Friday, November 2, 2012

BILA MAUT MENDATANG...TAKDIR ALLAH DAH TERJADI...KITA TAK MEMAMPU MELAWANNYA

‘Teringat hati suci arwah’

Oleh Ahmad Rabiul Zulkifli
am@hmetro.com.my

TERKENANG...Yusoff dan Safiah menunjukkan sijil yang diterima selepas anak mereka mendermakan organ.
TERKENANG...Yusoff dan Safiah menunjukkan sijil yang diterima selepas anak mereka mendermakan organ.
KUALA TERENGGANU: “Sebagai bapa, saya bangga dengan arwah malah sentiasa mengenangkan pengorbanannya itu demi memberi kehidupan baru kepada orang yang memerlukan.
“Mengambil iktibar daripada pengorbanannya, saya, isteri dan lima anak berusia 11 hingga 24 tahun mendaftar sebagai pengikrar penderma organ tidak lama selepas kematiannya,” kata Yusoff Hassan, 56, bapa kepada Nur Mohamad Sahiduzz Aman Yusoff, 15, yang terbunuh dalam kemalangan di Setiawan, Perak pada 3 Oktober 2007.

Berikutan kemalangan maut itu, katanya keluarga mendermakan organ mangsa seperti yang dihasratkan sebelum kemalangan.
Yusoff ditemui pada program Minggu Kempen Kesedaran Pendermaan Organ Peringkat Terengganu di Wisma Darul Iman, di sini, semalam berkata, dalam kemalangan terbabit anaknya diisytiharkan meninggal dunia selepas mengalami kecederaan teruk di otak.

Dia dijemput khas ke program berkenaan bagi menceritakan pengalamannya dan keluarga dalam pendermaan organ.

“Setiap kali menceritakan kisah arwah, saya mengalirkan air mata kerana merinduinya selain terkenangkan kesucian hatinya sanggup menderma organ kepada insan memerlukan,” katanya.
Menurutnya, sebelum kejadian arwah yang menghafal al-Quran sehingga juzuk ke-18, pernah memberitahu ibunya, Safiah Hamzah, 52, mengenai hasratnya mendermakan organ selepas melihat penderitaan ditanggung bekas guru tahfiznya yang menghidap penyakit jantung.

“Rentetan daripada hasrat arwah, saya dan isteri membuat keputusan mendermakan organnya demi menyelamatkan insan lain yang memerlukan selaras dengan niat murninya itu.
“Hasil pemeriksaan doktor dan persetujuan kami berdua, tujuh organ arwah iaitu dua kornea mata dan buah pinggang selain hati, paru-paru dan jantungnya didermakan.

“Daripada semua organnya itu, hanya jantung terpaksa ditolak atas sebab tertentu,” katanya yang menetap di Rompin, Pahang.

Menurutnya, mereka sekeluarga bangga dengan pengorbanan arwah dan tambah menggembirakan apabila dimaklumkan organ didermakan itu digunakan insan yang memerlukan tanpa sebarang masalah.

“Hanya Tuhan saja tahu betapa nikmatnya melihat orang lain yang sebelum ini menderita sakit dapat meneruskan kehidupan mereka dengan sempurna hasil menggunakan organ yang disumbangkan arwah.

Sementara itu Isterinya, Safiah berkata, dia dan suami berasa bertanggungjawab menggalakkan umat Islam di negara ini menjadi penderma organ tanpa perlu rasa was-was.

Berdasarkan rekod Kementerian Kesihatan, ketika ini 1,700 pengikrar organ di negeri ini meningkat setiap tahun sekali gus menunjukkan kesedaran orang ramai mengenai menderma organ.

Menggigil lihat kereta ayah

Oleh Mohamad Hussin, Muhammad Saufi Hassan dan Zuliaty Zulkiffli
am@hmetro.com.my

pix_middle
POKOK SENA: “Sukar menggambarkan perasaan ketika itu dan kaki saya tiba-tiba menggigil sebaik melihat nombor pendaftaran Perodua Viva yang terbabit kemalangan itu milik ayah.”
Kata Mohd Anuar Shafie, 32, anak kedua tukang gunting, Shafie Hamid, 57, yang terbunuh bersama isteri, Che Faridah Ani, 60, serta dua anak mereka, Mohd Ittihal, 26, dan Nurul Faiz, 24, selepas kereta mereka naiki bertembung lori seberat dua tan dalam dalam kemalangan ngeri di Jalan Pendang-Kebun 500 berhampiran Kampung Permatang Limau, di sini, semalam.



Seorang lagi anak pasangan itu, Muhd Iqbal Zakuan, 15, parah dan kini menerima rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini.

Kejadian jam 2.30 petang itu berlaku apabila lori terbabit hilang kawalan akibat kerosakan teknikal sebelum memasuki laluan bertentangan lalu merempuh kereta itu menyebabkan keempat-empat mangsa mati di tempat kejadian.

Mohd Anuar berkata, dia melalui kawasan berkenaan dan melihat orang ramai mengerumuni sebuah Perodua Viva dan lori yang terbabit kemalangan ngeri, namun tidak mengesyaki apa-apa selain beranggapan ia hanya kemalangan biasa

Tayar bongkar tragedi

Oleh Isma Ismail dan Hadzlihady Hassan
am@hmetro.com.my

ANGKAT... Proton Persona dinaiki  Tan yang terjunam ke laut di  Jambatan Pulau Pinang diangkat kren, semalam.
ANGKAT... Proton Persona dinaiki Tan yang terjunam ke laut di Jambatan Pulau Pinang diangkat kren, semalam.
GEORGETOWN: Sebiji tayar di tengah jalan yang pada mulanya disangka sampah oleh seorang anggota peronda trafik membawa kepada penemuan tidak diduga apabila ia sebenarnya tayar kereta milik seorang lelaki yang terjunam ke laut di Kilometer 7.9, Jambatan Pulau Pinang, di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian jam 3 pagi itu, anggota terbabit yang melakukan rondaan rutin mulanya menyangka ‘sampah’ itu kemungkinan dibuang pengguna jambatan.
Anggota berkenaan memberhentikan kenderaan untuk mengambil ‘sampah’ itu kerana mahu mengelak sebarang kemalangan yang mungkin berlaku jika dibiarkan di tengah jambatan.

Bagaimanapun, anggota terbabit terkejut apabila mendapati objek disangka sampah itu sebenarnya tayar kereta sebelum dia terlihat kesan serpihan kaca bertaburan atas jambatan.

Anggota polis berkenaan memaklumkan kepada beberapa rakan setugas sebelum mereka terkejut apabila mendapati tiang lampu turut patah dan terjatuh dengan keadaan tergantung dan menjunam ke dalam laut.

No comments:

Post a Comment