Friday, May 11, 2012

ADAKAH PERSEMBAHAN ARTIS TIDAK HARAM...BERCAMPUR GAUL BEBAS...PAKAIAN TAK IKUT SYARIAT...MAJLIS MELALAIKAN...APA KOMEN MAJLIS FATWA...

Restoran guna sos babi diserbu


SEORANG penguat kuasa JAIS melihat menu makanan yang dijual di sebuah restoran menggunakan logo halal swasta di Kuching semalam.


KUCHING – Sebuah premis makanan di pusat beli-belah The Hills di sini diserbu Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) kerana menggunakan logo halal tidak sah yang dikeluarkan pihak swasta.
Premis makanan itu juga didapati menggunakan sos tomato yang disahkan tidak halal selepas ujian oleh Jabatan Kimia sebelum ini mendapati ia mengandungi asid deoksiribonukleik (DNA) babi.
Ketua Penolong Pengarah Bahagian Hab Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Kuala Lumpur, Azizan Shaari berkata, pemeriksaan dilakukan selepas mendapat maklumat daripada orang awam yang meragui logo halal di premis terbabit.
“Justeru, kita telah memberi amaran kepada pengusaha restoran itu dan memberi peluang untuk mereka memohon logo halal yang sah dikeluarkan oleh Jakim atau JAIS.
“Jika pemeriksaan seterusnya mendapati mereka masih menggunakan logo yang sama, tindakan akan diambil mengikut Akta Perihal Dagangan 2011 dan boleh dikenakan denda RM200,000 bagi kesalahan pertama manakala RM500,000 untuk kesalahan kedua,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

6 artis popular beraksi di Sarawak


MISHA OMAR


KUCHING - Enam penyanyi terkenal tanah air iaitu Amy Search, Misha Omar, Bob, Akim, Nera dan Iwan Dasri akan menghiburkan peminat pada konsert Fiesta Bumi Kenyalang Kosmo! yang akan diadakan di sini pada Ahad ini.
Konsert yang bakal berlangsung di The Square Tower, Tebingan Kuching di sini dari pukul 8 hingga 11 malam itu diadakan sempena pelancaran akhbar kompak Kosmo! di Sarawak. Kosmo! mula masuk pasaran Sarawak pada 7 Mei lalu.
Amy atau nama sebenarnya Suhaimi Abdul Rahman ketika dihubungi mengakui teruja untuk membuat persembahan pada konsert tersebut.
"Saya memang tidak sabar untuk kembali mengadakan konsert di Sarawak setelah setahun tidak membuat persembahan di negeri itu," ujarnya semalam.

Polis didakwa bunuh rakan


INILAH lokasi tempat Muhammad Sobri ditembak ketika bertugas di pintu masuk Istana Anak Bukit, Alor Setar pada 26 April lalu.


ALOR SETAR - Seorang anggota polis berpangkat Lans Koperal dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan membunuh rakan sekerjanya pada bulan lepas.
Rosli Abu Hasan, 25, dituduh membunuh Konstabel Muhammad Sobri Md. Sidek, 22, di pintu masuk utama Istana Anak Bukit di sini pukul 5.45 petang pada 26 April lepas.
Dia didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
Sobri dan Rosli kedua-duanya anggota polis dari Ibu Pejabat Kontinjen Polis Kedah bertugas sebagai pengawal Istana.
Tertuduh mengangguk kepala sebagai tanda memahami pertuduhan yang dibacakan terhadapnya di hadapan Majistret Mohd. Azhar Hamzah.

Wanita hidap kanser cari suami hilang


LEE TING menunjukkan gambar suaminya, Chee Mee di ibu pejabat PGRM, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Seorang wanita penghidap penyakit kanser paru-paru merayu suaminya yang hilang sejak empat tahun lalu pulang untuk menguruskan penjualan rumah teres milik mereka bagi menampung kos perubatannya.
Wanita malang tersebut, Law Lee Ting, 42, yang tinggal di Taman Sri Sinar, Segambut di sini berkata, dia tidak mampu untuk menampung kos perubatan yang tinggi memandangkan dia tidak bekerja sejak Oktober tahun lalu disebabkan penyakit yang dihidapinya itu.
“Dalam tempoh tujuh bulan ini, saya telah membelanjakan kira-kira RM30,000 untuk merawat penyakit saya.
“Kini saya terpaksa menjual rumah teres saya untuk membiayai kos perubatan tersebut namun saya memerlukan tandatangan suami saya memandangkan rumah itu di bawah nama kami berdua,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat Parti Gerakan Rakyat Malaysia (PGRM) di sini semalam.

Budak lapan tahun pandu BMW


ANGGOTA-ANGGOTA bomba menyaksikan kereta BMW yang dipandu seorang budak lelaki berusia lapan tahun selepas ia merempuh rumah jirannya di Boston kelmarin.


BOSTON, Amerika Syarikat - Seorang budak lelaki berusia lapan tahun merempuh anjung rumah jiran semasa dia mengundurkan kereta BMW milik ibunya di sini kelmarin.
Dalam kejadian yang berlaku pada pukul 8.30 pagi waktu tempatan, wanita berkenaan berkata, dia meminta anaknya menghidupkan enjin terlebih dulu sebelum menunggunya memasuki kereta.
Budak itu kemudian mengundurkan kereta tersebut sehingga ia melanggar anjung rumah jiran mereka pada kelajuan 48 kilometer sejam.
Pihak berkuasa menyatakan, kerosakan pada rumah berkenaan mencecah AS$80,000 (RM245,639) manakala kos membaiki kereta BMW itu pula berjumlah $20,000 (RM61,390).
Menurut pasukan bomba, budak lelaki tersebut bernasib baik kerana hanya cedera ringan dalam insiden itu. - Agensi
Wanita cantik Pakistan jadi mangsa simbah asid
Wartawan Sinar Harian
11 Mei 2012
Wanita cantik Pakistan jadi mangsa simbah asid
Wajah Shama selepas disimbah asid. Gambar kecil - Wajah Shama sebelum
tragedi yang meragut kecantikkan dan seluruh kehidupannya.
– Foto ihsan BBC
SEIRING dengan namanya, Shama yang bermaksud ‘lilin’, wanita malang ini telah disimbah asid sehingga wajahnya berparut dengan 15 peratus badanya terbakar bagaikan sebatang lilin oleh suaminya sendiri hanya kerana tidak berpuas hati ketika bertengkar.
Kini, ibu muda kepada empat cahaya mata itu tersenarai sebagai mangsa simbahan asid di kalangan wanita Pakistan dan menjadi mangsa kepada kecantikannya sendiri.
“Saya dan suami saya sering bertengkar di rumah. Pada hari itu sebelum tidur suami saya berkata,’anda terlalu bangga dengan kecantikan anda'. Kemudian, di tengah malam, tiba-tiba dia menyimbah asid ke badan saya dan melarikan diri," katanya ketika ditemui wartawan di hospital.
Lebih parah lagi kata Shama, suaminya turut membawa telefon bimbitnya ketika melarikan diri supaya wanita malang itu tidak dapat membuat panggilan bagi mendapatkan bantuan.
Sedangkan, empat bulan lalu, wanita malang yang mempunyai raut wajah yang jelita itu sedang menikmati kehidupan yang gembira ketika sambutan hari lahir anaknya tetapi kini semuanya tersimpan dalam lipatan sejarah sehingga menyebabkan keyakinan dirinya terlupus.
“Apa yang berlaku benar-benar melukakan hati saya,” katanya dipetik BBC baru-baru ini.
“Saya berasa sakit pada apa yang saya, dan apa yang saya telah menjadi," katanya.
“Semua warna telah pergi dari hidup saya. Saya rasa seperti saya mayat hidup, malah lebih teruk daripada mayat yang hidup. Saya kini seolah-olah tidak mempunyai hak untuk hidup," katanya sambil mengesat air mata.
Laporan BBC menyebut, menurut sukarelawan di Pakistan,  kes-kes serangan asid bertambah di kebanyakan kawasan, walaupun tindakan undang-undang sukar diperkenalkan pada tahun lepas.
Sementara itu, satu dokumentari yang memenangi anugerah Oscar telah meletakkan jenayah itu di bawah perhatian dengan memfokuskan lebih 150 wanita mangsa simbahan asid yang dilaporkan setiap tahun.
Jenayah ini biasanya dilakukan oleh suami mangsa sendiri tetapi sehingga kini masih tiada undang-undang yang dapat memberikan wanita Pakistan keadilan.
Sementara itu, di Karachi, seorang bekas penari, Fakhra Younis turut mengalami nasib sama dengan Shama akhirnya memilih untuk mengakhiri nyawanya.
Fakhra dikatakantelah ‘mati’ dua kali. Kali pertama ketika dia disimbah asid dan kali kedua ketika dia membunuh diri di Itali bulan lalu.
Sebelum membunuh diri, gadis malang itu terpaksa menjalani hampir 40 kali pembedahan bagi mengembalikan kecantikan wajahnya namun, masih tetap gagal.
Aktivis berkata, Fakhra telah putus harapan untuk mendapatkan keadilan dan bekas suaminya yang berasal dari keluarga politik telah dibebaskan dari dituduh membuat serangan itu.
Dalam pada itu, kematian Fakhra telah menjadi tajuk utama di sini, tetapi menurut aktivis, sebaliknya mangsa sering dipulaukan.
“Hanya kira-kira 10 peratus kes seperti ini sampai ke mahkamah.
“Walaupun dalam kes-kes berprofil tinggi seperti Fakhra, terdapat pendakwaan yang dikemukakan lemah. Ada ketika, mangsa tidak dapat pun membuat laporan polis," kata Zohra Yusuf, Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Pakistan.
Namun, menurut seorang bekas ahli parlimen, Marvi Memon, pesalah terpaksa berhadapan dengan kesukaran apabila undang-undang baru yang diluluskan tahun lepas menetapkan hukuman penjara 14 tahun atau hukuman penjara seumur hidup jika didapati bersalah.
Tetapikatanya, masih ramai penyerang masih bebas walaupun undang-undang baru itu telah dikuatkuasakan.
“Malah jika dia (penyerang) ditangkap, mereka akan merasuah polis dan mereka akan melarikan diri.
Golongan mereka berpendapat, ini adalah cara paling mudah untuk menghukum seorang wanita. Anda hanya boleh membuang asid dan memusnahkan seluruh hidupnya dalam satu saat," katanya.
Dalam pada itu, Marvi berkata, kurangnya kesungguhan ahli politik untuk melaksanakan undang-undang adalah penyebab kepada semua masalah ini.
“Saya mahu hukuman berat dijatuhkan kepada beliau supaya hukuman itu dapat memberi pengajaran kepada semua orang agar berfikir panjang sebelum melakukan sebarang jenayah.
"Amat sukar untuk mendapatkan kerjasama antara pihak polis dengan wanita kerana mereka turut tertekan untuk berbuat demikian," katanya.
Kerajaan mengakui perlu lebih banyak lagi cara dalam membantu mangsa asid dan perlaksanaan undang-undang adalah satu cabaran besar.
“Kelulusan” undang-undang adalah langkah pertama, kata Shahnaz Wazir Ali, seorang penasihat kerajaan.
Namun beliau mempersoalkan mengapa kes ini tidak mendapat keadilan dengan cepat? Inilah sebahagian yang kita perlu buat, kita perlu lebih peka dengan polis, mahkamah dan masyarakat.

* Diterjemah dari laporan BBC
Amah ditemui mati terbakar
SYAJARATULHUDA MOHAMAD ROSLI
11 Mei 2012
Amah ditemui mati terbakar
Kesan bakar dalam stor yang terletak di sebelah rumah majikan mangsa
SUNGAI DUA, Penang - Seorang pembantu rumah warga India ditemui mati di stor simpanan barang yang terletak bersebelahan rumah majikannya semalam.

Difahamkan, hampir 90 peratus tubuh mangsa terbakar.

Jurucakap polis berkata, mangsa berusia lingkungan 20-an baru dua bulan berada di negara ini dan bekerja dengan majikan berbangsa Punjabi di Taman Pekaka dekat sini.

Beliau berkata, siasatan awal mendapati, mangsa pertama kali datang ke negara ini menggunakan permit sah.

“Mengikut anak majikan, pada jam 9 pagi tadi (semalam), beliau mencari mangsa dan tidak menemuinya. Kemudian beliau keluar rumah dan mendapati pintu stor simpanan barang yang terletak di tepi rumah terbuka dan masuk ke dalamnya.

“Sebaik memasuki stor, anak majikannya terkejut apabila mendapati wanita itu dalam keadaan terbaring dengan 90 peratus badannya terbakar dan tidak bernyawa lagi,” katanya kepada media semalam.

Sinar Harian difahamkan, anak majikan yang terkejut dengan kejadian itu kemudian menghubungi ibu bapanya sebelum memaklumkan kepada polis.

Menurutnya, pemeriksaan polis mendapati sekotak mancis dan dua botol minyak ditemui bersebelahan mangsa.

“Kita masih menyiasat kandungan minyak yang digunakan, Bagaimanapun, kita masih menyiasat sama ada mancis dan minyak itu digunakan oleh mangsa.

“Motif kejadian masih disiasat sama ada mangsa mengalami masalah dengan majikan atau percintaan. Mayat mangsa dihantar ke Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk bedah siasat,” katanya.

Sementara itu, jiran yang enggan namanya disiarkan berkata, beliau tidak mendengari sebarang jeritan atau kekecohan di stor berkenaan.

Katanya, beliau hanya menyedari mengenai kejadian itu setelah mendapati beberapa anggota polis memasuki kawasan rumah itu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng ketika dihubungi, mengesahkan kejadian itu.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut kerana kes itu masih dalam siasatan.

Beliau berkata mangsa dikenali sebagai Ratwinder Kaur.
Seorang lagi ditahan bantu kes guru melecur
Wartawan Sinar Harian
11 Mei 2012
BUKIT MERTAJAM - Polis menahan seorang lagi wanita kelmarin bagi membantu siasatan berhubung kes seorang guru wanita melecur hampir 45 peratus dalam kebakaran di rumahnya di Flat Taman Tun Hussein di Seberang Jaya, di sini, Selasa lepas.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT) Asisten Komisioner Azman Abd Lah berkata wanita berusia 60 tahun itu ditahan bagi membantu siasatan semasa dia menyerah diri di Balai Polis Seberang Jaya.

Sebelum ini, polis menahan seorang wanita berusia 62 tahun apabila wanita itu menyerah diri di balai polis yang sama. Kedua-dua wanita direman sehingga Sabtu ini.

Bercakap kepada pemberita di sini semalam, Azman berkata siasatan awal mendapati kepala Julie Yeoh Kartin, 39, dihentak dengan senjata tajam sehingga cedera dalam kejadian kebakaran itu.

No comments:

Post a Comment