Tuesday, June 12, 2012

JIKA KITA DUKA LARA....SEDIH DIZALIMI DLL...CARA TENANGKAN HATI...KATA PADA DIRI KITA...'CUKUPLAH BAGIKU ADA ALLAH DAN RASUL'....INSYAALAH KITA AKAN REDA SERTA TENANG....

‘Haji’ bagi nombor ekor

Oleh Yusmizal Dolah Aling
yusmizal@hmetro.com.my

ADU...John (kanan) membuat aduan kepada Dr Izham, semalam.
ADU...John (kanan) membuat aduan kepada Dr Izham, semalam.
KUALA LUMPUR: Seorang lelaki yang menggelarkan dirinya sebagai Haji dan dikatakan mendalami ilmu agama bukan saja memperdaya kenalannya untuk mendapatkan keuntungan mudah, malah dia menggunakan kesempatan itu untuk memberikan nombor ramalan enam angka kepada mangsa sebagai umpan.
Akibatnya, mangsa, bekas tentera yang dikenalinya di sebuah kafe Internet kerugian RM20,000 selepas terpedaya dengan kemampuan Haji terbabit membawa perubahan dalam hidup selain sebagai ‘bantuan kecemasan’ untuk keluar daripada masalah kewangan.
Mangsa, John Salam, 62, (bukan nama sebenar) berkata, pada mulanya dia beranggapan lelaki terbabit berniat baik mahu mengubah tabiatnya yang suka bermain mesin judi, namun lama-kelamaan Haji terbabit meminta wang kononnya sebagai upah untuk mendapatkan nombor ramalan.

“Semuanya bermula selepas saya ketagih bermain mesin judi di kafe siber pertengahan tahun lalu. Awalnya, saya menang beberapa kali, tetapi selepas itu tak ada ‘tuah’ menyebabkan saya mengeluarkan wang simpanan.

Kelar leher ibu saudara

Oleh Suraya Roslan dan Jaafar Mulup
am@hmetro.com.my

BERLUMPUR...keadaan kereta mangsa yang dilarikan suspek.
BERLUMPUR...keadaan kereta mangsa yang dilarikan suspek.
TAMPIN: Seorang pembantu am sekolah di Gemencheh, dekat sini, bukan saja disembelih anak saudara perempuannya menggunakan pisau ‘Rambo’, malah ditinggalkan di tepi jalan dalam keadaan berlumuran darah berhampiran pasar di Jalan Gemencheh-Felda Bukit Rokan, di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian jam 5 petang itu, mangsa, Azizah Isa, 50, dilaporkan kritikal dan masih dirawat di Hospital Tuanku Ja’afar Seremban (HTJS) akibat parah di kanan lehernya dipercayai disembelih anak saudara berusia 26 tahun.
Anak bongsu mangsa, Nurul Aishah Johari, 17, berkata dia terkejut sebaik pulang dari rumah rakan apabila diberitahu ibunya parah dan dirawat di hospital.

“Lebih mengejutkan, saya diberitahu ibu disembelih sepupu sendiri menyebabkan saya hampir pitam.


“Tidak sangka, dia (sepupu) sanggup memperlakukan ibu sebegitu, sedangkan kami berdua cukup rapat,” katanya ketika ditemui di HTJS, semalam.

Serah diri sejam selepas kejadian



TAMPIN: “Beberapa jam selepas kejadian, suspek menyerah diri di balai polis,” kata Ketua Polis Daerah Tampin, Superintendan Wooi Kooi Cheang mengulas kejadian seorang perempuan menyembelih leher ibu saudaranya dipercayai akibat perselisihan faham berhampiran pasar di Jalan Gemencheh-Felda Bukit Rokan, di sini, petang kelmarin.
Menurutnya, polis turut menemui pisau yang digunakan untuk mengelar leher mangsa yang dibuang dalam kebun kelapa sawit di Felda Sungai Kelamah, Gemas, di sini.

“Pemeriksaan awal mendapati, suspek berusia 26 tahun datang ke sekolah itu untuk menemui ibu saudaranya dipercayai untuk menyelesaikan perselisihan faham antara mereka. “Bagaimanapun, bagi mengelak pertengkaran didengar orang ramai, suspek mengajak mangsa menaiki kereta mangsa keluar dari kawasan sekolah,” katanya kepada Harian Metro, di sini, semalam. Wooi berkata, sebaik memberhentikan kereta di bahu jalan 20 meter dari kawasan sekolah berhampiran pasar, berlaku pertengkaran antara suspek dengan mangsa. “Suspek mengeluarkan pisau sepanjang 60 sentimeter dan menyembelih leher sebelum menarik mangsa keluar dari kereta dan meninggalkannya di bahu jalan dalam keadaan berlumuran darah dan melarikan diri menggunakan kereta mangsa,” katanya.

Dadah ‘meletup’

Oleh Salman Hamat
salman@hmetro.com.my

SIASAT...anggota polis memasuki kawasan kilang untuk membuat pemeriksaan.
SIASAT...anggota polis memasuki kawasan kilang untuk membuat pemeriksaan.
MISTERI...sebuah kereta  di luar premis kilang turut disiasat.
MISTERI...sebuah kereta di luar premis kilang turut disiasat.
PONTIAN: Sebuah kilang yang dijadikan makmal dadah di Jalan Perindustrian 12, Kawasan Perindustrian Pekan Nenas, dekat sini, meletup serta terbakar kelmarin sebelum pemeriksaan menemui pil Ecstasy dan syabu dianggarkan bernilai RM10 juta.
Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 tengah hari itu, dua letupan kuat menggegarkan bangunan berkenaan dan kilang berhampiran hingga memaksa pekerja di premis bersebelahan bertempiaran menyelamatkan diri.
Akibat letupan kuat itu, bumbung makmal dadah berkenaan rosak, bahagian belakang premis itu hangus terbakar, manakala kepulan asap memenuhi ruang udara kawasan berkenaan.

Penemuan dadah itu bermula selepas anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Pekan Nenas dan Pontian yang menjalankan kerja memadam api menemui bahan pelik disyaki dadah sebelum melaporkannya kepada polis.


Janda hantar SMS lucah



KUALA LUMPUR: Seorang kakitangan awam berusia 55 tahun membuat aduan polis selepas mendakwa tidak tahan diganggu seorang janda anak tiga yang sering menghantar SMS lucah kepadanya hampir setiap hari.
Malah, lelaki itu turut mendakwa difitnah janda berusia 40-an terbabit konon merogolnya sehingga hamil.

Lelaki berkenaan mengenali wanita itu pada awal Mei lalu ketika mengajaknya menjadi rakan kongsi perniagaan jualan langsung.
Namun, akibat tidak tahan dengan gangguan yang menjatuhkan reputasinya sebagai kakitangan awam, lelaki itu membuat laporan di Balai Polis Jalan Dang Wangi, kelmarin.

Sumber polis berkata, mangsa menjalankan perniagaan produk kesihatan dan mempelawa janda terbabit menjadi rakan kongsi, namun disalahertikan hingga diganggu melalui SMS, panggilan telefon serta laman sembang sosial sejak awal bulan lalu.

Katanya, hampir saban hari mangsa dihujani SMS lucah dan diganggu melalui laman sosial dengan kata-kata berbaur fitnah hingga boleh menjejaskan rumah tangganya.

“Mangsa pada mulanya boleh bersabar, namun tidak tahan selepas janda itu menghantar SMS menuduhnya merogol hingga hamil dan perlu bertanggungjawab bagi mengelak tindakan lebih keras daripada wanita terbabit,” katanya, semalam.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu.

Ditusuk keris

Oleh Rosliza Mohamed
am@hmetro.com.my

TUMPAT: Seorang pekerja kilang sempat menunggang motosikal bersama seorang rakan dalam keadaan dadanya berlumuran darah untuk pulang ke rumah selepas ditikam dengan senjata tajam dipercayai keris ketika cuba menyelesaikan perselisihan faham membabitkan saudaranya di Kampung Palekbang, kelmarin.
Dalam kejadian jam 9.30 malam itu, mangsa, Mohd Al Serena Di Mat Rahim, 26, dari Kampung Berlian, bagaimanapun rebah bersama motosikal ditunggang di tepi jalan sebelum sempat tiba di rumah dan dibawa dengan sebuah pacuan empat roda ke Hospital Tumpat, tetapi meninggal dunia dalam perjalanan.

Bapa mangsa, Mat Rahim Junoh, 58, berkata, anaknya itu bekerja di kilang di Kuala Lumpur dan sedang bercuti di kampung selama dua minggu.
Katanya, sebelum kejadian, mangsa keluar dari rumah menaiki motosikal bersama adiknya, Mohd Faiz, 22, dan tiga lagi rakan mereka jam 9 malam.

“Sebaik tiba di Kampung Palekbang yang jaraknya hanya dua kilometer dari Kampung Berlian, anak saya dikatakan berjumpa dengan seorang lelaki dikenalinya untuk menyelesaikan perselisihan faham membabitkan saudaranya yang didakwa ditampar lelaki itu sebelum ditikam dengan senjata dipercayai keris oleh lelaki terbabit.

“Ketika itu, Mohd Faiz tidak menyedari abangnya ditikam kerana keadaan gelap. Dalam keadaan berlumuran darah anak saya menunggang motosikal bersama seorang rakannya untuk pulang ke rumah, sebelum rebah,” katanya, semalam.

Menurutnya, Mohd Faiz yang melihat abangnya terjatuh, memangkunya dan menahan kenderaan pacuan empat roda untuk membawa abangnya ke hospital.

Katanya, dia hanya mengetahui anaknya ditikam sebaik dihubungi Mohd Faiz dan bergegas bersama isteri, Khadijah Mamat, 53, ke hospital.
Sementara itu, Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, mangsa sempat bertanya kepada suspek mengapa dia menampar saudaranya dan suspek menjawab saudaranya itu menunggang motosikal dengan laju.

Katanya, mangsa terus menampar suspek dan berlaku pergelutan sebelum suspek mengeluarkan senjata dipercayai keris serta terus menikam mangsa di bahagian dada kanan.

“Selepas menerima laporan, kami segera membuat serbuan di rumah suspek, namun suspek dipercayai sudah melarikan diri.

“Identiti suspek sudah dikenal pasti iaitu, Mohamad Zulfiqar Mohd Zaki, 19, dari Jalan Pengkalan Motor, Kampung Laut Satu, Palekbang, Tumpat. Kami menjalankan Ops Tutup untuk memburu suspek,” katanya.

Bayar RM31,000 tapi penyaman udara tak dipasang

KUALA LUMPUR: Seorang pengurus syarikat mendakwa kerugian lebih RM31,000 selepas ditipu kontraktor pemasangan alat penyaman udara untuk rumah barunya.
Mangsa yang mahu dikenali sebagai Kenny, 40, berkata, dia bertemu lelaki yang menjalankan perniagaan memasang alat penyaman udara itu hujung tahun lalu ketika minum di sebuah bar di ibu negara.

Menurutnya, lelaki terbabit menawarkan pembelian alat penyaman udara untuk rumah barunya dengan harga RM43,000 dan dia bersetuju dengan tawaran berkenaan.
Katanya, selepas yakin dengan lelaki itu, dia membayar 50 peratus daripada jumlah keseluruhan di bar sama, Januari lalu, sebelum diminta membuat pembayaran RM10,000 lagi konon bagi mempercepatkan kerja pemasangan.

“Lelaki terbabit berjanji menghantar pekerjanya dalam tempoh seminggu untuk melakukan kerja pemasangan, namun selepas tempoh berkenaan, dia gagal dihubungi,” katanya.

Katanya, selepas yakin dirinya tertipu, dia membuat laporan di Balai Polis Cheras.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abdul Ghani ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan berkata, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Tuntut bil api tak masuk akal

Oleh Michelle Gun
michellegun@hmetro.com.my

BINCANG...Liew  (tengah) bertanyakan sesuatu kepada pengadu, Yee Choi Voon (kiri) mengenai bil elektrik rumahnya.
BINCANG...Liew (tengah) bertanyakan sesuatu kepada pengadu, Yee Choi Voon (kiri) mengenai bil elektrik rumahnya.
SERDANG: Tindakan Tenaga Nasional Berhad (TNB) mengenakan tuntutan terkurang caj antara RM1,000 hingga RM11,521 kepada sembilan penggunanya di Seri Kembangan, di sini, atas alasan meter mereka diusik disifatkan tidak masuk akal.
Seramai tujuh pengadu yang menerima surat notis berhubung perkara itu adalah penghuni Rumah Pangsa Kantan Court manakala dua lagi menetap di kawasan perumahan Seri Kembangan.

Pengadu, Wong Fah Kim, 55, berkata, TNB menuntut RM11,521 bagi tempoh 14 bulan atas alasan terdapat gangguan pada meter pepasangan dan menyebabkan alat itu gagal berfungsi dengan baik sehingga tidak dapat merekodkan bacaan sebenar.
“Setiap bulan saya bayar bil elektrik tepat pada masa dan tiada tunggakan. Bagaimana masalah ini berlaku kerana jumlah dituntut tidak logik,” katanya.

Menurutnya, rumah milik mentuanya itu didiami bersama sembilan ahli keluarga lain dan mengakui rumah terbabit menggunkan tiga penyaman udara dengan anggaran bil RM300 hingga RM400 setiap bulan.

“Kakitangan TNB tidak datang untuk membuat bacaan meter sebaliknya mengenakan caj berdasarkan anggaran. Malah, kami juga tidak meminta TNB untuk membuat penggantian meter,” katanya.

Wong berkata, TNB perlu melakukan pemeriksaan terperinci sebelum mengeluarkan tindakan kerana ia membebankan pengguna yang perlu menjelaskan jumlah dituntut dalam tempoh 14 hari bagi mengelak bekalan elektrik dipotong.

Pengadu lain dari Rumah Pangsa Kantan Court, Khoo Mung Yap, 57, berkata, dia dikehendaki membayar tuntutan terkurang caj RM9,263 sejak 26 Mac tahun lalu selepas TNB mendakwa meter rumahnya diusik.
“Rumah saya ada sebuah penyaman udara namun jarang digunakan dan dikenakan bayaran bil elektrik RM20 setiap bulan. Bagaimanapun, bil meningkat RM50 setiap bulan selepas TNB membuat penukaran meter tahun lalu,” katanya.

Dia yang menetap di rumah pangsa itu sejak 2006 berasa hairan meter elektrik rumahnya boleh diusik kerana alat itu dipasang dalam bilik khas yang dikunci dan hanya boleh diakses pemaju dan pihak TNB.

“Saya pergi ke pejabat TNB bahagian Bangi untuk mendapat penjelasan dan diberitahu meter sudah diganti selain tuntutan itu dikenakan kerana mengesyaki saya mencuri bekalan elektrik,” katanya.

Sementara itu, Penyelaras Parlimen Serdang, Datuk Liew Yuen Keong berkata, pihaknya akan mengadakan perbincangan dengan TNB untuk melakukan siasatan dalam kes berkenaan selain membuat penjelasan terperinci kepada pengadu.

Menantu samseng

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

KANGAR: Hanya kerana tidak puas hati dengan dengan bapa mentua, seorang lelaki tergamak mengugut warga emas berusia 63 tahun dengan mengacukan pisau ke leher lelaki itu sebelum membakar motosikal milik sepupu iparnya berusia 44 tahun selepas lelaki berkenaan cuba meleraikan pertengkaran mereka di Kampung Simpang Sanglang, di sini, Ahad lalu.
Sebelum kejadian, mangsa didatangi menantunya berusia 26 bersama isteri yang juga anak perempuan mangsa berusia 20-an yang mahu membawa adik ipar perempuannya dari rumah mangsa, jam 9 malam.

Difahamkan, suspek berang selepas bapa mentuanya enggan membenarkan dia membawa adik iparnya keluar rumah mangsa sebelum bertindak samseng mengacukan pisau ke arah suspek.

Ketua Polis Daerah Kangar, Superintendan Abdul Rahman Mohd Noordin berkata, mangsa enggan membenarkan suspek membawa keluar anak perempuannya berusia belasan tahun berkenaan.

Wanita basuh pinggan dalam tandas disamun



KUALA TERENGGANU: “Hanya Tuhan yang tahu perasaan saya apabila leher dihunus pisau. Ketika itu, saya merayu suspek tidak mencederakan saya,” kata Halimah Awang Chik, 50, yang berdepan detik cemas disamun seorang lelaki ketika membasuh pinggan dalam tandas wanita di sebuah pejabat jabatan kerajaan di Wisma Persekutuan, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 1 tengah hari, Halimah yang juga pegawai penerangan di Besut bukan saja kerugian hampir RM12,000 apabila gelang tangan emasnya dilarikan suspek, tetapi turut cedera di tangan dan leher akibat terkena pisau digunakan suspek ketika cuba melepaskan diri.

Kejadian itu berlaku ketika mangsa berseorangan membasuh pinggan dalam tandas di tingkat tiga bangunan terbabit selepas makan tengah hari sebelum didatangi seorang lelaki yang memeluknya dari belakang dan menghunus pisau di leher serta mengugut meminta wang.
“Suspek menutup mulut saya menggunakan pita pelekat berwarna hitam apabila saya cuba menjerit mendapatkan pertolongan.

“Pergelutan itu menyebabkan saya luka di belakang leher dan tangan akibat terkena pisau yang dipegang suspek,” katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Terengganu Kuala Terengganu, di sini, selepas membuat laporan kejadian terbabit.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Zamri Shamsuddin yang dihubungi, di sini, semalam mengesahkan pihaknya menerima laporan mangsa dan berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 392 Kanun Keseksaan kerana samun.

Lawan peragut

Oleh Rabi ‘Atul ‘Adawiyah Ismail
rabiatul@hmetro.com.my

KUCHING: Seorang jurujual cedera di tangan selepas diseret lebih lima meter oleh sebuah motosikal dinaiki tiga lelaki dalam satu kejadian cubaan ragut berhampiran sebuah pasar raya di Jalan Padungan, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 10 malam itu, mangsa, wanita berusia 25 tahun dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Jalan Petanak di sini, dihampiri tiga lelaki bermotosikal sebelum seorang daripadanya turun dan cuba merampas beg tangan miliknya.

Menurut rakan mangsa yang dikenali sebagai Lily, 35, dia melihat tiga lelaki menaiki sebuah motosikal melalui jalan itu dan menghampiri mangsa dari belakang.
Katanya, motosikal berkenaan lalu di sisi rakannya, sebelum salah seorang daripada pembonceng melompat turun dan merampas beg tangan mangsa.

“Saya tidak sempat menjerit memberi amaran kepada mangsa apabila menyedari niat tidak baik mereka selepas lelaki itu menarik beg tangannya, tambahan pula semuanya berlaku agak pantas.

“Mangsa enggan melepaskan beg tangannya, namun lelaki itu memanggil rakannya sebelum membonceng motosikal itu dengan harapan mangsa melepaskan beg itu,” katanya.

Katanya, walaupun sudah diseret lebih lima meter, mangsa tetap enggan melepaskan beg tangannya dan tindakan itu menyebabkan peragut itu terjatuh bersama motosikal mereka.

“Peragut berkenaan bangun dan cuba melarikan diri dengan membawa beg mangsa, tetapi gagal apabila mangsa dapat merampasnya kembali.
“Mujur mangsa tidak mengalami kecederaan teruk dan berjaya menghalang peragut melarikan beg tangannya, tetapi apa yang membuatkan kami terkilan ialah sikap pelanggan sebuah kedai kopi berhampiran yang hanya menyaksikan kejadian itu tanpa menghulurkan bantuan,” katanya.

Mangsa membuat laporan di Balai Polis Padungan sebelum kes itu dirujuk ke Balai Polis Simpang Tiga untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, jurucakap polis ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan memberitahu siasatan sedang dijalankan.

Teksi ‘sakit’ tengah kota



KUALA LUMPUR: Berbau hapak, kusyen terkoyak, penghawa dingin tidak berfungsi, kemek, cat tercabut dan pemandu kurang mesra adalah fenomena biasa bagi segelintir teksi uzur atau ‘sakit’ yang masih bergerak di atas jalan raya di negara ini terutama di bandar utama termasuk ibu kota walaupun sepatutnya ia sudah tidak dibenarkan operasi lagi.
Ini kerana keadaan itu menimbulkan rasa kurang selesa penumpang kerana tambang yang disediakan adalah sama kerana menggunakan meter.

Bagaimanapun, sikap tidak ambil peduli pemandu selain terpaksa mengeluarkan kos yang tinggi untuk penyelenggaraan menyebabkan teksi sama ada disewa atau dipajak berkeadaan uzur hingga mampu mendatangkan bahaya kepada penumpang jika berlaku kemalangan.
Penggunaan tayar tidak berbunga paling lazim pada teksi walaupun sepatutnya ia diganti selepas beberapa ribu kilometer seperti yang disyorkan syarikat pengeluar tayar.

Walaupun setiap teksi perlu menjalani pemeriksaan di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) setiap enam bulan sekali bagi memperbarui permit tetapi entah di mana silapnya, masih ada teksi yang uzur dibenarkan beroperasi di jalan raya.

Jika mengikut pemeriksaan yang ketat, sudah pasti ada teksi yang langsung tidak boleh dibenarkan berada di atas jalan raya atau pemiliknya perlu melakukan penyelenggaraan besar-besaran ke atas teksi mereka jika mahu ia beroperasi.

Dianggarkan, terdapat lebih 70,000 teksi beroperasi di seluruh negara dan perkhidmatan awam itu masih menjadi pilihan pengguna kerana kelebihannya yang membolehkan penumpang memilih lokasi turun naik mereka berbanding pengangkutan awam lain seperti bas, komuter atau monorel yang menetapkan lokasi turun naik penumpang.

Tinjauan Harian Metro di beberapa kawasan di sekitar Lembah Klang mendapati masih terdapat pemilik teksi yang tidak menitik beratkan aspek keselamatan dengan membiarkan kenderaan mereka dalam keadaan tidak terurus.
Keadaan dalaman yang berbau hapak, kusyen yang lusuh dan terkoyak sudah pasti membuatkan penumpang kurang selesa dengan perkhidmatan yang disediakan teksi di sekitar kawasan ini, ditambah pula dengan ciri keselamatan seperti tayar yang dibiarkan botak tanpa ditukar.

Pengguna mungkin masih boleh bertolak ansur sekiranya keadaan dalaman teksi tidak diurus dengan betul namun pengguna akan hilang keyakinan untuk menggunakan perkhidmatan berkenaan sekiranya aspek keselamatan tayar tidak diberi perhatian.

Hal ini berlaku disebabkan tayar adalah aspek penting pada sesebuah kenderaan yang boleh menjadi punca berlakunya kemalangan sekiranya ia tidak diganti pada waktu sepatutnya dan perkara ini sepatutnya diberikan perhatian oleh setiap pemilik serta pemandu teksi.

Bahagia dalam derita

Oleh Safuri Kamarudin
am@hmetro.com.my

BALING: “Biarpun diri kami dimamah usia, tetapi tetap bahagia meskipun kesihatan tidak mengizinkan keluar bersiar-siar seperti pasangan lain.
“Dalam keadaan ini, memadai menghabiskan usia ini dengan berkasih sayang di dalam rumah,” kata Samsudin Desa, 72.

Samsudin, dari Kampung Jenalik Siput, Mukim Siong, di sini, yang sakit lutut dan darah tinggi, terpaksa menghabiskan usia bersama isterinya, Putih Chendra, 83, kerana kedua-duanya semakin uzur dan hanya mampu mengengsot di dalam rumah.
Malah, Putih hanya terbaring dan duduk di tempat tidur sepanjang masa akibat usia yang semakin lanjut.

Samsudin berkata, dia hanya mengengsot di dalam rumah dan menggunakan kerusi roda untuk bergerak kerana isterinya tidak boleh lagi melakukan kerja rumah dan duduk di tempat tidur sepanjang waktu.

“Dia (Putih) tidak boleh melihat kerana kedua-dua matanya rabun, malah mata kirinya dibedah empat tahun lalu. Isteri saya juga tidak boleh mendengar dengan jelas selain menghidap sakit jantung.

“Sayalah yang menguruskan semua di dalam rumah walaupun dengan mengengsot termasuk memandikan isteri kerana kasih sayang saya tidak pernah berbelah bagi meskipun usia kami semakin uzur dan menjaganya selagi hayat masih ada,” katanya yang ditemui di rumahnya, di sini, semalam.

Menurutnya, mereka dikurniakan tiga anak dan seorang daripadanya tinggal berhampiran yang membantu menjaga makan minum seharian selain menjaga mereka apabila sakit.
“Saya tahu kehidupan mereka juga susah, tetapi mereka tidak pernah jemu menjenguk apabila musim cuti sekolah kerana saya faham anak mereka membesar dan bersekolah.

Dengar rintihan jiwa lara

Oleh Muhd Izawan Baharin

APA jawapan biasa kita dengar apabila seseorang mengadu betapa hatinya remuk selepas cintanya terputus di tengah jalan. Reaksi spontan selalunya: “Ini masalah kecil, kumbang bukan seekor, bunga bukan sekuntum. Lupakan saja dia, teruskan hidup.” Atau kita boleh mengambil mudah dengan memperlekeh bekas teman lelaki atau wanita itu.
Bagi sebahagian orang, mungkin mereka boleh meneruskan hidup tetapi ada segelintir berfikir sebaliknya. Kekecewaan ditambah dengan tiada sesiapa mahu mendengar masalah dan rintihan itu boleh membawa kepada tekanan emosi.

Mereka tidak dapat tidur dan apabila diadu masalah kepada ahli keluarga atau rakan, mereka menjadi mangsa sindiran. Maka tidak mustahil terlintas di fikiran untuk bunuh diri akibat daripada tekanan emosi. Itu jika percintaan menjadi punca tetapi banyak lagi penyebab seseorang tergamak melakukan sesuatu tindakan di luar pemikiran kewarasan manusia.

Akhbar baru-baru ini melaporkan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai menyatakan kadar bunuh diri semakin meningkat di Malaysia apabila mencatatkan lebih 1,000 orang membunuh diri dalam tempoh tiga tahun.


Menurutnya, nisbah semasa bagi bunuh diri dari 2007 sehingga 2010 adalah 1.3 bagi setiap 100,000 orang, tetapi dipercayai kadar itu boleh menjadi lebih tinggi.

“Ia hanya perangkaan yang dikumpulkan kami daripada bedah siasat. Kami fikir kadar bunuh diri tidak banyak yang dilaporkan,” katanya.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga melaporkan setiap tahun, hampir sejuta individu mati akibat bunuh diri di seluruh dunia dengan kadar satu kematian setiap 40 saat.

Suami pukul isteri dituduh curi duit



PETALING JAYA: Seorang isteri yang hamil empat bulan mendakwa dibelasah suaminya hingga cedera di muka, kepala, perut dan kaki selepas dituduh mencuri wang lelaki berkenaan di rumah mereka di Taman Medan, di sini, kelmarin.
Lebih memilukan apabila mangsa mendakwa diperlakukan demikian di depan ibu dan kakaknya dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah malam.

Menurut sumber, sebelum kejadian, mangsa berusia 23 tahun dan bekerja sebagai pembantu pemasaran berada di ruang tamu apabila tiba-tiba suaminya yang berusia 25 tahun dikatakan menegurnya berikutan bunyi televisyen yang dipasang kuat.
“Pasangan itu kemudian bertengkar mengenai bunyi televisyen sebelum si suami menuduh mangsa mencuri wangnya,” katanya.

“Mangsa menafikan mencuri wang berkenaan dan menjelaskan tidak tahu mengenai wang yang dikatakan hilang daripada simpanan di rumah mereka,” katanya.

Sumber itu berkata, lelaki berkenaan yang tidak dapat menerima penjelasan isterinya kemudian naik berang dan bertindak ganas dengan menampar dan menendang mangsa di seluruh badan.

“Kejadian itu turut disaksikan ibu dan kakak mangsa sebelum kedua-dua mereka cuba meleraikan pergaduhan itu.

“Ibu dan kakak mangsa terpaksa merayu supaya lelaki berkenaan menghentikan perbuatannya berikutan mangsa hamil di samping tidak tahan melihat mangsa yang separuh lembik.
Katanya, tidak tahan dengan sikap panas baran suaminya, mangsa membuat laporan di Balai Polis Petaling Jaya dan mendapatkan rawatan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).

“Malah, mangsa berhasrat menuntut cerai daripada suaminya dan akan memfailkan permohonan di Mahkamah Syariah tidak lama lagi,” katanya.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed mengesahkan menerima laporan kes berkenaan dan berkata, siasatan lanjut masih dijalankan.

Dalam tempoh 45 tahun, kadar kes bunuh diri meningkat sebanyak 60 peratus di seluruh dunia dan menjadi antara tiga penyebab utama kematian bagi individu berusia 15 hingga 44 tahun di beberapa negara serta penyebab kedua kematian bagi golongan berumur 10 hingga 24 tahun. Angka itu tidak termasuk cubaan membunuh diri yang dianggarkan 20 kali lebih kerap.

Walaupun sebelum ini kes bunuh diri sering dikaitkan dengan warga tua namun kadar di kalangan golongan muda semakin meningkat sehingga meletakkan mereka di dalam kumpulan berisiko tinggi di negara maju dan membangun.

Masalah gangguan emosi kebiasaannya akibat kemurungan dan alkohol menjadi faktor seseorang sanggup membunuh diri di Eropah dan Amerika Utara tetapi di negara Asia, gerak hati memainkan peranan.

Bunuh diri membabitkan banyak faktor yang kompleks berkait dengan psikologi, sosial, biologi, budaya dan alam sekitar.

Di negara kita, daftar statistik Bunuh Diri Kebangsaan Malaysia (NSRM) dari Januari hingga Ogos 2010, mencatatkan jumlah kes bunuh diri sebanyak 425 dengan purata 60 orang sebulan.

Ertinya setiap hari, dua orang akan cabut nyawa sendiri dan petunjuk itu hampir menyamai kadar bunuh diri yang berlaku di Amerika Syarikat. Mengejutkan ialah golongan paling berisiko untuk bunuh diri ialah lingkungan umur 16 hingga 25 tahun.

Bagaimana kita hendak mengetahui seseorang rakan itu melalui saat-saat sukar?
Menurut Befrienders atau Sedia Bersahabat, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menawarkan bantuan khidmat persahabatan dan sokongan emosi secara percuma terdapat beberapa tanda seseorang berdepan saat sukar iaitu mengelak daripada bertemu rakan, bercakap mahu mati, tidak boleh tidur, menjadi pendiam, pemarah atau sering menangis.

Yang lain adalah tidak mempedulikan penampilan, hilang selera makan atau tenaga, kecewa dan putus asa, cuba mencederakan diri sendiri, mula memberikan barangan peribadi kepada orang lain dan membuat kenyataan seperti “ini semua salah saya” atau “saya tidak akan ada lagi nanti”.

Apabila seseorang mula menunjukkan tanda itu, apa perlu dilakukan ialah mendekatinya supaya dia tahu ada orang sedar masalahnya, bertanya keadaan dan mendengar luahannya, menerima dan tidak membuat penilaian, sabar dan berlembut, tunjukkan anda mengambil berat, bertanya secara terbuka jika dia berniat mahu mencederakan diri sendiri, mengambil serius ancaman dikemukakan, segera mendapatkan bantuan dan menghubungi Befrienders.

Elakkan daripada menawarkan kata-kata jaminan yang kosong, berputus asa dengan individu berisiko, mengambil mudah ancaman membunuh diri dengan alasan mahukan perhatian, berfikir mereka yang gagal membunuh diri kali pertama tidak mampu mengulangi semula dan memandang rendah kesakitan di hati dialami mereka.

Pengarah Publisiti Befrienders Kuala Lumpur, Ardy Ayadali berkata, ada faktor yang mempengaruhi seseorang sehingga mempunyai niat untuk membunuh diri.

“Kebiasaannya apabila ada rakan mengadu masalah, kita hanya lihat faktor lapisan atas saja sedangkan di bawah banyak kesakitan dialaminya. Apabila tidak dipedulikan ia membawa kepada masalah lain umpamanya kemurungan sehingga risiko bunuh diri,” katanya.

Ardy berkata, Befrienders akan mendampingi pengadu apabila tiada sesiapa yang memberi perhatian dan mendengar keluhan.

“Pengadu boleh meluahkan segala perasaan kepada kami termasuk perkara paling sulit dalam hati tanpa takut dikecam atau dituduh dan semua ini tidak akan dibongkar kepada sesiapapun.

“Mereka tidak perlu memberitahu nama sebenar dan kami boleh dihubungi menerusi telefon, e-mel atau datang bersemuka dengan sukarelawan,” katanya yang memberitahu nombor talian 24 jam Befrienders Kuala Lumpur, 03-79568145 atau e-mel di sam@befrienders.org.my dan laman web www.befrienders.org.my untuk mendapat talian di pusat Befrienders yang lain di seluruh negara.

Menurutnya, hampir setiap kesengsaraan manusia boleh dicurahkan kepada Befrienders sama ada kesunyian, kerisauan, kesakitan, ketagihan dadah, keruntuhan rumah tangga, masalah seks, kehamilan tidak diingini, gangguan emosi, masalah psikologi dan kesukaran dalam perhubungan peribadi.

“Masalah pengadu akan didengar dengan teliti. Kami mungkin mencadangkan sesuatu tetapi tidak menasihatkan apa harus dilakukan kerana kami hanya membantu pengadu mengetahui diri sendiri dan menolong menggunakan kekuatan semangat mereka sendiri,” katanya yang memberitahu nombor talian 24 jam Befrienders Kuala Lumpur, 03-79568145 atau e-mel di sam@befrienders.org.my dan laman web www.befrienders.org.my untuk mendapat talian di pusat Befrienders yang lain di seluruh negara.

Pengarah Eksekutif Befrienders Kuala Lumpur, Vincent Pun berkata, sepanjang tahun lalu, Befrienders Kuala Lumpur menerima 21,600 aduan dengan 92 peratus menerusi panggilan telefon, e-mel (enam peratus) dan bersemuka (dua peratus).

“Sebanyak 33 peratus pengadu datang daripada kumpulan berusia 30 tahun ke bawah dengan 60 peratus adalah wanita. Kami juga pernah menerima e-mel daripada kanak-kanak berusia 10 tahun,” katanya.

Peratus penggunaan e-mel sebagai medium meluahkan perasaan kepada Befrienders, kata Vincent juga meningkat sebanyak 34 peratus pada 2011 berbanding 2010.

“Tiga isu utama yang kami terima ialah membabitkan perhubungan sebanyak 24 peratus, masalah kesihatan mental (18 peratus) dan keluarga (12 peratus).

“Niat mahu membunuh diri diluahkan menerusi e-mel sebanyak 33 peratus manakala 20 peratus kami terima melalui panggilan telefon,” katanya.

Vincent berkata, walaupun dikekang masalah kewangan dan kekurangan dana, Befrienders berjaya melegakan ramai pengadu selepas meluahkan perasaan, ketakutan dan kerisauan kepada seseorang yang mereka tidak kenali tetapi boleh menyimpan segala rahsia.


Penulis wartawan Harian Metro

“Biarpun kami hidup berdua di rumah yang sederhana, tetapi bahagia kerana ada jiran yang menjenguk dan bertanya khabar,” katanya.

Samsudin berkata, dia mendapat bantuan RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat dan digunakan untuk membeli makanan dan ubat-ubatan.

No comments:

Post a Comment