Monday, January 30, 2012

TIADA APA NAK DITAKUTKAN SELAGI HUKUM ALLAH TAK DILAKSANAKAN...ABIS2 PENJARA DAN ROTAN....BUKAN POTONG TANGAN ORANG YANG MENCURI....ZINA..SEOLAH2 NEGARA TEMPAT SELAMAT UNTUK MELACUR SERTA BANYAK PELANGGAN...NI KESAN LANGGAR HUKUM ALLAH

Padah masuk laluan mengejut

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

REMUK...teksi yang terbabit kemalangan, semalam.
REMUK...teksi yang terbabit kemalangan, semalam.
SELAMAT...Safian cedera ringan.
SELAMAT...Safian cedera ringan.
KUALA LUMPUR: “Saya bersyukur terselamat dalam kemalangan ini walaupun teksi remuk teruk selepas melambung sebelum terseret beberapa meter di Lebuhraya Persekutuan akibat salah faham dengan laluan dikatakan penumpang,” kata Safian Hasaan, 33, mangsa kemalangan membabit sebuah teksi yang merempuh pembahagi jalan lebuh raya, pagi semalam.
Dalam kejadian jam 5 pagi itu, dia membawa seorang penumpang lelaki yang ingin ke Hotel Hilton di Petaling Jaya namun sebaik tiba di simpang menghala Lebuhraya Sprint, tiba-tiba penumpang terbabit menyuruhnya masuk ke laluan berkenaan menyebabkan dia hilang kawalan sebelum merempuh pembahagi jalan.
Safian berkata, penumpang itu menyangka dia tersalah laluan dan menyuruh masuk ke Lebuhraya Sprint sedangkan untuk ke hotel berkenaan perlu melalui laluan menghala Universiti Malaya (UM).

“Akibat salah faham itu, saya gagal mengawal kenderaan ketika cuba mengikut arahannya menyebabkan teksi saya terlanggar pembahagi jalan dan melambung sebelum terseret beberapa meter dalam keadaan terbalik.


“Malah, ketika kejadian itu, kenderaan saya turut terbakar namun mujur orang awam yang menyaksikan kejadian itu membantu memadamkan kebakaran,” katanya.

Menurutnya, sebaik api padam, dia dan penumpang terbabit dibawa keluar dan mujur hanya cedera ringan.

“Saya dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) dan dirawat sebagai pesakit luar,” katanya.

Tiga lelaki berparang edar kad jemputan kahwin

KUALA LUMPUR: Edar kad jemputan dengan parang. Itu taktik digunakan tiga lelaki yang memasuki rumah seorang suri rumah dengan berpura-pura untuk mengedarkan kad jemputan adik mereka sebelum menyamun barang kemas dan wang tunai milik mangsa bernilai RM130,000 di Jalan Hujan Emas, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 5 petang itu, mangsa yang mahu dikenali sebagai Alisa, 50, berada di rumah bersama cucu lelakinya berusia tiga tahun ketika tiga lelaki yang menaiki kereta Proton Perdana berhenti di hadapan rumahnya.

Menurutnya, tiga lelaki terbabit membawa sedozen air minuman kotak dan sedulang buah-buahan dan menyatakan niat untuk menyerahkan kad jemputan kahwin adik mereka selain mengaku saudara jauh mangsa.

“Sebaik masuk, seorang daripada mereka meminta air selain menyoal sama ada saya berseorangan di rumah.


“Ketika saya hendak masuk ke dapur, tiba-tiba mereka mengeluarkan parang dan mengugut saya menyerahkan semua barangan berharga sebelum menarik saya masuk ke ruang sembahyang,” katanya, semalam.

Katanya, selepas mengambil semua barangan berharga, lelaki terbabit melarikan diri dengan menaiki kereta sama. Mangsa membuat laporan di Balai Polis Petaling.

KDN serbu jualan amal



KUALA LUMPUR: Penguat kuasa Kementerian Dalam Negeri (KDN) melakukan beberapa serbuan semalam susulan pendedahan Metro Ahad, kelmarin, mengenai ratusan anak yatim dan pelajar pusat tahfiz dikerah memungut derma bagi membiayai kegiatan menghidupkan semula ajaran sesat Azhar Wahab dengan berselindung di sebalik jualan amal di seluruh negara terutama sekitar Lembah Klang.
Serbuan berkenaan dilakukan lima anggota KDN di beberapa lokasi yang dikenal pasti antaranya di Sunway Damansara dan sebuah pasar raya di Batu Caves, di sini, bermula jam 11 pagi.

Bagaimanapun, serbuan berkenaan dianggap gagal kerana hanya menahan seorang lelaki berusia 20-an selain merampas 51 cakera padat video (VCD) berunsur nasyid.
Kegagalan itu disebabkan pihak yang mempergunakan anak yatim dan pelajar pusat tahfiz terbabit menghentikan operasi mereka rentetan menyedari kegiatan haram mereka itu diketahui umum selain bimbang berdepan tindakan undang-undang.

Ketua Cawangan Bahagian Kawalan Filem & Penguatkuasaan KDN Cawangan Selangor, Noor Aziah Abdullah berkata, lelaki terbabit yang berasal dari utara tanah air memberi kerjasama ketika ditahan. “Kami merampas 51 VCD berunsurkan nasyid bertajuk ‘Serumpun’ di dalam sebuah pasar raya di Batu Caves.

“Bagaimanapun, lelaki terbabit dilepaskan dengan jaminan polis dan kesnya disiasat mengikut Seksyen 6 (1) (A) Akta Penapisan Filem 2002,” katanya.

Eksploitasi kudrat pelajar

Oleh Aniza Zainudin dan Nurul Husna Mahmud
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran menyifatkan unsur eksploitasi terhadap kanak-kanak melakukan jualan pengumpulan dana pusat tahfiz dengan alasan memberi pendedahan keusahawanan adalah tidak wajar, apatah lagi kegiatan itu turut dikaitkan dengan individu yang terbabit dalam ajaran sesat.
Ini bermakna tanggungjawab yang diamanahkan ibu bapa dan penjaga menjadikan anak mereka sebagai tahfiz seolah tidak kesampaian apabila tumpuan sepenuhnya gagal diberikan berikutan kepenatan selepas melakukan penjualan.

Timbalan Menterinya, Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, terdapat unsur eksploitasi terhadap golongan berkenaan menggunakan pelbagai alasan termasuk latihan amali untuk berdikari dan memperkenalkan budaya berniaga.
“Akibat daripada kepenatan mengutip dana dengan menjual pelbagai barangan, membuatkan kanak-kanak ini gagal menumpukan perhatian sepenuhnya untuk bergelar tahfiz.

“Kementerian tidak mempunyai kuasa ke atas pusat tahfiz persendirian berikutan ia didaftarkan dengan pusat agama negeri (malah ada yang tidak berdaftar), walau bagaimanapun, kita sememangnya memberi bantuan kewangan kepada mereka,” katanya menerusi satu kenyataan.

Beliau mengulas laporan akhbar ini mengenai kegiatan pihak tertentu yang cuba menghidupkan semula ajaran sesat Azhar Wahab dengan mengumpul dana menerusi pelbagai sumber termasuk menggunakan murid sebuah pusat tahfiz di Kedah untuk melakukan jualan amal di beberapa kawasan Rehat dan Rawat (R&R) lebuh raya di sekitar Lembah Klang.

Menurutnya, pusat tahfiz berkenaan seharusnya prihatin dengan tindakan diambil kerana ia tidak adil bagi kanak-kanak terbabit terutama yang berstatus anak yatim.

Katanya, jabatan berkenaan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Kementerian Sumber Manusia seharusnya mengambil tindakan dengan menyiasat sama ada kanak-kanak itu dieksploitasi ataupun sebaliknya.
Selain itu, ibu bapa harus memainkan peranan dengan membuat laporan polis sekiranya anak mereka disuruh melakukan aktiviti berkenaan.

Sementara itu, Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hasan berkata, pusat tahfiz mempunyai kaedah lain untuk mendapatkan dana termasuk daripada perbadanan serta yayasan agama, bukan mengerah tenaga pelajar terutama di musim cuti perayaan dan persekolahan di lokasi tumpuan ramai.

Katanya, pelajar seharusnya memberi tumpuan sepenuhnya dalam pelajaran bukannya dikerah tenaga bagi mengutip dana pusat tahfiz. “Jika benar, ingin memberi pendedahan mengenai keusahawanan seharusnya pemantauan dilakukan bersama termasuk jadual anjal bagi masa rehat dan makan.

“Kes eksploitasi kanak-kanak ini sudah terlalu lama berlanjutan, namun ia seakan tidak pernah selesai.

“Pihak berwajib seperti jabatan agama negeri perlu melakukan pemeriksaan dan pemantauan termasuk di manakah wang penjualan itu disalurkan dan berapa banyak had kutipan diwajibkan bagi seseorang pelajar,” katanya ketika dihubungi.

Katanya, pelajar itu dibiarkan melakukan penjualan hingga lewat malam tanpa memikirkan aspek keselamatan dan seharusnya di waktu senggang kanak-kanak berkenaan berehat atau melakukan ulang kaji pelajaran.

Menurutnya, beliau sendiri kerap kali didatangi pelajar tahfiz berkenaan biarpun bersimpati, namun beliau enggan melayan permintaan kanak-kanak itu kerana mengetahui ia satu eksploitasi didalangi individu tertentu.

Tingkat tahap keselamatan



SEPANG: Pengusaha stesen minyak, kedai emas dan pajak gadai diminta meningkatkan tahap keselamatan ketika cuti panjang hujung minggu kerana premis berkenaan menjadi sasaran utama penjenayah.
Ketua Polis Daerah Sepang, Superintendan Imran Abdul Rahman berkata, kebanyakan penjenayah menjadikan premis berkenaan sebagai sasaran utama ketika cuti panjang terutama premis yang tidak dilengkapi sistem keselamatan.

“Sekiranya pengusaha stesen minyak perlu menghantar wang ke bank, mereka perlu mendapatkan bantuan agensi keselamatan mengiringi mereka,” katanya.

Mati berdarah lepas bergaduh

Oleh Isma Ismail
isma@hmetro.com.my
NIBONG TEBAL: “Sebelum ini, pernah ada kejadian bunuh diri. Hari ini (semalam), sekali lagi ada orang mati di rumah yang sama.
“Dalam kepercayaan orang Cina, ia sangat tidak bagus dan boleh mendatangkan malang jika tinggal di rumah yang pernah berlaku kematian membabitkan kes mati bunuh diri atau dibunuh,” kata seorang jiran kepada wanita yang ditemui mati di sebuah rumah teres dua tingkat di Taman Bakap Indah, pagi semalam.

Bagaimanapun jiran mangsa yang tidak mahu dikenali itu enggan mengulas lebih lanjut kejadian bunuh diri yang berlaku di rumah berkenaan sebelum ini.

Dalam kejadian semalam, Tan Soo Ping, 38, seorang pelayan restoran ditemui mati dalam keadaan berlumuran darah di rumah sewanya itu.


Mangsa ditemui terbaring dengan kesan luka di pelipat lutut kaki kanannya kira-kira jam 10.30 pagi.

Dua kali langgar sebelum samun RM200,000



NILAI: Perjalanan seorang pengusaha stesen minyak memasukkan wang hasil perniagaan RM200,000 bertukar detik menakutkan apabila menjadi mangsa langgar dan samun sekumpulan penjenayah bertopeng di Kilometer 287, Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) arah utara berdekatan Hentian Rehat dan Rawat (R&R) Nilai, semalam.
Difahamkan, dalam kejadian jam 10.20 pagi itu, lelaki berusia lingkungan 40-an yang datang dari arah Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (Elite) sedang menuju ke sebuah bank di Bandar Baru Bangi, Selangor dengan memandu kereta BMW. Ketua Polis Daerah, Superintendan Mohd Yusoff Awang berkata, siasatan awal mendapati sejurus tiba di kawasan R&R Nilai, mangsa yang bersendirian dilanggar sebuah kereta Lexus dinaiki dua lelaki.

“Bagaimanapun mangsa tidak memberhentikan kenderaan dan meneruskan perjalanan sebelum sekali lagi dilanggar kereta suspek sama di lokasi kejadian.
“Berikutan keadaan itu, mangsa yang berhenti bergegas melarikan diri sejurus melihat kedua-dua suspek bertopeng datang meluru ke arahnya sambil membawa parang,” katanya, semalam.

Katanya, suspek mengambil wang berjumlah RM200,000 yang berada di dalam bonet belakang kereta mangsa.

“Tidak lama kemudian, sebuah kereta jenis Honda Accord dinaiki dua lagi suspek bertopeng turut berhenti berdekatan kereta mangsa.

“Keempat-empat suspek dipercayai berusia lingkungan 30-an itu melarikan diri dan meninggalkan kereta Lexus berkenaan di tempat kejadian,” katanya.

Kata Mohd Yusoff, mangsa yang tidak mengalami sebarang kecederaan bertindak menghubungi polis untuk tindakan lanjut.
Menurutnya, pihaknya percaya kereta Lexus itu kenderaan curi dan nombor pendaftaran digunakan palsu.

“Kes diklasifikasikan mengikut Seksyen 394/395 Kanun Keseksaan dan siasatan sedang dijalankan secara menyeluruh,” katanya.

Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat mengenai kejadian itu diminta menghubungi Balai Polis Nilai di talian 06-7991222 atau balai polis berdekatan bagi membantu siasatan. Tinjauan Harian Metro di lokasi kejadian mendapati kedua-dua kereta mewah itu remuk teruk pada bahagian depan dan sebelah pemandu.

Jadi pendiam sebelum ajal



KUALA BERANG: “Kebiasaannya apabila pulang dari kerja, arwah paling banyak bercakap tetapi kelmarin tiada sepatah perkataan keluar dari mulutnya dan mungkin itu petanda arwah akan pergi buat selamanya,” kata Nurul Asmalina Mohd Husin, 21, yang terbabit dalam kemalangan jalan raya bersama majikannya di Kampung Baong, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 6 petang itu, majikannya, Hasmah Ghani, 48, maut selepas parah di bahagian abdomen apabila motosikal ditunggang terbabas ke tepi jalan manakala Nurul Asmalina yang membonceng cedera di lengan kiri, kepala dan kaki.

Menurut Nurul Asmalina, setiap hari dia pulang bersama arwah yang mengusahakan kedai makan di Medan Selera Kampung Kuala Ping, di sini, ke rumah mereka di Kampung Baong dengan menunggang motosikal majikannya itu.
“Bagaimanapun dalam perjalanan pulang kali ini, secara tiba-tiba motosikal ditunggang arwah terbabas ke tepi jalan menyebabkan kami berdua terhumban ke atas jalan raya.

“Ketika itu saya terasa dunia ini gelap-gelita dan hanya menyedari kami terbabit dalam kemalangan beberapa minit kemudian apabila melihat orang ramai mengerumuni kami tetapi saya kembali pengsan sebelum tersedar kira-kira jam 9 malam di Hospital Hulu Terengganu,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Menurutnya, dia difahamkan suami arwah yang dimaklumkan orang ramai mengenai kejadian itu mengejarkan mereka berdua ke Klinik Kesihatan Tengkawang, di sini, dengan menggunakan pacuan empat roda sebelum mereka dipindahkan ke Hospital Hulu Terengganu untuk rawatan lanjut.

“Saya dibenarkan keluar jam 12.30 tengah malam tetapi sebelum itu saya sempat meninjau keadaan arwah dan dia nampak kritikal.

“Selepas itu saya pulang dan tidak tahu nasib arwah sehingga ayah memberitahu arwah sudah meninggal dunia akibat kejadian itu pagi tadi (semalam),” katanya.
“Saya tidak menyangka perubahan arwah sebelum ini ceria menjadi pendiam petanda dia akan pergi buat selamanya.

“Ketika bekerja, saya sempat mendengar arwah bergurau dengan pelanggan apabila berkata ‘kalau tidak lihat saya hari ini, mana tahu esok saya sudah tiada’ dan gurauannya itu seolah-olah menjadi kenyataan,” katanya. Suami mangsa, Razuan Abd Hamid, 48, berkata arwah sempat berpesan kepadanya beberapa hari sebelum kejadian supaya memberi pendidikan sempurna kepada tiga anak mereka yang masih bersekolah berusia 12, 13 dan 14 tahun.

“Saya sempat memangku dan membawanya ke hospital bagi mendapatkan rawatan tetapi akibat kecederaan parah dialami arwah meninggal dunia kira-kira jam 4 pagi tadi (semalam) di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu selepas dipindahkan dari Hospital Hulu Terengganu,” katanya.

Menurutnya, arwah sebelum ini pernah dua kali terbabit kemalangan dengan masing-masing melanggar lembu dan kerbau ketika menunggang motosikal sama tahun lalu.

Jenazah Hasmah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Baong kira-kira jam 12.30 tengah hari semalam.

Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Hulu Terengganu, Asisten Superintendan Mohd Rosli Mohd Amir yang dihubungi mengesahkan pihaknya ada menerima laporan kemalangan itu dan berkata, mangsa meninggal dunia akibat kecederaan parah pada bahagian abdomen.

Peluh dingin madu asmara

Oleh Norfaisal Jahuri
am@hmetro.com.my

MELAKA: Seorang lelaki yang sedang memadu asmara dengan kekasihnya dalam sebuah kereta di parkir Dataran 1Malaysia, Pantai Klebang, di sini, terkejut besar apabila ‘disergah’ anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) yang sedang menjalankan operasi mencegah maksiat, awal pagi kelmarin.
Dalam operasi bermula jam 1.30 pagi itu, pasangan terbabit adalah antara tiga pasangan yang ditahan Jaim selepas didapati melakukan perbuatan kurang sopan dengan berasmara di dalam kereta di tempat awam.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Jaim, Rahimin Bani berkata, dalam operasi itu, enam pasangan ditahan berusia antara 19 dan 30 tahun.

Katanya, sebaik tiba di Dataran 1Malaysia, pasukannya membuat pemeriksaan pada kereta yang diletakkan di tempat sunyi dan apabila disuluh di dalamnya, mereka menemui pasangan sedang melakukan perbuatan tidak senonoh.


“Ada yang sudah membuka baju dan berpelukan sambil bercium di dalam kenderaan mereka.

Pelacur Timur Tengah pilih Malaysia



KUALA LUMPUR: Polis kini mengesan kewujudan aktiviti pelacuran membabitkan wanita dari Timur Tengah yang menjadikan Malaysia antara destinasi utama aktiviti maksiat mereka.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Mohd Bakri Zinin berkata, sepanjang operasi dijalankan Bahagian Pencegahan Maksiat, Perjudian dan Kongsi Gelap (D7) tahun lalu dan awal tahun ini mendapati wujudnya trend baru membabitkan pelacur wanita dari Timur Tengah.

Menurutnya, hasil serbuan mengesan wanita warga Iran, Yaman, Uzbekistan dan Tajikistan yang dipercayai menjalankan aktiviti maksiat dengan menyalahguna pas pelajar dan pas lawatan sosial.
“Awal tahun ini, kami menahan 15 wanita dari Asia Barat menawarkan khidmat sebagai pelayan pelanggan (GRO) dalam satu serbuan di ibu negara.

“Polis sedang memantau aktiviti itu dan mereka yang ditangkap akan diambil tindakan sejajar dengan langkah kerajaan ingin membanteras aktiviti pemerdagangan manusia,” katanya pada sidang media di pejabatnya di sini semalam.

Beliau berkata, pihaknya akan terus membanteras aktiviti pemerdagangan manusia dan perjudian di seluruh negara dengan mempertingkatkan lagi mutu penguatkuasaan dan siasatan bagi membolehkan lebih banyak suspek dalam kes jenayah berkenaan didakwa di mahkamah.

“Sepanjang tahun lalu, 11,832 wanita warga asing berjaya ditahan kerana dipercayai terbabit dalam kegiatan pelacuran dan statistik itu menunjukkan penurunan sebanyak satu peratus berbanding tahun sebelumnya,” katanya.

No comments:

Post a Comment