Saturday, May 12, 2012

BUATLAH YANG FARDZU2 AJE...YANG PENTING KASIH SAYANG..SUNNAH SERTA SAH NIKAHNYA...LEBIH2 TUJUAN MENUNJUK2..MENGIRA TARAF KEILMUAN DAN PEKERJAAN...TAK DITEKAN SANGAT DALAM ISLAM...JIKA MINTA DIPUJI DAN MENUNJUK2 TENTUNYA DILARANG DALAM ISLAM

Abang kahwin adik sendiri

Oleh HADZLAN HASSAN
hadzlan@hmetro.com.my

TERPENCIL... rumah panjang di kawasan Tinja, Long Baram yang dikatakan mengamalkan perkahwinan sesama mahram.
TERPENCIL... rumah panjang di kawasan Tinja, Long Baram yang dikatakan mengamalkan perkahwinan sesama mahram.
SEIRAS... pasangan muda yang mendakwa suami isteri.
SEIRAS... pasangan muda yang mendakwa suami isteri.
ULU BARAM: Mungkin pelik bagi kita, tetapi satu kumpulan suku kaum Penan di sebuah perkampungan di sini masih mengamalkan perkahwinan sesama ahli keluarga, termasuk anak dengan ibu, bapa atau sesama saudara kandung.
Siasatan dan tinjauan Metro Ahad mendapati, kira-kira 15 keluarga yang mendiami kawasan itu secara berpindah-randah walaupun disediakan rumah panjang, mempunyai pertalian darah, malah 10 pasangan berkahwin dengan darah daging sendiri.
Ia dipercayai menjadi antara faktor kebanyakan remaja dan kanak-kanak di situ tidak memiliki kad pengenalan kerana mereka biasanya tidak mendaftarkan kelahiran hasil perkahwinan cacamarba itu, selain tidak sempat ke klinik.

Bagi masyarakat tempatan, terutama pada zaman dulu, ia perkara biasa kerana mereka yang hidup nomad dalam jumlah kecil tidak banyak pilihan untuk mencari pasangan hidup, namun ia janggal bagi masyarakat luar.


Walaupun perkahwinan sesama mahram, termasuk antara dua beranak, semakin terhakis selepas mereka mula mendiami rumah panjang, komuniti yang mendiami kediaman itu sebenarnya masih adik-beradik.

Pasangan boleh dihukum

Oleh ABDUL RAHMAN ADAM dan RABI 'ATUL 'ADAWIYAH ISMAIL
metahad@hmetro.com.my

KUCHING: Perkahwinan sesama ahli keluarga di kalangan masyarakat Penan masih berlaku, namun ia hanya kes terpencil dan jarang didengar ketika ini.
Ahli antropologi, Kelvin Egay John berkata, memang kes perkahwinan sesama ahli keluarga pernah dilaporkan di kawasan Tinja, berhampiran Long Baram di Miri, tetapi ia sebenarnya melanggar norma masyarakat itu.

Bagaimanapun, katanya, perkahwinan seumpama itu menjadi isu dan mendapat tentangan ahli keluarga serta kaum masyarakat Penan lain kerana melanggar norma masyarakat dan pohok (adat) mereka.

“Jelas perkahwinan sesama ahli keluarga dilarang, malah perkahwinan sesama saudara turut dilarang dan ia bukan adat masyarakat Penan.


“Masyarakat Penan tidak membenarkan perkahwinan dengan sepupu pertama, kedua dan ketiga, apa lagi sesama adik-beradik, walaupun mereka berasal daripada komuniti kecil. Apa yang berlaku mungkin kes terpencil atau diperbesarkan pihak tertentu.

Asap penuhi bas

Oleh WAN ASRUDI WAN HASAN dan DJ DOLASOH
am@hmetro.com.my

REMUK... anggota polis memeriksa keadaan lori dan bas rombongan ahli Wanita Umno yang bertembung di Kampung Gua Badak, Lenggong, semalam. Gambar kecil, Jamilah, berusaha keluar melalui tingkap
REMUK... anggota polis memeriksa keadaan lori dan bas rombongan ahli Wanita Umno yang bertembung di Kampung Gua Badak, Lenggong, semalam. Gambar kecil, Jamilah, berusaha keluar melalui tingkap
LENGGONG: “Saya menjerit berulang kali supaya pintu dibuka segera kerana tidak dapat bernafas akibat asap yang mula memasuki ruang dalam bas,” kata Jamaliah Kassim, 54, penumpang bas yang menceritakan detik cemas ketika terbabit dalam kemalangan sebuah bas yang bertembung dengan lori di Kilometer 45.2, Jalan Kuala Kangsar - Gerik di sini.
Dalam kejadian jam 6 pagi itu, bas dinaiki 38 penumpang Wanita Umno Bahagian Gerik bertembung dengan sebuah lori ketika dalam perjalanan pulang daripada perhimpunan di Stadium Nasional Bukit Jalil sempena Ulang Tahun Umno ke-66, malam kelmarin.
Menurut Jamaliah, dia yang berada di tempat duduk penumpang bas terkandas hampir sejam akibat kemalangan itu. Namun, dia bersyukur kerana terselamat.

“Saya dan penumpang lain tidak boleh keluar kerana pintu bas tertutup tetapi dalam keadaan kelam kabut itu, beberapa wanita nekad terjun melalui bahagian cermin depan bas yang pecah.


“Tidak lama kemudian, beberapa penduduk kampung datang dan cuba memecahkan cermin tingkap bas dengan batu, tetapi gagal,” katanya.

Lima terbunuh

Oleh ALIAS ABD RANI
lias@hmetro.com.my

BERGELIMPANGAN... nahas yang mengorbankan empat sekeluarga.
BERGELIMPANGAN... nahas yang mengorbankan empat sekeluarga.
BINTULU: Empat sekeluarga antara lima terbunuh apabila pacuan empat roda jenis Toyota Hilux dinaiki bertembung dengan sebuah lagi kenderaan sama dalam kemalangan di Kilometer 10, Jalan Tatau-Bintulu, petang kelmarin.
Mereka yang terbunuh ialah pasangan suami isteri, Gelau anak Demang, 60, dan Bunsi anak Nyeng, 52; serta dua lagi saudaranya, Embuang anak Adang, 64, dan Aziz Abdullah, 60, manakala anak lelaki pasangan berkenaan berusia lapan tahun cedera parah.

Seorang lagi yang terbunuh dalam kejadian jam 3.45 petang adalah pemandu sebuah lagi Hilux, Ling Tuong Kong, 38, sementara rakannya yang belum diketahui identiti berusia 30-an cedera parah.
Ketua Polis Daerah Tatau, Deputi Superintendan Wan Zaizudin Wan Jaafar berkata, kemalangan berlaku apabila Toyota Hilux dipandu Ling gagal memotong ketika menghampiri satu selekoh sebelum merempuh Hilux dinaiki lima bersaudara terbabit.

Katanya, akibat rempuhan itu, tiga daripada mereka terbunuh di tempat kejadian manakala dua lagi meninggal dunia di Hospital Tatau dan Bintulu.

“Siasatan awal mendapati Gelau yang memandu Hilux dikatakan dalam perjalanan dari Tatau ke Bintulu, manakala Ling dari Bintulu ke Sibu.

“Sebaik tiba di lokasi kejadian, tiba-tiba pacuan empat roda dipandu Ling memasuki laluan bertentangan selepas gagal memotong kenderaan di depan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Wan Zaizudin berkata, akibat itu, kenderaan dipandu Ling bertembung dengan Hilux dinaiki lima keluarga sekeluarga berkenaan.
“Bagaimanapun, seorang kanak-kanak lelaki yang turut berada dalam kenderaan dipandu Gelau parah di beberapa anggota dan masih dirawat di Hospital Bintulu.

“Polis masih menjalankan siasatan mengenai punca sebenar kejadian, termasuk mendapatkan kenyataan daripada rakan Ling yang terselamat dan kini dirawat di hospital sama.

“Justeru, polis meminta orang ramai yang menyaksikan kejadian supaya tampil memberi maklumat bagi membantu siasatan,” katanya.

Suami isteri maut

LENGGONG: Sepasang suami isteri terbunuh manakala 17 lagi cedera, termasuk tiga parah, apabila bas rombongan membawa 38 ahli Wanita Umno Bahagian Gerik bertembung dengan lori dinaiki pasangan itu di kilometer 45.2 Jalan Kuala Kangsar-Gerik, di sini, jam 6 pagi semalam.
Bas itu dipercayai dari Bukit Jalil, Kuala Lumpur, bertembung dengan lori dari arah bertentangan.

Pasangan menaiki lori membawa barangan dari arah Gerik dan dalam perjalanan berniaga di Pekan Sehari Lenggong, di sini, dikenali sebagai Ong Khian Hock, 51, dan isteri, Loh Weng Chan, 46, beralamat di Taman Pengkalan Makmur, Taiping.
Mereka yang parah ialah Norliza Che Moh, 40, yang patah kaki kiri dan luka di badan, Fadilah Mahmud, 43, patah tulang selangka dan cedera di badan, dan pemandu bas, Azmi Abdul Rahman, 48, patah tulang selangka, lengan serta cedera di badan dan dikejarkan ke Hospital Kuala Kangsar.

Ketua Polis Gerik, Superintendan Abdul Manab Bahrum, berkata siasatan awal kemalangan membabitkan bas persiaran dan lori satu tan itu mendapati kedua-dua kenderaan bertembung di satu kawasan selekoh.

Anjur kahwin jimat

Oleh SITI A’ISYAH SUKAIMI
sitiaisyah@hmetro.com.my

PUTRAJAYA: Tidak bersedia di segi mental, kurang pengetahuan agama serta kos perkahwinan tinggi menyebabkan ramai pasangan muda tidak mampu berkahwin, sekali gus menjadi antara faktor penyumbang kahwin lari dan peningkatan kes pembuangan bayi.
Berikutan itu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Yayasan Patriotik Bangsa (YPB) buat julung kalinya menganjurkan Program Selangkah Ke Alam Perkahwinan (Proskap) membabitkan 20 pasangan pelbagai taraf kehidupan dan golongan, termasuk mualaf.

Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) Jakim, Mohamed Nordin Ibrahim, berkata program itu bertujuan mengumpulkan pasangan di kalangan belia yang ada keinginan dan keupayaan berkahwin tetapi belum bersedia di segi material.
Menurutnya, inisiatif dilaksanakan bersama YPB harus dipuji kerana dapat mengajak masyarakat meneliti kepentingan hubungan sah kahwin dan sah nasab bagi pembentukan sebuah keluarga Muslim.

“Semua sedia maklum, pelbagai kes sejak akhir-akhir ini membabitkan kahwin lari, pembuangan bayi serta gejala tidak sihat lain meningkat setiap tahun.

“Malah, berdasarkan sumber Jabatan Kebajikan Masyarakat menunjukkan indeks gejala negatif meningkat daripada 30 hingga 50 peratus sejak 2005 hingga 2011. Gejala ini termasuk wanita hilang dan lari mengikut teman lelaki,” katanya pada pemberita pada majlis Proskap di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, di sini, semalam.

Melalui Proskap, setiap pasangan hanya membayar RM5,000 membabitkan majlis akad nikah dan resepsi yang diuruskan sepenuhnya oleh penganjur.

Bayaran itu termasuk jamuan untuk 300 jemputan setiap pasangan, penginapan dua hari satu malam, penajaan dua pasang pakaian bagi majlis akad nikah dan pakej solekan.
Mohamed Nordin berkata, penganjuran program itu dapat mengelakkan pasangan bernikah di luar negara, khususnya Thailand dan Indonesia, dengan alasan kos perbelanjaan perkahwinan yang semakin tinggi.

“Daripada kajian dan pemantauan bersama Jabatan Agama Negeri, ada tiga sebab rakyat Malaysia kahwin lari di negara berkenaan iaitu poligami, hamil sebelum nikah dan wali enggan, tetapi sejak mutakhir ini kita lihat kos perbelanjaan perkahwinan tinggi turut menyumbang kepada faktor itu,” katanya.

Kakitangan swasta, Ridhwan Ibrahim, 26, berkata dia dan pasangannya, Siti Nurhafizah Muhamad Fadzil, 26, memilih pakej itu kerana berpatutan dan mereka tertarik dengan konsep bersederhana untuk majlis perkahwinan seperti disarankan ajaran Islam.

“Zaman sekarang, nak kahwin memerlukan RM10,000 ke atas. Bagi orang muda yang baru bekerja dan ada keinginan berumah tangga, tentu mengambil masa lama untuk menabung.

“Malah, ada yang terpaksa berhutang semata-mata nak buat majlis besar-besaran kerana terlalu mengikut budaya masa kini. Justeru, program ini memudahkan pasangan muda berkahwin secara sederhana seperti digalakkan Islam,” katanya.

No comments:

Post a Comment