Friday, November 18, 2011

BAYAR ZAKAT HUKUM ALLAH...BERSUNGGUH2 KUTIP..BERSUNGGUH KER AGIHKAN...ABIS HUKUM HUDUD TAK BUAT KER...AMBIK HUKUM YANG YANG DAPAT DUIT AJE KER....AKHIRAT KORANG JAWABLAH....

Baju hujan, topi keledar suspek dihantar ke makmal



Eko Setio yang ditahan kerana disyaki terlibat membunuh Adrian.



KUALA LUMPUR – Sehelai baju hujan dan sebuah topi keledar yang menyerupai baju hujan dan topi keledar yang dipakai dua lelaki yang didakwa terlibat membunuh Adrian Jay Pereira sudah dihantar ke Makmal Forensik Markas Besar Kepolisan Republik Indonesia cawangan Surabaya, Indonesia kelmarin.
Ketua Unit Siasatan Jenayah Daerah Kota Malang, Ajun Komisaris Pertama Anton Prasetyo berkata, kedua-dua bahan bukti tersebut diperoleh daripada seorang suspek, Eko Setio Budi, 24, yang ditahan pada 11 November lalu di Dusun Karangjambe, Jamberejo, Kecamatan Tajinan juga di daerah Malang.
Menurut beliau, siasatan mengesyaki lelaki itu pernah terlibat dengan beberapa kegiatan jenayah mencuri motosikal dan sanggup mencederakan mangsanya.
“Baju hujan dan topi keledar yang ditemui di rumah suspek sedang kita teliti dengan menghantar ke makmal untuk mengenal pasti sama ada terdapat kesan percikan darah Adrian,” kata beliau ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.


Hutang AS cecah RM47.39 trilion


AHLI-AHLI Kesatuan Jururawat Kebangsaan dan penyokong mereka mengadakan tunjuk perasaan di Washington DC pada 3 November lalu yang menuntut hutang Amerika Syarikat dikurangkan.



WASHINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Beban hutang pentadbiran AS melepasi takat AS$15 trilion (RM47.39 trilion) kelmarin ketika ahli-ahli politik terus bertelagah berhubung langkah-langkah yang perlu diambil bagi mengurangkan perbelanjaan negara.
Agensi berita AFP melaporkan, angka daripada Perbendaharaan AS menunjukkan beban hutang persekutuan yang ditanggung rakyat negara itu kini berjumlah AS$15,033,607,255,920.32 (RM47,490,698,234,988.44), meningkat sebanyak AS$55.8 bilion (RM176.28 bilion) sejak Selasa lepas.
Jumlah tersebut dianggarkan menyamai 99 peratus saiz keseluruhan ekonomi AS untuk tahun 2011 yang disifatkan amat tidak sihat oleh pakar-pakar ekonomi.


Tebusan dua minit



AMIRUDDIN (dua dari kiri) menunjukkan sebahagian barang yang dirampas daripada tiga lelaki pada sidang akhbar di Ampang Jaya semalam.



AMPANG JAYA – Cubaan tiga penjenayah warga Indonesia yang menjadikan dua daripada lima beranak sebagai tebusan untuk melarikan diri daripada kepungan polis gagal apabila kesemuanya diberkas manakala mangsa pula dapat diselamatkan.
Kejadian mencemaskan dalam tempoh kurang dua minit itu berlaku pukul 4.30 pagi di sebuah banglo milik seorang ahli perniagaan berusia lingkungan 50-an di Kampung Indah Permai di sini kelmarin.
Difahamkan, suspek berusia di antara 27 dan 36 tahun yang bersenjatakan parang dan pisau memasuki banglo tersebut dengan memotong pintu jeriji besi belakang rumah sebelum memecahkan pintu dengan tong gas seberat 14 kilogram.
Selain ahli perniagaan tersebut, turut berada dalam rumah ketika kejadian itu ialah isteri dan tiga anaknya.


Urusan bayar zakat dimudahkan



MAHDI (kiri, dalam kenderaan) pada majlis pelancaran perkhidmatan terbaharu pembayaran zakat di Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR – Orang ramai kini berpeluang untuk membuat pembayaran zakat menggunakan sebarang kad kredit berlandaskan konsep syariah di kaunter bergerak Lembaga Zakat Selangor (LZS) melalui penyediaan perkhidmatan bayaran zakat tanpa wayar atau Zakat@AmIslamic Bank oleh AmIslamic Bank Bhd. (AmIslamic Bank).
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif AmIslamic Bank, Datuk Mahdi Murad berkata, terminal pembayaran tanpa wayar itu memberikan kemudahan kepada pihak LZS membuat pungutan pembayaran zakat di mana-mana lokasi khususnya di kawasan tumpuan ramai seperti di pusat beli-belah.
“AmIslamic Bank telah bekerjasama dengan pihak LZS sejak bulan Disember 2002 dalam usaha untuk memudahkan pembayaran zakat melalui kemudahan perbankan yang kami sediakan termasuk juga oleh Kumpulan AmBank.
“Para pelanggan boleh membuat pembayaran zakat melalui perkhidmatan perbankan dalam talian AmOnline atau mudah alih AmGenie atau di kaunter cawangan daripada akaun simpanan, semasa ataupun kad kredit AmIslamic Bank mengikut kesesuaian diri mereka,” katanya pada majlis pelancaran Zakat@AmIslamic Bank di sini semalam.

No comments:

Post a Comment