Friday, June 22, 2012

RIBA ITU HARAM...APA TINDAKAN KERAJAAN UNTUK MENGATASI RIBA INI...ZINA JUGA HARAM...APA TINDAKAN KERAJAAN UNTUK MENGATASINYA...SEMUA PEMIMPIN AKAN DITANYA DIAKHIRAT NANTI...TERMASUK MUFTI2....BOLEH TIDUR KE...ATAU BUAT TAK TAU JE....

Perut terburai angkara dendam


ANGGOTA polis menjalankan siasatan di tempat Cheng Feng dan anak lelakinya yang cedera parah akibat terkena letupan bom buatan sendiri di Sungai Petani, Kedah semalam.


SUNGAI PETANI - Malang menimpa seorang suri rumah dan anak lelakinya apabila mereka menjadi mangsa keadaan selepas bom buatan sendiri yang disyaki ditujukan kepada suaminya meletup hingga menyebabkan perut wanita itu terburai, kedua-dua belah mata buta dan tangannya putus semalam.
Bom yang dihantar sebagai hadiah tersebut dibungkus di dalam bekas sebesar kotak pensel berukuran kira-kira 11 x 24 sentimeter oleh pihak yang disyaki berdendam dengan suami mangsa kerana persaingan perniagaan.
Bahan peledak itu dihantar ke dalam kawasan rumah mangsa di Jalan Angsana Sari 5, Taman Angsana Sari di sini kelmarin.

Syarikat kenakan bunga 50 peratus

SERI ISKANDAR - Tindak-tanduk sebuah syarikat peminjam wang berlesen yang menjalankan operasi seperti ah long dengan mengenakan kadar faedah tidak masuk akal kepada ratusan pelanggan di sini terbongkar apabila seorang pekerjanya dicekup kelmarin.
Dalam kejadian pukul 12 tengah hari itu, seorang lelaki berusia 24 tahun yang dalam keadaan mencurigakan diberkas ketika sedang mengutip wang di pekan Parit di sini oleh sepasukan polis dari Bahagian Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Perak Tengah.
Ketua Polis Daerah Perak Tengah, Supritendan Mohd. Fakri Che Sulaiman berkata, berdasarkan siasatan awal, syarikat peminjam wang itu mengenakan kadar faedah antara 40 hingga 50 peratus bagi setiap pinjaman yang diluluskan.
"Tangkapan dibuat ekoran aduan orang ramai yang mendakwa diugut oleh suspek dan syarikat terbabit kerana lewat menjelaskan bayaran harian.
"Syarikat berkenaan didapati mengenakan kadar faedah melebihi 18 peratus ditetapkan pihak berkuasa," katanya di sini semalam.
Kejadian mengerikan pada pukul 8.20 pagi itu berlaku ketika Tan Cheng Fang, 48, baru sahaja pulang dari sebuah pasar berdekatan bersama anak saudara lelakinya yang berusia 11 tahun. Cheng Fang merupakan isteri pemilik sebuah kilang membuat mi di sini.

Kembali ke pangkuan keluarga


Zaki Amiruddin ZARINA (kiri) memeluk ibunya, Maimunah sejurus tiba di Terminal Penerbangan Tambang Murah, Sepang, Selangor semalam.


SEPANG – Penantian anggota keluarga Zarina Othman, 47, rakyat Malaysia yang terlantar di Rumah Sakit Jiwa di Banda Aceh, Indonesia berakhir apabila wanita itu dibawa pulang semalam.
Kakak kepada Zarina, Zaitun Othman, 50, berkata, adiknya itu telah hilang tanpa jejak sejak dua tahun lalu sehinggalah media tempatan melaporkan berita mengenai seorang rakyat Malaysia ditemui di Banda Aceh pada awal bulan ini.
Menurutnya, keluarganya yang tinggal di Lanchang, Pahang seolah-olah tidak percaya apabila dilaporkan Zarina berada di Indonesia memandangkan adiknya itu tidak pernah ke negara jiran itu sebelum ini.
“Kami sekeluarga bimbang sejak kehilangan Zarina pada tahun 2010 kerana dia mempunyai masalah

2.6 juta penduduk hidap diabetes

KUALA LUMPUR - Sejumlah 2.6 juta penduduk Malaysia didapati menghidap diabetes susulan pendedahan oleh Kaji Selidik Kesihatan dan Morbiditi Nasional (NHMS) tahun lepas.
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Seri Dr. Hasan Abdul Rahman berkata, keputusan kaji selidik itu mencemaskan dan membimbangkan di sebalik usaha bersepadu yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan sejak bertahun-tahun.
"Perangkaan daripada NHMS menunjukkan pesakit diabetes di Malaysia meningkat kepada 31 peratus dalam hanya lima tahun berbanding peningkatan 11.6 peratus pada 2006 bagi setiap orang dewasa berumur 18 tahun dan ke atas," katanya.
tekanan perasaan,” katanya.

Duit mesin ATM RM80,000 kena rompak


Keadaan mesin ATM yang dirompak di pasar raya Giant, Taman Melawati. Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Sekumpulan perompak telah melarikan wang berjumlah RM80,000 dalam sebuah mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di pasar raya Giant di Taman Melawati di sini semalam.
Perompak dipercayai lebih daripada seorang itu dianggap polis sebagai profesional kerana semasa mesin ATM itu dipecah, alat penggera ATM terbabit tidak berbunyi manakala pengawal keselamatan yang bertugas pula tidak menyedari kejadian tersebut.
Pasar raya itu mempunyai dua mesin ATM daripada dua buah bank namun sebuah lagi mesin ATM tidak diusik perompak.
Sumber polis berkata, pengawal keselamatan di pasar raya tersebut hanya menyedari mesin ATM itu dirompak pada pukul 5.15 pagi setelah ternampak kesan pecah pada ATM tersebut.
"Pengawal keselamatan berkenaan mendakwa perompak mungkin memecah mesin ATM tersebut ketika dia (pengawal keselamatan) membuat rondaan di kawasan lain pasar raya," kata sumber itu.

Jadi pelajar untuk melacur


SEBAHAGIAN daripada GRO warga asing yang ditahan dalam serbuan di Bukit Bintang, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Sekumpulan 33 pegawai perhubungan pelanggan (GRO) warga asing yang turut menawarkan khidmat seks kepada pelancong di sebuah pusat hiburan di Jalan Bukit Bintang di sini dicekup semalam.
Kesemua pelacur, masing-masing 15 wanita Uzbekistan, Tajikistan (15), Kyrgyzstan (1) dan Thailand (2) ditahan dalam serbuan oleh polis Cawangan Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur pada pukul 1.30 pagi.
Ketika ditahan, kesemua warga asing yang berusia 23 hingga 36 tahun itu menunjukkan pas pelajar beberapa buah kolej swasta di ibu negara.
Bagaimanapun, Ketua Penolong Pengarah D7 Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata, semakan polis dengan pihak pengurusan kolej-kolej terbabit mendapati kumpulan warga asing itu tidak pernah menghadiri sesi pembelajaran walaupun mendaftar masuk ke negara ini untuk belajar.
"Kumpulan warga asing itu hanya memohon untuk mendapatkan kad perakuan pelajar untuk bekerja sebagai GRO atau pelacur dan bukan untuk belajar," kata beliau pada sidang akhbar di Bukit Aman.

Taliban serbu hotel, 18 terbunuh

PEMANDANGAN perkarangan Hotel Spozhmai di pinggir Kabul selepas serangan kumpulan Taliban berakhir semalam.


KABUL - Sekumpulan empat orang militan Taliban bersenjata api dan pelancar roket menyerang sebuah hotel tepi tasik di sini dan menjadikan berpuluh-puluh orang termasuk wanita serta kanak-kanak sebagai tebusan.
Sekurang-kurangnya 18 orang terbunuh dalam serangan nekad tersebut.
Pemerintah mengambil masa 12 jam untuk mengisytiharkan serangan ke atas Hotel Spozhmai yang berakhir dengan kesemua empat militan itu dibunuh.
Terdahulu, pasukan keselamatan berjaya membebaskan sejumlah tebusan di hotel sama.
Komander Amerika Syarikat (AS) yang mengetuai pasukan tentera Perjanjian Pertubuhan Atlantik Utara (NATO) di Afghanistan berkata, rangkaian Haqqani yang merupakan cabang kumpulan Taliban, bertanggungjawab melancarkan serangan ganas ala komando itu.
Rangkaian Haqqani dipercayai mempunyai hubungan dengan pergerakan Al-Qaaeda.
Kejadian yang bermula malam kelmarin itu merupakan serangan terbaharu ke atas hotel dan beberapa kepentingan pemerintah serta Barat di sini.
Spozhmai menjadi lokasi tumpuan golongan elit di sini dengan hotel berkenaan dipenuhi pengunjung termasuk sejumlah keluarga kelmarin, menjelang cuti hujung minggu pada keesokan harinya di Afghanistan.
Kumpulan militan tersebut menyerbu masuk ketika para pengunjung berkumpul untuk makan malam di hotel berkenaan.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Polis Kabul, Mohammad Zahir berkata, sekurang-kurangnya seorang militan meletupkan jaket berisi bom yang dipakainya.
Seorang saksi, Sharifullah, 30, memberitahu, dia pergi ke hotel berkenaan untuk makan malam dengan seorang rakan.
"Saya melihat tiga lelaki bersenjata memasuki kawasan di mana orang ramai dan keluarga berkumpul. Sejurus selepas itu, tembakan dilepaskan dengan para pengunjung panik dan mula menjerit," katanya.
"Saya terjun ke dalam sebatang parit dan melihat peluru mengenai seorang bapa, anak lelaki dan isterinya yang duduk di sekeliling meja berhampiran. Saya tidak pasti sama ada mereka selamat," tambahnya.
Kementerian Dalam Negeri Afghanistan menyatakan serangan tersebut berakhir pada pukul 11 pagi semalam apabila penyerang keempat dibunuh. - AFP

Bunga mayat mekar selepas sembilan tahun


BEBERAPA pengunjung melihat Titan Arum atau bunga mayat mekar semalam.


COPENHAGEN, Denmark - Sejumlah pelawat yang mengunjungi Taman Botani di sini semalam dikejutkan dengan bau mayat mereput.
Bau busuk itu sebenarnya berpunca daripada tumbuhan Titan arum atau nama saintifiknya, Amorphophallus Titanum.
Spesies tersebut turut dikenali sebagai bunga mayat kerana mengeluarkan bau busuk apabila mekar.
Bunga tersebut berkembang sekali sejak sembilan tahun lalu. - Agensi

Pesawat solar rentas padang pasir


PESAWAT Solar Impulse yang dikendalikan oleh Andre Borschberg berlepas dari Rabat, Maghribi kelmarin.


RABAT, Maghribi - Sebuah pesawat yang menggunakan tenaga solar berjaya menamatkan penerbangan merentasi padang pasir di Maghribi semalam selepas berlepas dari Rabat kelmarin.
Pesawat buatan Switzerland, Solar Impulse yang dikendalikan seorang juruterbang, Andre Borschberg selamat mendarat di Ouarzazate, Maghribi 26 minit selepas tengah malam.
Ia merupakan pengembaraan peringkat akhir Borschberg, 59, yang bermula dari negara asalnya, Switzerland sebelum terbang ke Sepanyol dan berakhir di Maghribi.
"Pengembaraan kami menunjukkan terdapat cara lain untuk menjimatkan tenaga, menyelamatkan alam sekitar serta planet," katanya.
Saiz sayap pesawat berteknologi tinggi itu menyamai panjang pesawat komersial Airbus A340. Namun, ia ringan seperti sebuah kereta.
Pesawat yang berada lebih 17 jam di udara itu dipacu empat motor elektrik yang dijana oleh 12,000 sel solar pada kedua-dua sayapnya. - AFP

No comments:

Post a Comment