Sunday, November 13, 2011

KITA MINTA BATASKAN PERCAMPURAN LELAKI PEREMPUAN...NI BETUL LAH....HUKUM MELARANG BERCAMPUR LELAKI PEREMPUAN BUKAN MUHRAM...KERANA MENGHAMPIR PERBUATAN ZINA..BAGAIMANA DISEKOLAH2...DIKOLEJ2...DIUNIVERSITI...TADIKA2...TELAH DIDIK ...SEOLAH2 TAK MALU BERCAMPUR LELAKI DAN WANITA....BEGITU SIARAN DI TV..SIARAN RADIAO...TERLALU BANYAK PROGRAM2 BERCAMPUR LELAKI DAN PEREMPUAN...MALAH DALAM DRAMA@FILEM BERPEGANG2 TANGAN DAN BERPELUK2...APA KOMEN MUFTI2...DAN USTAZ2...DAN JABATAN2 AGAMA NEGERI2....AKHIRAT SAMA2 KITA JAWAB.....SAYANG BINI PUN JANGAN BIAR IA LANGGAR HUKUM ALLAH...SENDIRI MAU INGATLAH

Amuk nenek tutup suis komputer

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang cucu yang bengang selepas neneknya menutup suis ketika dia asyik bermain permainan komputer bukan saja bersikap kurang ajar apabila bertengkar dengan neneknya, malah remaja lelaki berusia 15 tahun itu juga cuba menetak bapa saudaranya dengan parang.
Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah malam kelmarin di rumah remaja itu di Batu 4, Jalan Gombak, Setapak di sini, neneknya yang berusia 70-an sebenarnya mahu menutup alat pendingin hawa, namun tidak menyangka suis itu bersambung dengan komputer milik cucunya yang ketika itu leka bermain permainan komputer.
Kesilapan nenek itu menimbulkan kemarahan cucunya kerana permainannya tergendala lalu mengamuk dan menghamburkan kata-kata kesat terhadap neneknya itu.

“Nenek berkenaan yang tersentak dengan tindakan cucunya itu memarahi sikap biadab remaja terbabit yang tidak menghormati orang tua, namun teguran itu langsung tidak diendahkannya,” katanya.


Sumber polis berkata, tidak cukup dengan itu, sikap panas baran cucunya semakin menjadi-jadi apabila merentap wayar penghawa dingin dalam bilik itu hingga terputus.


‘Sayang Nabila...’

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
mohdhelmi@hmetro.com.my

KENANGAN...Zaidy dan Nabila pada majlis persandingan mereka.
KENANGAN...Zaidy dan Nabila pada majlis persandingan mereka.
KUALA LUMPUR: “Saya sayang bekas isteri saya 200 peratus, kalau dia berubah saya bersedia menerimanya dengan hati terbuka,” kata Zaidy Zailani, 30, bekas suami pelakon kontroversi, Nabila Huda Suhaimi, 27, ketika ditanya mengenai gambar bekas isterinya bercium dengan seorang lelaki di sebuah pulau peranginan yang tersebar di Internet.
Aksi Nabila dalam gambar itu dicemuh dan dikritik hebat peminat tambahan pula Nabila baru saja bercerai dengan Zaidy pertengahan Oktober lalu.
Zaidy ketika dihubungi semalam, berkata dia terkejut dengan penyebaran gambar itu dan kurang senang dengan perlakuan Nabila.

“Saya terkejut selepas dimaklumkan rakan mengenai gambar itu dan saya tidak mahu melihatnya,” katanya sambil memberitahu Nabila sudah lama dia tidak berhubung dan berjumpa dengannya serta anak mereka, Keisha Laila yang berusia setahun lebih.


Menurut Zaidy, selepas bercerai dengan isterinya pertengahan Oktober lalu, dia mengambil alih menjaga puteri kesayangannya itu walaupun perlu bekerja seharian.


Tertimbus 20 minit



SLIM RIVER: “Saya hampir mati lemas apabila seluruh tubuh ditimpa pasir sejurus treler yang melanggar bas kami naiki terbalik. Ketika itu saya hanya memikirkan akan mati sambil teringatkan wajah ibu.”
Demikian kata Farhana Nabila Rosidi, 15, yang ibarat mati hidup semula selepas bas dinaikinya terbalik sebelum dirempuh treler membawa pasir di Kilometer Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Behrang, di sini, jam 4.45 pagi semalam, mengakibatkan empat terbunuh.

Farhana berkata, selepas bas dinaikinya terbalik, dia cuba keluar namun tidak sempat kerana ditimbus pasir yang dibawa treler yang merempuh bas.

“Saya hanya mampu menjerit meminta tolong sambil cuba keluar dari timbunan pasir yang menenggelamkan hampir seluruh tubuh. Namun saya tidak berdaya dan hampir lemas akibat ditimbus pasir.

“Ketika itu keadaan amat kelam-kabut, namun mujur beberapa anggota Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) yang tiba ke lokasi kejadian nampak saya dan terus menggali timbunan pasir.

“Saya ditarik keluar oleh dua anggota JPAM. Walaupun masih dalam keadaan lemah namun saya bersyukur kerana terselamat dan hanya terseliuh tumit kaki dan calar di pipi,” katanya ketika ditemui wartawan di luar wad kecemasan Hospital Slim River (HSR) semalam.


Menurutnya, sebelum rempuhan lori itu berlaku, dia sempat mendengar jeritan amaran supaya semua pelajar melarikan diri dari lokasi kejadian.

“Bagaimanapun saya tergamam dan tidak sempat mengelak sebelum ditimbus pasir berkenaan. Saya terkambus hampir 20 minit,” katanya.

Sementara itu dua anggota JPAM yang menyelamatkan mangsa, Hisarizul Abdullah dan Nurizam Md Said bersyukur kerana dapat menarik keluar mangsa.


Dikubur pasir

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denim, Mohd Husni Mohd Noor, Ravale Savarinathan dan Rosman Shamsudin
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
REMUK...treler dan bas yang terbabit kemalangan di tempat kejadian, semalam.
REMUK...treler dan bas yang terbabit kemalangan di tempat kejadian, semalam.
SUGUL...Zaidi (dua dari kanan)   melihat jenazah anaknya di tempat kejadian.
SUGUL...Zaidi (dua dari kanan) melihat jenazah anaknya di tempat kejadian.
SLIM RIVER: Usaha seorang bapa, Zaidi Muhammad, 43, menjejak anaknya yang ‘ghaib’ sejurus tragedi bas sekolah dirempuh treler membawa lima tan pasir di sini, semalam, berakhir hiba apabila pelajar itu ditemui sudah meninggal dunia di bawah timbunan pasir setinggi dua meter kira-kira enam jam selepas nahas.
Maysarra Zaidi, 15, pelajar tingkatan tiga Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Air Merah, Kulim, Kedah, antara empat yang terkorban dalam kemalangan pada jam 4.45 pagi di Kilometer 382, Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) berhampiran Behrang, di sini.

Tiga lagi mangsa ialah rakan sekolah Maysarra, Khairul Anwar Azhan, 15, guru mereka, Siti Hajar Mohamed, 33, dan Ketua Wanita Umno Cawangan Alor Teja, Alor Setar, Basarah Saad, 45, yang cuba membantu kumpulan pelajar berkenaan selepas bas mereka terbalik.
Pemangku Ketua Polis Daerah Tanjung Malim, Superintenden Md Tahir Kasim, berkata Maysarra, Khairul Anwar dan Siti Hajar antara 60 pelajar dan tujuh guru yang menyertai rombongan ke ibu negara dengan menaiki dua bas, namun satu lagi bas tidak terbabit kemalangan itu.

“Basarah menaiki bas lain bersama rombongan Wanita Umno Kedah dalam perjalanan menghadiri satu program di Tanjung Karang, Selangor. “Bas itu berhenti di tempat kejadian atas permintaan Basarah yang mahu menghulurkan bantuan, namun dia yang juga ibu tunggal tiga anak menemui ajal apabila dirempuh treler terbabit,” katanya.

Sementara itu, kehilangan Maysarra bermula apabila ayah dan abangnya, Faiz Zaidi, 16, yang bergegas dari rumah mereka di Taman Angsana, Kulim, gagal mengesan pelajar itu di Hospital Slim River (HSR) Zaidi yang juga juruteknik di sebuah institut kemahiran di Kulim dan Faiz hampa serta kebingungan apabila mendapati nama Maysarra tiada dalam senarai mangsa cedera atau terkorban.

Berikutan itu, dua beranak berkenaan ke lokasi kejadian untuk mencari jawapan kehilangan anaknya. Hanya kira-kira setengah jam kemudian, baru mereka dimaklumkan mayat Maysarra ditemui di bawah timbunan pasir pada jam 10.45 pagi semalam.

Difahamkan, sebelum itu anggota penyelamat tidak menyedari ada mangsa tertimbus di bawah timbunan pasir di situ serta menyangka semua mangsa yang meninggal dunia dan cedera sudah dibawa ke hospital berhampiran untuk mendapatkan rawatan.
Ketika ditemui wartawan di HSR selepas itu, Zaidi yang ditemani isterinya, Mazylina Abdullah, 35, enggan ditemu bual kerana terlalu sedih dengan kematian anaknya, sebaliknya hanya menitiskan air mata.

Namun, Faiz memberitahu adiknya harapan keluarga kerana memperoleh 8A dalam ujian percubaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) baru-baru ini. “Dia sangat rajin belajar, malah antara pelajar harapan di sekolahnya untuk mencapai keputusan cemerlang dalam PMR tahun ini,” katanya.

Faiz berkata, tiada perubahan ketara dilihat pada adiknya sebelum ini, malah arwah kelihatan tidak sabar untuk mengikuti rombongan berkenaan. “Ini rombongan kedua arwah,” katanya ketika ditemui di pekarangan Bilik Forensik HSR di sini, semalam.

Jenazah Maysarra dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Alor Teja, Alor Setar, Kedah.


Rentung SUV terbakar

Oleh KHAIRULMIZAN YAHYA
am@hmetro.com.my

KUANTAN: “Saya sempat melihat tangan kiri penumpang kereta itu terjulur keluar dan bergerak-gerak sebelum kenderaan terbabit yang melekat pada pokok, hangus terbakar bersama dua individu di dalamnya,” kata Azura Jaafar, 40, saksi terawal kemalangan ngeri di Kilometer 47 Jalan Kuantan — Gambang, dekat Kampung Gelugor, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 1 tengah hari itu, sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV) jenis Toyota Harrier dinaiki dua individu, Mohd Saidi Mat Sani, 45; dan Yuzihaliza Ya’cob, 32, terbabas dan terjunam ke dalam semak serta merempuh sebatang pokok sebelum terbalik dan terbakar, menyebabkan kedua-duanya rentung.

Difahamkan, kenderaan berkenaan dipandu seorang wanita manakala seorang lelaki lain berada di tempat duduk penumpang depan, namun sehingga jam 6 petang semalam, identiti kedua-dua mangsa belum diketahui selepas semua barangan milik mangsa, termasuk dokumen pengenalan diri, hangus terbakar.
Azura berkata, dia tidak mendengar suara meminta tolong daripada individu di dalam kereta kecuali sebelah tangan yang bergerak-gerak, namun mengaku dia buntu untuk membantu memandangkan kereta remuk teruk dan melekat pada sebatang pokok.

Menceritakan semula kejadian itu, Azura berkata, sebelum kejadian, dia bersama suaminya, Ahmad Mat, 50, berada di dalam rumah sebelum dia terdengar bunyi kuat brek kenderaan diikuti bunyi dentuman kuat dan bergegas keluar untuk melihat apa berlaku.

“Ketika itu, saya hanya melihat beberapa pokok bergoyang dan tidak nampak kereta terbabit, namun selepas mendekati kawasan itu baru kami menyedari kereta terbabit terbabas dan melekat pada sebatang pokok,” katanya ketika ditemui Metro Ahad di tempat kejadian, semalam.

Sementara itu, Ahmad berkata, ketika mendekati kereta itu, dia tidak tahu berapa orang di dalam kenderaan namun selepas menyedari dia tidak mampu menolong mangsa bersendirian, dia bergegas mendapatkan bantuan penduduk kampung.

“Ketika itu, kereta terbabit belum terbakar namun selepas kembali ke tempat kejadian dua minit kemudian, saya terkejut melihat api marak dan menjulang tiga meter sehingga kaki saya menggigil kerana bimbang ia meletup,” katanya.
Sementara itu, Pegawai Operasi Balai Jabatan Bomba dan Penyelamat Taman Tas, Zurin Mamat berkata, lapan anggota bersama satu jentera dikejarkan ke tempat kejadian dan mengambil masa tiga minit untuk memadam kebakaran.

“Ketika kami tiba, keseluruhan kereta terbakar dan selepas api dipadamkan, kami mengeluarkan dua mangsa iaitu seorang lelaki dan perempuan dari dalam kereta,” katanya.


Hubungan wanita, lelaki perlu ada batasan



KUALA LUMPUR: “Dia harus berfikiran positif dan menganggap segala dugaan ini sebagai balasan dunia daripada Allah atas kesilapan mengadakan hubungan luar nikah bersama isteri orang.
“Islam menegaskan kepentingan ikatan perkahwinan sebelum melakukan hubungan intim. Tidak kira sama ada anak dara mahupun isteri orang yang kononnya mempunyai masalah dengan suami,” kata pendakwah bebas, Zawiyah Hassan.

Beliau berkata demikian ketika mengulas masalah dialami seorang lelaki yang mendakwa dirinya diperbodohkan teman wanita yang sebenarnya isteri orang, selain menghadapi tuduhan melakukan gangguan seksual, simbahan asid dan berniat melarikan wanita terbabit.
“Perkenalan bermula sebagai kawan perlu mempunyai batasnya. Tambahan pula, lelaki yang dikatakan pemimpin harus berperanan membantu wanita terbabit menyelesaikan masalah, bukan mengadakan hubungan sulit.

“Daripada permasalahan ini, kita sememangnya tidak harus menuding jari ke arah satu pihak. Wanita berkenaan juga bersalah apabila gagal menjaga maruah sebagai isteri,” katanya ketika dihubungi.

Katanya, sememangnya ada segelintir wanita berstatus isteri orang masih mencari keseronokan di luar menggunakan alasan diabaikan suami atau gagal mendapat kemewahan diingini.

Beliau tidak menolak kemungkinan wanita berkenaan menyedari kesalahan terhadap suami apabila kini mengandungkan anak teman lelakinya, lantas membuat keputusan kembali ke pangkal jalan.

“Memutuskan hubungan adalah langkah paling bijak yang perlu diambil daripada terus hanyut dengan keseronokan duniawi, selain mengelakkan tohmahan masyarakat terhadap hubungan terlarang,” katanya.
Mengenai tindakan keluarga mentua wanita berkenaan yang didakwa membuat laporan polis terhadap lelaki itu, Zawiyah berkata, lelaki berkenaan perlu yakin kepada kebenaran dan menyerahkan segala siasatan kepada pihak berkuasa.


Selamat anak guru



SLIM RIVER: “Saya mengakui masih trauma dengan kejadian itu, namun syukur kerana terselamat dalam nahas berkenaan,” kata saksi kejadian, Megat Mohd Hasbullah Megat Mohd Tahir, 15, yang juga mangsa nahas tragedi bas terbalik sebelum dirempuh treler, awal pagi kelmarin.
Nahas ngeri itu meragut empat nyawa, termasuk seorang guru dan dua pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Air Merah, Kulim, Kedah ketika rombongan sekolah disertai 36 pelajar dan tiga guru itu dalam perjalanan ke Kuala Lumpur dan Genting Highlands.

Megat Mohd Hasbullah berkata, dia tidak cedera dalam kejadian itu namun bersyukur kerana sempat masuk semula ke dalam bas ketika melihat sebuah treler menuju tepat ke arah basnya yang terbalik di sisi lebuh raya.
Menurutnya, dia pada mulanya keluar dari bas selepas diarahkan guru sambil memangku keluar kanak-kanak berusia lima tahun, Idzny Haikal Khairul Shah, iaitu anak kepada guru pengiring rombongan, Azriahani Ahmad, 31.

“Kanak-kanak itu tercampak di atas jalan raya dengan berlumuran darah di kepala serta masih bernyawa. Tanpa memikirkan keselamatan diri, saya meluru sebelum mendukung kanak-kanak lelaki terbabit yang meraung kesakitan sambil mencari ibunya.

“Saya mendukungnya dengan melalui longkang di tepi lebuh raya sebelum memujuknya supaya bertenang. Pada masa sama saya melihat darah terus mengalir dari kepalanya,” katanya ketika ditemui di wad kecemasan Hospital Slim River, di sini.

Megat berkata, dia cuba memujuk kanak-kanak itu memasuki ambulans bagi mendapatkan rawatan, namun mangsa menangis dan meronta.

“Seorang petugas perubatan meminta saya terus bercakap dengan mangsa bagi mengelakkan dia pengsan atau tidak sedarkan diri.
“Saya tidak henti-henti memujuknya supaya berhenti menangis,” katanya.


2 beranak maut dirempuh lori 8 tan

Laporan ERDIE AB WAHID
metahad@hmetro.com.my

KOTA KINABALU: Dua beranak maut selepas kereta Perodua Kancil yang dinaiki dirempuh lori seberat lapan tan, menyebabkan mangsa tersepit dalam kemalangan di jalan pintasan Tuaran, dekat sini, semalam.
Dalam kejadian jam 6.15 pagi, mangsa yang dikenali sebagai Roshemey Ghani, 34, dan bapanya Ghani Mad, 69, gagal diselamatkan akibat kecederaan teruk dialami selepas tersepit dalam kenderaan.

Difahamkan, kemalangan berlaku apabila lori membawa tangki air dari Tuaran ke Luyang hilang kawalan lalu merempuh kereta mangsa yang keluar dari simpang, menyebabkan ia terseret 30 meter.
Rempuhan itu juga menyebabkan kenderaan mangsa remuk sehingga mangsa yang terperangkap di dalamnya gagal diselamatkan, manakala pemandu lori pula hanya cedera ringan.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Deputi Superintendan Peter Umbuas mengesahkan kejadian itu dan memberitahu, mangsa sempat dihantar ke Hospital Wanita dan Kanak-kanak, Likas namun disahkan meninggal dunia selepas 30 minit dirawat.

“Mereka sempat dihantar ke hospital namun gagal diselamatkan akibat kecederaan parah dialami,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Katanya, polis masih menjalankan siasatan terhadap pemandu lori terbabit dan beberapa keterangan turut diambil mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.



Mayat ditemui tepi jalan, dipercayai dibunuh

11/11/2011 7:08pm

IPOH - Seorang lelaki ditemui mati dengan kesan kecederaan di badan dan kepala, dipercayai dibunuh, di tepi jalan Batu 3 Jalan Kota Bharu-Gopeng dekat Kampar hari ini.
Mayat P. Someswaran, 38, ditemui pada pukul 7 pagi oleh orang awam yang melalui kawasan itu.
Ketua Polis Daerah Kampar, Supritendan Abdul Aziz Salleh berkata, lelaki yang berasal dari Rumah Murah, Jelapang di sini, dipercayai dibunuh di tempat lain sebelum mayatnya dicampak di tepi jalan itu.
"Mangsa cedera parah di kepala dan badan akibat dipukul dengan objek tajam dan berdasarkan siasatan awal, polis percaya kejadian berpunca daripada hutang.
"Bagaimanapun, kami masih menyiasat punca sebenar kejadian,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Beliau berkata, mayat lelaki itu dihantar ke Hospital Raja Permaisuri Bainun untuk bedah siasat dan polis meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu supaya menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Kampar di talian 05-4652222 atau balai polis berhampiran bagi membantu siasatan. - Bernama


Juru x-ray didakwa cabul penuntut kolej

11/11/2011 7:03pm

KUALA LUMPUR - Seorang juru x-ray mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret Selayang di sini hari ini terhadap tuduhan mencabul kehormatan seorang penuntut kolej swasta, tiga bulan lepas.
Amri Hamzah, 30, didakwa menggunakan kekerasan jenayah dengan niat untuk mencabul kehormatan gadis berumur 18 tahun itu di dalam bilik x-ray Hospital Selayang, Gombak di sini 4.45 petang, pada 14 Ogos.
Dia didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebat, atau mana-mana antara dua, jika sabit kesalahan.
Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Rohaiza Hamzah menawarkan jaminan sebanyak RM8,000 dengan seorang penjamin, namun peguam Mohd Fitri memohon jaminan dikurangkan kepada RM3,000.
Majistret Mohd Isa Md Nor membenarkan tertuduh diikat jamin RM4,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 19 Disember depan untuk sebutan semula kes. - Bernama

No comments:

Post a Comment