Wednesday, May 9, 2012

MAKSIAT DIMANA2...BERHIBUR..YANG LAIN MENGAUT KEUNTUNGAN...SALAH SATU TUGAS PEMERINTAH MENDIDIK RAKYAT BERMORAL DAN BERTAKWA ...

Rakaman penyeksaan

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

LIMBANG: Siasatan polis berhubung kes seorang warga emas terlantar sakit yang didera isteri dan anak lelakinya di Kampung Tanggung Unggar, di sini, membawa kepada penemuan mengejutkan apabila dua beranak itu didapati turut merakam perbuatan zalim mereka menggunakan kamera telefon bimbit.
Tindakan wanita dan anak lelakinya yang berusia 15 tahun itu terbongkar selepas polis menemui tiga rakaman video memaparkan perbuatan keji mereka dalam komputer riba 1Malaysia milik pelajar berkenaan di rumah mereka, semalam.
Lebih mengejutkan, rakaman video itu memaparkan wanita berkenaan yang berusia 50 tahun memukul suaminya dengan rotan manakala anak lelakinya ‘tumpang sekaki’ mendera bapanya, termasuk menarik alat sulit lelaki berusia 64 tahun itu.

Ketua Polis Daerah Limbang, Superintendan Mohd Bukhori Saffai berkata, jiran keluarga terbabit menghubungi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Khamis lalu, melaporkan perbuatan kejam dua beranak itu.


“Keesokannya, pegawai JKM bersama polis pergi ke rumah mereka yang mengambil masa sejam perjalanan dengan bot dari sini,” katanya ketika dihubungi, semalam

Dalang utama lari ke Eropah

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my

DIKEHENDAKI...Bakri menunjukkan gambar dua suspek yang kini diburu polis.
DIKEHENDAKI...Bakri menunjukkan gambar dua suspek yang kini diburu polis.
KUALA LUMPUR: Dua lagi dalang kes culik kanak-kanak lelaki warga Belanda, Nayati Shamelin Moodliar, 12, diburu polis termasuk seorang daripadanya sudah melarikan diri ke luar negara dipercayai bersama sebahagian wang tebusan.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Bakri Zinin, berkata dua lelaki terbabit berusia 24 tahun dan berasal dari Cheras, di sini, dikehendaki susulan maklumat daripada enam lagi penculik termasuk seorang wanita berusia antara 19 dan 40 tahun yang ditahan pada Ahad lalu dan kelmarin.
Menurutnya, suspek masing-masing tiga lelaki dan seorang wanita ditahan di Ipoh, Perak, manakala dua lagi lelaki ditahan di Lembah Klang.

“Siasatan mendapati seorang daripada suspek lelaki dikehendaki terbabit adalah perancang utama kes penculikan ini dan dia juga sudah melarikan diri ke Eropah.


“Oleh itu, polis akan meminta bantuan Polis Antarabangsa (Interpol) bagi mengesan suspek terbabit di luar negara dan merayu kerjasama orang awam yang mempunyai maklumat mengenai seorang lagi suspek supaya tampil membantu siasatan,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, di sini, semalam.

Kes dah selesai

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

KEJAM...sebahagian rakaman video yang memaparkan kekejaman  wanita memukul bayinya.
KEJAM...sebahagian rakaman video yang memaparkan kekejaman wanita memukul bayinya.
KUALA LUMPUR: Seorang wanita yang mendera dan memperlakukan bayi perempuannya seperti haiwan dan perbuatan itu dirakam sebelum dimuat naik ke laman web You Tube di Internet, semalam sebenarnya menerima hukuman setimpal.
Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, biarpun rakaman itu baru dimuat naik ke Internet, semalam, kejadian itu sebenarnya berlaku setahun lalu dan kes berkenaan juga sudah dianggap selesai.
“Kes berkenaan dilaporkan pada 29 Mei tahun lalu dan tangkapan dibuat pada hari sama. Wanita terbabit iaitu ibu kepada bayi perempuan berusia 10 bulan itu juga dihadapkan ke mahkamah selepas disiasat mengikut Seksyen 31(1) Akta Kanak-Kanak 2001.

“Selepas dibicarakan, wanita berusia 20-an itu dihukum penjara 18 bulan atas kesalahannya dan dia kini menjalani hukuman,” katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.


Menurutnya, wanita terbabit warga Indonesia, namun memegang taraf penduduk tetap negara ini dan kejadian itu berlaku di rumah yang dihuni wanita terbabit di Petaling Jaya.

GRO snuker

Oleh Mohamad Naufal Mohamad Idris
am@hmetro.com.my

TAHAN...GRO warga asing yang ditahan dalam serbuan, kelmarin.
TAHAN...GRO warga asing yang ditahan dalam serbuan, kelmarin.
KLANG: Pakej snuker GRO. Itu tarikan istimewa sebuah premis berselindung di sebalik papan tanda kononnya beroperasi sebagai kafe di Bandar Botanic, di sini, yang menyediakan khidmat pelayan pelanggan (GRO) untuk hiburan pelanggan di samping bermain snuker.
Tarikan itu menyebabkan premis berkenaan menjadi tumpuan pengunjung lelaki hidung belang untuk berhibur dengan wanita GRO yang kebanyakannya warga asing.

Bagaimanapun, taktik itu terbongkar apabila premis itu diserbu dalam Ops Noda oleh sepasukan polis Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor bermula jam 11.45 malam, kelmarin.
Ketua operasi, Inspektor Othman Mahat ketika ditemui di lokasi selepas serbuan itu berkata, 12 GRO warga asing ditahan.

“Sembilan daripada GRO yang ditahan itu warga Vietnam manakala tiga lagi warga Thailand yang berumur 25 hingga 37 tahun.

“Ops Noda ini dilaksanakan selepas risikan dibuat selain aduan awam. Kami dapati premis itu sudah beroperasi lebih kurang empat bulan.

“Kami sudah membuat intipan ke atas premis ini selama empat hari untuk mengenal pasti pekerja dan pelanggan kelab itu sebelum menyerbu premis terbabit,” katanya.

Menurutnya, pemeriksaan terhadap GRO itu mendapati semua mereka masuk ke Malaysia menggunakan pas lawatan dan tidak mempunyai pasport. Turut ditahan ialah seorang lelaki dipercayai penjaga premis itu, warga tempatan berumur 35 tahun.
“Dalam operasi itu juga, lebih 30 pelanggan berumur 22 hingga 55 tahun yang melanggan GRO dalam premis itu ditahan sementara untuk diambil keterangan.

“Semua GRO dan penjaga premis yang ditahan itu dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang Selatan untuk siasatan lanjut,” katanya.

Othman berkata, semua GRO itu disiasat mengikut Seksyen 39 (b) Peraturan-peraturan Imigresen 1963 kerana menyalahgunakan pas lawatan sosial.

“Penjaga premis itu pula disiasat mengikut Seksyen 55 (b) Akta Imigresen 1959/63 dan Seksyen 6 (1) Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan (Selangor) 1995 Pindaan 1998, 2001 kerana menjalankan aktiviti perniagaan hiburan tanpa lesen daripada pihak berkuasa,” katanya.

Pencuri motor lambai tangan langgar pasu bunga

ALOR GAJAH: Seorang pencuri motosikal sempat melambai tangan kepada pemilik motosikal yang cuba mengejarnya sebelum suspek diberkas dengan bantuan polis selepas merempuh pasu bunga dalam kejadian di Kuala Sungai Baru, dekat sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 8.25 malam, pemilik motosikal berkenaan, Lim Chuan Kai, 20, dari Kampung Lubok Redan, di sini, datang ke sebuah kedai runcit di sebuah taman perumahan untuk membaiki kereta rakannya yang rosak.

Katanya, dia meletakkan motosikal Honda EX5 miliknya di hadapan kedai runcit dalam keadaan kuncinya masih terlekat pada kenderaan itu.
“Tiba-tiba saya dengar enjin motosikal dihidupkan dan seorang lelaki cuba melarikannya lalu saya mengejar suspek dengan menaiki kereta rakan.

“Setibanya di pekan Kuala Sungai Baru, saya meminta bantuan anggota polis trafik yang melakukan sekatan jalan di situ untuk mengejar lelaki terbabit,” katanya.

Katanya, ketika memecut motosikalnya suspek melambai tangan ke arahnya sebelum lelaki itu membuat satu pusingan di hadapannya dan menuju Kuala Sungai Baru.

“Lelaki terbabit berpatah balik dan membuat satu pusingan di hadapan kami tanpa memakai topi keledar sebelum memecut ke pekan sebelum kami mengejarnya,” katanya.

Menurut Lim, lelaki itu tiba di jalan mati di kawasan perumahan penduduk kampung sebelum merempuh beberapa pasu bunga di hadapan rumah penduduk dan tersungkur.
“Melihatkan suspek terjatuh, saya bersama tiga rakan yang mengejarnya cuba mengepung, tetapi dia bertindak agresif sebelum seorang anggota polis menahannya dan dibawa ke Balai Polis Kuala Sungai Baru,” katanya ketika di temui.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin mengesahkan laporan berhubung tangkapan seorang suspek ketika cuba melarikan motosikal curi.

Katanya, ketika kejadian empat anggota polis diketuai Inspektor Marzooki Abd Fatah serta tiga anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) melakukan sekatan.

“Selepas menerima maklumat awam berhubung kejadian, sebuah kereta peronda polis membuat rondaan di kawasan sekitar sebelum terserempak suspek yang menunggang motosikal curi.

“Ketika diarahkan berhenti, suspek melarikan diri sebelum terperangkap di jalan mati.

“Berlaku pergelutan antara suspek dan anggota polis sebelum orang awam datang membantu dan dia mengalami kecederaan,” katanya ketika ditemui semalam.

Katanya, suspek warga tempatan berusia 22 tahun itu direman empat hari bermula hari ini (semalam) untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan.

Hukuman berat untuk pemilik lalai jaga haiwan



KUALA LUMPUR: “Pemilik yang gagal mengawasi pergerakan anjing sehingga boleh mencederakan orang awam seharusnya dikenakan hukuman berat,” kata Pyo Ng, Pengurus Komunikasi Korporat Persatuan Mencegah Kezaliman Haiwan Selangor (SPCA).
Katanya, langkah terbaik mengelak haiwan itu bertindak agresif adalah meletakkannya di dalam sangkar dan mengikatnya dengan kuat.

Beliau mengulas laporan Harian Metro semalam mengenai warga emas, Yip Sin Hua, 74; yang maut selepas dibaham seekor anjing ketika berjoging di kawasan rumahnya di SS19/5B, Subang Jaya, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian itu, mangsa mati di tempat kejadian selepas parah di leher manakala telinganya hancur akibat gigitan anjing jenis Miniature Bull Terrier Cross yang terlepas keluar melalui tempat membuang sampah rumah pemiliknya di kawasan perumahan yang sama.

Menurut Pyo, negara ini mempunyai lambakan anjing liar dan agresif, sehubungan itu bagi mengelak berlaku perkara tidak diingini pemilik haiwan berkenaan seharusnya mengambil langkah awal memantau pergerakan anjing itu selain mengikatnya dengan kemas.

“Sekiranya ia membabitkan haiwan jinak, pemilik boleh melepaskannya di kawasan halaman dan jika ia haiwan liar, maka berwaspadalah selalu,” katanya menyedari kekerapan kes yang sering berlaku membabitkan anjing agresif.

Pyo berkata, sekiranya didatangi haiwan berkenaan orang ramai dinasihatkan tidak melarikan diri dan berdiri di satu tempat selain mencapai barangan yang boleh mempertahankan diri.

“Dalam kejadian semalam (kelmarin), kemungkinan anjing terbabit cuba mendekati warga emas itu dan mahu bermain-main, tetapi disebabkan dia terus berjoging dalam keadaan melarikan diri, haiwan berkenaan menyerangnya,” katanya.
Menurut Pro, faktor lain menyebabkan serangan itu adalah kemungkinan selepas didekati, warga emas itu memukul haiwan peliharaan terbabit sebelum ia bertindak lebih agresif.

Anak hilang di pusat jagaan

KUALA LUMPUR: “Saya risaukan keselamatan anak saya yang hilang sejak 25 Mac lalu di pusat jagaan dan sehingga kini tiada khabar mengenainya dan apa membimbangkan adalah dia mengalami penyakit hilang ingatan,” kata Mohd Masrokhin Masruri.
Mohd Masrokhin, 55, berkata anaknya, Muhammad Izzuddin atau Din, 21, hilang ketika masih dalam pengawasan di Pusat Jagaan Darul Atiq selepas sepuluh hari berada di pusat berkenaan.

“Saya dan isteri masing-masing bekerja dan adik-beradiknya yang lain pula sibuk bekerja dan bersekolah. Saya menghantarnya ke pusat jagaan dengan harapan kebajikan serta keselamatannya lebih terjamin,” katanya ketika ditemui Harian Metro, di sini, semalam.
Masrokhin berkata, dia diberitahu penjaga pusat terbabit bahawa anaknya hilang sejak jam lapan pagi apabila datang ke pusat itu untuk menjenguk Muhammad Izzuddin.

Katanya, anak keempat daripada lima beradik itu mengalami masalah hilang ingatan sejak 2007 dan pernah hilang dari rumahnya pada April 2009 sebelum ditemui anggota polis peronda berhampiran sebuah restoran di Bukit Jelutong.

“Dia seorang yang tidak pandai berdikari dan ini yang sangat merisaukan kami sekeluarga dan sudah sebulan lebih dia belum ditemui,” katanya.

Sehubungan itu, dia meminta orang ramai yang menemui Din

No comments:

Post a Comment