Saturday, January 19, 2013

BUAT SESUATU FIKIRLAH HUKUM...ADAKAH KITA LANGGAR HUKUM SYARAK ATAU TIDAK....TAKUT KITA KESAL DIAKHIRAT...KESALAN YANG TAK BERGUNA LAGI

Penyanyi Rap Perancis temui ketenangan dengan Islam

Posted on the January 16th, 2013 under Luar Negara by admin
TIDAK disangka dahulunya individu ini merupakan seorang penyanyi terkenal di Perancis. Bahkan dia pernah bergelumang dengan penyalahgunaan dadah.
Kini, dia tampil berbeza. Setelah memeluk agama Islam, dia memilih imej berhijab dan meninggalkan amalan negatif sepanjang bergelumang dalam industri hiburan.
Penyanyi wanita tersebut ialah Melanie Georgiades, 32, atau dikenali sebagai Diam yang memulakan karier sebagai artis sejak berumur 19 tahun.

Dia mengucap dua kalimah syahadah setelah seorang rakannya yang beragama Islam memperdengarkan bacaan al-Quran kepadanya.
Dalam kalangan para peminat, Diam yang sering dikaitkan dengan aktiviti pengambilan dadah dilihat menyepikan diri sejak empat tahun. Namun, dia muncul secara tiba-tiba dikhalayak umum dengan imej baru tahun lalu.
Tindakannya itu menimbulkan persoalan dan kontroversi. Tetapi dalam sebuah rancangan yang disiarkan di televisyen Perancis tahun lalu, Diam mengakui bahawa Islam telah memberikan ketenangan kepadanya bukan sahaja luaran tetapi juga dalaman berbanding sebelum ini.
Ujar wanita itu, dia sebelum itu merupakan individu yang tidak ada haluan di mana seluruh kehidupannya dilalui dengan mengambil dadah, berkhayal dan mengalami masalah mental.
Menceritakan babak permulaan beliau memeluk agama Islam, Diam berkata, dia diperkenalkan secara kebetulan kepada salah seorang rakannya yang beragama Islam.
“Saya memeluk Islam selepas melihat rakan menunaikan solat. Ketika itu saya memberitahunya bahawa saya juga ingin bersolat.
“Ketika bersujud, itulah kali pertama saya menyentuhkan dahi ke lantai dan perbuatan itu merupakan sesuatu yang tidak pernah dilakukan sebelum ini.
“Tindakan tersebut menyebabkan saya mempercayai bahawa kita hanya perlu tunduk kepada Allah, bukan insan lain,” kata Diam.
Penyanyi rap itu berkata lagi, selepas mendengar bacaan al-Quran dan mendalami agama Islam menyebabkan beliau mengambil keputusan untuk memeluk agama itu.
Sepanjang proses itu, beliau berpindah ke Mauritius untuk lebih memahami dan mendalami agama syumul itu.
“Dengan memeluk Islam, hidup saya lebih tenang dan saya tahu tujuan sebenar kita diciptakan,” kata Diam yang sudah dua tahun mendirikan rumah tangga dan kini bergelar ibu serta telah pulih sepenuhnya daripada masalah ketagihan dadah.
Halim Islam

Rakyat Syria mencari roti hingga ke utara Iraq dengan berjalan kaki

Posted on the January 16th, 2013 under Luar Negara by admin


Derita rakyat Syria akibat perang yang berlaku di negara mereka bertambah buruk akibat cuaca sejuk yang melampau
Kelaparan dan kekurangan bahan bakar menyebabkan warga Syria berbondong-bondong berpindah ke Iraq Utara untuk bertahan dalam cuaca yang ekstrim itu. Dengan keberanian yang tinggi, warga Syria berjalan dan mempertaruhkan nyawa demi mendapatkan apa yang dicari.
Pasukan wartawan Anadolu Agency (AA) memaparkan penderitaan warga Syria yang tinggal di sebuah kampung kecil dengan cuaca sejuk dan salji. Ramai warga Syria yang tinggal di desa kecil ini termasuklah bayi berumur satu tahun.
Warga Syria yang boleh bergerask ke desa-desa di wilayah Zummar, sekitar 60 kilometer jauhnya dari Dohuk-Iraq Utara. Mereka berlindung di bawah runtuhan rumah dan cuba untuk melawan sejuk dengan sisa pakaian yang terbakar dan bantal.

Sementara anak-anak kelihatan menggigil kedinginan, terlihat juga ibu dan ayah yang melindungi bayi mereka di bawah kehangatan selimut. Ada pemandangan yang cukup membuat hati tersentuh, jelas begitu besar tragedi yang terjadi. Orang tua yang lemah kelihatan keletihan dalam perjalanan, kanak-kanak berjalan kaki telanjang di atas lumpur dan tanah sejuk, wanita berjalan hanya dengan sandal, wanita muda cuba untuk melindungi bayi mereka dari sejuk, ada juga kanak-kanak yang pakaian mereka dan rambut sebahagian membeku dan ada antara mereka memanaskan semula makanan mereka di atas api.
Salah seorang pelarian Syria, Thoha Amin memberitahu bahawa situasi di Syria tidak lagi tertahan.
“Kami tidak dapat mencari bahan bakar atau roti. Selepas konflik yang berlaku tidak juga berhenti, kami sekarang dihadapkan dengan kelaparan, “tegas Amin.
“Hanya ada satu pilihan untuk kami untuk terus hidup dari kelaparan dan cuaca sejuk yang membeku adalah dengan berlindung di negara lain,” ujarnya.

“Kami berjalan puluhan kilometer dengan mempertaruhkan nyawa dalam cuaca sejuk. Kami harus berjalan tanpa alas kaki, kerana kasut kami rosak oleh cuaca ekstrim itu, “tambah Amin.
“Bashar al-Assad yang harus bertanggungjawab atas tragedi ini,” tegasnya.
“Tuhan akan menghukum mereka yang bertanggung jawab atas tragedi ini. Tidak ada yang ingin meninggalkan rumahnya atau berjalan bersama dengan keluarga dan bayi mereka di bawah cuaca sejuk. Semua orang sedih kerana harus meninggalkan rumah mereka, tapi kami harus meninggalkannya jika ingin terus hidup. Ketika insiden pertama kali bermula, orang ramai g boleh melarikan diri menggunakan kereta. Tapi kini, semua kereta sudah rosak dan kami terpaksa berjalan kaki, “tambah Amin.
“Kami sangat keletihan. Kami hanya berhenti sekejap di sesebuah perkampungan untuk berehat dan mengeringkan pakaian kami. Kemudian kami meneruskan perjalanan ke Zaho dengan kereta atau berjalan kaki, “terang Amin.

Sejak insiden di Syria bermula, lebih dari 60000 warga Syria menjadi pelarian di Dohuk-Iraq Utara, Irbil dan bandar Sulaimaniyah. Lebih dari 30000 warga Syria kini tinggal di kem Dohuk di bawah khemah yang dibina. Pemerintah daerah di utara Iraq, membenarkan warga Syria untuk menyewa rumah dan bekerja di kawasan tersebut. Namun, sebahagian besar daripada warga Syria masih bergantung pada bantuan kemanusiaan untuk terus hidup.
Diterjemahkan dari sumber islampos
Detik Islam

Pemuda Yahudi takut masuk tentera

Posted on the January 16th, 2013 under General by admin

Pemuda Israel yang tertarik dan mendaftarkan diri untuk menjadi tentera mengalami penurunan. Dari data di tahun 2012, pengambilan tentera yahudi mengalami penurunan 3 peratus.
Data ini dikeluarkan Harian Israel, Maarev, dilaporkan dari infopal.com (12/1).
Keengganan pemuda Israel untuk menjadi tentera di unit pasukan penyerang menimbulkan kebingungan di pihak tentera Yahudi sendiri.

Dari sumber pejabat tinggi tentera Israel, penurunan tersebut merupakan penunjuk berbahaya dan ancaman. Namun tahap tersebut belum sampai ke tahap kritikal.
Lebih lanjut harian Maarev melaporkan peratusan pengambilan unit pasukan penyerang Israel menurun sangat drastik selepas pencerobohan Israel kedua ke atas Lubnan.
Detik Islam

‘Sehangat Asmara’ Bakal Ulangi Fenomena ‘Adam & Hawa’

Posted on the January 16th, 2013 under Artis by admin

KUALA LUMPUR: Penerbit drama adaptasi novel terbaharu Sehangat Asmara iaitu Global Station berharap ia bakal mengulangi fenomena dicetuskan Adam & Hawa.
Penerbit Eksekutifnya, Adila Ramly berkata, pihaknya percaya beberapa persamaan pada kedua-dua drama itu mampu menarik minat penonton yang mengikuti Adam & Hawa sebelum ini.
“Kami berharap Sehangat Asmara dapat menyamai atau memberikan lebih impak daripada Adam & Hawa apabila ditayangkan nanti.

“Beberapa elemen Sehangat Asmara seperti tema percintaan dan barisan pelakon yang mantap mampu menarik perhatian penonton,” katanya kepada mStar Online pada majlis pelancaran drama bersiri 33 episod itu di Publika, Solaris Dutamas di sini, petang Selasa.
Diarahkan Mohd Feroz Kader, drama ini membariskan antaranya Rita Rudaini, Adi Putra, Shahrizal Jaszle, Fureena Ezlin, Izreen Azminda, Hafizuddin Fadzil dan Dian P. Ramlee.
Ia bakal ditayangkan bermula 21 Januari ini pada setiap Isnin hingga Rabu, pukul 10 malam di Astro Mustika HD (saluran 134).
Adila berkata, pihaknya tertarik untuk menerbitkan drama berkenaan kerana konflik dalam novel nukilan Aisya Sofea itu.
“Saya meminati cerita novel itu. Malah, sejak di bangku sekolah saya sudah membacanya.
“Saya percaya tema hubungan dua darjat, percintaan dan konflik dalam cerita ini dekat dengan penonton,” katanya.
Drama ini berkisar mengenai ranjau dalam hubungan dua darjat, Kamilia Najwa lakonan Rita Rudaini dan Zainal Arief (Adi Putra) yang berkahwin tanpa restu keluarga di Sydney, Australia.
Kebahagiaan mereka berakhir apabila Zainal terpaksa pulang ke tanah air dan berjanji untuk kembali semula ke pangkuan isterinya.
Sembilan tahun berlalu namun Zainal tidak pernah pulang sedangkan Kamilia terus menanti dalam sengsara.
mStar

Uji Rashid Kesal TV3 Masih Tidak Mohon Maaf

Posted on the January 16th, 2013 under Artis by admin

KUALA LUMPUR: Penyanyi Uji Rashid menganggap tindakan pihak di stesen televisyen TV3 yang masih tidak memohon maaf kepadanya berhubung isu digugurkan daripada membuat persembahan semasa Anugerah Juara Lagu ke-27 (AJL27) pada 6 Januari lalu sebagai satu tindakan yang kurang sopan.
Uji atau nama sebenarnya Fuziah Haroun Al Rashid, berkata, tidak kira stesen TV atau mana-mana pihak, sewajarnya mereka harus mempunyai adab jika ingin membuat keputusan terhadap sesuatu tindakan yang boleh menyebabkan seseorang itu berkecil hati.
“Memang kalau nak cakap secara kasarnya, pihak itu (TV3) agak kurang sopan. Mereka tidak patut membuat saya atau sesiapa pun begitu.

“Sepanjang 38 tahun saya berada dalam industri muzik tempatan, peristiwa ini antara kejadian paling teruk yang pernah saya hadapi.
“Dan setakat ini, pihak mereka belum membuat sebarang permohonan maaf kepada saya,” katanya yang dihubungi mStar Online di sini, pada Selasa.
Uji yang popular era 70-an dan 80-an itu disingkirkan daripada menyertai AJL27 dua hari sebelum acara berprestij itu berlangsung bagi menggantikan tempat Yuna yang berada di Amerika Syarikat menerusi lagu Terukir Di Bintang.
Tempat Uji itu telah diambil alih oleh Aizat yang dipilih oleh penganjur pada saat-saat akhir.
Insiden itu turut menarik perhatian Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi yang menuntut TV3 memohon maaf secara terbuka kepada wanita itu.
Sementara itu ditanya kesan akibat kontroversi itu Uji berkata terdapat hikmah di sebalik apa yang berlaku kerana dia mula mendapat perhatian daripada pihak penganjuran majlis yang mahu mengundangnya membuat persembahan.
“Kadang-kadang saya geli hati juga dengan apa yang berlaku kerana secara tiba-tiba nama menduduki carta pertama di beberapa kolum gosip.
“Pada masa sama, Tuhan membuka luas rezeki saya lagi di mana saya menerima lebih banyak undangan persembahan. Alhamdulillah,” ujarnya.
Dalam pada itu pihak TV3 yang dihubungi bagi mendapatkan reaksi terhadap komen Zed Zaidi dan Uji itu bagaimanapun enggan memberi sebarang ulasan.
mStar

Ekonomis Bank Islam terkejut digantung tugas

Posted on the January 16th, 2013 under Politik by admin

Seorang ketua ekonomis Bank Islam Azrul Azwar Ahmad Tajudin digantung tugasnya susulan pembentangannya berhubung senario pilihan raya umum (PRU) akan datang, di Singapura minggu lalu.
Pakar ekonomi berkenaan, Azrul Azwar Ahmad Tajudin mengesahkan tindakan bank itu menggantung tugasnya untuk tempoh yang tidak dinyatakan susulan pembentangannya pada 10 Januari lalu, mengenai PRU13 di Malaysia.
Azrul ketika dihubungi Malaysiakini berkata, beliau menerima surat penggantungan kerja itu petang semalam atas dakwaan “melakukan salah laku yang serius”.

Azrul bagaimanapun berkata, beliau tidak mengetahui maksud dakwaan berkenaan namun mengesahkan ia berkaitan dengan pembentangannya di Singapura itu pada 10 Januari lalu.
“Tindakan ini adalah jelas berniat politik. Saya tak tahu nak kata macam mana (lagi). Saya terkejut dengan apa yang berlaku,” katanya.
Azrul berkata, tindakan penggantungan berkuat serta-merta dan surat tersebut tidak menyebut tempoh penggantungan tersebut.
Dalam kertas pembentangannya yang bertajuk “Malaysia: Economic and Political Outlook 2013″, Azrul menulis tiga kemungkinan senario yang berlaku dalam pilihan raya umum akan datang berdasarkan analisis faktor yang terpilih.
Senario terbaik di mana BN mempertahankan 112 hingga 122 kerusi parlimen berbanding Pakatan Rakyat yang memperolehi 100 hingga 110 kerusi dalam pilihan raya umum akan datang.
Manakala senario kedua “besar kemungkinan” BN kalah dengan mendapat 97 hingga 107 kerusi parlimen berbanding Pakatan yang menguasai 115 hingga 125 kerusi.
Sementara itu, katanya, senario ketiga “kurang kemungkinan”, apabila BN gagal dan hanya mendapat 82 hingga 92 kerusi berbanding kejayaan besar Pakatan dengan mendapat 130 hingga 140 kerusi parlimen.
Azrul bagaimanapun menyalahkan media tertentu yang menurutnya hanya memetik satu senario berhubung kemenangan Pakatan tanpa menyebut dua lagi senario yang dikemukakannya.
Beliau kesal dengan laporan media berkenaan yang didakwanya cuba menggambarkan seolah-oleh beliau bersikap “berat sebelah”.
“Kalau lapor ketiga-tiga kemungkinan senario ini, perkara ini (penggantungan tugas) tidak akan jadi,” katanya yang kesal dengan laporan media berkenaan.
Ditanya lanjut, Azrul berkata beliau kini sedang menenangkan diri tetapi tidak menolak kemungkinan memikirkan untuk melepaskan jawatan “kerana tidak mahu orang lain menderita” susulan perbentangnnya itu.
“Saya tidak mahu orang lain menderita. (Saya fikir untuk buat ini) demi kepentingan bos saya,” katanya sambil mendakwa ketuanya kini menerima tekanan daripada “pemimpin atasan BN”.
Malaysiakini

“Ia Saham Akhirat Saya” – Nurul Syuhada

Posted on the January 16th, 2013 under Artis by admin

Pengacara popular, Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd Zin menganggap tawaran yang diterimanya untuk mengendalikan program realiti terbaru di TV3, ‘Da’i – Pendakwah Milenia’ sebagai satu penghormatan besar buat dirinya.
Ketika ditemui di majlis sidang media program tersebut di The Terrace Restaurant, The Royale Bintang The Curve pada petang Isnin, bekas pengacara Nona ini mengakui begitu gembira apabila diberi peluang untuk mengacarakan program terbitan Primeworks Studios itu.
“Saya rasa terkejut apabila ditawarkan untuk mengacarakan program ini namun pada masa yang sama begitu teruja dapat terbabit dalam program ini. Saya dah banyak buat program televisyen sebelum ini dan ini merupakan kali pertama saya buat program realiti berbentuk Islamik.

Program Da’i merupakan satu benda yang baru serta segar buat saya dan tak rugi saya dapat terlibat dalam program ini kerana ia dapat menjadi salah satu saham akhirat untuk saya nanti. Apa yang penting, secara tak langsung, saya dapat menimba pengetahuan serta belajar sesuatu yang baru mengenai agama apabila mengacarakan program ini.”
Tambah Nurul lagi, dia berasa seronok apabila dapat melihat golongan muda petah bercakap dalam menyampaikan dakwah kepada masyarakat.
“Saya rasa seronok apabila dapat melihat anak muda kita sekarang petah bercakap dalam menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Sebagai persediaan, saya banyak berbincang dengan produksi mengenai program ini. InsyaAllah, saya akan tampil dengan pengacaraan yang bersahaja dan santai serta imej yang lebih sopan dan teratur,” ujar Nurul syuhada.
Ketika ditemui, pengacara Malaysia Hari Ini yang mula bergerak secara separuh masa dalam bidang pengacaraan sejak September lalu ini turut memberitahu yang dia akan menyambung pelajaran ke peringkat Sarjana di Universiti Malaya (UM) dalam sedikit masa lagi.
“Saya akan sambung belajar sepenuh masa pada Februari ini dalam jurusan ‘Master in Science, Technology and Sustainability’ di UM selama dua tahun. Setakat ini tak ada masalah dari segi pengurusan masa antara kerjaya dan pelajaran kerana saya akan bersiaran di MHI pada waktu pagi manakala Da’i pada hari Sabtu sahaja,” ujarnya.
GUA sempat mengusik bekas juara program musim pertama ‘Malaysian Top Host’ ini sama ada dia sudah berbadan dua atau belum dan Nurul memberitahu, “Selepas hampir setahun lebih mendirikan rumahtangga, nampaknya rezeki masih belum berpihak kepada saya lagi. InsyaAllah jika ada rezeki, saya akan terima namun rezeki saya sekarang adalah untuk program Da’i.”
Gua.com.my

No comments:

Post a Comment