Tuesday, June 19, 2012

TAK PE TOK....'CUKUP KITA ADA ALLAH DAN RASUL'...HIDUP 'ALHAMDULLILLAH' TAPI BIAR KEADAAN TAAT...BUKAN HIDUP BERGELUMANG DENGAN DOSA....SENDIRI MAU INGATLAH...

Tetamu penyangak

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

LOKASI...Nor Azalilah menunjukkan tempat barang kemas dan beg tangannya dicuri.
LOKASI...Nor Azalilah menunjukkan tempat barang kemas dan beg tangannya dicuri.
PADANG BESAR: “Saya langsung tidak sedarkan diri apabila pengsan akibat diserang sakit jantung sebaik mengetahui tiga tetamu wanita yang tidak diundang, mencuri hantaran serta barangan berharga milik anak perempuan,” kata Abdullah Mohd Noor, 60.
Sebelum itu, katanya, majlis perkahwinan anak perempuannya ‘diserang’ sekumpulan pencuri wanita Geng Gelang yang melarikan barang kemas dan wang tunai dianggarkan bernilai RM5,000 dalam kejadian di Beseri di sini, Sabtu lalu.
Difahamkan tiga suspek wanita berbaju kurung berusia antara 40-an hingga 50-an berkenaan turut dipercayai menjadi dalang beberapa kejadian samun dan curi dalam bilik pengantin sejak tahun lalu.

Dalam kejadian jam 2 petang, Nor Fadilah, 28, dan kakak sulungnya, Nor Azalilah, 34, kehilangan barang kemas serta beg tangan berisi wang tunai manakala Abdullah terpaksa dikejarkan ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) Kangar untuk rawatan.

‘Saya masih hidup’

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
mohdhelmi@hmetro.com.my

REMY...baru sembuh daripada demam panas
REMY...baru sembuh daripada demam panas
KUALA LUMPUR: “Saya masih hidup. Dakwaan banyak pihak memperkatakan saya sudah meninggal dunia hari ini (semalam) tidak benar dan ia mungkin hanyalah salah faham,” kata pelakon terkenal, Mohammad Zalimei Ishak atau Remy Ishak, 30.
Itu penjelasan diberikan Remy yang menjadi bahan bualan di laman twitter, semalam selepas ada pihak menyebarkan fitnah kononnya pelakon berkenaan dikatakan meninggal dunia.
Menurut Remy, penyebaran dakwaan itu bermula daripada laporan sebuah stesen radio tempatan yang dikatakan menyiarkan berita kematian seorang lelaki menyamai namanya sehinggakan perkara itu terus dikaitkan dengan dirinya.

“Selepas saja bangun daripada tidur petang tadi (petang semalam), saya dikejutkan dengan berita kurang enak sejurus ada pihak mendakwa saya sudah meninggal dan ia tersebar luas di twitter. Ia sangat melucukan tetapi ingin ditegaskan bahawa sehingga kini saya masih bernyawa, Alhamdulillah,” katanya.

Atuk kecewa cinta hampa

Oleh Sitie Nurhajatulziemah Mohd Nor
am@hmetro.com.my

BUKTI...Mohd Adnan menunjukkan laporan polis dibuatnya pada 14 Jun lalu.
BUKTI...Mohd Adnan menunjukkan laporan polis dibuatnya pada 14 Jun lalu.
REMBAU: “Selepas 29 tahun menduda, saya terbuka hati untuk bernikah dengan gadis berusia 16 tahun, malah gembira apabila dia bersetuju mengahwini saya menerusi kiriman SMS menyebabkan saya sanggup menunggunya habis belajar untuk meminang. Namun kini, impian itu berkecai kerana dia sudah ada kekasih lain dan mahu memutuskan hubungan.”
Begitu luahan seorang lelaki warga emas, Mohd Adnan Hamid, 60, yang mendakwa bukan saja perasaannya dipermainkan dan ribuan ringgit wang dibelanjakannya lesap, malah lebih keji kekasihnya itu tergamak menghina dan memaki hamunnya apabila dia meminta penjelasan mengenai teman lelaki baru remaja itu.
Menurutnya, dia berkenalan dengan gadis yang mesra dipanggil Ida itu, Februari lalu di sebuah kedai makan dan pada awalnya hubungan mereka tidak lebih daripada hubungan seorang datuk dan cucu.

“Dia bekerja sebagai pembantu kedai makan pada hari cuti dan sebaik mengenalinya timbul rasa kasihan dan simpati sehingga saya menawarkan diri menjadi wakil penjaga pelajar selepas dia bertukar sekolah.


“Sejak itu, kami sering berhubung melalui telefon bimbit dan bertemu. Saya minta Ida supaya berhenti kerja dan fokus terhadap pelajaran serta berjanji membantunya jika kesempitan wang,” katanya ketika ditemui Harian Metro, semalam.

Belum terima RM50,000

Oleh Muhd Izawan Baharin
izawan@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang peniaga mendakwa masih belum mendapat bayaran ganti rugi walaupun sudah hampir tiga bulan kes tuntutannya terhadap kecuaian sebuah hospital sehingga isterinya meninggal dunia diputuskan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
Ahmad Azizi Abdullah James, 35, berkata, menerusi penyelesaian luar mahkamah dengan defendan pada 5 April lalu, dia berjaya mendapat bayaran ganti rugi sebanyak RM50,000.

“Tetapi, sehingga kini belum menerima bayaran ganti rugi itu serta tidak mendapat sebarang penjelasan memuaskan termasuk daripada peguamnya sebelum ini berhubung kelewatan itu.
“Ini bukan soal duit, tetapi ia sebagai keadilan terhadap arwah isteri yang meninggal dunia akibat kecuaian pihak hospital,” katanya ketika mengadakan pertemuan dengan Pengerusi SukaGuam, Datuk Khairul Anwar Rahmat dan peguam panel SukaGuam, Ahmad Hidayat Md Nor.

Menurutnya, isterinya meninggal dunia ketika melahirkan anak ketiga selepas mengalami pendarahan serius akibat kelewatan pihak hospital memberi rawatan pada 2006.

“Kali ini, walaupun keadilan berpihak kepada kami, namun saya masih tertanya-tanya apa yang berlaku ke atas wang ganti rugi itu,” katanya.

Sementara itu, Khairul Anwar berkata, pihaknya akan meneliti aduan itu dan tidak menolak kemungkinan wujud soal teknikal dan pentadbiran sehingga mengakibatkan kelewatan pembayaran ganti rugi.

“Peguam panel kami, Ahmad Hidayat yang juga bekas Hakim Mahkamah Sesyen Teluk Intan, Perak akan meneliti perkara ini dan mengambil tindakan segera membantu pengadu,” katanya.
Mengenai kes membabitkan kecuaian pusat perubatan, Khairul Anwar berkata, berdasarkan perkembangan semasa, kesedaran orang ramai untuk mempertahankan hak mereka terhadap pusat perubatan sama ada swasta atau kerajaan sekiranya berlaku kecuaian semakin meningkat.

“Antara kes yang diterima merangkumi kecuaian ketika pembedahan, tertinggal objek dan kesilapan memberi ubat sehingga menyebabkan komplikasi teruk,” katanya.

Sehubungan itu, menurutnya, orang ramai yang mahu menyalurkan aduan boleh berbuat demikian menerusi Facebook SukaGuam.

Dalam pada itu, pihak Kementerian Kesihatan yang dihubungi memberitahu akan meneliti aduan Ahmad Azizi.

Nak kuat jadi lemah

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my

IPOH: Ia dimomok sebagai ‘tisu magis’ kerana kononnya mampu menambah tenaga seksual lelaki dan akibat terpengaruh dakwaan palsu itu, ada pengguna produk berkenaan mengalami masalah mati pucuk dan bengkak saraf berpanjangan pada alat kelamin.
Ini kerana tisu basah berharga RM3 sebungkus yang diseludup dari luar negara itu dikesan mengandungi bahan kimia berat iaitu benzocaine, lidnocaine dan anestetic yang boleh membahayakan pengguna jika tidak digunakan dengan sukatan yang betul.
Ketua Penolong Pengarah Kanan Bahagian Penguat Kuasa Farmasi (BPF), Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Mazlan Ismail berkata, tiga jenis bahan kimia berat itu biasanya digunakan sebagai ubat bius ketika prosedur pembedahan.

Datuk ugut guna pistol

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

BUKTI...mangsa menunjukkan perintah mahkamah dan laporan polis yang dibuatnya.
BUKTI...mangsa menunjukkan perintah mahkamah dan laporan polis yang dibuatnya.
KOTA KINABALU: Niat seorang ibu muda mengambil anaknya berusia dua tahun dalam jagaan keluarga mentuanya berstatus VIP sejak Oktober tahun lalu, dibalas dengan sepak terajang manakala bapanya yang cuba membantu, diugut dengan pistol oleh besannya.
Wanita itu yang mahu dikenali sebagai Sri, 20-an, berkata, kejadian berlaku di sebuah taska di sini, jam 10.30 pagi Jumaat lalu.
Menurutnya, sebelum kejadian dia bergegas ke taska itu bersama adiknya berusia 17 tahun bagi mengambil anaknya dengan membawa surat perintah penjagaan sementara dikeluarkan mahkamah pada 17 Januari lalu.

Sri berkata, tidak lama kemudian, bapa dan ibu mentuanya bergelar Datuk dan Datin serta abang iparnya tiba di taska itu, sebelum Datin terbabit membawa cucunya berusia dua tahun itu ke dalam kereta.

Maut tak jadi samun

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

GOMBAK: Tiga perompak dipercayai warga Indonesia ditembak mati dalam kejadian berbalas tembakan di Batu 20 Jalan Kuala Lumpur-Templer Park, dekat sini selepas mereka cuba memecah masuk sebuah rumah teres di Taman Templer Saujana, awal pagi semalam.
Dalam kejadian jam 4.30 pagi itu, ketiga-tiga suspek berusia 30-an yang menaiki kereta Proton Wira melarikan diri selepas gagal memecah masuk sebuah rumah apabila kegiatan mereka disedari pasukan antirompakan yang menjalankan rondaan cegah jenayah di sekitar Gombak.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah berkata, polis yang terlihat kereta terbabit diletakkan di tepi jalan sementara dua suspek mengumpil pintu rumah cuba menahan mereka.
Bagaimanapun, suspek yang menyedari kehadiran polis terus melarikan diri dengan menaiki kereta dipandu seorang lagi rakan mereka sehingga 400 meter sebelum terbabas.

“Polis yang mengejar suspek sekali lagi cuba menahan mereka namun ketiga-tiga perompak terbabit melepaskan beberapa das tembakan menyebabkan polis bertindak balas sebelum semua suspek ditembak mati.

“Hasil pemeriksaan lanjut polis menjumpai dua pucuk pistol jenis revolver dan semi auto, parang, sarung muka dan sarung tangan. Polis menemui beg dan telefon bimbit suspek yang tertinggal di belakang rumah yang cuba dipecah masuk dengan kesan umpil pada pintu,” katanya kepada pemberita pada sidang media di tempat kejadian, semalam.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan lanjut mendapati kereta digunakan suspek menggunakan nombor pendaftaran palsu dan pernah dilaporkan hilang di Puchong, Januari lalu.

Mayat ketiga-tiga suspek dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk di bedah siasat.
Sementara itu, pemilik kediaman, Mohd Azhar Nordin, 46, berkata, ketika kejadian itu, dia tiada di rumah kerana bekerja dan hanya isteri, tiga anak dan pembantu rumah tidur.

Dia yang bekerja sebagai kontraktor berkata, ahli keluarganya tidak menyedari ketika suspek cuba memecah masuk kediamannya dan mereka dimaklumkan kejadian itu oleh polis.

“Sejak mendiami rumahnya empat tahun lalu, tujuh kali kejadian samun dan pecah rumah dialaminya. Terbaru pada tahun lalu apabila dua lelaki menceroboh rumahnya melalui pintu depan.

“Suspek merampas rantai kaki emas milik anak perempuan berusia tiga tahun sebelum melarikan diri. Kejadian terbaru ini menyebabkan saya berfikir berpindah ke tempat lain demi keselamatan kami sekeluarga,” katanya.

Polis yakin kesan suspek



SEREMBAN: Polis mengesan beberapa suspek yang disyaki terbabit dalam kejadian tembak dan samun dua jurutol menyebabkan seorang daripada mangsa terpaksa dipotong kaki dalam kejadian di Plaza Tol Seremban, di sini, Khamis lalu.
Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin berkata, siasatan kes itu masih diteruskan mengikut Seksyen 3(1), Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 kerana melakukan rompakan menggunakan senjata api.

Katanya, pihaknya yakin dapat mengesan suspek dalam masa terdekat berdasarkan bukti dan petunjuk, selain penelitian terhadap rakaman kamera litar tertutup (CCTV) Lebuhraya Utara-Selatan dan Majlis Perbandaran Seremban (MPS).
Orang ramai yang mempunyai maklumat diminta menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Seremban di 06-6014999 dan Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri Sembilan di talian 06- 7619999.

Harian Metro Sabtu lalu melaporkan dua jurutol, Nurijah Rosli, 24, yang hamil dua bulan dan rakannya, Mohd Hafizz Zamri, 26, ditembak menggunakan ‘pump gun’ dalam kejadian samun berhampiran plaza tol berkenaan.

No comments:

Post a Comment