Thursday, July 28, 2011

AGAK2 LAH...BUDAK MEMANG BEGITU...ADAKAH KITA KECIK2 BAIK TAK NAKAL...

Rentung dalam wad



CEMAS...kelihatan orang awam menunggu di luar bangunan Hospital Besar Kuala Lumpur manakala jentera Bomba dan Penyelamat menghampiri pintu masuk bahagian kecemasan zon kuning berikutan kebakaran sebuah bilik yang menempatkan pesakit di ICU. Foto: Mohd Yusni Ariffin
CEMAS...kelihatan orang awam menunggu di luar bangunan Hospital Besar Kuala Lumpur manakala jentera Bomba dan Penyelamat menghampiri pintu masuk bahagian kecemasan zon kuning berikutan kebakaran sebuah bilik yang menempatkan pesakit di ICU. Foto: Mohd Yusni Ariffin
KUALA LUMPUR: Seorang lelaki warga Indonesia yang mendapat taraf penduduk tetap (PR) rentung dalam kebakaran di unit kecemasan Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini, awal pagi tadi.
Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 pagi, mangsa, Dedy Mulia Abdul Ghani, 33 yang dipercayai menghidap sakit mental sedang dirawat di hopsital berkenaan gagal diselamatkan selepas terperangkap di dalam bilik di wad terbabit.

Pengarah Penguat Kuasa Bomba Kuala Lumpur, Azizan Ismail, berkata, anggota bomba menerima panggilan pada jam 12.34 pagi dan sampai ke tempat kejadian tujuh minit selepas itu.
Menurutnya, dua jentera bomba dari Balai Bomba Chow Kit dan Sentul dikerahkan ke tempat kejadian untuk memadamkan kebakaran.

“Ketika sampai di HKL, kita dapati kakitangan hospital sedang berusaha memadam kebakaran itu menggunakan alat pemadam api.

“Kami mengambil alih memadamkan kebakaran di wad terbabit yang diselubungi asap tebal,” katanya ketika dihubungi awal pagi tadi.

Menurut Azizan, bomba berjaya mengawal kebakaran daripada merebak ke tempat lain dan api dapat dipadam sepenuhnya dalam tempoh setengah jam.

“Kakitangan hospital juga berjaya memindahkan seramai 15 pesakit ke wad lain. Bagaimanapun, Dedy yang terperangkap di dalam bilik terbabit gagal diselamatkan,” katanya.
Beliau berkata, pihaknya sedang menjalankan siasatan lanjut kejadian terbabit bagi mencari punca kebakaran dan bagaimana mangsa terperangkap di dalam bilik itu.


Arwah jadi pendiam



KERIAN: “Arwah seorang yang periang dan selalu berseloroh dengan ahli keluarga, tetapi sikapnya sejak pulang dua hari lalu berubah menjadi pendiam dan kerap termenung,” kata Zaini Mokhtar, 40, kakak ipar kepada Konstabel Abdul Shahreer Abu Hasan, 24.
Zaini berkata, anak sulung arwah, Mohamad Fariz Daniel, setahun lapan bulan, juga kerap demam sejak dua minggu lalu dan tidak ceria seperti biasa.

“Saya tidak sangka semua itu petanda mereka akan pergi meninggalkan kami buat selamanya. Kami sekeluarga masih dalam keadaan terkejut dengan kemalangan itu.
“Kali terakhir saya menemuinya di rumah ibu di Kampung Padang Setol di Kuala Nerang, Kedah petang kelmarin, sebelum arwah bersama isterinya, Fauziah, 24, dan anak abang menghantar mereka ke stesen bas untuk balik ke Simpang Renggam, Johor,” katanya.

Dalam kemalangan tragik kira-kira jam 12.25 tengah malam semalam, Abdul Shahreer yang berkhidmat di Batalion 5, Pasukan Gerakan Am (PGA) Simpang Renggam, meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala selepas tercampak keluar dari bas.

Tambah menyayat hati, anak sulung mangsa yang dipangku atas ribanya dan isterinya, turut tercampak keluar ke kawasan rumput tepi lebuh raya berhampirannya.

Mohamad Fariz yang turut cedera parah di kepala, menghembuskan nafas terakhir dalam perjalanan ke Hospital Taiping (HT), manakala keadaan isterinya dilaporkan kritikal dan masih menerima rawatan di unit rawatan rapi HT serta belum sedarkan diri.

Zaini berkata, keluarganya mengetahui kemalangan kira-kira jam 3 pagi semalam selepas dihubungi polis yang memaklumkan adik iparnya meninggal dunia.
“Dalam keadaan masih terkejut dengan apa yang berlaku, kami sekali lagi diuji apabila diberitahu anak saudara saya turut meninggal dunia kira-kira tiga jam kemudian.

“Kami sekeluarga hanya mampu berdoa adik sedar dan pulih kerana keadaannya kini dilaporkan masih kritikal,” kata Zaini.

Sementara itu, abang Abdul Shahreer, Abdul Hashim, 28, yang tiba di bilik mayat HPB kira-kira jam 11.30 pagi, berkata dia mengetahui kejadian menimpa adiknya pada jam 1.30 pagi selepas dihubungi polis.

“Kami sekeluarga begitu sedih dengan kejadian ini tetapi reda dan menerimanya sebagai takdir Ilahi,” katanya sebak.

Ditimpa pokok sawit

Oleh Mohd Sah Muda
am@hmetro.com.my

SEDIH...Norazat (dua dari kanan) ditenangkan jiran di rumahnya di Felda Tenggaroh. Gambar kecil, Arbain Ali.
SEDIH...Norazat (dua dari kanan) ditenangkan jiran di rumahnya di Felda Tenggaroh. Gambar kecil, Arbain Ali.
MERSING: Kegembiraan keluarga Arbain Ali, 52, menyambut Ramadan yang bakal menjelang beberapa hari lagi bertukar duka apabila lelaki berkenaan maut dihempap pokok kelapa sawit di Ladang Kelapa Sawit Felda Tenggaroh 2 di sini, pagi semalam.
Dalam kejadian jam 10 pagi itu, Arbain sedang mengawasi kerja penebangan pokok kelapa sawit tua dilakukan sebuah jentera sebelum dia tiba-tiba dihempap sebatang pokok berkenaan.
Mangsa yang parah di beberapa bahagian badan disahkan meninggal dunia tidak lama kemudian.

Isterinya, Norazat Atan, 53, berkata, sebelum kejadian suaminya tidak menunjukkan sebarang perubahan selain memasang langsir tingkap rumah sebelum keluar bekerja.


“Sebelum ini, dia hanya memasang langsir rumah pada saat akhir menjelang Aidilfitri,” katanya.


4 terbunuh treler rempuh bas


Lokasi kemalangan mengorbankan empat mangsa di Kilometer 201 Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Kamunting, Perak semalam.


BAGAN SERAI - "Dentuman sangat kuat dan sepantas kilat, saya pecahkan tingkap sebelum melompat keluar untuk menyelamatkan diri."
Demikian diceritakan seorang anggota tentera, Abdul Razak Mohd. Zaid, 30, salah seorang penumpang bas ekspres yang dirempuh sebuah treler dari arah bertentangan di Kilometer 201 Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Kamunting di sini semalam.
Katanya, dalam sekelip mata, treler yang remuk itu menghempap bahagian depan bas menyebabkan beberapa penumpang tercampak keluar termasuk seorang kanak-kanak.
Abdul Razak yang dalam perjalanan pulang ke Kem Mahkota Kluang, Johor memberitahu, dia langsung tidak dapat melelapkan mata sejak bas tersebut memulakan perjalanan dari Kangar, Perlis kira-kira pukul 8.30 malam.
"Saya seperti tidak sedap hati dan semasa treler itu merempuh, beberapa penumpang menjerit. Suasana hingar-bingar menyebabkan mereka yang baru tersedar dari tidur mula menangis ketakutan," ceritanya.

Budak dirotan masuk hospital

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa dan Siti Nor Hidayatidayu Razali
am@hmetro.com.my

LEBAM...Mastura menunjukkan kaki cucunya, Nur yang lebam.
LEBAM...Mastura menunjukkan kaki cucunya, Nur yang lebam.
SAKIT...kaki Nur yang lebam dirotan guru.
SAKIT...kaki Nur yang lebam dirotan guru.
KUALA LUMPUR: Akibat dirotan guru tabika, seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun lebam di kaki, tangan dan badan hingga dimasukkan ke hospital dalam kejadian Khamis lalu.
Difahamkan, mangsa yang dikenali sebagai Nur, 6, kini dirawat di Hospital Kuala Lumpur (HKL) sejak Isnin lalu akibat kecederaannya selepas dirotan guru terbabit yang mengajar di Taman Pelangi, Sentul. Akibatnya, mangsa trauma dan kini tidak mahu ke sekolah, malah sering meracau pada waktu malam.

Menceritakan kejadian itu, Nur berkata, guru terbabit memukulnya dengan rotan panjang beberapa kali dan bukan dia saja yang menjadi mangsa, tetapi beberapa rakannya turut dirotan.
Katanya, ini bukan kali pertama dia diperlakukan begitu, malah sudah lebih 10 kali, tetapi dia mendiamkan diri selepas diugut guru itu supaya tidak mengadu kepada keluarga.

“Saya tidak pernah memberitahu nenek kejadian itu kerana takut dirotan,” katanya ketika ditemui di HKL, semalam.

Nenek mangsa yang dikenali sebagai, Mastura, 60, berkata dia mengetahui kejadian menimpa cucunya itu kira-kira jam 12 tengah malam pada hari kejadian ketika mahu menyapu losyen di badan cucunya yang dijaga sejak kecil itu.

“Saya terkejut selepas mendapati kaki, tangan dan badannya lebam dan cuba bertanyakan hal itu.

“Pada mulanya dia enggan menceritakan hal sebenar dan memberitahu digigit nyamuk, selepas dipujuk baru dia memberitahu kerap dirotan guru walaupun tidak melakukan kesalahan,” katanya.
Menurutnya, ini bukan kali pertama dia nampak kesan kemerahan di badan cucunya itu, malah sudah beberapa kali sejak dia mula belajar di tabika berkenaan mulai awal tahun ini. “Cucu saya itu juga sudah tidak seceria dulu dan kini semakin murung,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Setapak, Jumaat lalu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan siasatan lanjut dijalankan.

No comments:

Post a Comment