Tuesday, November 8, 2011

BILA UNDANG2 ALLAH DINAFIKAN...PERKARA2 ZINA DLL SUDAH JADI BIASA...DAN MANUSIA TAK TAKUT MEMBUATNYA...SEBAB UNDANG2 LAIN TAK DAPAT MENGHUKUM SETIMPAL DENGAN PERBUATAN...HUKUMAN YANG ADA SEKARANG TAK BERJAYA MENDIDIK...

‘Abangku setan’

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Abang setan. Itu gelaran kepada seorang pemuda berusia 20-an yang mencabul adik perempuannya berusia 17 tahun dan memukul mangsa serta ibunya dengan papan menggosok pakaian apabila kejadian itu diceritakan kepada ibunya.
Kejadian berlaku di sebuah kawasan perumahan di Sungai Besi, di sini, pada jam 8.30 pagi kelmarin ketika mangsa yang juga pelajar tingkatan lima berada di biliknya berseorangan manakala ibu dan kakaknya tiada di rumah.

Sumber berkata, suspek masuk ke dalam bilik dan menolak mangsa ke atas katil sebelum mencabulnya.
“Mangsa merayu serta cuba melawan, tetapi suspek bertindak lebih ganas apabila cuba merogolnya, namun ketika bergelut, mangsa dan suspek terjatuh daripada katil dan berlaku pertengkaran.

“Sebelum meninggalkan adiknya, suspek memberi amaran supaya mangsa tidak memaklumkan kejadian ibu mereka,” katanya.

Menurutnya, mangsa mengadu kepada ibunya dan dihantar ke rumah kakaknya buat sementara.

“Bagaimanapun, apabila mangsa pulang ke rumah pada sebelah malam dia terkejut melihat biliknya bersepah dan pakaiannya dibuang suspek yang tidak puas hati kerana mangsa memberitahu kejadian itu kepada ibu mereka.

“Suspek bertindak lebih ganas dengan memukul mangsa dan ibunya dengan papan menggosok pakaian menyebabkan mereka cedera di kaki dan badan,” katanya.
Sumber itu berkata, mangsa membuat laporan di Balai Polis Jalan Bandar.

Ibu berniat bunuh bayi

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

NILAI: Apa dosa bayi ini apabila dimasukkan dalam beg plastik yang kemudian diikat kuat dengan baju sebelum dibuang dalam tong sampah di Pangsapuri Taman Desa Jati, di sini.
Namun, umurnya panjang apabila tangisannya didengari seorang wanita berusia 40-an yang lalu di kawasan terbabit dan menyelamatkan bayi yang baru dilahirkan itu.
Susulan penemuan jam 7.30 malam kelmarin yang diketuai Inspektor Floral Godrey Bedimus Johniu itu, seorang wanita warga asing yang bekerja di sebuah kilang berhampiran ditahan.

Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin, berkata bayi seberat 2.5 kilogram itu dibawa ke Hospital Tuanku Ja’afar Seremban (HTJS) dan dilaporkan dalam keadaan baik.


“Hasil siasatan awal kami percaya suspek mahu bayi berkenaan mati berdasarkan caranya mengikat plastik
 dengan pakaian seperti mahu bayi itu lemas.


Penuntut Malaysia maut ditetak di Surabaya

Oleh Georgie Joseph dan Nurul Huda Kosnon

KUALA LUMPUR: Seorang penuntut Malaysia maut selepas ditetak di lehernya oleh seorang penjenayah yang cuba melarikan motosikal miliknya di rumah sewa di Malang, Jawa Timur, Indonesia, malam semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 7 malam waktu Jawa Timur (8 malam Malaysia), mangsa yang dikenali sebagai Adrian Jay Pereira, 22, penuntut tahun ketiga jurusan perubatan di Universiti Brawijaya, Malang, dekat Surabaya, dipercayai parah akibat tetakan terbabit.
Setiausaha Pertama (Pendidikan) Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, Ludinata Misnun ketika dihubungi, berkata mangsa sedang berehat di kediamannya sebelum terdengar bunyi bising di luar.

“Mangsa kemudian meninjau ke luar rumahnya menerusi jendela sebelum melihat seorang lelaki tidak dikenali cuba melarikan motosikalnya.


“Dia menyergah lelaki berkenaan menyebabkan lelaki terbabit melarikan diri sebelum mangsa bertindak mengejarnya,” katanya.

Bagaimanapun, suspek berkenaan gagal dijejaki menyebabkan mangsa berpatah balik ke kediamannya dan ketika sedang membuka topi keledar, tiba-tiba lehernya ditetak.

Seorang rakan serumahnya yang menyedari kejadian terbabit kemudian menghubungi pihak berkuasa bagi melaporkan kes berkenaan.

Menurut Ludinata, polis masih menunggu laporan bedah siasat.

“Kami turut menjumpai pakaian seragam sebuah kilang bersama beberapa pakaian wanita dan pakaian itu membawa kepada penemuan wanita warga asing terbabit,” katanya.

‘Isteri, ibu terbaik’

Oleh Amir Abd Hamid, Siti A’isyah Sukaimi, Suzaini Sulaiman
am@hmetro.com.my

KASIH BAPA...Rosli dicium pasangan kembar.
KASIH BAPA...Rosli dicium pasangan kembar.
SEDIH...Rosli menyiram air mawar ke atas pusara Aisah (gambar kecil).
SEDIH...Rosli menyiram air mawar ke atas pusara Aisah (gambar kecil).
SUNGAI BESAR: “Arwah adalah isteri dan ibu yang terbaik,” kata ayah pasangan kembar Ahmad dan Muhammad, 13, Rosli Abdul Rahim, 40.
Isterinya, Aisah Kanda, 35, meninggal dunia kira-kira 4 pagi semalam di Hospital Putrajaya selepas menderita kanser payudara hampir setahun.

Jenazah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Kampung Sungai Haji Dorani, Sungai Besar, Selangor, selepas solat Zuhur, semalam.
Sebelum bacaan talkin dibaca diketuai oleh Imam Masjid Nurdiniah Parit 2 Sungai Haji Dorani, Husin Yusuf, hadirin turut mengalunkan bertakbir kerana jenazah meninggal dunia ketika umat Islam menyambut Aidiladha.

Rosli ketika ditemui menyifatkan isterinya adalah terbaik bagi dia sebagai suami serta ibu kepada lima anak iaitu kembar Ahmad dan Muhammad, Muhammad Iman, 9, Ammar Safiy, 6, dan Nurbadrisa yang berusia tiga tahun.

“Arwah isteri saya sangat tabah, tidak pernah pun mengeluh walaupun membesarkan lima anak termasuk OKU.

“Ketika isteri sakit pun, dia tak pernah nak menunjukkan kepada anak-anak supaya mereka tak susah hati. Malah, sejak dua bulan lalu arwah tak boleh bergerak dan hanya duduk di katil pun tiada keluhan didengari.

“Semalam (kelmarin) saya katakan padanya ‘Ayang, awak kena kuat, namun arwah pula yang meminta saya supaya tabah,” katanya ketika ditemui di rumah mentua di Kampung Sungai Limau, di sini, semalam.
Ditanya bagaimana penerimaan anak-anak apabila mengetahui kematian ibu mereka, Rosli berkata semua anaknya boleh menerima takdir itu namun hanya anak ketiga iaitu Muhammad Iman yang masih sukar untuk menerimanya.

“Semua boleh reda kecuali anak yang ketiga. Mereka selalu bertanyakan khabar ketika arwah dirawat di hospital. Kira-kira 1 pagi tadi (semalam) Ahmad ada menghantar SMS bertanyakan mengenai Aisah.

“Saya jawab emak dah tenat, Along (Ahmad) bacalah Yasin banyak-banyak dan dia jawab Along dengan Angah dan adik baca Yasin untuk emak,” katanya.

Rosli yang bekerja sendiri dengan membuka bengkel besi berkata, dia berazam untuk menjaga anak-anaknya sendiri lebih-lebih lagi sudah biasa dengan cubaan ketika arwah sedang sakit dia mengambil alih hampir semua urusan anak-anak. Sementara itu, Ahmad berkata, dia sebagai anak yang tua akan selalu mengingati pesan ibunya supaya jaga adik dan selalu diingatkan mengenai kerja rumah.

Ahmad dan Muhammad yang lahir bercantum menjalani pembedahan pemisahan hampir 23 jam di Hospital King Fahd National Guard, Bandar Perubatan King Abdul Aziz, Riyadh, Arab Saudi pada September 2002, ketika ini bersekolah dalam tingkatan 1 di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) USJ 23, Subang Jaya.

Kaki ‘gajah’ dipotong tumbuh semula



PENYAKIT LUAR BIASA...jangkitan kuman menyebabkan kaki Mandy membesar melampau.
PENYAKIT LUAR BIASA...jangkitan kuman menyebabkan kaki Mandy membesar melampau.
SERBA SUKAR...Mandy  menggunakan kerusi roda.
SERBA SUKAR...Mandy menggunakan kerusi roda.
LONDON: Seorang wanita yang dipotong satu daripada kakinya kerana membesar sehingga mencapai berat lebih 31.5 kilogram kini cemas apabila organ itu kembali tumbuh dengan pantas.
Mandy Sellars dari Accrington, Lancashire, menghidap penyakit yang jarang berlaku menyebabkan kedua-dua kakinya membesar melampau, manakala tubuhnya kekal seperti biasa.

Pemeriksaan doktor sebelum itu mendapati, kaki kiri Mandy, 36, dijangkiti kuman dan boleh mengancam nyawanya jika tidak dibuang.
Bagaimanapun, 22 bulan selepas menjalani pembedahan itu, baki kaki kirinya mula tumbuh dan membengkak.

Kata Mandy, dia memang berharap pembedahan membuang sebahagian daripada kaki kiri itu akan membolehkan keadaannya stabil.

“Tetapi hati saya berkata, ia akan kembali semula,” katanya.

Mandy berkata, dia mula menghadapi masalah sama “hampir serta-merta” dan ia menyukarkannya memakai kaki palsu.

Tidak lama kemudian, kata Mandy, kakinya menjadi terlalu besar dan berat sehingga ia hampir-hampir menyebabkan kaki palsunya pecah.
Kini kaki Mandy terus membesar dengan berat hampir 32 kilogram dan ukur lilit satu meter.

Bekas sukarelawan pertubuhan kebajikan haiwan itu berharap masalah itu dapat diatasi segera.

Sementara menunggu keadaannya pulih, Mandy berjuang untuk sentiasa berfikiran positif dan meneruskan hidupnya seperti biasa.

Penyakit dialami Mandy agak sama dengan sindrom Proteus yang menjangkiti Man Joseph Merrick sehingga dia digelar Lelaki Gajah.

Kuman Proteus boleh menyebabkan anggota badan manusia membesar.

Dianggarkan hanya ada kira-kira 120 orang di seluruh dunia mengalami masalah dihadapi Mandy. - DM


Bayi maut diputar mesin pemotong rumput



JACKSONVILLE (Florida): Seorang bayi terbunuh dalam kemalangan ngeri apabila dia dikisar mesin pemotong rumput dipandu neneknya, semalam.
Pegawai bomba Titusville, Scott Gaenicke, berkata bayi lelaki berusia 19 bulan itu mengalami kecederaan parah di kepala dan badan.

Katanya, mangsa terperangkap di bawah mesin pemotong rumput itu dan parah terkena bilah pisau yang berputar.
“Dia diletakkan dalam trailer sambil ditarik mesin pemotong rumput itu, tetapi tiba-tiba mangsa terjatuh dan dirempuh alat berkenaan,” katanya.

Polis kemudian merampas mesin rumput dan trailer yang ditarik mesin berkenaan untuk membolehkan siasatan dijalankan. - DM

Jurukamera TV terbunuh kena peluru sesat



RIO DE JANEIRO: Seorang jurukamera televisyen mati awal pagi semalam ketika merakamkan serbuan polis ke atas sarang pengganas di pinggir Rio de Janeiro.
Gelson Domingos, 46, terbunuh akibat terkena peluru sesat ketika bertugas membuat liputan di kawasan setinggan di bandar pelabuhan Antares.

Polis berkata, Domingos memakai jaket perlindungan ketika itu tetapi ia gagal menghalang peluru daripada terkena badannya.
“Mangsa disahkan mati ketika tiba di hospital,” katanya.

Domingos merakamkan siri popular di Brazil, TV Bandeirantes yang memaparkan mengenai wartawan televisyen sebagai “mangsa keganasan yang menjejaskan orang tidak berdosa setiap hari” di negara itu.

Empat suspek penjenayah turut terbunuh dan enam pengedar dadah ditahan dalam operias berkenaan. - AFP
 

No comments:

Post a Comment