Wednesday, August 15, 2012

JAHAT2 PUN AKHIRNYA MATI JUGA...BERKUASA SAKAN PUN AKHIR MATI JUGA ...LEBIH2 DAH TUA2...LAGI DAH DEKAT NAK MATI....JADI JANGANLAH BERLAGAK SANGAT

Gadis Tawau dirogol, dibunuh


SAMSIAH (bertudung kuning) menangis apabila mengetahui kematian adiknya yang dipercayai dibunuh. Gambar kecil SABTURIAH



KAJANG – Hasrat seorang pekerja kilang untuk pulang menyambut Aidilfitri bersama keluarganya di Tawau, Sabah tidak kesampaian apabila dia dirogol dan dibunuh dengan kejam di sebuah unit flat di Jalan Taming 2, Taming Jaya dekat Balakong di sini kelmarin.
Mayat Sabturiah Faisal, 19, berasal dari Kampung Merotai Besar dekat Tawau dijumpai dalam keadaan terlentang di dalam bilik tidurnya oleh abang ipar mangsa pada pukul 7 malam.
Kakak mangsa, Samsiah Faisal, 27, ketika ditemui berkata, dia dan suaminya yang pulang ke rumah untuk berbuka puasa bersama Sabturiah terkejut melihat adiknya yang sudah tidak bernyawa di atas lantai di dalam bilik tidur gadis itu.
“Saya balik kerja kerana hendak berbuka puasa bersama-sama tetapi apabila sampai di rumah saya melihat tubuhnya terlentang dan sudah tidak bernyawa.
“Ketika saya jumpa, dia berpakaian lengkap (baju T dan seluar sukan) tetapi ada kesan lebam pada tangan kanan,” kata Samsiah ketika ditemui di tempat kejadian di sini.
Polis yang menyiasat mayat mangsa mendapati ada kesan lebam pada leher, perut dan tangan kanan anak ketujuh daripada 12 beradik itu.
Difahamkan, polis turut menemui kesan tompokan air mani di bilik mangsa dan mengesyaki gadis itu menjadi mangsa rogol oleh individu yang dikenalinya.
Menjelas lanjut, Samsiah memberitahu, dia dan suami yang membuat pemeriksaan di dalam rumah mendapati beberapa barang berharga dan wang tunai sebanyak RM500 miliknya lesap.
“Tiada kesan umpil dan keadaan rumah saya juga tidak berselerak seolah-olah penjenayah terbabit tahu tempat kami menyimpan barang berharga,” katanya dengan memberitahu jumlah kerugian keseluruhan dianggarkan sebanyak RM3,000.

Mendiang isteri pesan melalui mimpi buru konco Bujang Sebelak


EMBOL membakar bangkai seekor buaya yang ditangkapnya di Sungai Sebelak, Saratok semalam.



SARATOK - Selepas mewarisi ilmu 'selembur buaya' daripada pawang terbilang, ketua rumah panjang Sungai Anak di Roban, Embol Asum, 48, berjaya menangkap dan membunuh seekor reptilia sepanjang tiga meter di Sungai Sebelak dekat sini semalam.
Suami kepada mangsa Bujang Sebelak itu memberitahu, dia kembali memburu buaya di sungai berkenaan selepas mendapat pesanan mendiang isterinya, Siah Munsong, 42, menerusi mimpi supaya memburu dan menghapuskan generasi Bujang Sebelak.
Menurut Embol, meskipun hanya tiga minggu menuntut ilmu daripada gurunya iaitu pawang terkenal dari Betong, Indet Sanabong, 49, dia sudah mampu menjinak, menangkap serta membunuh enam ekor buaya dipercayai konco-konco Bujang Sebelak sejak dua minggu lalu.
"Saya mendapat mimpi didatangi isteri saya dan mendiang meninggalkan pesanan untuk membunuh konco-konco Bujang Sebelak menyebabkan dendam kesumat terhadap reptilia ganas itu kembali membuak-buak.
"Menerusi ilmu yang dipelajari daripada Pawang Indet, saya berjaya menangkap dan membunuh beberapa ekor buaya termasuk seekor yang panjangnya tiga meter semalam sebelum haiwan itu dibakar dan dimakan dagingnya," katanya ketika ditemui di kediamannya dekat sini semalam.
Kosmo! difahamkan kesemua buaya tembaga yang ditangkap itu puratanya sepanjang kira-kira dua hingga empat meter.

'Ladang' di atas bumbung



SEORANG wanita berjalan di 'ladang sayur-sayuran' di Hong Kong pada 31 Julai lalu.



HONG KONG - Bumbung sebuah bangunan 14 tingkat di sini menjadi 'ladang' untuk menanam pelbagai jenis sayur-sayuran, lapor agensi berita AFP semalam.
Ladang itu dimiliki oleh Osbert Lam yang menyewakan tempat untuk menanam sayur-sayuran di kawasan seluas 930 meter persegi.
Antara sayur-sayuran yang ditanam itu ialah timun dan ubi kentang.
Lam yang merupakan seorang usahawan tempatan menyewa kepada orang ramai untuk menanam sayur-sayuran pada harga antara AS$20 (RM62.33) hingga AS$25 (RM77.92) sebulan.
"Saya berpendapat ladang di bandar raya menjadi semakin popular.
"Orang ramai yang datang ke ladang ini berasa amat gembira. Ia umpama ketenangan dan satu jalan keluar," kata Lam.
Seorang jururawat, Melanie Lam yang menanam sayur-sayuran di atas bumbung itu berkata: "Saya berasa gembira memakan sayur-sayuran yang saya tanam berbanding makanan yang saya beli di pasar raya." - Agensi

Pembunuh bersiri ditembak mati di China



MAYAT Kehua dikawal oleh beberapa anggota polis di Chongqing semalam.



BEIJING - Polis di bandar Chongqing semalam menembak mati seorang pembunuh bersiri dan perompak bersenjata selepas operasi memburunya dilancarkan.
Pembunuh bersiri itu, Zhou Kehua, 42, bertanggungjawab dalam sembilan kematian di beberapa wilayah.
Menurut agensi berita Xinhua, dia mati ditembak di sebuah kilang kasut di Chongqing menjelang subuh.
Kehua terlibat dalam rompakan dan pembunuhan yang berlaku pada tahun 2004.
Menurut Xinhua, dia muncul semula pada minggu lalu untuk menembak mati seorang wanita di luar sebuah bank di Chongqing.
Pihak berkuasa menganggap Kehua menjadikan orang yang mengeluarkan wang dari bank sebagai sasaran serangan. - Reuters

Rama-rama cacat di Fukushima






TOKYO - Beberapa mutasi genetik ditemui pada tiga generasi rama-rama dekat loji nuklear Fukushima yang tidak lagi beroperasi, kata beberapa saintis semalam.
Penemuan tersebut meningkatkan kebimbangan penduduk setempat bahawa radiasi akibat kebocoran loji nuklear akan memberi kesan ke atas spesies lain.
Beberapa saintis berkata, kira-kira 12 peratus larva rama-rama pale grass blue yang terdedah kepada radiasi nuklear selepas bencana tsunami melanda timur laut Jepun pada Mac 2011 didapati mengalami keganjilan seperti mempunyai kepak kecil dan mata yang rosak.
Seorang saintis berkenaan, Joji Otaki yang merupakan profesor madya di Universiti Ryukyu, Okinawa memberitahu, semua serangga tersebut dibiakkan di dalam sebuah makmal di luar zon radioaktif dengan 18 peratus anak rama-rama berkenaan memiliki masalah yang sama.
Bagaimanapun, angka tersebut meningkat kepada 34 peratus apabila melibatkan generasi ketiga spesies berkenaan.
Kumpulan penyelidik tersebut turut mengumpulkan sebanyak 240 ekor rama-rama di Fukushima pada September tahun lalu iaitu enam bulan selepas bencana tsunami tersebut berlaku.
Otaki berkata, sebanyak 52 peratus serangga itu mempunyai sifat abnormal sekali gus merupakan satu nisbah yang tinggi. - AFP

Senator Thailand tembak mati isteri

BANGKOK - Seorang senator Thailand yang menembak bekas isterinya di meja makan malam dengan menggunakan sepucuk pistol Uzi 9 milimeter menyifatkan kematian wanita tersebut sebagai insiden tragis.
Senator berkenaan yang berusia 56 tahun, Boonsong Kowawisarat berkata, dia tertembak dengan menggunakan pistol itu ketika cuba membuang sebutir peluru yang tersekat.
Tembakan tersebut menyebabkan kematian wanita berusia 46 tahun, Chanakarn Detkard yang juga setiausahanya.
"Pistol ini pistol saya. Saya menunjukkan senjata api ini yang saya baru belikan untuknya. Dia tinggal bersama ibunya dan dua anak perempuan kami.
"Hanya terdapat wanita di kediamannya, justeru, saya mahu memberikan pistol ini kepadanya kerana saya bimbangkan keselamatan mereka," kata Boonsong.
"Tangan saya tidak berada dalam keadaan baik. Saya tidak sihat. Saya pernah mengalami strok. Kejadian ini satu kemalangan yang tidak disengajakan," tambahnya.
Insiden itu berlaku Ahad lalu di sebuah ruang makan malam persendirian di wilayah Phrae, utara Thailand dengan disaksikan sekitar 10 anggota keluarga mereka.
Boonsong merupakan anggota perwakilan Dewan Senat Thai untuk wilayah Mae Hong Son, utara Thailand.
Bagaimanapun, beliau kini mendapat imuniti daripada dikenakan sebarang dakwaan kerana jawatannya sebagai ahli Parlimen.
Jika didapati bersalah, ahli Parlimen berkenaan boleh dipenjara selama 10 tahun dan didenda sebanyak AS$670 (RM2,134). - AFP

Rakyat Libya bantu pemberontak Syria bertempur askar rejim Bashar


EMPAT anggota pemberontak menunjukkan seorang juruterbang (duduk) yang ditangkap selepas jet tentera Syria yang dikendalikan jatuh ditembak di Deir el-Zour, Syria kelmarin.



DAMSYIK - Sejumlah pejuang veteran dalam perang saudara di Libya pada tahun lalu kini tampil di barisan hadapan untuk membantu melatih dan menyusun pemberontak dalam situasi yang lebih meruncing berbanding ketika perang menentang Muammar Gaddafi, kata seorang pejuang berdarah Libya-Ireland kepada agensi berita Reuters.
Gaddafi mati dibelasah para pemberontak Libya pada 20 Oktober tahun lalu selepas berbulan-bulan menghadapi tentangan daripada penduduknya. Pejuang veteran Libya yang bertempur bersama kumpulan pemberontak di Syria itu, Hussam Najjar berasal dari Dublin dan memiliki bapa berdarah Libya manakala ibunya berbangsa Ireland.
Dia yang menggelarkan dirinya Sam, merupakan seorang penembak tepat terlatih.
Sam dahulunya merupakan anggota unit pemberontak yang menggempur kompleks Gaddafi di Tripoli setahun lalu. Unit tersebut diketuai oleh ketua militia dari pergunungan barat Libya, Mahdi Al-Harati.
Mahdi kini mengetuai sebuah unit pemberontak di Syria yang kebanyakannya disertai oleh warga tempatan selain beberapa pejuang asing termasuk 20 anggota kanan yang pernah menganggotai unit pemberontak di Libya pada tahun lalu.
Menurut Hussam, dia diminta oleh Mahdi untuk menyertai unit tersebut dari Dublin beberapa bulan lalu.
Pasukan pejuang Libya itu membantu pemberontak Syria itu termasuk beberapa pakar komunikasi, logistik, isu kemanusiaan dan senjata berat.
Menurut Hussam, mereka mengendalikan kem latihan dan mengajar kecergasan serta taktik di medan perang.
Sementara itu, satu klip video di YouTube menunjukkan seorang juruterbang tentera Syria ditahan beberapa anggota pemberontak.
Juruterbang itu menaiki sebuah jet tentera Syria yang jatuh ditembak di Deir el-Zour, Syria kelmarin.
Konflik di Syria bermula pada Mac tahun lalu apabila para pemberontak menentang tentera Presiden Bashar Al-Assad.
Lebih 20,000 orang dianggarkan terbunuh dalam pertempuran antara kumpulan pemberontak dengan tentera Bashar.
Para pemberontak menuntut Bashar meletakkan jawatan ekoran gagal membawa pembaharuan demokrasi dalam pentadbirannya. - Agensi

Taktik menyamar JPJ berjaya



ISMAIL (dua dari kanan) memeriksa sebahagian motosikal yang ditahan pada Ops Khas JPJ sempena Ops Selamat di Seremban semalam.



SEREMBAN - Taktik menyamar sebagai penumpang yang dilakukan oleh anggota penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berjaya mengesan pelbagai kesalahan yang dilakukan oleh pemandu bas ekspres.
Timbalan Ketua Pengarah JPJ, Datuk Ismail Ahmad berkata, dalam tempoh dua hari operasi khas sempena musim perayaan bermula Ahad lalu, JPJ telah merekodkan 38 kes pemandu bas ekspres yang melakukan pelbagai kesalahan menerusi penyamaran di dalam bas ekspres.
Katanya, antara kesalahan yang dikesan melibatkan kesalahan teknikal dan kesalahan pemandu seperti tayar botak serta memandu laju.
"Kita tidak akan berkompromi dalam soal keselamatan pengguna bas ekspres dan tindakan tegas akan diambil ke atas pemandu yang degil," katanya selepas menyertai Ops Khas JPJ sempena Ops Selamat di Jalan Seremban-Kuala Pilah di sini kelmarin.

Rebat tol PLUS 30 peratus



PENGGUNA Lebuh Raya Utara-Selatan akan menikmati rebat tol sehingga 30 peratus pada musim perayaan ini. - Gambar hiasan



KUALA LUMPUR - PLUS Expressways Bhd. (PLUS) akan memberi rebat tol sebanyak 30 peratus kepada pengguna yang membayar tol menggunakan sistem elektronik sempena sambutan Aidilfitri dan Hari Kemerdekaan tahun ini.
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif PLUS, Datuk Noorizah Abd. Hamid (gambar kecil) berkata, rebat tol itu akan diberikan kepada orang ramai pada 15, 16, 22, 23 dan 31 Ogos ini.
"Rebat tol tersebut diberikan kepada orang ramai yang menggunakan kad PLUSMiles, kad Touch 'n Go atau SmartTAG ketika membayar tol di lebuh raya kendalian PLUS.
"Ia merupakan satu langkah PLUS bagi menyemarakkan sambutan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Merdeka selain merupakan satu strategi PLUS untuk menggalakkan orang ramai beralih kepada sistem pembayaran secara elektronik yang lebih mudah dan pantas," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.
Noorizah berkata, pemberian rebat tol itu juga merupakan langkah PLUS untuk mengagihkan trafik dan menggalakkan orang ramai bergerak pada hari di luar waktu puncak.
Katanya, rebat berkenaan boleh dituntut di pusat khidmat pelanggan PLUS apabila pengguna menambah nilai kad elektronik mereka bermula 1 Oktober hingga 31 Disember ini.




"Sempena musim cuti ini, PLUS menjangkakan jumlah trafik akan meningkat sebanyak 30 peratus kepada 1.4 juta kenderaan setiap hari," katanya.
Noorizah berkata, rebat tol tersebut bagaimanapun tidak akan diberi kepada pengguna yang membayar tol di Plaza Tol Tanjung Kupang, Bukit Kayu Hitam, Bangunan Sultan Iskandar dan Jambatan Pulau Pinang.
Sementara itu, pengguna Lebuh Raya Projek Lintasan Kota Holdings Sdn. Bhd. (Prolintas) juga akan menikmati kadar diskaun tol sebanyak 20 peratus sempena sambutan perayaan Aidilfitri dan Hari Kemerdekaan tahun ini.
Tiga lebuh raya terbabit ialah Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH), Lebuh Raya Koridor Guthrie (GCE) dan Lebuh Raya Kemuning-Shah Alam (LKSA).
Menurut kenyataan Prolintas semalam, diskaun sempena perayaan Aidilfitri akan diberi bermula pada pukul 6 pagi pada 19 Ogos sehingga 6 pagi 20 Ogos, manakala bagi sambutan kemerdekaan, kadar pengurangan tol bermula 6 pagi pada 31 Ogos sehingga 6 pagi hari berikutnya. - Bernama

Mati ngeri digilis, diseret treler


PASUKAN keselamatan mengusung mayat Muhammad Nazhif yang maut selepas diseret sejauh 50 meter oleh sebuah treler dalam kemalangan di Melaka kelmarin.



MELAKA – Seorang pelajar menemui ajal dalam keadaan mengerikan apabila dia digilis dan diseret sejauh 50 meter oleh sebuah treler membawa muatan jubin dalam kemalangan di Lebuh Ayer Keroh berhampiran Hospital Pantai di sini kelmarin.
Kejadian pukul 10 malam itu mengakibatkan Muhammad Nazhif Sharif, 17, (gambar) mati di tempat kejadian.
Jurucakap polis berkata, sebelum kejadian, mangsa dalam perjalanan ke pusat bandar untuk membeli baju raya di Ayer Keroh.
“Sejurus tiba di tempat kejadian, motosikal mangsa dipercayai hilang kawalan lalu melanggar belakang sebuah kereta Proton Wira sehingga menyebabkan mangsa terjatuh.
“Pada masa sama, sebuah treler yang berada di belakang menyambar tubuh mangsa lalu diseret sejauh 50 meter sebelum kenderaan berat itu berhenti,” katanya.
Sementara itu, mengimbau semula tragedi itu, rakan mangsa, Ng Kok Leng, 16, berkata, sebelum kejadian dia dan dua rakan termasuk mangsa baru pulang dari sebuah pasar raya.
Katanya, mangsa kemudian mengajak mereka ke Bazar di Taman Cempaka, Peringgit untuk mencari baju raya selepas pakaian di pasar raya itu tidak berkenan di hatinya. Jarak antara dua tempat itu kira-kira lima kilometer.

No comments:

Post a Comment