Monday, May 7, 2012

SIKAYA SIMISKIN...SITAKWA SIKAKI MAKSIAT...SIUNTUNG SIRUGI...SIDENGKI SIBONGKAR PENYELEWENGAN...SIBAIK DENGAN SIJAHAT...SISYURGA DAN SINERAKA..INILAH HIDUP DIDUNIA...MATI ITU PASTI...JANGAN DIDUNIA JADI ORANG JAHAT...ORANG JAHAT@PENIPU ADALAH AMALAN2 AHLI NERAKA...

Media rayakan kemungkaran media jahiliah


Media yang menganjurkan sikap merayakan kemungkaran dengan niat hiburan atau politik apatah dengan mengaibkan sesama Islam maka tentulah media tersebut menjadi media jahiliah, demikian tegas Pengasas Zentrum Future Studies Malaysia Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah (gambar).

Tambahnya, media jahilian tidak memiliki fikiran dan perasaan terhadap peradaban dan tidak mentaati sikap Islam sebagai agama syumul yang mencahayakan kebenaran dan kebaikan buat umat manusia.

"Islam adalah agama rasmi negara ini, maka segala perilaku, perbuatan, pemikiran dan tindakan baik secara individu, apatah lagi sebagai institusi hendaklah menempatkan sikap menghormati cara Islam menguruskan penghidupan manusia. Tentulah media juga tidak lepas dari posisi ini," katanya kepada Harakahdaily.

Mengulas sikap media arus perdana yang keterlaluan dalam laporan mereka akhir-akhir ini, katanya, fungsi media sebagai pemacu pembentukan jasmani yang bersih, dan rohani yang mulia adalah gerakan yang mengatasi segala kepentingan, politik atau budaya.

Malah katanya, takut pada tekanan autokrasi dengan menghalalkan rasuah, pecah amanah, penindasan, penipuan, dan pengkhianatan terhadap hak-hak manusia serta penderhakaan terhadap agama, atas alasan politik tentulah menempatkan media itu tidak lebih gerombolan munafik dan fasik.

"Yang menyamar dalam topeng yang baik walhal sebenarnya memiliki sifat dan sikap yang melampaui batas, yang menentang sistem yang telah ditetapkan oleh Islam," ujarnya.

Tegas Abu Hassan, media adalah sebuah medium intelektualisme yang sangat berpengaruh dan memainkan peranan sebagai pembentuk nilai dan identiti masyarakat, dan mempertahankan keadilan dan kesaksamaan, menganjurkan kemajuan dalam fikiran dan perasaan.

Justeru katanya, tidak ada demokrasi tanpa kebebasan media akan melemahkan kualiti media yang ada.

"Jika demokrasi sebuah kewajiban, maka penciptaan media yang bebas juga sebuah keharusan. Demikianlah setidaknya kita diberitahu tentang fungsi media, dan bagaimana mediawan, serta massa sebagai penerima mesej," katanya.

Media yang berada di bawah naugan kerajaan Islam, katanya harus mampu mempengaruhi khalayak agar menjauhi kemaksiatan, perilaku kepunahan moral dan akhlak yang lazim disebut menganjurkan perayaan hedonis sama ada secara sosial mahupun secara ekonomi dan politik.

"Media Islami tentu saja menghindari gambar-gambar ataupun ungkapan-ungkapan pornografis, menjauhkan promosi kemaksiatan, atau hal-hal yang bertentangan dengan syariat Islam, seperti fitnah, memutarbelitkan fakta, berita bohong, mendukung kemungkaran, dan bersikap melampaui batas dengan menafikan keadilan, kesaksamaan dan hak-hak kemanusiaan atas apapun alasan, kapitalisme maupun kekuasaan politik," katanya.

Fatwa haramkan demo ikut buku Umno, ulangi taktik Hosni Mubarak

KUALA LUMPUR 8 Mei: Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang menetapkan perhimpunan sebagai haram kepada umat Islam, dibuat berpandukan buku Perlembagaan Umno, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Memetik kenyataan ulama terkenal dunia, Sheikh Yusof al-Qaradawi, Ketua Umum KEADILAN itu , berkata amalan berhimpun sudah diamal Khalifah Umar al-Khattab ketika menyebar risalah Islam.
“Buktinya kupasan Yusof Qaradawi menyebut Saidina Umar Al Khattab – masa Islam mula berkembang, ada siri rahsia di rumah Arqam, tempat di mana orang berkumpul dan sampaikan risalah.
“Kemudian, Saidina Umar mahu tunjuk rasa dengan berjalan bersama beberapa kawan dan terang-terang membawa mesej Islam daripada rumah Arqam ke Masjidil Haram.

“Jadi, Jawatankuasa Majlis Fatwa baca buku mana? Adakah buku Perlembagaan Umno?” katanya depan kira-kira 5,000 orang pada ceramah Merdeka Rakyat di Padang Kampung Baru, Batu Caves tengah malam tadi.
Mengulas lanjut, Ketua Pembangkang itu kesal kerana Majlis Fatwa sanggup menjadi alat Umno sedangkan berhimpun menuntut keadilan tidak dilarang dalam Islam.
“Ini semua alat perkakas murahan, tiada pendirian. Kita kena ingat ikrar kita untuk bawa perubahan lebih 300,000 yang berhimpun itu belum selesai. Itu satu permulaan, kalau perlu kita buat lagi.
“Ada kata demonstrasi bukan budaya Islam, bukan budaya Arab. Ada kata demonstrasi import dari luar. Saya mahu jawab.
“Yang ditulis dalam buku Yusof Qaradawi dan disertakan ayat al-Quran bermaksud, harus kita sama dalam menegakkan kebaikan dan cari jalan satu tunjuk rasa bila kerajaan zalim,” katanya.
Anwar turut mempersoal kewibawaan Majlis Fatwa yang hanya menetapkan ‘haram’ kepada perhimpunan tetapi tidak sensitif isu semasa melibatkan umat Islam.
“Patut tanya dulu dari mana timbul kekacauan. Tapi, yang rasuah – tak haram, bunuh orang – tak haram, pukul orang – tak haram, rogol orang – tak haram,” sindirnya.
Beliau juga mengingatkan rakyat betapa perbuatan mengharamkan perhimpunan sudah dilakukan regim Hosni Mubarak ketika masih Presiden Mesir.
“Undang-undang ini di Mesir sudah dibuat. Hosni Mubarak bawa fatwa mengatakan tunjuk perasaan hendak gulingkan kerajaan itu haram. Hanya pemimpin Umno ala-Mubarak ini tidak faham-faham sampai sekarang,” katanya.
Adun nafi belanja mewah
Wartawan Sinar Harian
7 Mei 2012
Adun nafi belanja mewah
Jenice ketika memberi penerangan kepada penduduk di Taman Muda, kelmarin.
TAMAN MUDA - Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Teratai, Jenice Lee Ying Ha menafikan dakwaan membelanjakan peruntukan berlebihan bagi meningkatkan infrastruktur keselamatan untuk penduduk di Taman Muda, Ampang.

Menurutnya, kos membina pagar dan lampu solar di Taman Muda adalah munasabah mengikut pasaran harga dan telus.

“Saya ingin menafikan dakwaan oleh sebuah parti politik dalam kawasan ini yang mengatakan saya membelanjakan secara tidak munasabah.

“Saya juga percaya pihak tersebut tidak mempunyai fakta jelas dalam perkara ini dan boleh menghubungi saya sekiranya tidak faham di atas peruntukan yang dibelanjakan,” katanya ketika dalam satu sesi penerangan berhubung perkara tersebut bersama penduduk Taman Muda, kelmarin.

Jenice berkata, beliau mempunyai bukti sebut harga, kos dan belanjawan bagi meningkatkan infra keselamatan kawasan ini dan pihak tersebut boleh bertemu dengannya untuk melihat bukti.

Katanya, kos bagi membina pagar sepanjang 188.96 meter termasuk tiga kali penyelenggaraan adalah RM11,470 manakala untuk dua lampu solar, kosnya bernilai RM17,000 termasuk dua tahun waranti.

“Kos yang diperoleh untuk kedua-dua projek tersebut adalah paling rendah mengikut keadaan semasa.

“Dakwaan pihak tersebut mengatakan saya membelanjakan kira-kira RM50,000 untuk dua perkara tersebut adalah berniat berniat jahat dan tidak mengetahui fakta sebenar.

“Sebelum ini, apa yang saya jelaskan kepada penduduk iaitu kos keseluruhan bagi meningkatkan infrastruktur keselamatan termasuk kos membaiki jalan oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) menelan belanja hampir RM50,000,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, beliau mencabar pihak berkenaan sekiranya boleh mendapatkan harga yang lebih rendah untuk membina pagar dan lampu solar, pihak tersebut dialu-alukan membantu penduduk di sini.

Jenice berkata, beliau bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak berkenaan di atas dakwaan yang dilemparkan kepadanya.
Tempat tinggal daif, tiada tandas, bilik tidur
AZIZAH SHAFIE
7 Mei 2012
Tempat tinggal daif, tiada tandas, bilik tidur
Antara rumah yang masih digunakan di perkampungan Orang Asli.
BERA - Masyarakat Orang Asli di Kampung Lubuk Perah, dekat sini, merayu kerajaan supaya tidak mengabaikan aspek pembangunan di kampung itu memandangkan mereka masih belum menikmati kehidupan yang selesa.

Seorang penduduk, Datang Johor, 55, berkata, walaupun tinggal jauh dari bandar, namun berharap kebajikan mereka tidak dipinggirkan.

Menurutnya, kebanyakan tempat tinggal masyarakat Orang Asli di beberapa kampung, dekat sini, tidak dilengkapi kemudahan asas seperti bilik tidur dan tandas.

“Bilangan ahli keluarga kami semakin bertambah, malah anak-anak yang sudah berkahwin juga masih tinggal bersama ibu bapa.

“Justeru, kami ingin memiliki tempat tinggal yang selamat dan selesa seperti orang lain,” katanya kepada Sinar Harian.

Datang berkata, masyarakat di situ berharap menerima bantuan Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) demi keselesaan anak dan cucu mereka.
Sementara itu, Sudin Minggu, 40, berkata, penduduk memerlukan bantuan perumahan kerana mereka tidak berkemampuan mengeluarkan modal sendiri untuk membina rumah.

Katanya, ada penduduk terpaksa tinggal di rumah yang sangat daif dan boleh diumpamakan seperti pondok.

“Kediaman masyarakat Orang Asli di Kampung Penchorong, dekat sini, dibina tinggi bagi mengelakkan serangan binatang buas.

“Walaupun ia dibina daripada jenis kayu yang kukuh, namun pada hakikatnya, struktur binaan itu belum sempurna kerana tiada ciri-ciri keselamatan,” katanya.

Sudin berkata, bukannya mereka merungut, tetapi mahu perkara itu diberi perhatian sewajarnya demi keselamatan dan keselesaan masyarakat di situ.
Fenomena ‘air merah’ berulang
WAN JUHAIDA WAN HASSAN
6 Mei 2012
Fenomena ‘air merah’ berulang
Tebing sungai masih ada kesan lumpur walaupun air surut dan warna kembali normal
RAUB – Penduduk daerah ini sekali lagi digemparkan dengan keadaan air Sungai Lipis yang bertukar warna kemerahan seperti bercampur darah selepas kejadian pertama berlaku akhir November tahun lalu.

Seorang penduduk di Kampung Batu Talam, Amirawa Merah, 41, berkata, aktiviti perlombongan bijih besi di kawasan pedalaman Ulu Sungai perlu pemantauan supaya pihak berkenaan tidak sewenangnya membuat pelepasan air takungan bercampur lumpur pekat.

Menurutnya, perbuatan itu hanya mencemarkan pemandangan Sungai Lipis yang menjadi tarikan pe-lancongan di beberapa kawasan seperti Dataran Batu Malim sebagai tapak Pesta Air dan Jeram Besu.

“Jika dahulu, penduduk dapat mengesan perbuatan melepaskan air takungan berlumpur hanya dilakukan ketika hujan lebat atau semasa keadaan paras air sungai tinggi sahaja.

“Tetapi kali ini lebih kerap sehingga saban hari air Sungai Lipis menjadi keruh dan hari ini (semalam), keadaan menjadi lebih teruk,” katanya.

Amirawa berkata, penduduk tidak selesa menghadapi keadaan seperti itu dan saban hari meluahkan kemarahan kerana perbuatan pengusaha lombong terbabit seperti tidak menghormati mereka.

Katanya, isu itu pernah mendapat perhatian umum selepas tersiar dalam akhbar akhir tahun lalu, tetapi pihak berkenaan seperti tidak malu langsung kepada masyarakat setempat.

“Aktiviti perlombongan itu bermula dari Bukit Batu Menangis dalam kawasan Ulu Sungai, manakala limpahan air berlumpur disalirkan ke anak Sungai Keta, dekat situ.

“Air akan mengalir terus ke Sungai Lipis yang akan disalurkan ke loji sebagai sumber air bersih kepada penduduk setempat,” katanya.

Dia berkata, kaki pancing juga tidak berpuas hati kerana langsung tidak dapat memancing ikan ketika air bertukar warna kemerahan.

Menurutnya, sekiranya penduduk mandi ketika air keruh, pakaian mereka akan kotor dengan warna keperangan dan pasti tidak dapat dipakai lagi.

“Kita harap pihak berkenaan menjalankan pemantauan secara serius kerana ia menjejaskan keselesaan penduduk setempat di samping mencemar imej daerah.

“Jarak Sungai Lipis lebih kurang 50 kilometer dan keadaan warna kemerahan ini tidak berubah daripada hulu sungai hingga ke kuala melepasi Sega, Kuala Atok, Jeram Besu serta Benta,” katanya.

Sementara itu, penduduk Kampung Jeram Besu pula berharap Kerajaan Negeri memantau dan mengkaji sebarang aktiviti dilakukan dalam hutan di Ulu Sungai sama ada benar-benar mengikut peraturan atau sebaliknya.

Timbalan Ketua Umno Cawangan Jeram Besu, Md Zin Salleh berkata, Sungai Lipis bukan sahaja menjadi sumber bekalan air kepada penduduk setempat, malahan ia terletak di tepi jalan utama Kuala Lumpur – Kota Bharu yang mudah dilihat pengunjung.

Menurutnya, masyarakat luar pasti memberi persepsi negatif apabila sungai itu bertukar warna kemerahan, manakala pinggirnya dipenuhi lumpur pekat.

“Masyarakat sudah mengetahui mengenai tarikan pelancongan di Pusat Rekreasi Sukan Air dekat Batu Malim dan kawasan untuk melaksanakan aktiviti lasak meredah jeram di Kampung Jeram Besu.

“Keadaan air sungai yang berubah warna menjadi keruh, berlumpur dan kemerahan ini memberi kesan buruk kepada persekitaran,” katanya.

Beliau berkata, sebahagian penduduk terutama belia Kampung Jeram Besu menjana pendapatan sebagai pemandu pelancong yang memperkenalkan aktiviti lasak meredah jeram di sini.

Katanya, selama ini, pelancong asing turut menjalankan aktiviti di situ termasuk dari Singapura, Taiwan, Amerika Syarikat, Tanah Arab dan beberapa negara lain.

“Kita terkilan kerana keadaan seperti ini berulang lagi hanya dalam tempoh enam bulan. Malah, kekeruhan air lebih teruk berbanding sebelum ini,” katanya.
Tutup tingkap rumah 24 jam
Wartawan Sinar Harian
7 Mei 2012
Tutup tingkap rumah 24 jam
Penduduk berpiket secara aman membantah projek pembinaan town villa yang melanggar syarat.
DAMANSARA – Penduduk Kampung Sungai Kayu Ara mahu Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) menyiasat secara terperinci projek pembinaan 46 unit town villa tiga tingkat yang sedang dibina berhampiran rumah mereka.

Dakwa mereka, pemaju projek berkenaan dikatakan gagal mematuhi syarat-syarat pembangunan yang dikeluarkan pihak berkuasa tempatan itu sebelum ini.

Penduduk yang kediamannya terlalu hampir dengan tapak tapak projek berkenaan, Masiha Asma, 42, berkata, selain kerja pembinaan dilakukan sehingga lewat malam, projek berkenaan juga turut membawa masalah persekitaran yang teruk.

“Pintu dan tingkap terpaksa ditutup 24 jam kerana habuk malah kami juga ngeri dengan kren di tapak projek yang merintangi atas bumbung rumah kami,” katanya.

Malah menurutnya, yang menjadi tanda tanya kepada penduduk ialah bagaimana projek itu yang daripada awal dibangunkan tidak pernah menggunakan jaring keselamatan.

“Banjir kilat sudah banyak kali berlaku, satu ganti rugi kami tidak pernah terima daripada mereka malah dengan angkuh mengakui longkang yang tersumbat bukan disebabkan projek mereka,” katanya.

Penduduk mendakwa, selain gagal mematuhi Draf Pelan Pembangunan 2020 MBPJ yang hanya membenarkan pembinaan bangunan setinggi tiga tingkat di kawasan itu, pemaju juga melanggar syarat-syarat pembinaan sejak kerja pembangunan dilaksanakan dua tahun lalu.


Bangunan jadi tujuh tingkat

Pengerusi Jawatankuasa Kema­juan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Sungai Kayu Ara, Ramli Daud, 54, berkata, penduduk tidak menghalang pembangunan, namun ia perlu mengikut undang-undang serta mengambil kira kesejahteraan komuniti di kampung.

Katanya, walaupun beberapa peraturan jelas diingkari pemaju, projek tetap diteruskan malah ketinggiannya ditambah dari tiga tingkat kepada tujuh tingkat.

“Selain tidak mematuhi ciri-ciri keselamatan yang mendedahkan penduduk berhampiran kepada bahaya, papan tanda yang dipasang juga ternyata mengelirukan.

“Papan tanda bukan sahaja dipasang di lokasi tersembunyi, apa yang tertera di papan iklan bagi membina town villa tiga tingkat juga tidak dipatuhi,” katanya ketika ditemui selepas mengetuai sesi bantahan aman yang mewakili 15,000 penduduk dekat sini.

Beliau berkata, sebelum ini penduduk mengadakan bantahan berhubung projek pembinaan kondominium setinggi 19 tingkat yang terletak kurang 10 meter dari tapak projek itu, namun sehingga kini tidak ada maklum balas positif.


Penduduk tutup laluan

Pengerusi Persatuan penduduk Kampung Sungai Kayu Ara, Zulkifli Ahmad, 53, berkata, sepanjang projek dijalankan kenderaan berat pemaju menggunakan jalan utama penduduk iaitu Jalan Teratai dan Jalan Masjid untuk ke tapak projek.

Katanya, ia bukan sahaja mendedahkan penduduk terutama kanak-kanak kepada risiko kemalangan, tetapi juga jemaah untuk ke masjid.

“Penduduk mengambil tindakan menutup laluan ini dari kenderaan berat seperti lori kerana mereka tidak mempunyai permit untuk menggunakan laluan awam ini,” katanya.

Sementara itu, wakil Syarikat Briswood iaitu pemaju projek town villa berkenaan yang ditemui bagaimanapun mempertahankan dakwaan penduduk dan memberitahu projek tidak melanggar syarat MBPJ.


Projek boleh dibekukan

Dalam pada itu. berhubung masalah yang dihadapi penduduk itu, Pegawai Perhubungan Awam MBPJ, Zainun Zakaria berkata, perkara berkenaan akan diberi perhatian sewajarnya.

“Perkara ini akan dibawa kepada pihak Jabatan Bangunan dan Perancang MBPJ dan jika benar pemaju melanggar syarat yang ditetapkan, projek pembinaan town villa ini boleh dihentikan buat sementara waktu,” katanya ketika sesi lawatan ke tapak projek itu baru-baru ini.

Hasil tinjauan dibuat, pihaknya mengakui tahap keselamatan dan projek berkenaan banyak yang tidak dipatuhi.

Menurutnya, satu pertemuan antara penduduk dan pemaju terlibat akan diaturkan MBPJ dalam masa terdekat bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi penduduk di situ.

Pihaknya juga akan menyiasat ketinggian sebenar yang dibenarkan MBPJ untuk projek pembinaan town villa berkenaan.
Poster hina Mat Sabu tersebar
Wartawan Sinar Harian
6 Mei 2012
Poster hina Mat Sabu tersebar
Noranif menunjukkan laporan polis yang dibuat Pas Kawasan Jelebu
KUALA KLAWANG - Pas Kawasan Jelebu ­semalam membuat laporan polis ­berhubung penyebaran poster menghina Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu atau Mat Sabu.

Timbalan Yang Dipertua Pas Kawasan Jelebu, Noranif Selamat berkata, beliau ­merupakan individu pertama yang mengesan kewujudan poster berkenaan.

Menurutnya, dia ­dalam perjalanan ke lokasi ­ceramah Mat Sabu di Kampung Jambatan Serong dan terjumpa poster wajah Mat Sabu yang ditampal di pokok berhampiran.

“Setelah disiasat, didapati poster ini bukan sahaja ­ditampal di pokok, malahan turut diedarkan di kawasan masjid dan pondok bas di ­sepanjang Jalan Seremban - Kuala Klawang.

“Apa yang menyedihkan poster ini disunting menggunakan wajah Mat Sabu yang berbadan anjing selain turut tertera kata-kata menghasut orang ramai.

“Malah gambar tiga ­bintang turut diletakkan di poster berkenaan. Perbuatan ini sangat biadap dan menghina pemimpin Pas,” katanya.

Berikutan itu, satu laporan polis dibuat di Balai Polis Kuala Klawang bagi menggesa pihak berkuasa mencari dalang di ­sebalik poster berkenaan.

Noranif berkata, Pas kawasan Jelebu meminta individu bertanggungjawab agar tampil memohon maaf dan menarik semula poster berkenaan.

“Sekiranya mereka ­tidak berpuas hati dengan kepimpinan Pas, mereka boleh berjumpa dengan kita dan menyelesaikannya.

“Kita turut menggesa ­pihak berkuasa tempatan (PBT) mengambil tindakan menanggalkan poster terbabit,” katanya.

Katanya, kejadian ini pertama kali berlaku dan kedatangan Mat Sabu untuk memberi ceramah di Jelebu sebelum ini tidak diganggu oleh sebarang provokasi.

“Sebelum ini Pas Jelebu hanya diganggu provokasi ­risalah mengenai video lucah pemimpin pembangkang yang diedarkan di masjid.

“Namun begitu kami tidak mengambil sebarang tindakan namun kali ini ia kami perlu membuat laporan polis kerana ia melampaui batas,” katanya.

Dalam pada itu, Abdul Karim berkata, poster berkenaan turut melabelkan Mat Sabu sebagai tali barut komunis dan menghasut bekas perajurit untuk menentang pemimpin itu.

“Saya merupakan bekas perajurit dan perbuatan menghasut ini tidak seharusnya berlaku kerana Malaysia adalah negara demokrasi dan saya berhak memilih parti mana untuk disokong,” katanya.
Siang bertudung malam seksi
Wartawan Sinar Harian
7 Mei 2012
KULIM - Masalah pelajar perempuan yang masih menuntut di institut pengajian tinggi (IPT) dalam kegiatan maksiat dan pelacuran bukanlah satu perkara baru.

Sinar Harian sekali membongkar kegiatan tidak bermoral dilakukan seorang pelajar berusia 20 tahun berasal dari Melaka.

Dia yang mahu dikenali dengan nama Ayu berkata, pinjaman pembelajaran yang dibuat tidak mencukupi bagi menampung keperluannya.

Kerana tidak sanggup hidup susah dan terpaksa mengikat perut, dia memilih bekerja di sebuah pusat hiburan di Bukit Mertajam untuk mendapatkan pendapatan lebih.

Menurutnya, dia mampu memperoleh di antara RM150 hingga RM200 setiap malam dengan melayani kehendak pelanggan.

Katanya, ada dalam kalangan pelanggan yang akan membayar lebih sekiranya menemani mereka hingga ke bilik tidur.

“Tidak semua orang tahu masalah yang dihadapi oleh pelajar seperti kami. Pinjaman diperoleh tidak mencukupi untuk menampung keperluan. Selain tugasan yang harus dilakukan, kami juga perlu makan dan membeli barangan keperluan harian.

“Ada rakan sebilik saya yang tidak bekerja sebagai pelayan, tetapi mempunyai teman lelaki yang sedia memberikan wang kepada mereka. Sebagai pelajar, mereka tidak akan mampu membayar semula bantuan diberikan, melainkan menyerahkan tubuh kepada teman lelaki,” katanya.

Ayu berkata, sebelum ini dia pernah ditawarkan untuk bekerja di sebuah pusat hiburan di Kulim, bagaimanapun terpaksa menolak tawaran itu kerana pihak berkuasa tempatan dan polis sering mengadakan operasi.

“Saya sudah enam bulan bekerja sebagai pelayan dan pendapatannya lumayan. Siapa sangka saya yang bertudung ke kuliah setiap hari akan berpakaian seksi di waktu malam dan menghidangkan arak kepada pelanggan.

Saya tahu ia salah, tetapi semua ini dilakukan untuk memastikan saya tamat pengajian,” katanya.

Pengerusi Persatuan Pengguna Daerah Kulim, Mohd Zailan Hashim berkata, pengusaha pusat hiburan yang mengambil pelajar IPT sebagai pekerja sambilan tidak salah kerana semua pelajar terlibat sudah melebihi usia 18 tahun.

Pihak yang dipertanggungjawab untuk memastikan masalah sosial ditangani dalam kalangan pelajar IPT seharusnya mengambil berat tentang masalah mereka. Semua ini berlaku kerana kebanyakan mereka tidak mempunyai wang yang cukup.

“Bagi pelajar yang datang dari keluarga yang tidak berkemampuan, mereka akan bergantung sepenuhnya kepada wang pinjaman dibuat.

"Ini mengakibatkan perbelanjaan mereka terhad dan mendorong melakukan pekerjaan yang tidak bermoral.

“Kita cuba tangani masalah mereka ini dengan memberikan pinjaman tambahan. Sekiranya mereka masih melakukan perbuatan tidak bermoral itu, tidak salah sekiranya pihak IPT membuang mereka,” katanya kepada Sinar Harian.

No comments:

Post a Comment