Sunday, December 23, 2012

TANYALAH ULAMAK HUKUM JADI ARTIS...DAN APAKAH BATAS2 SYARAK YANG WAJIB DIPATUHI

9 das jarak dekat

Oleh NORRASYIDAH ARSHAD
metahad@hmetro.com.my

PERIKSA... anggota forensik memeriksa kereta kepunyaan mangsa.
PERIKSA... anggota forensik memeriksa kereta kepunyaan mangsa.
KLANG: Seorang lelaki yang baru pulang berhibur di sebuah pusat karaoke ditembak mati dari jarak dekat dalam kejadian di Taman Desawan, di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian jam 5 pagi, mangsa berusia 34 tahun dipercayai terkena sekurang-kurangnya sembilan das tembakan ketika hendak menghidupkan enjin kereta Toyota Camry miliknya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah berkata, polis yang menerima panggilan jam 7.40 pagi bergegas ke lokasi kejadian dan menemui mangsa meninggal dunia di tempat duduk pemandu.
Beliau berkata, siasatan awal mendapati mangsa yang juga pembekal arak di Kepong, Kuala Lumpur menjamu selera bersama beberapa rakannya di sebuah restoran jam 8 malam kelmarin yang terletak 10 meter dari tempat mayatnya ditemui.

“Dua jam selepas itu, mangsa dan beberapa rakannya beredar ke sebuah pusat karaoke berhampiran untuk berhibur.

“Mangsa dikatakan keluar dari pusat hiburan jam 5 pagi tadi (semalam) untuk pulang ke rumahnya di Bayu Perdana, di sini. Namun, sebaik memasuki keretanya, mangsa ditembak dari bahagian kanan,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Daging mangsa bertaburan

Oleh ARIFIN SALLEH
metahad@hmetro.com.my

PUNGUT... keadaan motor mangsa (gambar kecil) selepas terbabit dalam kemalangan.
PUNGUT... keadaan motor mangsa (gambar kecil) selepas terbabit dalam kemalangan.
ALOR GAJAH: “Dia (arwah) menyatakan hasrat mengubah suai rumah ibu bapanya menggunakan duit bonus, namun tidak kesampaian selepas maut dalam kemalangan.”
Begitu kata Mohd Fadli Shafie, 22, rakan kepada seorang anggota tentera, Saiful Ramli, 22, yang maut dalam kemalangan ngeri di Kilometer 203.8 Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) arah utara, di sini, tengah malam kelmarin.
Menurut Mohd Fadli, dia menyedari perubahan sikap rakan baiknya yang menjadi pendiam beberapa jam sebelum kemalangan itu.

“Saya perasan Saiful berubah menjadi pendiam tidak seperti sebelum ini, namun tidak menegurnya.

“Ketika menghantarnya pulang semalam (kelmarin), dia tidak seperti kebiasaan yang gemar berlawak dengan rakan tetapi lebih banyak berdiam diri dan hanya bersuara sepatah dua apabila ditanya,” katanya ketika ditemui di pekarangan bilik mayat Hospital Melaka, di sini, semalam.

4 tahun tumpang kawan

Oleh HIDAYATUL AKMAL AHMAD, ANIZA ZAINUDIN dan NURUL HUSNA MAHMUD
metahad@hmetro.com.my

KAMAL... tidak kesal nasib hidup.
KAMAL... tidak kesal nasib hidup.
KUALA LUMPUR: “Sudah empat tahun saya hidup menumpang di rumah kawan. Apabila menyedari layanan mereka kian berubah, saya cari kediaman lain untuk berteduh,” kata pelakon veteran, Nurul Kamal Mohamad Zainuddin, 60, yang mempunyai masalah ketiadaan tempat tinggal sejak 2008.
Lebih dikenali dengan panggilan Kamal Pendek, dia antara beberapa artis di usia emas yang hidup dalam keadaan serba kekurangan sedangkan ketika muda, nama mereka menjadi sebutan peminat seni tanah air.
Selain Kamal Pendek, beberapa rakan seangkatannya seperti Datuk Yahya Sulong, 84, Karim Latiff, 76, Azean Irdawaty, 62, Abdullah Khalit Omar, 65, atau lebih popular dengan nama JD Khalid antara ‘orang lama’ yang sepatutnya mendapat pembelaan sewajarnya daripada pihak berkaitan seperti Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan), Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) dan Yayasan Artis 1Malaysia (YA1M).

Wartawan Metro Ahad berkesempatan menemubual keempat-empat artis veteran ini dengan harapan kisah sedih mereka dapat membuka mata pihak berkaitan.

“BUKAN saya minta perjalanan hidup begini, namun ia ujian buat saya. Meskipun sedih dengan penerimaan orang terhadap diri ini, saya reda dan tidak pernah menyesal dengan takdir ditentukan Allah SWT,” kata pelakon veteran, Kamal Pendek, 60, yang kini menumpang di bilik Pertubuhan Kebangsaan Orang Kerdil Malaysia.


Mahu senjata lawan senjata



SEORANG wanita mengalirkan air mata ketika berkumpul mengenang serangan ke atas Sekolah Rendah Sandy Hook di Newtown, Connecticut, semalam.
SEORANG wanita mengalirkan air mata ketika berkumpul mengenang serangan ke atas Sekolah Rendah Sandy Hook di Newtown, Connecticut, semalam.
WASHINGTON: Kumpulan pelobi senjata berpengaruh di AS semalam menggesa polis lengkap bersenjata ditempatkan di semua sekolah sebagai reaksi serangan kejam meragut 27 nyawa di Newtown minggu lalu.
Ketua Eksekutif Persatuan Raifal Kebangsaan (NRA), Wayne LaPierre, berkata cubaan menjauhkan senjata api dari sekolah tidak berkesan, malah menjadikan institusi pembelajaran itu lebih terdedah kepada bahaya berbanding lapangan terbang, bank serta bangunan awam lain yang dikawal. “Satu-satunya tindakan yang boleh menghalang penjahat bersenjata api adalah individu baik yang dilengkapi senjata api,” katanya di sidang media.

Minggu lalu, 20 kanak-kanak di Sekolah Rendah Sandy Hook, Connecticut, dan enam orang dewasa maut selepas ditembak Adam Lanza yang mengamuk secara tiba-tiba.
Adam, 20, tiba ke sekolah itu membawa pelbagai jenis senjata api, termasuk raifal berkeupayaan tinggi.

LaPierre berkata, pihak berkuasa perlu memastikan semua sekolah dikawal anggota polis bersenjata apabila sesi persekolahan bersambung selepas cuti Krismas Januari depan.

“Adakah sesiapa yang benar-benar yakin bahawa Adam Lanza seterusnya tidak merancang serangan ke atas sebuah sekolah yang dikenal pasti pada detik ini?” katanya.

Sementara itu, tragedi di Newtown itu kian dikenang apabila seorang lelaki bersenjata pistol menembak mati tiga mangsa di Frankstown Township, Pennsylvania, sebelum dia dibunuh polis ketika melarikan diri menaiki sebuah lori pikap, semalam Tiga anggota keselamatan Pennsylvania turut cedera dalam usaha mereka menahan lelaki terbabit.

Sehingga petang semalam, polis masih mencari motif serangan berkenaan. Jurucakap polis berkata, mereka tidak yakin kejadian itu berpunca daripada pergaduhan domestik.
“Tetapi kami juga tidak tahu motif sebenar kerana suspek tidak ada sebarang kaitan dengan mana-mana mangsa terbabit,” katanya. - Reuters

100 warga China guna Internet perdaya rakan senegara diberkas

COLOMBO: Polis Sri Lanka menahan 100 warga China kerana terbabit dalam penipuan wang melalui Internet, kata pihak berkuasa semalam.
Pegawai kanan polis, Prishantha Jayakodi, suspek ditahan dalam serbuan di beberapa lokasi di sekitar Colombo malam kelmarin. Katanya, sindiket itu memperdaya warga China sehingga mereka percaya dan memindahkan wang ke akaun diurus suspek di Sri Lanka. “Seramai 74 lelaki dan 26 wanita ditahan di kediaman mereka di Colombo atau kawasan sekitarnya selepas mendapat perintah mahkamah,” katanya.

Ribuan warga China bekerja di pelbagai projek pembangunan ditaja Beijing di seluruh Sri Lanka.
Kebanyakan mereka tiba menggunakan visa pelancong dan bekerja dalam industri perhotelan dan restoran.

Jayakodi berkata, penipuan itu dijalankan di Sri Lanka menggunakan Internet. - AFP

Jurukamera TV kerajaan ditembak ‘pengganas’

DAMSYIK: Seorang jurukamera yang bertugas untuk stesen televisyen kerajaan ditembak mati di luar rumahnya di Damsyik, lapor media semalam.
Kakitangan stesen Syrian Arab Television, Haidar al-Sumudi, diserang sekumpulan lelaki bersenjata di kawasan kediaman di Kfar Sousa.

Stesen itu melaporkan, seorang itu dijalankan kumpulan “pengganas” tetapi tidak menyatakan secara jelas bila kejadian berlaku.
Sebelum ini sekurang-kurangnya 17 wartawan dan 44 wartawan sambilan dibunuh sejak Syria dilanda konflik Mac tahun lalu.

Pertubuhan pemantau media antarabangsa, Reporters Without Borders, melaporkan angka itu adalah data terbaru. - AFP

Polis buru bomoh disyaki rogol gadis 12 tahun



ALOR SETAR: Polis Kota Setar sedang memburu seorang lelaki berusia 64 tahun yang didakwa merogol seorang gadis bawah umur ketika mangsa mendapatkan rawatan tradisional daripadanya, dalam kejadian tahun lepas.
Ketua Polis Daerah Kota Setar, ACP Adzaman Md Jan berkata polis menjejaki suspek yang dikenali sebagai 'Walid' itu sejak Februari lepas, susulan laporan polis yang dibuat ibu mangsa.

Gadis berusia 12 tahun itu mendakwa dirogol beberapa kali oleh bomoh tersebut ketika menjalani rawatan membuang sihir, di sebuah rumah sewa antara September dan November lepas, katanya di sini, hari ini.

Katanya polis mendapati suspek sudah berpindah keluar daripada rumah sewanya yang turut dijadikan pusat rawatan dan dipercayai berada di luar daerah ini.

Sementara itu, ibu mangsa yang ditemui pemberita, berkata anak saudaranya yang berusia 16 tahun juga mendakwa dicabul bomoh tersebut ketika menemani sepupunya menjalani rawatan berkenaan.

Dakwanya setiap kali rawatan, lelaki tersebut akan meminta untuk bersendirian dengan anak gadisnya di dalam sebuah bilik, kononnya bagi melancarkan proses rawatan. - Bernama

Tak jadi nikah Apek

Oleh Siti Fatimah Hassan
sfhassan@hmetro.com.my

KOTA BHARU: Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat membatalkan undangan sebagai jurunikah kepada pasangan penjaga gol kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat atau Apek, 23, dan Leuniey Natasha Nazri, 21, dijadualkan Jumaat ini.
Perkara itu disahkan Setiausaha Akhbar Menteri Besar, Ahmad Fadhli Shaari berkata, tindakan itu disebabkan Nik Aziz perlu menghadiri Mesyuarat Lembaga Pengampunan Negeri bersama Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V dijadualkan pada hari sama.

Menurutnya, susulan mesyuarat itu, Nik Aziz yang juga Mursyidul Am Pas terpaksa membatalkan semua programnya pada hari berkenaan termasuk kuliah Jumaat.
“Menteri Besar mendapat surat berhubung mesyuarat berkenaan dan disebabkan itu, semua programnya pada Jumaat ini terpaksa dibatalkan.

“Beliau meminta maaf tidak dapat memenuhi undangan keluarga pengantin kerana mesyuarat itu amat penting untuk pengampunan banduan,” katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

Mengikut jadual, pasangan itu akan dinikahkan di rumah keluarga Leuniey di Pasir Pekan, Tumpat, jam 10 pagi.
Tiga majlis resepsi akan diadakan dengan majlis persandingan pengantin perempuan di Hotel Renaissance, Kota Bharu pada 30 Disember.

Resepsi di pihak Apek pula berlangsung di kediaman keluarganya di Kampung Cherang pada 5 Januari depan.
Pasangan itu turut memilih 13 Januari depan untuk mengadakan majlis resepsi ketiga.

Akhbar sebelum ini melaporkan pasangan terbabit akan dinikahkan Nik Aziz apabila Menteri Besar menyatakan persetujuannya selepas mendapat permohonan daripada keluarga Leuniey dan Apek.

Sementara ibu Leuniey, Norlaila Abu Bakar, 40, berkata dia sudah dimaklumkan perkara itu sejak minggu lalu lagi.

Katanya, pihak keluarga mendapatkan khidmat imam Masjid Taman SBJ untuk menyempurnakan majlis akad nikah berkenaan.

“Kami dimaklumkan mengenai pembatalan undangan itu dan memahami kesibukan Menteri Besar dan pernikahan anak saya dengan Apek akan dilakukan imam, Jumaat ini,” katanya.

Salah mangsa

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

GOMBAK: Angkara salah faham, seorang lelaki mati ditikam sekumpulan lelaki bersenjatakan pisau dan kayu dalam kejadian di Selayang Baru, di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 3 pagi itu, isteri mangsa, B Krishaveli, 29, berkata, suaminya yang baru tiba di tempat letak motosikal kawasan perumahan mereka didatangi lima lelaki yang membawa senjata sebelum seorang daripada mereka menyerang suaminya.

Katanya, kumpulan lelaki berkenaan datang untuk mencari seorang lelaki lain bagaimanapun, suaminya yang disangka mempunyai kaitan dengan lelaki berkenaan menjadi mangsa.
“Suami saya tidak berhutang atau bermusuh dengan sesiapa, tetapi saya tidak sangka dia menjadi mangsa kumpulan berkenaan,” katanya.

Difahamkan, mangsa, R Kumaran, 31, meninggal dunia di Hospital Selayang akibat tikaman di kiri dada yang terkena jantungnya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk A Thaiveegan, berkata, mangsa kemungkinan bukan individu yang dicari kumpulan berkenan namun menjadi mangsa kerana disangka ada kaitan dengan lelaki dicari itu.
Beliau berkata, rentetan kejadian itu, dua lelaki berusia 21 dan 22 tahun ditahan bagi membantu siasatan manakala beberapa lagi rakan mereka masih diburu.

Katanya, polis menerima laporan berhubung kejadian itu daripada seorang doktor yang merawat mangsa di Hospital Selayang, jam 4.30 pagi.
“Bertindak atas maklumat itu, polis bergegas ke lokasi kejadian dan menemui sebuah motosikal dipercayai digunakan suspek yang melarikan diri sebaik terdengar jeritan saksi kejadian meminta pertolongan,” katanya.

Katanya, sebelum kejadian itu, berlaku satu pergaduhan antara kumpulan lelaki terbabit dengan seorang lelaki lain di sebuah kafe siber.

“Akibat tidak berpuas hati, mereka datang mencari lelaki berkenaan di kawasan perumahan mangsa malangnya mangsa yang kebetulan berada di situ menjadi sasaran,” katanya.

Katanya, polis kini memburu lelaki yang masih bebas termasuk suspek utama yang dikenali sebagai Norazuan Mohd Mustafa, 20, alamat terakhirnya di Lot 47 (A), Jalan Indah 6, Kampung Selayang Indah.

Tragedi tonton wayang

Laporan dan foto ROSLI ILHAM
am@hmetro.com.my

TERBABAS... kereta Proton Waja dinaiki empat sahabat yang terbabit dalam kemalangan.
TERBABAS... kereta Proton Waja dinaiki empat sahabat yang terbabit dalam kemalangan.
DUNGUN: Kegembiraan empat sahabat menonton wayang di pusat beli-belah Mesra Mall di Kemasik, Kemaman, bertukar tragedi apabila dua daripada mereka maut selepas kereta dinaiki terbabit dalam kemalangan di Kilometer 87, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan berhampiran kawasan rekreasi Hutan Rimba Bukit Bauk, di sini, kelmarin.
Dalam kemalangan jam 11.20 malam, Nurul Syazwani Roslan, 20, dari Kampung Panji Alam, Kuala Terengganu dan rakannya, Umi Fatihah Halim Shukri, 17, dari Rumah Murah Alur, Alor Lintang, Besut, meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Dungun akibat cedera parah di kepala dan badan.

Nurul Syazwani menghembuskan nafas terakhir jam 2 pagi manakala Umi Fatihah jam 12.30 tengah hari semalam.
Rakan mereka, Hasrul Arif Jamal Abdul Nasir, 22, cedera parah di kepala dan badan, manakala Nazli Mohd Jusoh, 30, yang memandu kereta Proton Waja terbabit hanya cedera ringan.

Kemalangan dipercayai berlaku apabila kereta dinaiki empat sahabat terbabit yang dalam perjalanan pulang ke Kuala Terengganu hilang kawalan selepas melalui satu selekoh sebelum bertembung dengan sebuah kereta Proton Wira Aeroback dari arah bertentangan.

Pemandu Proton Wira Aeroback, Mohd Jusoh Dollah, 40, berasal dari Taman Murni Perdana, Paka, dekat sini, cedera parah di muka dan patah kaki kanan.
Ketika kejadian, Mohd Jusoh dikatakan dalam perjalanan pulang ke rumahnya selepas melapah daging lembu untuk majlis perkahwinan anak rakannya di Kampung Alur Tempoyak, di sini.

Rakan kepada empat sahabat terbabit, Amirul Haziz Marzelan, 23, berkata, sebelum kejadian, mereka bertolak ke Mesra Mall, Kemasik, jam 2 petang dengan menaiki dua kereta.
Menurutnya, selepas menonton wayang jam 10.40 malam, mereka bertolak pulang ke Kuala Terengganu dan keempat-empat mangsa menaiki sebuah kereta, manakala dia mengekori dengan memandu sebuah kereta lain bersama seorang lagi rakan, Mohd Hishammudin Zain Asmadi, 17.

Setibanya di tempat kejadian, dia terserempak kemalangan itu tetapi pada awalnya tidak menyangka ia membabitkan empat rakannya.

“Ketika itu hujan dan keadaan gelap, menyebabkan saya mengambil masa untuk mengenali kenderaan mereka.

“Namun, sebaik menyedari kenderaan terbabit milik rakan, saya segera memberhentikan kereta sebelum bergegas untuk memberi bantuan,” katanya ketika ditemui di Hospital Dungun di sini, semalam.

Amirul berkata, Nazli berjaya keluar dari kenderaannya tetapi tiga rakannya tersepit di tempat duduk sebelum anggota bomba dan Jabatan Pertahanan Awam tiba memberi bantuan serta mengejarkan semua mangsa ke Hospital Dungun.

“Ketika bersama arwah Nurul Syazwani di Mesra Mall, dia banyak bercakap dan bergurau dengan kami, dan saya tidak menyangka kegembiraan itu berakhir dengan kejadian menyedihkan,” katanya.

Usaha menemubual ibu Nurul Syazwani, Faridah Khamis, 40-an, gagal berikutan masih sedih dan terkejut dengan kemalangan yang menimpa anak keempat daripada lima beradik itu.

Sempat tunjuk tempat sakit



DUNGUN: Nurul Syazwani Roslan, 20, yang terbunuh selepas kereta dinaikinya terbabas sebelum merempuh kenderaan lain di Kilometer 87, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan berhampiran kawasan rekreasi Hutan Rimba Bukit Bauk, di sini, sempat menunjukkan jari ke rusuk kirinya sambil mulutnya beberapa kali menyemburkan darah.
Seorang saksi yang ditemui, Mazlan Alwi, 45, berkata, dia bersama beberapa pengguna jalan raya lain tidak dapat mengeluarkan gadis terbabit yang ketika itu masih bernyawa kerana tersepit di tempat duduk sebelah pemandu.

“Dia menunjukkan jari ke rusuk kirinya, mungkin disebabkan rasa sakit pada bahagian itu,” katanya.
Menurut Mazlan, dua penumpang belakang, Umi Fatihah Halim Syukri, 17, dan Hasrul Arif Jamal Abdul Nasir, 22, turut tersepit dan mengadu kesakitan, manakala pemandu kereta Proton Waja, Nazli Mohd Jusoh, 30, yang cedera berjaya keluar dari kenderaan terbabit sebelum bersandar di sebatang pokok berhampiran.

“Pemandu kereta Proton Wira Aeroback itu turut parah serta tersepit dalam kenderaannya,” katanya.

Mazlan berkata, beberapa minit selepas itu kedua-dua agensi terbabit tiba di tempat kejadian dan berjaya mengeluarkan semua mangsa tersepit serta mengejarkan mereka ke Hospital Dungun untuk rawatan.
Kemalangan dipercayai berlaku apabila Proton Waja dinaiki empat sahabat yang dalam perjalanan pulang ke Kuala Terengganu itu hilang kawalan dan bertembung dengan Proton Wira Aeroback dipandu Mohd Jusoh Dollah, 40, selepas melalui satu selekoh di tempat kejadian, jam 11.20 malam kelmarin.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dungun, Superintendan Dahlan Mohd Noor mengesahkan pihaknya menerima laporan dan meminta orang ramai berhati-hati melalui kawasan itu, berikutan jalan licin boleh menyebabkan mereka terbabas.

Wajib pakai bikini

Oleh Mohd Khidir Zakaria
am@hmetro.com.my

DUDUK...wanita memakai bikini berada di lobi hotel selepas program dihentikan.
DUDUK...wanita memakai bikini berada di lobi hotel selepas program dihentikan.
PORT DICKSON: Sekumpulan muda-mudi dipercayai kebanyakannya Melayu dan beragama Islam tidak sempat berhibur dalam pesta liar di pantai Batu 2, berhampiran sebuah hotel, di sini, tengah malam kelmarin, apabila menyedari kehadiran polis.
Pesta itu dikatakan bermula seawal jam 6 petang kelmarin dan sepatutnya berakhir awal pagi, semalam, tetapi kumpulan seramai 30 orang itu bersurai secara berperingkat menjelang tengah malam.
Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Abd Wahab Harun berkata, beliau difahamkan penganjur menyasarkan lebih 100 orang berusia 20 tahun sehingga 25 tahun hadir, namun mereka bersurai sebelum pihaknya mengadakan serbuan.

Beliau berkata, pada mulanya penganjur menyatakan mahu mengadakan parti hari jadi, namun pada saat akhir mereka menjual tiket pesta liar itu yang turut menyediakan persembahan muzik raggae dan juruhebah (DJ) popular.

“Mereka (penganjur) datang dari ibu kota dan hanya membuka keahlian untuk menyertai pesta ini kepada ahli yang mendaftar saja. Untuk menyertainya, penganjur mengenakan syarat peserta lelaki memakai seluar pendek, manakala perempuan memakai bikini.

No comments:

Post a Comment