Saturday, June 16, 2012

JIKA TAK SUDI TERIMALAH...KHUATIRLAH KITA JIKA ALLAH TAK MAHU KETEMUI KITA...CARILAH REDA ALLAH DARI REDA MANUSIA...ITU KEPANASAN DUNIA...BAGAIMANA KEPANASAN DINERAKA NANTI...JADILAH KITA ORANG BERSYUKUR DAN BERTAQWA...JEREBU NI APA SEBAB KITA KATAKAN...IA TETAP DARI ALLAH DAN KETENTUAN ALLAH SWT....

Timbalan Ketua Polis maut nahas



Keadaan BMW dan Pajero yang remuk dalam kemalangan berhampiran Kampung Labok, Machang, Kelantan semalam.



MACHANG - Kegembiraan Deputi Superintendan Abdul Wahab Yaacob yang baru sebulan menyandang jawatan Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Krai tidak berkekalan apabila pegawai polis itu dan rakan setugasnya terbunuh dalam kemalangan di Kilometer 35, Jalan Kota Bharu-Kuala Krai berhampiran Kampung Labok di sini semalam.
Abdul Wahab, 56, dan Sarjan Abd. Kadir Kumin, 48, yang dalam perjalanan dari Kota Bharu ke Kuala Krai maut di tempat kejadian apabila kereta BMW yang mereka naiki hampir berkecai selepas bertembung dengan kenderaan pacuan empat roda jenis Pajero dari arah bertentangan.
Turut terkorban dalam kemalangan pukul 1 pagi itu ialah Membunga Mamat, 60, dari Rancangan Kemajuan Tanah Paloh 1, Gua Musang. Pemandu kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki Membunga, Mohd. Saari Asmawi, 36, cedera parah dan dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII), Kota Bharu.
Ketiga-tiga mangsa terbunuh di tempat kejadian kerana masing-masing tersepit dalam dua kenderaan yang bertembung.
Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, jenazah Abdul Wahab yang baru sebulan bertugas di IPD Kuala Krai dihantar ke Taman Segambut, Kuala Lumpur dan dikebumikan semalam.
Allahyarham yang sebelum ini bertugas di bahagian pentadbiran di Ibu Pejabat Kontinjen Polis Kuala Lumpur dengan pangkat Asisten Superintendan meninggalkan isteri, Taharah Mohamed, 51, dan empat orang anak serta seorang cucu.
Menurut beliau, jenazah Abd. Kadir pula dihantar ke Ulu Cheka, Jerantut sebelum dikebumikan di kampungnya. Allahyarham Abd. Kadir meninggalkan isteri dan enam anak.

Negara dilanda jerebu


KOMBINASI gambar yang menyaksikan Menara Kuala Lumpur dan Menara Berkembar Petronas ditelan Jerebu semalam (kiri) dan pemandangan bandar raya Kuala Lumpur pada sudut yang sama dirakam sebelum ini.



KUALA LUMPUR - Kualiti udara di Lembah Klang dan Perak merosot semalam berpunca daripada pencemaran jerebu merentas sempadan dari Sumatera, Indonesia.
Jabatan Alam Sekitar (JAS) dalam satu kenyataan di sini menjangkakan keadaan berjerebu itu akan berterusan untuk beberapa hari akan datang berikutan cuaca yang diramal kering di beberapa negeri di utara dan pantai barat Semenanjung.
Katanya, laporan imej satelit NOAA-18 yang dikeluarkan oleh ASEAN Specialised Meterological Centre menunjukkan bilangan titik panas di Sumatera, Indonesia meningkat sejak Selasa lepas.
Imej satelit itu juga menunjukkan jerebu dibawa angin dari kawasan titik panas di Wilayah Riau, Sumatera Tengah menghala ke pantai barat Semenanjung Malaysia.
Berikutan itu, JAS telah mengaktifkan Pelan Tindakan Mencegah Kebakaran Terbuka di semua negeri serta mempertingkatkan pelaksanaan prosedur standard operasi Program Pencegahan Tanah Gambut Yang Mudah Terbakar.

Nizar mohon menghadap Sultan





IPOH - Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd. Nizar Jamaluddin (gambar kecil) semalam menghantar surat kepada pejabat Istana Besar, Johor Bahru bagi memohon perkenan menghadap Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar.
Dalam surat yang dialamatkan kepada Setiausaha Sulit kepada Sultan Ibrahim, Jaba Mohd. Noah, Ahli Parlimen Bukit Gantang itu memaklumkan tujuan memohon menghadap itu ialah bagi menzahirkan permohonan maaf kepada baginda.
"Tujuan saya memohon menghadap baginda Sultan Johor ialah untuk mendapat perkenan menjelaskan kesulitan yang berlaku," katanya dalam surat dua helai yang salinannya difakskan ke pejabat Kosmo! Perak di sini.
Mohd. Nizar juga memohon perkenan untuk membawa beberapa sahabat beliau untuk bersama menghadap sekiranya mendapat keizinan baginda.

Terseksa kepanasan di terminal



BEBERAPA jurujual tiket bas terpaksa berkipas akibat kepanasan apabila pendingin hawa tidak dipasang sepenuhnya di Terminal Bas Shahab Perdana, Alor Setar semalam.



ALOR SETAR - Pekerja kaunter tiket dan pelanggan Terminal Bas Shahab Perdana di sini mengeluh kerana terpaksa berurusan dalam keadaan panas dan berbahang gara-gara pendingin hawa tidak dihidupkan sejak sebulan lalu.
Tinjauan mendapati, hanya satu daripada lima pendingin hawa di situ berfungsi, manakala selebihnya ditutup menyebabkan suasana ruang tertutup yang menempatkan 33 kaunter tiket panas.
Beberapa pekerja kaunter tiket di situ mendakwa, empat pendingin hawa di situ tidak berfungsi sejak sebulan lalu selepas pihak Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) membuat keputusan untuk tidak menghidupkannya atas alasan ada pekerja kaunter yang merokok.
Seorang pekerja kaunter tiket, Nur Faizah Ahmad, 33, memberitahu, lebih 100 pekerja di situ 'terseksa' apabila terpaksa bekerja di kawasan tertutup dengan suasana panas, terutamanya pada waktu tengah hari.

Harumanis RM12.50 sebiji di Singapura



MEMPELAM Harumanis mula mendapat perhatian penduduk
Singapura kerana rasanya yang manis dan enak.



ARAU - Keenakan Raja Mempelam, Harumanis bukan hanya digemari oleh rakyat Malaysia malah mendapat permintaan tinggi di Singapura apabila dijual pada harga RM12.50 sebiji.
Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani Perlis, Sabry Ahmad berkata, sambutan memberangsangkan itu diterima pihaknya ketika mengadakan promosi buah berkenaan di republik itu bulan lalu.
Sehubungan itu, katanya, kerajaan Perlis dijangka mengeksport tiga tan metrik buah itu ke sana tahun depan.
"Penduduk Singapura amat menyukai kemanisan dan keenakan mempelam Harumanis. "Walaupun ia dijual pada harga S$5 sebiji atau RM12.50, mereka tiada masalah untuk membelinya," katanya di sini semalam.

Jurutol ditembak, dirompak RM2,000



ANGGOTA polis memeriksa kesan tembakan pada motosikal yang dinaiki dua jurutol yang ditembak berhampiran Plaza Tol Seremban kelmarin.



SEREMBAN - Dek kerana duit RM2,000, dua jurutol Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) cedera ditembak sebelum disamun perompak berhampiran Plaza Tol Seremban susur keluar ke arah utara di sini kelmarin.
Semasa kejadian pukul 9.57 malam itu, mangsa Nurijah Rosli, 24, dan Mohd. Haffiz Zamri, 26, menaiki sebuah motosikal dari Plaza Tol Seremban susur masuk ke Seremban dari arah utara menuju ke pejabat syarikat itu.
Pejabat PLUS itu terletak berhampiran persimpangan susur keluar ke arah utara.
Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin berkata, semasa itu kedua-dua mangsa dalam perjalanan menghantar wang kutipan harian berjumlah RM2,000 ke pejabat PLUS itu yang terletak kira-kira 200 meter dari Plaza Tol Seremban.
Menurut beliau, ketika kedua-dua mangsa mahu membelok masuk ke kawasan pejabat PLUS, tiba-tiba muncul sebuah kereta Proton Wira memintas motosikal ditunggangi dua mangsa.
"Seorang lelaki di dalam kereta itu yang bersenjatakan pump gun melepaskan tiga das tembakan ke arah kedua-dua jurutol menyebabkan mereka terjatuh.
"Suspek kemudian merampas beg kecil mengandungi wang yang dipegang salah seorang mangsa," kata beliau dengan memberitahu kereta tersebut kemudian dipandu laju ke arah Sendayan.

Bayi nyaris rentung



ANGGOTA bomba memadam kebakaran membabitkan 15 buah rumah kongsi dan lima kontena yang dihuni buruh Indonesia di tapak pembinaan Alor Vista, Relau semalam.



GEORGE TOWN - Seorang bayi lelaki berusia dua hari nyaris rentung dalam kebakaran melibatkan 15 rumah kongsi dan lima kontena yang didiami warga Indonesia berdekatan tapak pembinaan Taman Alor Vista, Relau di sini semalam.
Dalam kejadian pukul 1.30 pagi itu, bayi terbabit dijumpai terperangkap di dalam rumah kongsi bersama ibu bapanya yang ketika itu sedang nyenyak tidur.
Kebakaran itu turut melibatkan penginapan 30 buruh kontrak yang bekerja di tapak pembinaan tidak jauh dari tempat kejadian.
Tiada kecederaan serius kerana kesemua mangsa berjaya menyelamatkan diri sebelum api marak ke setiap rumah papan tersebut.
Kejadian tersebut memusnahkan harta benda milik mangsa termasuk pasport mereka.
Ketua Bomba Zon Jalan Perak, Ahmad Hafiz Sulaiman berkata, lapan jentera bersama 68 anggota dari Balai Bomba Paya Terubong dan Bayan Baru dikejarkan ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan.

Tujuh penculik tak sempat berjoli



TUN HISAN (tengah) menunjukkan wang tebusan yang dirampas daripada penculik pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Kontinjen Polis Selangor di Shah Alam semalam.



Deputi Superintendan Abdul Wahab Yaacob yang baru sebulan menyandang jawatan Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Krai tidak berkekalan apabila pegawai polis itu dan rakan setugasnya terbunuh dalam kemalangan di Kilometer 35, Jalan Kota Bharu-Kuala Krai berhampiran Kampung Labok di sini semalam.
Abdul Wahab, 56, dan Sarjan Abd. Kadir Kumin, 48, yang dalam perjalanan dari Kota Bharu ke Kuala Krai maut di tempat kejadian apabila kereta BMW yang mereka naiki hampir berkecai selepas bertembung dengan kenderaan pacuan empat roda jenis Pajero dari arah bertentangan.
Turut terkorban dalam kemalangan pukul 1 pagi itu ialah Membunga Mamat, 60, dari Rancangan Kemajuan Tanah Paloh 1, Gua Musang. Pemandu kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki Membunga, Mohd. Saari Asmawi, 36, cedera parah dan dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII), Kota Bharu
Ketiga-tiga mangsa terbunuh di tempat kejadian kerana masing-masing tersepit dalam dua kenderaan yang bertembung.
Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, jenazah Abdul Wahab yang baru sebulan bertugas di IPD Kuala Krai dihantar ke Taman Segambut, Kuala Lumpur dan dikebumikan semalam.
Allahyarham yang sebelum ini bertugas di bahagian pentadbiran di Ibu Pejabat Kontinjen Polis Kuala Lumpur dengan pangkat Asisten Superintendan meninggalkan isteri, Taharah Mohamed, 51, dan empat orang anak serta seorang cucu.
Menurut beliau, jenazah Abd. Kadir pula dihantar ke Ulu Cheka, Jerantut sebelum dikebumikan di kampungnya. Allahyarham Abd. Kadir meninggalkan isteri dan enam anak.

Bekas atlet wanita didakwa rogol wanita


GAMBAR fail pada 22 Mei 2006 menunjukkan Pramanik bergambar dengan pingat emas yang dimenanginya pada acara larian 400 meter pada Sukan Grand Prix Asia di Bangalore, India.



KOLKATA - Seorang atlet wanita India yang memenangi pingat emas pada Sukan Asia 2006, Pinki Pramanik muncul di mahkamah di sini semalam bagi menghadapi dakwaan dia merogol bekas kekasihnya yang juga seorang wanita.
Bekas kekasihnya itu turut mendakwa bahawa Pramanik 26, yang kelihatan seperti wanita sebenarnya ialah seorang lelaki.
Pramanik turut ditahan reman selama 14 hari sehingga perbicaraan berhubung dakwaan merogol itu berlangsung.
"Mahkamah majistret meminta pihak berkuasa untuk membentuk satu lembaga perubatan bagi menentukan jantina Pramanik," kata Ketua Balai Polis di Kolkata, Prabir Roy.
Pramanik yang bersara pada tahun 2007 enggan untuk menjalani pemeriksaan di sebuah hospital semasa dia di soal-siasat selepas ditangkap kelmarin.
"Saya telah menjalani banyak ujian perubatan sepanjang kerjaya sebagai seorang atlet.
"Kenapa saya perlu bersetuju untuk menjalani lebih banyak ujian perubatan yang mengarut ini?," soal Pramanik yang disiarkan akhbar Times of India semalam.
Dia pernah memenangi pingat emas dalam acara 4x400 meter berganti-ganti pada Sukan Asia di Doha, Qatar pada tahun 2006.
Bekas kekasih Pramanik mendakwa dia dirogol beberapa kali.
Namun, Pramanik memberitahu kisah yang berbeza.
"Wanita itu (mangsa) meminta wang sebanyak 300,000 rupees (RM17,271) tetapi saya enggan memberikan wang tersebut kepadanya." kata Pramanik kepada pemberita dari sebuah van polis sebelum dia dihadapkan ke mahkamah.
Polis menyatakan bahawa Pramanik tinggal bersama kekasihnya di sini selama beberapa bulan.
Akhbar Calcutta Telegraph melaporkan bekas kekasihnya menyatakan Pramanik pernah berjanji untuk berkahwin dengannya.
Pramanik berasal daripada keluarga petani yang miskin di negeri Bengal Barat, sekitar 220 kilometer dari sini dan bekerja sebagai seorang inspektor tiket sebelum berkecimpung dalam bidang sukan.
Sementara itu, ibu Pramanik, Puspa memberitahu stesen televisyen Bengali TV bahawa anaknya itu tidak bersalah.
"Saya tidak percaya dia melakukan jenayah seperti itu. Saya berharap dia akan mendapat keputusan yang adil," katanya.
Setiausaha Persekutuan Atlet India, C.K. Valson memberitahu agensi berita AP bahawa pihaknya tidak mengetahui sama ada Pramanik akan diminta untuk memulangkan semula pingatnya ekoran kes tersebut.
"Dia bersara tiga tahun lalu dan tiba-tiba kita mendengar semua ini (kes itu)," katanya.
Menurutnya, pihaknya akan menunggu laporan perubatan sebelum membuat sebarang kesimpulan berhubung kes tersebut.
Pramanik pernah memenangi pingat emas dalam acara larian 400 meter pada Sukan Grand Prix Asia di Bangalore, India pada 22 Mei 2006.
Pingat perak yang dimenangi atlet dari India, Santhi Soundarajan pada Sukan Asia 2006 terpaksa ditarik balik selepas dia gagal dalam ujian jantina yang dilakukan sejurus selepas acara larian tersebut berlangsung. - Agensi

Identiti pemuda misteri akhirnya terbongkar



WAJAH pemuda misteri yang mendakwa namanya Ray di laman web polis Berlin pada 5 September tahun lalu.



BERLIN - Identiti seorang pemuda misteri yang muncul di Berlin pada tahun lalu dengan mendakwa namanya sebagai Ray dan tinggal di hutan Jerman selama beberapa tahun akhirnya terbongkar.
Pemuda itu mencetuskan misteri pada tahun lalu apabila dia mendakwa keluar dari hutan di Jerman yang menjadi tempat tinggalnya selama beberapa tahun.
Ketika itu, pemuda tersebut menyatakan bapanya telah meninggal dunia dalam hutan.
Namun, polis semalam menyatakan seorang bekas kekasih pemuda tersebut mengenal pasti identitinya sebagai lelaki berusia 20 tahun dari Belanda.
Identiti itu disahkan selepas polis mengedarkan gambar pemuda tersebut untuk mendapatkan maklumat tentang dirinya pada awal minggu ini.
Polis menyatakan pemuda tersebut akhirnya mengaku maklumat yang diberikan oleh bekas kekasihnya itu adalah benar.
Sebelum ini, beberapa orang yang tinggal di bandar Hengelo, Belanda mengenal pasti pemuda tersebut selepas mereka melihat gambarnya yang disiarkan polis Berlin.
Ibu tiri pemuda tersebut dapat mengenalinya selepas melihat gambarnya.
Seorang jurucakap polis di Hengelo, Chantal Westerhoff turut mengenal pasti identiti pemuda tersebut yang kini berusia 20 tahun.
Menurut Westerhoff, pemuda tersebut meninggalkan rumahnya pada September 2011 tanpa memaklumkan kepada bapa atau ibu tirinya yang menyebabkan pasangan tersebut membuat aduan polis berhubung kehilangan anak mereka itu.
Stesen penyiaran NOS Belanda yang mewawancara beberapa rakan pemuda tersebut mendedahkan nama sebenarnya ialah Robin van Helsum.
Dalam kisah yang menarik perhatian dunia itu, pemuda tersebut muncul di bangunan Dewan Bandar Raya Berlin di sini pada 5 September 2011 dan menyatakan bahawa nama pertamanya ialah Ray kepada beberapa orang.
Menurutnya, dia tinggal di hutan bersama bapanya selama lima tahun.
Bertutur dalam Bahasa Inggeris yang diselang seli dengan beberapa perkataan Jerman, pemuda itu memberitahu bahawa bapanya telah mati pada Ogos tahun lalu.
Menurutnya, selepas menanam mayat bapanya di hutan, dia berjalan ke arah utara selama lima hari sebelum tiba di Berlin.
Namun, polis yang tidak menemui mayat bapa budak lelaki tersebut.
Pemuda tersebut tinggal di sebuah institusi kebajikan selepas dia muncul di bangunan dewan itu. - Agensi

No comments:

Post a Comment