Sulawesi Selatan, Endi Sutendi, berkata ada pihak tertentu bertindak sebagai orang tengah menghubungkan lelaki tertentu dan gadis yang ingin menjual dara.
Katanya, kegiatan itu dipercayai berlaku sejak empat tahun lalu. “Gadis terbabit dibawa dari pelbagai daerah, terutama dari Sulawesi Selatan dan Sulawesi Barat,” katanya.

Menurut Endi, harga minimum untuk ‘membeli’ dara adalah Rp10 juta (RM3,220). Mengenai modus operandi sindiket terbabit, Endi berkata, pada awalnya orang tengah mendapat pesanan khas daripada lelaki dan mencari mana-mana gadis yang sesuai dengan kehendak pelanggan terbabit. “Selepas dapat, gadis terbabit dibawa ke Makassar dan diserahkan kepada pelanggan sebaik saja bayaran diselesaikan,” katanya. – bangkapos.com

No comments:

Post a Comment