Sunday, November 13, 2011

BILA SUSAH NAK MENCEGAH MAKSIAT....MAKSIAT BAGAI CENDAWAN TUMBUH...TUNGGU SAJA KEMURKAAN ALLAH...ORANG NAK MENCEGAH MAKSIAT DIHALANG...SEDANGKAN MAKSAIAT MELATA2

Tarian ghairah buka ‘ritual’

Oleh Mohd Husni Mohd Noor
mhusni@hmetro.com.my

DITAHAN...gadis yang menghiburkan program terbabit.
DITAHAN...gadis yang menghiburkan program terbabit.
KUMPUL... belia dan remaja dikumpulkan polis, kelmarin.
KUMPUL... belia dan remaja dikumpulkan polis, kelmarin.
MANJUNG: Mereka dihiburkan dengan tarian ghairah oleh sekumpulan gadis cantik sebelum dikumpulkan di dalam satu dewan besar untuk menjalani satu ‘ritual’ khas bagi ditauliah menjadi ahli pertubuhan kongsi gelap.
Itu antara sesi angkat sumpah yang dilalui 307 orang termasuk remaja berusia 17 tahun sebelum ditahan dalam satu operasi oleh Bahagian Siasatan Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian (D7) negeri di sebuah resort di Teluk Batik, di sini, malam kelmarin.
Difahamkan, 307 individu berusia dari 17 hingga 30 tahun itu berkumpul di resort berkenaan mulai jam 8 malam kelmarin lengkap memakai kemeja-T dengan logo pertubuhan itu.

Berselindung di sebalik program Hari Keluarga, acara itu dikendalikan sekumpulan individu dipercayai ahli kumpulan gengster untuk merekrut ahli baru.


Difahamkan, peserta program itu datang dari seluruh negara untuk menyertai kumpulan berkenaan dan mendaftar masuk di resort bermula jam 3 petang kelmarin.


Ibu tersentak anak diterkam

Oleh Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque
ekhwan@hmetro.com.my

SYUKUR...Saifuddin dan Rohani memeluk Farihah.
SYUKUR...Saifuddin dan Rohani memeluk Farihah.
KUALA LUMPUR: “Saya kenal ayah Nurin (Jazlin Jazimin, 8), malah turut membantu mencari kanak-kanak itu selepas diculik empat tahun lalu.
“Jadi, saya tak mahu kejadian menimpa Nurin berlaku pula pada anak saya,” kata Saifuddin Abu Samah, 37, yang membantu polis menahan seorang lelaki warga Kemboja yang dipercaya mahu menculik anaknya, Nur Farihah, enam tahun, malam kelmarin.
Saifuddin berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 8.40 malam selepas dia bersama isteri, Rohani Abdul Rauf,37 dan empat anak selesai makan di sebuah restoran di Taman Melati Utama, Wangsa Maju, di sini.

Menurutnya, ketika berjalan kaki menuju ke kereta dia berjalan di depan bersama tiga anak sementara Nur Farihah yang juga anak ketiganya berjalan di antara dia dan isteri.


“Isteri saya berada kira-kira satu meter di belakang Farihah dan tiba-tiba muncul seorang lelaki berjalan di tepinya sebelum cuba menerkam Farihah.



Pengkid bersalin di Lombok

Oleh Yusmizal Dolah Aling
yusmizal@hmetro.com.my

SEBAK...Che Beshah sedih menunjukkan gambar Zurain yang hilang sejak Oktober lalu.
SEBAK...Che Beshah sedih menunjukkan gambar Zurain yang hilang sejak Oktober lalu.
HULU LANGAT: Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang bermula hari ini menambah kerinduan seorang ibu tunggal terhadap anak gadisnya yang sepatutnya menduduki peperiksaan itu, namun tidak berbuat demikian kerana kini berada di Lombok, Indonesia selepas diperdaya lelaki dari situ.
Che Beshah Md Said, 50, berkata, anaknya Zurain Mohd Zulkeppeli meninggalkan rumah bersama seorang lelaki Lombok dikenali sebagai Edy, 30-an, sejak Oktober tahun lalu dan kini mereka sudahpun berkahwin serta memiliki seorang anak.
Menurutnya, Edy yang memang rapat dengan keluarganya ibarat pagar makan padi kerana lelaki itu sebelum ini diminta membantu mencari Zurain yang sudah beberapa kali lari dari rumah.

“Edy memang bijak berlakon. Kelakuannya nampak baik dan dia memberitahu ada kepakaran untuk mengubati pelbagai penyakit. Jadi, saya minta tolong dia untuk cari Zurain yang kali terakhir lari dari rumah Oktober lalu.


“Kesudahannya, bukannya dia membawa pulang Zurain kepada saya, tapi dia melarikan anak gadis saya itu ke kampung halamannya di Indonesia,” katanya ketika ketika menerima kunjungan Pemuda Umno Hulu Langat di rumahnya.


'Saya hanya ingat mati'

Oleh Siti Fatimah Hassan
sfhassan@hmetro.com.my

KOTA BHARU: “Saya cuma ingat mati dan mengucap panjang ketika dirempuh sebelum bergegas keluar dari kenderaan bersama rakan dan dua anaknya kerana bimbang kereta meletup,” kata Azlina Rahim, 37.
Kakitangan syarikat insurans itu nyaris maut apabila kereta dipandunya remuk akibat dirempuh sebuah lori dua tan dalam kejadian berhampiran lampu isyarat cabang empat Tendong, di sini, tengah hari semalam.

Dalam kejadian itu, Azlina bersama rakannya, Halida Ismail, 39, dan dua anaknya berusia enam dan empat tahun dalam perjalanan dari Bunut Susu, Pasir Mas sebelum berhenti di persimpangan lampu isyarat berkenaan.

Menurutnya, dalam tempoh seminit selepas memberhentikan kereta Proton Iswara itu, dia dikejutkan dengan kemunculan lori terbabit dari arah kanan yang merempuh bahagian pintu pemandu.

“Baru sebentar saya berhenti di lampu isyarat di simpang berkenaan, muncul lori itu dan melanggar kereta saya.

“Selepas dilanggar, saya bersama rakan dan dua anaknya bergegas keluar dari kereta,” katanya.


Menurut Azlina, dia bernasib baik kerana terselamat dalam kejadian itu dan hanya cedera ringan termasuk rakannya.

“Sebaik kejadian, orang ramai membantu menghantar saya mendapatkan rawatan di Hospital Lati, Pasir Mas,” katanya.

Sementara itu, Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Darul Naim, Pegawai Kanan Bomba II, Ahmad Radi Ibrahim ketika dihubungi berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 1.26tengah hari. Katanya, lima anggota dan satu jentera dikejarkan ke tempat kejadian untuk membantu dan menyelamatkan mangsa.

“Sebaik tiba, mangsa berjaya dikeluarkan orang awam. Difahamkan, pemandu lori itu patah paha kanan dan kelindannya hanya cedera ringan,” katanya.


Giliran adik kena serang

Oleh Mary Victoria Dass dan Mahaizura Abd Malik
am@hmetro.com.my

PASIR GUDANG: “Saya bingung dengan motif penjenayah itu kerana genap setahun saya diserang menggunakan parang hingga putus jari kelengkeng kiri dan patah tulang kaki kiri pada 13 November lalu, kini adik pula menjadi sasaran apabila ditembak di kaki kiri.
“Saya percaya, semua ini berpunca akibat perselisihan faham dengan beberapa penduduk ketika kami tinggal di sebuah perkampungan di Masai beberapa tahun lalu,” kata S Visvan, 27, semalam.

Visvan berkata, kejadian berlaku sekelip mata di bawah unit pangsapuri keluarganya di Flat Taman Cendana di sini kira-kira jam 12.15 tengah hari semalam, ketika adik lelakinya, S Alayarajan, 25, yang juga seorang kontraktor syarikat pembersihan berbual dengan tiga rakannya sementara ibunya menyiapkan hidangan tengah hari.

Menurutnya, dalam kejadian itu, seorang daripada rakan adik lelakinya, T Tamilarasu, 19, turut cedera di bahagian paha dan lutut kiri, apabila empat penjenayah bersenjatakan pistol dan berparang menaiki dua motosikal melepaskan tembakan secara rambang ketika mangsa cuba melarikan diri.


Katanya, kejadian itu disaksikan beberapa penduduk flat dan disedari ibu bapanya apabila terdengar bunyi kuat dari bawah flat.

No comments:

Post a Comment