Friday, May 11, 2012

KELUARGA BERCELARU...BILA KITA SUDAH MENGABAIKAN SURUHAN AGAMA...SEPERTI TAK SOLAT..BERGAUL BEBAS...TUTUP AURAT TAK IKUT SYARIAT...BANYAKKAN KERJA DUNIA DARI KERJA2 AKHIRAT...INGAT LAMBAT MATI...DISAMPING BUTA HUKUM AGAMA...TAHU BERDOSA TAPI LANGGAR AJE...

‘Saya rakam untuk dedah’

Oleh Yusmizal Dolah Aling
yusmizal@hmetro.com.my

NOOR...dipukul ketika cuba selamatkan mangsa
NOOR...dipukul ketika cuba selamatkan mangsa
KUALA LUMPUR: “Saya membuat rakaman semata-mata untuk diserahkan kepada polis kerana saya sudah tidak tahan melihat bayi itu kerap dikasari ibunya. Jadi, jangan kata saya bersubahat (mendera) atau tidak bertimbang rasa.”
Itu penjelasan wanita dikenali sebagai Noor yang merakam adegan seorang bayi perempuan berusia 10 bulan didera ibunya dan rakaman video itu dimuat naik dalam Internet kelmarin, sekali gus menimbulkan kemarahan orang ramai.
Harian Metro semalam menyiarkan berita mengenai adegan rakaman video berkenaan serta kenyataan Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed yang kes itu berlaku Mei tahun lalu dan ia sudah disiasat polis, malah ibu terbabit sudah dijatuhi hukuman penjara 18 bulan.

Noor, 30-an, berkata, dia tidak tahu siapa yang memuat naik rakaman video itu dalam Internet dan sedih apabila sebahagian besar maklum balas pengguna Internet mengenainya menyalahkan dia kerana dianggap bersubahat apabila tidak menyelamatkan bayi itu daripada didera ibunya.


“Itu ikhtiar terakhir saya untuk selamatkan bayi berkenaan. Saya sangat sedih kerana sebelum itu sudah empat kali wanita terbabit yang juga rakan saya memukul bayinya dengan teruk termasuk menghumban ke dinding,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Petaling Jaya.

 


Bukti institusi keluarga celaru



KUALA LUMPUR: Perbuatan seorang isteri dan anak yang mendera suaminya terlantar sakit dan membuat rakaman video penyeksaan yang dilakukan menunjukkan institusi kekeluargaan yang bercelaru.
Ketua Biro Belia dan Cinta Rakyat (Citra), Sekretariat Ulama Muda Umno (Ilmu), Ahmad Tajuddin Idris berkata, suatu tindakan perlu diambil membabitkan orang ramai dan pihak berkuasa kerana semakin banyak perkara pelik berlaku dalam institusi kekeluargaan sekarang.

“Sekarang banyak berita mengenai perkara pelik membabitkan institusi kekeluargaan yang dulu kita tidak pernah dengar. Sesuatu perlu dilakukan bagi mengelak kejadian sebegini menular antaranya memperkukuhkan pegangan agama dalam institusi kekeluargaan,” katanya ketika dihubungi semalam.
Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan muka depan Harian Metro semalam mengenai seorang wanita berusia 50 tahun dan anak lelaki mendera suaminya yang terlantar sakit di Kampung Tanggung Unggar, Limbang, Sarawak.

Tindakan wanita dan remaja berusia 15 tahun itu terbongkar selepas polis menemui tiga rakaman video memaparkan perbuatan keji mereka dalam komputer riba milik remaja berkenaan di rumah mereka. Lebih mengejutkan, rakaman video itu memaparkan wanita berusia 50 tahun itu memukul suaminya dengan rotan manakala anak lelakinya ‘tumpang sekaki’ mendera bapanya, termasuk menarik alat sulit lelaki berusia 64 tahun itu. Ahmad Tajuddin berkata, mungkin anak beranak itu ada sebab tertentu sehingga tergamak menzalimi suami dan bapa mereka yang tidak terdaya mempertahankan diri.

Bela diri kes khalwat



PETALING JAYA: Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam memerintahkan seorang lelaki dan pasangannya membela diri atas tuduhan berkhalwat, dua tahun lalu.
Hakim Syarie Wan Mahyuddin Wan Muhammad membuat keputusan itu terhadap Ahmad Naim Abdul Mutalib, 36, dan Norazlinda Mohamed Mahidin, 30, selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan prima facie terhadap kes itu. Wan Mahyuddin berkata, pendakwaan yang dijalankan Pendakwa Syarie, Shafezan Rusli membuktikan wujudnya elemen khalwat utama dalam kes berkenaan seperti tarikh, masa dan tempat kejadian. Kesalahan khalwat itu didakwa dilakukan di sebuah rumah di Puchong dekat sini, jam 12.50 tengah malam, pada 8 Oktober 2010.

Mahkamah menetapkan 5 Julai ini untuk bela diri.

Dicerai lepas ‘kantoi’ SMS cinta pada anak

PETALING JAYA: Hati isteri mana yang tidak remuk apabila mendapati suami kedua yang dikahwini enam tahun lalu mencintai anak tiri berusia 10 tahun.
Lebih malang, ketika mahu mendapatkan penjelasan, wanita itu dibelasah dan diceraikan dalam kejadian di kediaman mereka di Sungai Buloh, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 malam itu, wanita terbabit yang berusia 46 tahun dan bekerja sebagai pembantu klinik swasta mendakwa cedera di kepala selepas dihentak suaminya sebelum diceraikan talak satu ketika mereka bertengkar mengenai hal berkenaan.
Menurut sumber, wanita berkenaan terbaca khidmat pesanan ringkas (SMS) ayat cinta yang dihantar suaminya dalam telefon bimbit anak perempuan berusia 10 tahun hasil perkahwinan pertama.

“Mangsa yang curiga dengan kandungan SMS berkenaan kemudian cuba memeriksa telefon bimbit suaminya itu untuk mendapatkan kepastian ketika lelaki itu mandi. “Malangnya, telefon bimbit suaminya itu tidak dapat diaktifkan kerana kata laluannya dikunci,” katanya.

Sumber berkata, sebaik suaminya keluar dari bilik air, mangsa terus bertanyakan soalan bertubi-tubi mengenai luahan cinta kepada anaknya menerusi SMS itu.

“Tindakan mangsa mengundang kemarahan sebelum suaminya memaki hamun mangsa sebelum mengemas pakaiannya dan menghentak kepala serta tengkuk mangsa lalu melafazkan cerai talak satu,” katanya.

Katanya, lelaki terbabit memadam semua SMS menyebabkan mangsa yang tidak berpuas hati serta bimbang dengan keselamatan anak membuat laporan di Balai Polis Sungai Pelong.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, mengesahkan pihaknya menerima laporan berhubung kejadian malang menimpa wanita itu.

Lempar nota cemas

Oleh Rabi ‘Atul ‘Adawiyah Ismail
rabiatul@hmetro.com.my

PENGSAN...keadaan muka Juliani yang lebam selepas dibelasah  suaminya dengan kayu golf dan tali pinggang.
PENGSAN...keadaan muka Juliani yang lebam selepas dibelasah suaminya dengan kayu golf dan tali pinggang.
KUCHING: Seorang kanak-kanak perempuan berusia 12 tahun menulis nota “tolong selamatkan ibu, kami di W1310” dan melontarnya dari tingkat 13 sebuah kondominium di Batu Kawa, di sini, bagi mendapatkan pertolongan selepas ibunya dibelasah bapanya sehingga tidak sedarkan diri, malam kelmarin.
Nyata usaha itu tidak sia-sia, apabila nota berkenaan ditemui seorang penghuni kondominium sama yang kebetulan melalui blok pangsapuri itu, biarpun agak lewat iaitu kira-kira jam 1 tengah hari semalam, selepas 14 jam ia ditulis.

Wanita mahu dikenali sebagai Mei, 40, berkata, dia menemui nota berkenaan di kaki lima berhampiran pintu utama blok itu dan membuang kertas itu ke dalam tong sampah berhampiran selepas membacanya.
“Saya sempat membaca nota di atas kertas itu, tetapi agak ragu dengan kesahihannya sebelum membuangnya ke dalam tong sampah dan pulang ke rumah.

“Namun, saya berasa tidak sedap hati sebelum kembali semula ke tong sampah tadi untuk mengambil kertas itu dan pergi ke rumah yang dinyatakan.

“Saya menekan loceng beberapa kali sebelum seorang kanak-kanak perempuan dalam keadaan trauma sedang menangis membuka pintu, saya lihat seorang wanita terbaring tidak sedarkan diri di ruang tamu dengan kesan lebam di muka dan kepala,” katanya ketika ditemui Harian Metro.

Mei berkata, terkejut dengan apa yang dilihatnya, dia terus menghubungi polis bagi memaklumkan kejadian itu.

Ketua Polis Daerah Kuching, Asisten Komisioner Roslan Bek Ahmad berkata, mangsa seorang warga Indonesia dikenali sebagai Juliani, berusia 26 tahun, seorang suri rumah dipukul suaminya menggunakan kayu golf dan tali pinggang sehingga tidak sedarkan diri.
Katanya, kejadian dipercayai berlaku pada jam 10 malam kelmarin, apabila suspek mengesyaki mangsa mempunyai hubungan sulit dengan lelaki lain ketika dia keluar bekerja.

“Berdasarkan keterangan mangsa, dia kerap dipukul suaminya, tetapi kejadian kelmarin paling teruk sehingga mangsa tidak sedarkan diri kerana mendakwa suaminya memukul dan menendangnya tanpa belas kasihan.

“Suspek seorang ahli perniagaan berusia 45 tahun kini ditahan reman untuk siasatan lanjut.

“Mangsa yang sudah sedar masih dirawat di Hospital Umum Sarawak (HUS) dan keadaannya dilaporkan stabil,” katanya.

Roslan berkata, pihaknya sudah memaklumkan kejadian itu kepada Konsul Indonesia dan kes disiasat mengikut bawah Seksyen 324, Kanun Keseksaan.

Saiful tuntut RM200,000

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
mohdhelmi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Pelawak terkenal, Saiful Apek, 43, melancarkan ‘perang’ terhadap produser, David Teo dengan mendakwa penerbit filem terkemuka terbabit gagal melunaskan pulangan pelaburan RM200,000 filem Lady Boss dan Anak Mami Kembali kepadanya selepas dia yang membintangi kedua-dua filem berkenaan melaburkan wang hasil lakonannya RM100,000 sejak 2005.
Katanya, selain isu berkenaan perkara lain dibangkitkan adalah kegagalan David menyiapkan album nyanyiannya sedangkan kontrak dimeterai setahun ditandatangani pada tahun yang sama.

 
  • Foto Saiful Apek

 
Foto Menurutnya, berikutan tidak berpuas hati dan tidak mempunyai saluran memperjuangkan haknya, dia tampil membuat kenyataan di laman sosial facebook dan twitter sehinggalah menyedari menerima kritikan hebat pengguna rangkaian sosial berkenaan.

Saiful berkata, Ahad ini jam 2 petang, dia dan lebih 50 selebriti yang mahu menuntut hak masing-masing terhadap David dengan mengadakan sidang media bersama bukti dan dokumen yang pernah ditandatangani bagi menerangkan keadaan sebenar.


Katanya, pada 2005, dia ditawarkan membintangi filem Lady Boss dan Anak
Foto

No comments:

Post a Comment