Thursday, October 21, 2010

ADAKAH IA TAK HUKUM....TAK TAU KENAPA TAK TANYA ATAU BELAJAR....KEGEMARAN BIARLAH TIDAK SALAH DARI SYARAK...JANGAN MAIN BELASAH JE

RENCANA UTAMA


Dulu peminat sekarang penasihat




“APA hebatnya dengan wanita ini?” soal Mohd. Yusuf Ismail di dalam hati saat terbaca mengenai sebuah laporan akhbar Utusan Malaysia 18 tahun lalu.
Pada ruangan Luar Negara itu, tercatat sebuah kisah mengenai kejayaan seorang wanita merangkul gelaran ratu cantik dunia, Miss Universe pada tahun 1992.
Tertera juga gambar sang juara yang kelihatan disarungkan mahkota bertatahkan permata di kepalanya sambil diapit oleh dua lagi finalis lain.
Melihat gambar dan pesona yang terpancar daripada raut Michelle Mclean itu, jiwa Mohd. Yusuf, 33, menjadi tidak keruan.
Walaupun gambar tersebut tidak berwarna, tetapi beliau dapat merasai aura wanita dari Namibia kerana kelihatan penuh berkeyakinan.
“Beliau menewaskan 80 orang wanita cantik yang lain. Bagaikan ada sesuatu rahsia di sebalik wajah ayunya itu.
“Saya pasti kebijaksanaan yang dimilikinya yang melonjakkan beliau dalam pertandingan itu,” jelas anak jati Tanjung Malim, Perak itu lagi.

PENGETAHUAN tinggi Mohd. Yusuf mengenai bidang ratu cantik menyebabkan dia menjadi rujukan ramai termasuk Miss International Malaysia 2010, Chantelle.


Ketika terbaca laporan itu, Mohd. Yusuf masih lagi menuntut dalam tingkatan dua di sebuah sekolah agama yang terletak di Kuala Kubu Baharu, Selangor.
Saat itu juga anak bongsu daripada sembilan adik-beradik tersebut mula menyimpan minat untuk mengetahui lebih mendalam mengenai wanita-wanita cantik lain di dunia.
“Saban hari ada sahaja bahan yang saya kumpul terutamanya daripada keratan akhbar.
“Akhbar berbahasa Cina selalunya membuat liputan yang lebih besar. Kadangkala satu muka surat penuh dengan gambar-gambar sorotan pertandingan,” katanya kepada Kosmo!.
Itu antara detik-detik awal bagaimana Mohd. Yusuf menjadi obses kepada ratu cantik dan mula mengumpul bahan-bahan berkaitannya.
Ketika menuntut di Universiti Utara Malaysia (UUM) pada tahun 1996 hingga 2000, beliau sering menjadikan akhbar-akhbar tempatan sebagai bahan untuknya mendapatkan maklumat tersebut.
“Saya akan sentiasa mengunjungi perpustakaan universiti. Bukan ingin menelaah pelajaran, sebaliknya membelek akhbar-akhbar lama untuk mendapatkan maklumat mengenai ratu cantik,” ujarnya sambil tergelak kecil mengingatkan kembali saat itu.
Obsesnya dalam bidang ini turut memberi pelbagai pengalaman baru kepada beliau.

CHANTELLE kini sedang bersaing dalam Miss International 2010 di Chengdu, China.


Masih tersimpan kemas di fikirannya mengenai kisah perjalanan ke Vietnam bagi menyaksikan pertandingan Mrs. World 2009 iaitu pertandingan ratu cantik bagi wanita yang sudah berkahwin.
Jelas Mohd Yusuf, beliau ke sana berseorangan demi bertemu dengan ratu-ratu cantik tersebut dan mencari kenalan baru. Namun, pelbagai pengalaman yang ditempuhi beliau saat memburu wanita cantik itu.
“Masyarakat di sana tidak tahu berbahasa Inggeris walaupun sepatah perkataan. Agak sukar untuk bertanyakan sesuatu kepada mereka terutamanya jalan yang harus dituju.
“Selain itu, mencari makanan yang halal di sana adalah sangat sukar. Jadi dalam tempoh lima hari itu, saya hanya menjamah biskut sahaja,” cerita beliau.
Blog ratu cantik
Walaupun berdepan pelbagai kesukaran, beliau sememangnya bertuah kerana memperoleh pengalaman baru. Bukan itu sahaja, kegilaannya itu juga mampu menjana pendapatan dan peluang bertemu kenalan baru.
Beliau kini menjadi tempat rujukan kepada ratu cantik Miss International Malaysia 2010, Chantelle Chuah, kerana pengetahuannya yang mendalam mengenai ciri-ciri yang harus dimiliki oleh seorang ratu cantik.
“Saya dilantik sebagai penasihat beliau bagi menyertai pertandingan ratu cantik Miss International 2010 yang akan berlangsung pada hujung bulan ini di Chengdu, China.
“Saya memberikan pandangan kepada beliau mengenai aspek pakaian, penampilan, tata rias serta persediaan menjawab soalan-soalan,” kata jejaka itu yang turut mempunyai hampir 500 naskhah majalah dan buku cenderamata dalam simpanannya.
Menyedari kegunaan teknologi maklumat boleh memudahkan beliau menyimpan data-data dan salinan dengan selamat, Mohd. Yusuf kini mempunyai sebuah blog peribadi.

GALERI yang diwujudkan Amir Azhar di Pulau Langkawi sering dikunjungi rakan-rakan.


Blog yang dikemaskini beberapa kali setiap hari itu mempunyai bilangan pelayar yang menggalakkan. Dianggarkan seramai 600 orang akan mengunjungi blog tersebut setiap hari.
“Ketika musim pertandingan ratu cantik berlangsung, kapasiti pengunjung blog itu boleh mencapai sehingga 8,000 orang dari seluruh dunia setiap hari,” ujarnya mengenai blog yang beralamat di www.pageantisland.blogspot.com itu.
Blog tersebut memaparkan segala maklumat mengenai ratu cantik di seluruh dunia yang diperoleh beliau untuk dikongsikan bersama. Koleksi keratan-keratan akhbar lama akan diimbas dan dimuat naik ke blog tersebut.
Buka galeri
Berbeza pula kisahnya dengan sahabat rapat Mohd. Yusuf yang kini menetap di Pulau Langkawi, Kedah, iaitu Amir Azhar Zainol, 45.
Kegilaannya yang mendalam terhadap ratu cantik mencetuskan idea untuk membuka sebuah galeri di kampung halamannya itu. Apatah lagi koleksinya yang semakin bertambah memerlukan sebuah ruang yang besar.
Berlokasi di Pantai Cenang, Langkawi, pelbagai barangan seperti gambar-gambar yang dibingkaikan, majalah-majalah, buku-buku cenderamata, pakaian, mahkota dan tiara.
“Galeri ini dibuka kepada sesiapa yang ingin melihat koleksi ratu cantik. Saya percaya koleksi ini jarang untuk dilihat di mana-mana,” katanya kepada Kosmo!.
Pekerja hotel di Pelangi Beach Resort, Langkawi itu mula mengumpul koleksi-koleksi tersebut sejak tahun 1972 lagi. Bermula daripada keratan akhbar yang dikumpul menjadi sebuah buku skrap, kini beliau mempunyai koleksi sehingga 200 buah buku skrap.
Berkongsi kisah bagaimana dia boleh menyimpan minat mengumpul barangan itu, bekas pelajar Kolej Sultan Abdul Hamid, Jitra, Kedah itu menjelaskan kisahnya bermula ketika berada di bangku sekolah rendah apabila guru bertanyakan mengenai hobi masing-masing. Namun, beliau buntu kerana tiada idea mengenai hobinya.

IDA RAHAYU mengumpulkan gambar-gambar ratu cantik sejak tahun 1989 lagi.


“Setelah ternampak majalah Life yang ketika itu memaparkan mengenai kejayaan ratu cantik Thailand, Apasara Hongsakula, saya terus menyatakan bahawa mengumpul keratan majalah adalah menjadi hobi masa lapang.
“Walaupun idea itu hadir secara spontan, hobi ini sebenarnya telah kekal sehingga kini,” kata lelaki itu yang turut meminati ratu cantik dari Malaysia iaitu Datin Josephine Fonseka, Elaine Daly dan Datuk Anna Lim.
Tampal di buku sekolah
Seorang suri rumah, Ida Rahayu Abdullah Thani, 32, turut berkongsi minat yang sama seperti Mohd. Yusuf dan Amir Azhar. Wanita itu menjelaskan bahawa kecintaannya terhadap kecantikan mendorong beliau untuk mengumpul koleksi majalah-majalah berkaitan ratu cantik semenjak berusia 11 tahun lagi.
“Adalah menjadi kebiasaan pelajar sekolah seperti saya pada ketika itu untuk memotong gambar wanita yang memakai tiara dan menampalnya pada kulit buku latihan untuk menyatakan minat mengenai kecantikan,” katanya.
Sepanjang tempoh menjadi pengumpul gambar-gambar ratu cantik sejak tahun 1989, pengalaman bertemu dengan ratu cantik, Miss Universe 1992, Michelle Mclean, menjadi saat yang tidak dapat dilupakan beliau.
“Miss Namibia itu datang ke Kuala Lumpur pada tahun 1992 untuk merasmikan butik Bonia di Subang Parade.
“Lebih manis apabila saya sempat mendapatkan tanda tangan beliau walaupun hanya diabadikan di atas risalah Bonia sahaja,” katanya

No comments:

Post a Comment