Wednesday, August 15, 2012

TAK DE NAS BERGEMBIRA DENGAN MERCUN...BAHAYA...MEMBAZIR...MEMBAZIR TEGAHAN AGAMA...MEMBAZIR SAHABAT SYAITAN

‘Semut mercun’ dedah rahsia

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Wan Asrudi Wan Hasan
am@hmetro.com.my

BANYAK...beberapa peniaga berurusan dengan pembekal di sebuah gudang mercun.
BANYAK...beberapa peniaga berurusan dengan pembekal di sebuah gudang mercun.
BETONG (Thailand): Sepeket mercun yang dibeli pada harga RM4 boleh dijual RM10 dan berbekalkan modal kira-kira RM1,000, keuntungan yang diperoleh boleh mencecah RM10,000.
Pulangan lumayan itulah yang mendorong ramai rakyat Malaysia nekad melanggar peraturan dengan membeli mercun di sini, sebelum diseludup untuk dijual di kawasan masing-masing, termasuk di Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.
Seorang penyeludup dan penjual mercun yang hanya mahu dikenali sebagai Hairi, 30, memberitahu biarpun keuntungan diperoleh berlipat ganda, penjual mercun kecil-kecilan sepertinya perlu mengawal diri dan tidak boleh tamak jika tidak mahu tertangkap.

“Apa yang penting ialah jangan tamak. Ini kerana kami kebiasaannya hanya menyeludup mercun dalam kuantiti kecil dengan menyembunyikannya di beberapa ruang dalam kereta seperti di bahagian enjin, bawah tempat duduk atau kotak pembesar suara.

“Cara begitu lebih selamat kerana pihak berkuasa selalunya tak perasan, tapi kami akan melakukannya secara kerap bagi memenuhi keperluan pembeli,” katanya.

Raja segala ikan

Oleh Roselan Ab Malek
am@hmetro.com.my

BERTUAH...nelayan sungai, Abdul Fadil Abu Samah berjaya menangkap  patin muncung Sungai Pahang seberat 33 kilogram.
BERTUAH...nelayan sungai, Abdul Fadil Abu Samah berjaya menangkap patin muncung Sungai Pahang seberat 33 kilogram.
JERANTUT: Harga ikan patin muncung Sungai Pahang mendominasi senarai harga ikan air tawar di negeri ini apabila mencecah RM280 hingga RM300 sekilogram, sekali gus mengatasi harga jelawat yang dijual pada kadar RM220 hingga RM250 sekilogram.
Bagaimanapun, harga yang tinggi bagi mendapatkan ikan yang boleh dianggap sebagai identiti negeri itu bukanlah penghalang sebaliknya orang ramai tetap mahukan ikan berkenaan seraya membuatkan permintaan terhadap patin muncung meningkat dua kali ganda berbanding biasa.

Tinjauan Harian Metro di beberapa pasar di daerah ini mendapati patin muncung pasti menjadi pilihan terutama di hujung minggu iaitu apabila anak penduduk yang pulang dari perantauan untuk menjalani ibadat puasa bersama keluarga masing-masing.
Di Jerantut, lokasi paling panas mendapatkan ikan air tawar segar ialah di Pekan Sehari Jerantut, Pasar Tani dan Pasar Besar Jerantut yang mula dikerumuni orang ramai sejak awal pagi.

Patin muncung, jelawat, temoleh, tapah, patin perak, patin buah, tenggalan, gerahak, baung kenderak, baung akar dan kerai adalah antara ikan sungai yang sering diburu penduduk setempat setiap kali ke pasar kerana rasanya yang enak jika dijadikan masak tempoyak, pais tempoyak, gulai rom dan masak asam belimbing buluh.

Seorang peniaga di pasar besar Jerantut, Ruslan Wahab, 54, berkata permintaan ikan sungai sentiasa mendapat sambutan pembeli walaupun harganya mahal.
“Saya mendapat bekalan ikan dari nelayan sungai di Kampung Pulau Mangsuk, Lada, Batu Embun, Jerantut Feri dan Kuala Teh. Biasanya ikan sungai yang dijual akan habis dalam masa sejam saja kerana pembelinya tetap ada walaupun harga ikan sungai asli cukup mahal.

“Ada kala, nelayan sungai selama ini menjadi pembekal, tidak dapat memenuhi permintaan kami kerana ada juga pelanggan sudah menunggu di jeti semata-mata mahu mendapatkan ikan sungai segar.
“Harga patin muncung memang mahal sekarang terutama bagi yang mempunyai berat sekitar satu hingga tiga kilogram. Bagi yang bersaiz lebih besar, harganya murah sedikit tetapi masih melebihi RM200 setiap kilogram,” katanya.

Katanya, harga bagi ikan sungai asli yang lain seperti temoleh mencecah RM40 sekilogram, juara (RM24), tapah (RM60), patin buah (RM100), tenggalan (RM80), baung kenderak (RM24), gerahak (RM55), baung akar (RM40), kerai kunyit (RM30) dan kerai jelawat (RM60).

Katanya, ikan sungai asli sering mendapat permintaan ramai kerana rasa isinya yang jauh lebih sedap berbanding ikan sungai diternak dalam sangkar.

Pinjam wang secara ghaib

Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

BUKTI...Juminah menunjukkan bungkusan  mengandungi al-Quran beserta kain kuning yang diserahkan wanita terbabit.
BUKTI...Juminah menunjukkan bungkusan mengandungi al-Quran beserta kain kuning yang diserahkan wanita terbabit.
JOHOR BAHRU: Seorang wanita yang mengaku pengamal perubatan tradisional kononnya menyediakan rawatan Islam berasaskan al-Quran, mengenakan syarat pelik iaitu perlu meminjam wang pelanggannya secara ghaib bagi mengupah jin untuk memulihkan rumah mereka daripada gangguan makhluk halus.
Lebih pelik, wanita berusia 48 tahun terbabit menyatakan wang RM6,450 itu muncul kembali dalam al-Quran yang dibalut dan dijahit dengan kain kuning pada hari raya nanti di rumah pelanggannya di sebuah perkampungan di Ayer Baloi, Pontian, dekat sini.
Menceritakan helah wanita berketurunan Orang Asli itu, Juminah Basir, 57, berkata pada awalnya pengamal perubatan terbabit meminta keluarganya menyediakan wang berkenaan untuk memenuhi syarat bagi upacara di rumah mangsa.

Menurutnya, wanita terbabit berjanji akan memulangkan wang itu selepas selesai upacara membersihkan rumahnya daripada gangguan makhluk halus.

“Pada 11 pagi pada 25 Julai lalu, saya bersama suami dan adik perempuan membawa wanita itu dari rumahnya di Kampung Parit Asam Kumbang Laut di Benut, Pontian, ke rumah kami di Kampung Ayer Baloi.

Maut kerana meja usang

Oleh Raja Noraina Raja Rahim dan Siti Norhidayatidayu Razali
am@hmetro.com.my

TRAGIS...jenazah Azhari (gambar kecil) dibawa keluar dari Bilik Mayat Hospital Serdang.
TRAGIS...jenazah Azhari (gambar kecil) dibawa keluar dari Bilik Mayat Hospital Serdang.
SERDANG: Hanya kerana meja usang, seorang peniaga minuman mati dibelasah sekumpulan lelaki dalam kejadian di sebuah tapak perniagaan di Seri Kembangan, di sini, awal pagi semalam.
Difahamkan, kejadian berlaku selepas mangsa, Azhari Sidek, 44, mengambil sebuah meja usang ditinggalkan di kaki lima tempat kejadian sebelum diletakkan berhampiran gerai miliknya.

Bagaimanapun, tindakan mangsa itu tidak disenangi seorang lelaki yang mendakwa meja berkenaan miliknya hingga berlaku pergaduhan kira-kira jam 2 pagi.
Lelaki terbabit dikatakan menjalankan perniagaan di kawasan sama.

Adik angkat mangsa yang enggan dikenali ketika ditemui Harian Metro di pekarangan Bilik Mayat Hospital Serdang, di sini, berkata akibat rasa tidak puas hati itu, lelaki terbabit memanggil beberapa rakannya untuk membelasah abangnya.

“Abang saya dibelasah lebih 12 lelaki. Ketika itu, ramai peniaga dan pengunjung menyaksikan kejadian itu namun tiada sesiapa yang berani membantu.
“Melihat keadaan abang yang sudah longlai dan tidak sedarkan diri, semua mereka melarikan diri. Orang ramai kemudian menghubungi ambulans sebelum abang dihantar ke Hospital Serdang,” katanya.

Bagaimanapun, abangnya meninggal dunia ketika dalam perjalanan.
Adik mangsa, Hamizi Sidek, 40, berkata dia menerima panggilan daripada pihak hospital memaklumkan abangnya sudah meninggal dunia dan memintanya datang ke hospital.

“Saya tidak tahu apa berlaku tetapi mengikut laporan polis abang saya dipukul sekumpulan lelaki. Abang saya sudah menjalankan perniagaan di tapak perniagaan itu sejak lima tahun lalu.

“Hasil bedah siasat, abang saya dimaklum meninggal kerana serangan jantung akibat dipukul dengan teruk. Saya menyerahkan kepada polis untuk menjalankan siasatan dan menahan mereka yang bertanggungjawab,” katanya.

Bekas isteri mangsa dan tiga anak lelakinya masing-masing berusia 15 tahun dan kembar mereka berusia 12 tahun kelihatan tiba di bilik mayat hospital itu kira-kira jam 5 petang selepas dimaklumkan kematian mangsa.

Tiga anak lelaki arwah hanya mampu menitiskan air mata sebaik menatap wajah bapa mereka buat kali terakhir sebelum dikafankan dan dibawa menaiki van jenazah.

Difahamkan, jenazah akan dibawa pulang ke kampung halaman di Mengkarak, dekat Temerloh, Pahang dan dikebumikan di tanah perkuburan Islam kampung berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Serdang, Asisten Komisioner Abd Razak Elias ketika dihubungi mengesahkan kejadian berkenaan dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan malah pihaknya sedang berusaha mengesan suspek.

Siling Hospital Serdang runtuh



SERDANG: Seorang doktor dan tiga jururawat Hospital Serdang (HS), di sini, yang sedang bertugas di kaunter jururawat wad kecemasan, Jabatan Kecemasan dan Trauma hospital itu cedera selepas siling di kaunter berkenaan runtuh, awal pagi semalam.
Runtuhan 15 keping siling berkenaan menghempap kepala dan belakang badan keempat-empat kakitangan terbabit menyebabkan seorang daripada mereka menerima jahitan di tangan manakala tiga yang lain hanya cedera ringan.

Pengarahnya, Datuk Dr Ardi Awang berkata, dalam kejadian jam 2.45 pagi di kaunter jururawat wad kecemasan itu mencederakan empat kakitangan hospital yang sedang bertugas di kaunter manakala terdapat beberapa pesakit dalam bilik rawatan.
“Kejadian menyebabkan seorang pegawai perubatan dan tiga jururawat berusia 20-an terkena runtuhan dan mengalami cedera ringan. “Siasatan awal mendapati kejadian runtuhan siling itu berpunca daripada satu skru yang mengikat lantai bumbung tercabut menyebabkan satu lagi skru patah hingga gagal menampung berat siling dan runtuh,” katanya ketika sidang media di sini, semalam.

Katanya, hanya satu peralatan dilaporkan mengalami kerosakan kecil iaitu alat untuk melihat salinan imbasan sinaran-X manakala beberapa peralatan lain termasuk komputer tidak rosak.

Dr Ardi berkata, kerja pembersihan dan baik pulih sudah dijalankan seawal jam 8 pagi dan urusan pentadbiran berjalan seperti biasa.
“Kejadian runtuhan siling yang menghempap kakitangan hospital ini kali pertama berlaku. Kami juga sudah menjalankan pemantauan di semua kawasan dan setakat ini, tiada kesan akan berlaku runtuhan sama.

“Malah, pemeriksaan terperinci juga sudah dijalankan dan tiada tanda akan berlaku kejadian seperti itu,” katanya.

Kisah sentuh hati

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor dan Md Fuzi Abd Lateh
am@hmetro.com.my

RAWANG: Ramai yang simpati dan tampil menghulurkan bantuan. Begitulah sikap prihatin ditunjukkan pembaca akhbar ini yang tidak henti-henti menghulurkan bantuan kepada pasangan mualaf, Siti Nur Faizah Abdullah, 43, dan Junatal Asah, 45, yang tidak berkemampuan membuat persiapan Aidilfitri bersama 16 anak mereka.
Sejurus akhbar ini melaporkan paparan penderitaan ditanggung keluarga malang itu kelmarin, pelbagai maklum balas diterima yang kebanyakannya melahirkan rasa simpati selain menghulurkan bantuan wang tunai, pakaian dan barangan keperluan.

Harian Metro semalam melaporkan Siti Nur Faizah dan Junatal hidup daif serta serba kekurangan bersama 16 anak di sebuah rumah sewa di Jalan Inai, Bukit Beruntung di sini selain tidak mampu memberi keceriaan kepada semua anak walaupun sehelai baju raya.

Kesempitan hidup membuatkan setiap kali Aidilfitri, keluarga terbabit hanya duduk di rumah tanpa membuat sebarang persiapan dan kadangkala pintu rumah ditutup kerana tiada juadah serta duit raya untuk tetamu.

Kunjungan kali kedua Harian Metro ke kediaman keluarga itu semalam menyaksikan orang ramai, wakil penduduk, ahli Parlimen dan agensi kerajaan hadir menziarahi keluarga itu serta menghulurkan bantuan.

Samun ibu sendiri



PETALING JAYA: Anak setan. Itulah gelaran layak diberikan kepada seorang remaja berusia 18 tahun apabila bukan saja mengugut untuk membakar rumahnya sendiri sebaliknya memecah masuk bilik ibunya sebelum ‘menyamun’ barang kemas dan wang tunai dianggarkan lebih RM2,000 dalam kejadian di rumah mereka di Seksyen 6, di sini Sabtu lalu.
Remaja terbabit bertindak demikian selepas keengganan ibunya berusia 53 tahun memberikan wang kepadanya yang mahu digunakannya untuk berjoli bersama rakan-rakannya.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi itu, remaja terbabit masuk ke bilik ibunya bagi meminta wang.
Menurut sumber, remaja terbabit memberitahu mahu keluar dan pergi membeli baju raya, namun ibunya mengesyaki anaknya itu mahu berjoli bersama rakannya.

“Disebabkan itu, wanita terbabit tidak memberikan wang kepada anaknya itu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan.

4 wanita pecah rumah

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my

IPOH: Dua kumpulan penjenayah dikenali sebagai Geng Sari dan Geng Kalmit mengejutkan pihak polis apabila dikesan menggunakan khidmat empat wanita untuk melakukan jenayah pecah rumah di sekitar bandar raya ini.
Kegiatan kumpulan itu terbongkar apabila suspek diberkas sepasukan polis dari Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ), Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh dalam dua serbuan berasingan di sekitar Pasir Puteh, di sini, malam kelmarin. Kumpulan penjenayah wanita berusia 31 hingga 46 tahun dikesan bertindak licik memperdayakan mangsa dengan pelbagai tipu helah selain dipercayai mempunyai kepakaran tersendiri dalam kumpulan masing-masing. Dua daripada wanita berkenaan dipercayai menganggotai Geng Sari dengan menjadikan kawasan kaki lima kedai serta perhentian bas sebagai sasaran melakukan jenayah terancang.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azisman Alias berkata, suspek wanita ‘Geng Sari’ dikesan kerap memperdayakan mangsa dengan berpura-pura mahu menghantar mangsa pulang selain menjual alatan sembahyang.
Menurutnya, suspek menggunakan kesempatan itu menceroboh rumah mangsa sebelum melakukan rompakan bersenjatakan pisau.

“Bertindak atas maklumat, sepasukan polis dari unit tindakan khas Ibu Pejabat Polis (IPD) Ipoh diketuai Inspektor Murphy Marti melakukan serbuan di restoran nasi kandar di Pasir Puteh, di sini, jam 12.15 pagi, kelmarin.

“Hasil serbuan itu, polis memberkas seorang wanita berusia 46 tahun bersama seorang lelaki berusia 32 tahun. Susulan tangkapan pertama itu, polis menahan seorang lagi wanita berusia 34 tahun dan seorang lelaki berusia 30 tahun di sebuah rumah di Kampung Batu Gajah, di sini,” katanya.
Beliau berkata, polis kemudian menyerbu sebuah lagi rumah di Kampung Rapat, di sini, yang menjadi markas persembunyian ketua Geng Sari berusia 56 tahun.

“Polis mendapati rumah dalang utama itu digunakan sebagai stor menyimpan hasil rompakan. Polis turut merampas Proton Wira menggunakan nombor pendaftaran palsu.
“Kumpulan itu dipercayai melakukan jenayah sejak enam bulan lalu selain terbabit 11 kes samun sekitar Ipoh dan Kampar. Semua suspek mempunyai rekod jenayah direman sehingga 16 Ogos depan,” katanya.

Sementara itu dalam kes berasingan, polis menahan seorang wanita berusia 31 tahun yang gagal melarikan diri selepas memecah masuk rumah di Taman Lindungan Bulan di sini, jam 9.45 pagi kelmarin.

Menurut Azisman, suspek wanita menganggotai ‘Geng Kalmit’ itu melakukan kes pecah rumah siang hari bersama beberapa rakan lain.

“Susulan itu polis memberkas dua lagi lelaki berusia 24 dan 28 tahun serta seorang wanita, 34, di Pengkalan Gate, Ipoh, di sini,” katanya.

Penjara 7 tahun perkosa pelajar



PETALING JAYA: Seorang juruteknik dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam terhadap tuduhan merogol seorang pelajar tingkatan dua, tiga tahun lalu.
Hakim Balqis Aini Mohd Ali menjatuhkan hukuman itu terhadap Mohd Sharil Affendi Anbiah, 25, selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah pada akhir kes pembelaan.

Mahkamah juga memerintahkan hukuman itu bermula semalam. Bagaimanapun, peguam bela, Esther Tan yang mewakili tertuduh memohon mahkamah menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara dengan alasan mahu memfailkan rayuan kes itu di Mahkamah Tinggi dalam masa terdekat.
Mahkamah membenarkan penangguhan pelaksanaan hukuman penjara itu dan menaikkan jaminan kepada RM8,000.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di Puchong pada 24 Mac 2009 antara jam 10.30 malam dan jam 5 pagi keesokan hari.

Dia didakwa mengikut Seksyen 376(2) Kanun Keseksaan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 376 kanun sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Cuba perkosa anak rakan

Oleh Izlaily Nurul Ain Hussein
izlaily@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki didakwa di Mahkamah Sesyen di sini, semalam terhadap tuduhan cuba merogol anak perempuan rakannya berusia lapan tahun dua bulan, bulan lalu.
Choong Kong Yew, 45, bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan meminta dibicarakan di depan Hakim Zulhazmi Abdullah.

Dia didakwa cuba merogol kanak-kanak itu di depan tandas ruang dapur sebuah rumah di Taman Sri Segambut Indah, Batu 5, Jalan Ipoh di sini, jam 5.30 petang, 29 Julai lalu.

Bagi perbuatan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 376(2)(e)/511 Kanun Keseksaan dan memandangkan ia membabitkan mangsa berusia bawah 12 tahun, tertuduh berdepan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebat jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, N Jayanthi membantah sebarang jaminan, namun dibantah peguam mewakili tertuduh, S Narasimhan.

Suspek guna pelbagai nama



JOHOR BAHRU: Polis masih cuba mengesan seorang wanita yang dipercayai melesapkan wang milik pelanggannya selepas menawarkan perkhidmatan perubatan tradisional di Kampung Sungai Nyior, Pulai Sebatang, Ayer Baloi, Pontian, dekat sini.
Ketua Polis Daerah Pontian, Superintendan Zahaliman Jamin berkata, wanita berusia 40-an itu menggunakan beberapa nama samaran termasuk Aminah Daros dan Zainab ketika berurusan dengan mangsanya. Menurutnya, seorang pelanggan membuat laporan di Balai Polis Benut pada 4 Ogos lalu, mendakwa kerugian RM6,450 kerana menjadi mangsa wanita yang tinggal di Kampung Parit Asam Kumbang Laut di Benut, Pontian, itu.

Katanya, berikutan itu polis meminta wanita terbabit tampil ke balai polis bagi membantu siasatan.
“Wanita itu yang juga warga tempatan tidak dapat dihubungi. Kami mengesan dia di rumah sewanya, tetapi gagal,” katanya.

Zahaliman berkata, pihaknya menasihati orang ramai supaya tidak terpengaruh dengan risalah diedarkan wanita itu yang mendakwa menyediakan rawatan berasaskan al-Quran dan mampu menyembuhkan pelbagai penyakit.

“Sebelum mendapatkan perkhidmatan daripada pengamal perubatan tradisional, seseorang itu seharusnya lebih berhati-hati dan mengenal pasti sama ada rawatan ditawarkan itu benar.
“Malah, kami meminta kerjasama orang ramai mengenali atau mengetahui tempat tinggal wanita itu menghubungi talian 07-6871222,” katanya.

Samun bawa maut

Oleh Omar Osman
am@hmetro.com.my

SUNGAI PETANI: “Saya tergamam melihat mangsa dihimpit empat lelaki yang menunggang dua motosikal dan seorang daripada mereka dilihat menarik beg pinggang dipakai mangsa sebelum seorang lelaki itu jatuh bersama mangsa dan motosikalnya.
“Kami tidak sempat berbuat apa-apa dan hanya melihat tiga suspek segera melarikan diri selepas merampas beg pinggang berisi wang tunai dan meninggalkan rakan mereka yang terbaring di tengah jalan,” kata saksi yang enggan dikenali menceritakan detik seorang daripada empat penyamun maut selepas terjatuh dari motosikal ketika menyamun seorang lelaki di Taman Orkid Jaya, Sungai Layar, di sini, semalam.

Dalam kejadian pada jam 10.45 pagi, empat lelaki menaiki dua motosikal dikatakan mengekori mangsa, seorang lelaki berusia 50-an dari sebuah bank selepas mengeluarkan wang RM20,000.

Sebaik tiba di tempat kejadian, suspek menghampiri lelaki menaiki motosikal model SYM sebelum seorang daripada mereka cuba merampas beg berisi wang berkenaan yang diikat di pinggang mangsa.

No comments:

Post a Comment