Sunday, November 6, 2011

MATI ITU MESTI...ALLAH TAK MENANGGUHNYA WALAUPUN SESAAT...KITA TAK BOLEH LARI DARI MATI...WALAUPUN BERADA DALAM BILIK YANG KUKUH...JADI BAGI YANG MASIH HIDUP JANGAN BERLAGAK PADA ALLAH...KITA SAPE DISISI ALLAH...KECUALI KEKASIH YANG TERLALU TAAT PADANYA@TAKWA...MAKA BERTAUBATLAH...HADIR2LAH KE MAJLIS2 ILMU DISURAU2 ATAU MASJID2 UNTUK MENADAH KITAB...DAH MATI DAH TAK BERGUNA LAGI....

Mati dibayangi rasa bersalah

Oleh Na’imah Mohamed
naimah@hmetro.com.my

KENANGAN...Lim bersama  Yin Yin.
KENANGAN...Lim bersama Yin Yin.
AMPANG: Seorang nenek nekad membunuh diri dengan terjun dari tingkat tiga sebuah apartmen selepas rasa bersalah apabila pisau yang dibaling ke arah anak lelaki dan menantunya tersasar, sebaliknya tepat ke dahi cucu perempuannya berusia tiga tahun.
Dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi kelmarin itu, Lim Sin Meow, 80, sebelum itu bertengkar dengan anak lelakinya yang berusia 40-an di rumah mereka di Jalan Wawasan 3, di sini.
Namun, campur tangan menantunya yang berusia 40 tahun membuatkan Lim hilang pertimbangan sehingga mengambil sebilah pisau pemotong daging dari dapur lalu membalingnya ke arah anak serta menantunya.

Tanpa disedari Lim, cucunya, Chong Yin Yin, 3, turut berada di situ dan pisau dibalingnya tepat kena bahagian dahi kanak-kanak itu menyebabkan kecederaan parah.


Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, kecewa dengan apa terjadi, Lim pergi ke sebuah apartmen terletak 650 meter dari rumahnya dan nekad membunuh diri dengan terjun dari tingkat tiga.

Hilang nyawa dimamah lif

Oleh Norasikin Daineh
norasikin@hmetro.com.my

MAUT...mangsa dibawa ke HQE sebelum disahkan meninggal dunia, malam tadi.
MAUT...mangsa dibawa ke HQE sebelum disahkan meninggal dunia, malam tadi.
KOTA KINABALU: Seorang pelayan wanita sebuah restoran makanan Cina, di sini, mati apabila lehernya hampir putus akibat tersepit di pintu lif menyimpan makanan di restoran tempat dia bekerja semalam.
Kejadian berlaku pada jam 1 tengah hari sebelum mangsa, Lau See Yen, 20, disahkan meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Queen Elizabeth (HQE) pada kira-kira jam 9.15 malam tadi.
Sebelum kejadian, Lau berada di tingkat dua restoran berkenaan dan meletakkan juadah ke dalam lif khas yang digunakan untuk membawa makanan ke tingkat bawah.

Tanpa disedari, pintu lif itu tertutup secara tiba-tiba menyebabkan kepala mangsa tersepit dan lehernya hampir putus.


Dalam suasana kelam-kabut, mangsa cuba dibantu rakan sekerja dan seorang doktor yang menikmati makan tengah hari di restoran berkenaan memberikan bantuan pernafasan.

Dugaan lepas solat

Oleh Riadz Radzi
riadz@hmetro.com.my

DERAS...orang ramai melihat tempat kejadian mangsalemas dipercayai tersepit di pintu air.
DERAS...orang ramai melihat tempat kejadian mangsalemas dipercayai tersepit di pintu air.
PENDANG: “Selepas solat sunat Aidiladha tiba-tiba arwah memeluk saya sebelum meninggalkan surau dengan menunggang motosikal bersama dua rakannya.
“Saya sangka dia pergi berhari raya, tak sangka pula dia pergi mandi sungai,” kata Idris Mat Hashim, 49, bapa kepada Mohd Shahrol Nizam, 11, yang mati lemas di Sungai Rambai Kampung Lubuk Batu, Kubur Panjang, di sini, semalam.

Mayat murid tahun lima Sekolah Kebangsaan (SK) Kubur Panjang itu ditemui tersangkut pada pintu air sungai itu kira-kira jam 1 tengah hari.
Sebelum kejadian, Mohd Shahrol Nizam bersama dua rakan sebayanya pergi ke Sungai Rambai, kira-kira satu kilometer dari rumahnya untuk mandi selepas selesai solat sunat Aidiladha di surau Kampung Lubuk Batu.

Idris berkata, mangsa juga anak bongsu memang manja dengannya tapi dia agak terkejut apabila tiba-tiba anaknya itu memeluknya ketika masih berada di surau.

“Namun, saya tidak terfikir langsung sebarang petanda buruk kerana dia tidak memberitahu mahu pergi ke mana. Ketika itu kami baru selesai solat, jadi saya sangka dia pergi berhari raya di rumah rakan,” katanya ketika ditemui di Unit Forensik, Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar, semalam.

Menurut Idris, beberapa jam kemudian ketika berehat di rumah, dia dikejutkan dengan kedatangan dua rakan Mohd Shahrol yang bersamanya sebelum itu, memberitahu anaknya lemas di Sungai Rambai yang sedalam lebih dua meter itu.

“Saya bergegas ke sungai berkenaan dan mendapati Mohd Shahrol sudah diangkat ke atas tebing oleh rakannya,” katanya.
Idris berkata, Mohd Shahrol memang kerap mandi sungai di sekitar kampung itu bersama rakannya dan dia juga tidak bimbang kerana anaknya pandai berenang.

Katanya, dia membawa Mohd Shahrol ke Klinik Kesihatan Kubur Panjang sebelum anaknya itu disahkan sudah meninggal dunia. Jenazah Mohd Shahrol dibawa dengan kenderaan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia ke HSB, Alor Setar untuk dibedah siasat.

“Buat masa ini saya tidak tahu sama ada Mohd Shahrol mati akibat lemas atau kerana tersangkut pada besi pintu air kerana terdapat kesan lebam pada muka dan sebahagian badannya dipercayai terkena besi pintu air itu.

“Kejadian ini amat menyedihkan dan tidak disangka-sangka, namun saya reda ketentuan Ilahi menguji saya pada Aidiladha ini,” katanya.

Jenazah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Lubuk Batu. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Pendang, Deputi Superintendan Abdul Aziz Ahmad mengesahkan kejadian.

No comments:

Post a Comment