Wednesday, August 15, 2012

PERKARA2 MAKSIAT BERLAKU...ZINA...MENCURI....BUNUH DLL DISEBABKAN PENGUATKUASAAN AGAMA TAK ADA...UNDANG2 HUDUD DINAFIKAN...MAKSIAT SERTA JENAYAH BERLAKU DENGAN BANYAK SENDIRI TANGGUNGLAH

Maut berasmara

Oleh Omar Osman
am@hmetro.com.my

SUNGAI PETANI: Tindakan sepasang kekasih melakukan eksperimen ketika berasmara dengan meminum sejenis ubat cecair dipercayai perangsang bersama minuman isotonik mengundang padah apabila pasangan wanitanya mati dipercayai akibat sesak nafas, kelmarin.
Kejadian berlaku jam 11 malam di sebuah rumah tumpangan di Taman Mutiara, Jalan Bakar Sampah, di sini.
Wanita berusia 23 tahun bersama lelaki berusia 20 tahun terbabit menyewa rumah itu dipercayai untuk melakukan aktiviti tidak bermoral.

Sumber berkata, pasangan terbabit ditemui orang awam jam 12 tengah malam semalam dalam keadaan tidak bermaya di tepi jalan berhampiran sebuah tokong apabila lelaki terbabit dilihat memapah wanita itu.

Menurutnya, dia cuba meminta pertolongan untuk dihantar ke hospital bagi mendapatkan rawatan kerana mulut wanita itu sudah berbuih.

Dua beradik disuap pasir

Oleh Ahmad Othman
metrojb@yahoo.com

KOTA TINGGI: Kepala disumbat dalam lubang tandas sebelum dipam, disuap nasi panas serta pasir antara deraan ibu tiri yang diterima dua beradik berumur tujuh dan 11 tahun di rumah mereka di sekitar bandar ini sejak Februari lalu.
Punggung serta tubuh dua kanak-kanak itu turut dipukul menggunakan penyangkut baju tanpa mengira masa oleh wanita berusia 30-an yang berkahwin dengan bapa mereka berumur 30-an penghujung tahun lalu.

Sepanjang dua minggu lalu, penderaan terhadap dua beradik itu dikatakan lebih teruk menyebabkan mangsa yang berumur 11 tahun sudah tiga kali melarikan diri dari rumah akibat tidak tahan diperlakukan sedemikian tetapi akibatnya, adiknya menjadi mangsa deraan lebih teruk.

Ibu mereka dikatakan melarikan diri meninggalkan kanak-kanak itu dalam jagaan suaminya yang tiada kerja dan kini bekerja sambilan di sebuah ladang kelapa sawit di sekitar daerah Kota Tinggi.

Penderaan kedua-dua beradik itu terbongkar semalam, ketika mangsa yang berumur tujuh tahun datang ke sekolah pagi semalam dalam keadaan murung.

Muslimah saman Disney kerana larang pakai tudung

Posted on the August 15th, 2012 under Luar Negara by admin

  • Share
Ketua Kesatuan Kebebasan Sivil Amerika (American Civil Liberties Union) Mark Rosenbaum (bertali leher merah) berucap sambil bekas pekerja Disney Imane Boudlal, (bertudung) melihat pemberita selepas mereka mengumumkan tuntutan mahkamah terhadap Disney, atas dakwaan diskriminasi dan gangguan kerana kepercayaan agamanya di ibu pejabat ACLU di Los Angeles, California OGOS 13, 2012. REUTERS / Jason Redmond.
LOS ANGELES: Seorang bekas pekerja restoran Disneyland menyaman Walt Disney Co pada Isnin lalu atas alasan gangguan dan diskriminasi agama, mengatakan beliau dipecat hanya kerana mahu memakai tudung di tempat kerja.
Imane Boudlal, seorang Muslim yang berusia 28 tahun, bekerja sebagai pelayan di Storytellers Cafe, sebuah restoran di dalam Disney’s Grand California Hotel & Spa di Disneyland di Anaheim, California, menurut aduan yang difailkan di mahkamah persekutuan.


Selepas dua tahun bekerja, Boudlal meminta kebenaran untuk memakai tudung ketika di tempat kerja.
Beliau menawarkan untuk memakai tudung yang sepadan dengan warna pakaian seragam beliau atau yang memaparkan logo Disney.
Menurut tuntutan mahkamah itu, pengurus Disney menafikan permintaan tersebut, dengan alasan ia akan melanggar dasar syarikat yang berkaitan ‘penampilan’ pekerja mereka semasa bertugas.
Disney juga melarang tatu yang jelas kelihatan dan kuku yang melebihi satu perempat inci, jelas tuntutan mahkamah itu lagi.
Boudlal telah diberikan pilihan untuk bekerja di bahagian belakang, jauh daripada pelanggan, atau memakai topi gaya fedora di atas tudungnya.
Apabila Boudlal enggan, dia terus dipecat dari jawatannya, jelas tuntutan mahkamah.
Seorang warganegara Amerika Syarikat yang dilahirkan di Maghribi, Boudlal berkata beliau juga menjadi subjek kepada penghinaan anti-Arab dan anti-Islam, termasuk dipanggil “pengganas” dan “unta” oleh rakan sekerja dan penyelia.
Beliau berkata beliau melaporkan kejadian tersebut kepada pengurus tetapi mereka tidak mengambil sebarang tindakan.
“Disneyland memanggil dirinya sebagai tempat yang paling gembira di bumi, tetapi saya menghadapi banyak gangguan sejak saya mula bekerja di sana,” Boudlal berkata dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Kesatuan Kebebasan Awam Amerika.
“Ia hanya menjadi lebih buruk apabila saya memutuskan untuk memakai hijab.”

Maksiat tak kira masa

Oleh Muhd Izawan Baharin dan Mior Azlan Kamarulbaid
am@hmetro.com.my
KUALA LUMPUR: Ketika umat Islam digalak memperbanyak amal ibadat di 10 malam terakhir Ramadan, masih ada yang bukan saja tidak menghiraukan kelebihan disediakan Allah, malah melakukan maksiat dengan bebas.
Tinjauan Harian Metro bersama Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Umno (Ilmu) diketuai Pengerusinya, Fathul Bari Mat Jahaya di sekitar kawasan Bukit Bintang, malam kelmarin mendapati masih ada umat Islam menghabiskan masa dengan aktiviti tidak berfaedah termasuk melakukan maksiat.

Berdasarkan tinjauan selama dua jam termasuk di Lorong Haji Taib masih ada umat Islam berseronok di kelab malam, mengunjungi rumah urut dan melepak.
Fathul Bari berkata, apa yang berlaku sangat menyedihkan kerana umat Islam bukan saja tidak memanfaatkan malam terakhir Ramadan, malah melakukan maksiat.

“Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sesiapa yang menghidupkan malam Ramadan kerana beriman dan mengharapkan pahala daripada Allah SWT, maka diampuni dosanya yang lalu.” “Jadi kita dituntut menghidupkan malam Ramadan terutama 10 malam terakhir, tetapi amat malang kerana melalui tinjauan, kami dapati masih ada umat Islam terbabit aktiviti tidak sihat seperti minum arak, lepak dan mengunjungi tempat pelacuran serta rumah urutnya,” katanya. Beliau berkata, tujuan tinjauan itu dilakukannya bersama rakan di Ilmu ialah bagi melihat sendiri situasi yang berlaku.

“Apa yang saya lihat terdapat dua perkara perlu dilaksanakan iaitu pihak penguat kuasa undang-undang wajib melaksanakan tanggungjawab mereka, jangan tunggu aduan saja sebaliknya pemantauan perlu dilakukan bagi menjaga kesucian Ramadan.
“Tindakan sewajarnya perlu diambil termasuk tempat yang mengiklankan majlis berbuka puasa, tetapi pada masa sama kita lihat ada arak dipamerkan, bagaimana perkara ini boleh berlaku di bulan mulia umat Islam,” katanya.

Menurutnya, masyarakat turut sama memikul tanggungjawab dan tidak bergantung kepada pihak penguat kuasa semata-mata.
“Anggota masyarakat perlu ada kesedaran sivik, apabila melihat perkara mungkar berlaku, tolong buat laporan dan jangan salahkan pihak berkuasa semata-mata kononnya tidak membuat kerja,” katanya.

Tekong kaut RM100,000

Oleh Salman Hamat
salman@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: Tekong yang menguruskan perjalanan pulang pendatang asing tanpa izin ke negara asal mampu meraih sehingga RM100,000 setiap kali melakukan penghantaran menggunakan laluan tikus di sekitar perairan negeri ini selepas ditolak kos pengurusan, termasuk penginapan, makan, tempat tinggal serta perbelanjaan minyak kenderaan untuk mengangkut pendatang terbabit.
Timbalan Penolong Pengarah Imigresen II, Amzari A Jalil berkata kebiasaannya tekong darat mengenakan bayaran antara RM1,300 hingga RM3,000 kepada setiap pendatang yang mahu mendapatkan khidmat mereka.

Menurut beliau, walaupun bayaran itu mahal untuk perjalanan pulang berisiko dan menggadai nyawa berikutan menggunakan bot pancung, namun ia mendapat sambutan.
“Buktinya, lima pendatang warga Indonesia ditahan dalam Ops Serkap Ahad lalu, mereka mengaku membayar RM1,300 setiap seorang untuk urusan dihantar pulang melalui lorong tikus. Antara yang ditahan ialah seorang wanita bersama seorang kanak-kanak perempuan.

“Mereka mengaku dalam perjalanan pulang ke Batam, Indonesia untuk menyambut Aidilfitri, hasrat itu terbantut selepas bot dinaiki gagal meloloskan diri akibat tersangkut pada beting pasir sebelum mereka ditahan ketika bersembunyi di dalam semak berhampiran,” katanya. Menurut Amzari, pihaknya menjalankan kempen kesedaran kepada penduduk tempatan bagi memastikan perbuatan menyalahi undang-undang itu dapat dibanteras.

Selain itu, pihaknya turut meronda lorong tikus dikenal pasti kerap dijadikan laluan oleh tekong untuk menyeludup keluar warga asing.
“Kami juga sedang mengenal pasti tekong darat yang terdiri daripada warga tempatan, mereka adalah perancang utama untuk mengurus dan menghantar pulang pendatang terbabit.

“Walaupun banyak nyawa melayang akibat bot pancung dinaiki karam, ia masih tidak dijadikan pengajaran kepada penadatang sekali gus terus membuka jalan dan peluang kepada tekong untuk mengaut untung mudah,” katanya.
Pendatang dinasihatkan supaya menggunakan peluang diberikan kerajaan negara ini dengan mengikut saluran yang betul untuk pulang ke negara asal kerana ia lebih selamat serta selesa.

Geram tak pandai baca

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my

IPOH: Seorang ibu tunggal menangis apabila ditahan polis di luar bilik mayat Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), kerana disyaki terbabit dalam kes mendera hingga mati anak perempuannya berusia empat tahun dengan memukul mangsa menggunakan batu giling.
Suspek berusia 33 tahun yang ditahan dua anggota polis didakwa turut membelasah anaknya dengan botol cili sos di rumah mereka di Kampung Tawas, di sini, hanya kerana mangsa masih tidak pandai membaca.

Dalam kejadian kira-kira 5 petang kelmarin, wanita terbabit yang tidak bekerja dikatakan membawa anaknya, J Pavitra, 4, ke Klinik 1Malaysia di Tasek, di sini, selepas mendapati anaknya itu pengsan. Pada mulanya, suspek mendakwa mangsa terjatuh dan tidak sedarkan diri ketika bermain hingga menyebabkan luka serta lebam di seluruh tubuhnya.
Sumber polis berkata, doktor di klinik itu yang melakukan pemeriksaan mengesahkan kanak-kanak perempuan itu sudah mati kira-kira jam 5.20 petang kelmarin sebelum dihantar ke Jabatan Forensik HRPB untuk tindakan lanjut. Menurutnya, hasil bedah siasat awal dilakukan mendapati mangsa mengalami kecederaan dengan lebam teruk di kepala dan beberapa anggota tubuh dipercayai dipukul dengan objek keras.

“Berdasarkan maklumat awal, mangsa mungkin dipukul oleh teman lelaki ibu mangsa yang ditahan. Tindakan kejam itu mungkin satu bentuk hukuman kerana mangsa dikatakan gagal membaca ketika diajar.

“Ada kesan luka lama dan baru pada tubuhnya dengan kecederaan paling teruk dikesan pada kepalanya. Kes ini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh,” katanya.
Menurutnya, berdasarkan maklumat abang mangsa, adiknya itu pernah didera seorang kenalan lelaki ibunya menggunakan batu penggiling.

Sementara itu, nenek mangsa, L Vijaya, 50, yang ditemui berkata, suspek wanita yang juga menantunya mempunyai empat anak dan menjadi ibu tunggal selepas kematian suaminya lebih setahun lalu.
“Dia tidak bekerja dan hanya bergantung kepada wang simpanan persaraan suaminya. Saya terkejut dengan apa yang berlaku kerana Pavitra amat manja dan comel.

“Saya dimaklumkan, cucu saya itu mati akibat dipukul teman lelaki menantu saya sendiri. Saya amat terkilan dan sedih,” katanya ketika menuntut mayat cucunya di hospital tengah hari semalam.

Menurutnya, sebelum ini ada dikalangan ahli keluarganya pernah melihat tindakan kasar lelaki terbabit yang memukul cucunya itu, namun tiada siapa yang berani campur tangan.

Sementara itu, suspek wanita yang ditahan dan diiringi polis di perkarangan bilik mayat HRPB hanya menangis teresak-esak serta mempersoalkan tindakan pihak polis menahannya.

Dia berulang kali meminta urusan pengebumian anaknya itu diserahkan kepadanya dan tidak diberikan kepada individu lain. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias ketika dihubungi mengesahkan kes berkenaan dan memaklumkan siasatan lanjut masih diteruskan.

‘Salman Khan’ kasanova

Oleh Yusmizal Dolah Aling
yusmizal@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang wanita terpaksa melalui pengalaman pahit bersuamikan warga Pakistan yang juga penganggur selepas lelaki berkenaan hidup bersenang-lenang malah memperdaya saudara-mara dan kenalan terdekat dengan mendakwa boleh mengubati pelbagai penyakit termasuk membuang sial.
Tidak cukup dengan itu, lelaki berkenaan yang menggelarkan dirinya seperti pelakon popular Hindi, Salman Khan turut bersubahat dengan abangnya menipu beberapa ahli perniagaan dengan menyamar sebagai ejen mendapatkan pekerja asing mengakibatkan kerugian lebih RM500,000.

Mangsa, peguam yang mahu dikenali sebagai Shanty, 40, berkata, dia mula menyedari belang suaminya sejak mereka mendirikan rumah tangga dua tahun lalu dan sejak itu, hidupnya berendam air mata kerana lelaki itu langsung tidak memberikan nafkah zahir dan batin dan hanya tahu meminta wang hampir setiap hari.

“Kami berkenalan lima tahun dan dia mengajak saya ke kampungnya di Lahore, Pakistan untuk berjumpa keluarganya. Selepas tiga hari berada di sana, saya dimaklumkan bahawa kami akan bernikah dan saya terus memeluk Islam, ” katanya.

Tidak lama selepas itu, katanya, mereka pulang ke Malaysia dan dia terus menamakan suami serta abang iparnya itu sebagai pengarah syarikat yang beroperasi di ibu negara kerana ingin menumpukan tugasnya di firma guaman.

Dicabul penyamun

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

MANTIN: Kunjungan dua wanita ke sebuah rumah di Taman Mulia, di sini, untuk urusan jual beli rumah dengan pemiliknya, bertukar tragedi apabila dicabul sekumpulan penyamun yang menyerbu ke rumah berkenaan, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 10.45 pagi itu, pemilik rumah berkenaan yang mahu dikenali sebagai Rosli, 53, berkata, dia bersama isterinya berusia 42 tahun sedang berurusan dengan dua wanita berusia 20-an itu di ruang tamu rumahnya.

“Kami baru berbincang beberapa minit, tiba-tiba muncul tiga lelaki bersenjatakan parang masuk melalui pintu hadapan dan terus mengarahkan kami supaya diam.

“Tidak lama selepas itu muncul pula tiga lagi lelaki yang turut bersenjatakan parang dan mengarahkan kami menyerahkan barangan berharga,” katanya kepada Harian Metro, di sini, semalam.

Katanya, semua suspek lelaki terbabit menaiki tiga motosikal yang diletakkan di dalam kawasan rumah, manakala tiga lagi motosikal yang dinaiki beberapa lelaki lain dilihat berkawal di luar rumah.
Jurucakap Disney bagaimanapun tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.
Kes ini adalah kes Boudlal melawan Disney.
Harakah

Koma dibakar angkara kekasih panas baran

Posted on the August 15th, 2012 under Jenayah by admin

  • Share

KUALA LUMPUR: “Mama tolong kak ngah. Kak ngah sakit. Kak ngah kena bakar,” rintih seorang remaja perempuan berusia 16 tahun ketika menghubungi ibu angkatnya selepas dipercayai dibakar teman lelakinya di kawasan semak berdekatan Seksyen 1, Wangsa Maju, awal pagi kelmarin.
Dalam kejadian jam 3.15 pagi itu, mangsa yang keluar bersama teman lelakinya berusia 19 tahun itu disimbah petrol sebelum dibakar menyebabkan terbakar lebih 25 peratus dari muka hingga ke pusatnya dan dilaporkan kritikal.
Bapa mangsa, Mat Zaki Mat Hussin, 45, berkata, anaknya, Nurul Firzanah yang masih bersekolah dalam tingkatan empat itu pergi ke rumah ibu angkatnya dan selepas tiba di sana, dengan kebenaran ibu angkatnya itu dia keluar untuk berjumpa teman lelakinya dipercayai untuk bersahur.


Menurut Mat Zaki, mereka yang sudah mengenali teman lelaki mangsa dan keluarganya tidak berasa syak untuk membenarkan mereka keluar bersama.
Bagaimanapun, katanya, jam 3 pagi, dia menerima panggilan daripada nombor yang tidak dikenali memberitahu Nurul Firzanah dibakar berdekatan Flat Wangsa Sari di kawasan terbabit.
Harian Metro

‘Super’ penyelamat

Oleh Azma Razana Johari dan Zulfa Mohamad
am@hmetro.com.my

BUTTERWORTH: “Saya terkejut selepas mendengar tangisan bayi dalam rumah berkenaan. Nasib baik pintu tidak berkunci dan saya segera membawa bayi berkenaan keluar,” kata J P Supermaniam, 60.
Dia menjadi hero apabila menyelamatkan seorang bayi lelaki berusia enam bulan daripada menjadi mangsa dalam kejadian kebakaran di Taman Mak Mandin, di sini semalam.

Menurutnya, dia terdengar jeritan jiran memberitahu sebuah rumah jirannya terbakar dan bergegas cuba memadam kebakaran itu dengan menggunakan alat pemadam api.

Katanya, dia kemudian terdengar suara bayi menangis dari dalam rumah berkenaan sebaik menyembur alat pemadam api berkenaan.

“Saya terus menerpa masuk ke rumah itu dan mendapati sebuah katil kecil menempatkan bayi itu sudah terbakar

No comments:

Post a Comment